Røde og grønne land i pestens tid
|
Røde og grønne land i pestens tid
09/08/2020 08:49
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Av naturlige grunner* følger jeg med på smittetallene hver dag for Norge, Sverige, Italia og Frankrike. Interessant å notere seg er at Norge har gått forbi Italia i antall nye smittede de siste 14 dagene i forhold til befolkningstall, altså det viktigste tallet av de som bestemmer om et land er rødt eller grønt for norske innbyggere. Grensen som blir brukt er 20/100000. Italia ligger nå på 7,0 mens Norge har rushet opp til 9,0.
Mest sannsynlig så vil resultatet av åpenbart ansvarsløs oppførsel (hovedsakelig festing) ikke vise seg fullt ut før om en uke eller to. Det er altså lite sannsynlig at fredagens nye råd og regler vil kunne bremse den økningen som begynte å vise seg veldig tydelig i smittekurven for en uke siden. Og da blir spørsmålet, hva skjer når Norge selv blir et rødt land med over 20 nye smittede per 100000 de siste 14 dagene? Kan man med god samvittighet stenge ute utlendinger fra land med lavere smitte som slipper inn nordmenn? Blir det et nytt forbud mot reising utenfor kommunen? Nye nedstenginger? Eller sier man "f*kk it, Sverige hadde rett hele tiden, la oss gjøre som dem"?
Personlig følger jeg veldig enkelt smittevernsreglene og er flink med avstand, håndsprit og i det hele tatt å tenke smitte når jeg er ute. Likevel føles det veldig mye mindre skummelt i dag enn det gjorde da man i slutten av mars gikk mysende ut av bunkersen for å handle mat til de neste fjorten dagene. Å ta en svipptur innom butikken fordi det var noe man glemte føles helt greit i dag. I april var det slik at hvis man glemte noe så fikk det vente i to uker.
* svensk i Norge med hus i Italia som man reiser til via Frankrike...
|
|
|
Re: Røde og grønne land i pestens tid
[Re: Dan]
09/08/2020 21:45
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Hadde vi inndelt norske fylker i grønne og røde etter 20:100k-standarden hadde Oslo vært rødt allerede.
|
|
|
12/08/2020 21:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu tänkte de verkligen till och bytte till gula och röde länder.
Antar att orsaken till att ha dagens regler er EU och att inte vilja/våga vara alene för reglerna blir ju i praktiken bara mer och mer dumme (hvis man vill minska smittan).
Smitten ökar i väldigt många länder i Europa och fler och länder blir röda. Att se på data för 2 uker medför ju en fördröjning på 1-2 uker når smitten ökar. Men det är ju inte tillräckligt med den fördröjningen för folk ska ju ha möjlighet att komma hjem utan å riskera karantän också så det blir några dagar till med fördröjning.
Så smittan börjar öka raskt i land x, efter några dagar ser man det i att fler blir testade positivt, efter några uker reager Norge och varnar för att landet kan bli rött, några dagar senare bestämmer man en karantängräns ytterligare några dagar fram och tillslut, kanske 3 uker efter att smitten började öke så är det ett flykapplöp om att landa i tid så att man ska kunna få in den sista resten av smitte i landet utan karantän plikt.
Och sen är det vi andra som riskerar att hamna i karantän för att vi råkade vara på samma plats som en smittad eller tvingas leka lärare når skolen stenger ned igen.
Tycker faktiskt att man borde reagerat snabbare på smittspridning som man ser ute i Europa och att det skulle vara mer naturligt att tvinga de som har varit i utlandet i länder med stor spridning i karantän jämfört med att riskera att resten av samfundet påverkas negativt av korona.
Nu verkar det som att man försöker vara snille för de som reiser på ett sätt som man inte är med andra som har varit nära smittade.
|
|
|
12/08/2020 21:39
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Er jo opplagt at vi snart må tvangssendes til Sverige for å komme oss i sikkerhet.
|
|
|
[Re: ]
14/08/2020 05:26
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Mest sannsynlig så vil resultatet av åpenbart ansvarsløs oppførsel (hovedsakelig festing) Hvordan er det mer ansvarsløst enn å dra på eller tilby cruise, ferger, flyplasser, demonstrasjoner, religiøse samlinger, stranda, t-bane osv? Det skrev jeg ikke at det var. Jeg skrev bare at av all ansvarsløs oppførsel så ser det ut til at festing står for hovedparten av de nye tilfellene. 
|
|
|
14/08/2020 05:51
|
magic
Besatt
|
Besatt
Røde og grønne land i pestens tid Hvordan skal man forholde seg til dette som rød/grønn fargeblind? Kan jeg reise hvor jeg vil? Det røde blir automatisk grønt, iallefall på avstand, og svært sjelden jeg fant markjordbær i barndommen 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
14/08/2020 06:46
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Røde og grønne land i pestens tid Hvordan skal man forholde seg til dette som rød/grønn fargeblind? Kan jeg reise hvor jeg vil? Det røde blir automatisk grønt, iallefall på avstand, og svært sjelden jeg fant markjordbær i barndommen 15% av alle menn i landet har samme utfordring som deg! Regjeringen må få med en UX-designer på kriseteamet. Det vill gjort pressekonferansene mye mere spennende om f.eks Ida Aalen kunne utbrodere om tiltak man har gjort for å få folk til å forstå hva regjeringen vil at de skal gjøre 
|
|
|
[Re: magic]
14/08/2020 09:07
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan skal man forholde seg til dette som rød/grønn fargeblind? Kan jeg reise hvor jeg vil? Det røde blir automatisk grønt, iallefall på avstand, og svært sjelden jeg fant markjordbær i barndommen Men nå har dem jo bytta ut grønt med gult på kartene da  Problemet er løst, med mindre du tolker all den rød smørja som grønt ... 
Redigert av kadensfjerner; 14/08/2020 09:09.
|
|
|
[Re: kadensfjerner]
14/08/2020 09:17
|
magic
Besatt
|
Besatt
Men nå har dem jo bytta ut grønt med gult på kartene da  Problemet er løst, med mindre du tolker all den rød smørja som grønt ...  Ja det er igrunnen dette som er problemet, det røde framstår for meg som grønt...
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: ]
15/08/2020 06:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Mest sannsynlig så vil resultatet av åpenbart ansvarsløs oppførsel (hovedsakelig festing) Hvordan er det mer ansvarsløst enn å dra på eller tilby cruise, ferger, flyplasser, demonstrasjoner, religiøse samlinger, stranda, t-bane osv? Vet ikke med deg, men når jeg drikker alkohol har jeg en tendens til å oppføre meg annerledes enn hvis jeg er på vei til jobben. Dvs alt av smitteregler osv blir fort litt mindre viktig når man er full.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|