Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Canyon Inflite eller Grail

Canyon Inflite eller Grail #2621259 09/08/2020 06:43
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Da har det kommet til det punkt at jeg skal unne meg noe jeg har skikkelig lyst på hos Canyon. Jeg har lest å søkt mye, og det står nå mellom to sykler:

Canyon Inflite CF

Canyon Grail CF

Jeg bor nært Lillomarka, har sykla mest sti og noe landevei før. Dette skal være min eneste treningssykkel. Sykler mest alene, som regel turer på ca 2 timer. Vil bruke den til grus, noe lett sti og litt asfalt. Er primært ute etter å ha gøye treningsturer, ikke lange ekspedisjoner med oppakning(men det kan jo skje en gang i fremtiden).

Skjønner jeg bør kjøpe Grail siden den er laget for grus, Inflite er egentlig CX maskin. I mitt hode tror jeg at Inflite vil føles kvikkest, gøy, leken, litt nervøs på det tekniske og litt begrenset med gir osv på lengre turer. Jeg tror Grail føles mer trygg, komfy, takler det tekniske bedre og kan kjøres langt.

Kan også legge til at jeg synes Inflite ser best ut, hvis slikt skal være viktig når man legger 40 laks på benken.

PS: må ha sykkel i XL, så det begrenser seg litt hva som er på lager.

Noen velvurderte grunner til hva jeg skal kjøpe? Noen som har disse syklene selv?

grove sykler og mørk musikk
Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: haavardhun] #2621278 09/08/2020 09:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Håper du får svar fra eiere av begge sykler ICON_SMILE

For fem år siden ville jeg helt sikkert ha anbefalt eventyr/blandeveissykkel til ditt bruk, men nå som gravel sluker alt og alle, er jeg i tvil. Av rent nostalgiske og estetiske grunner, begynner jeg selv å føle en dragning tilbake mot de rå krosserne som vi pleide å cruise rundt på straks løvet falt ICON_SMILE

Skal ikke begi meg inn på omfattende spekulasjoner siden jeg ikke har erfaring med noen av dem (desto mer som Canyon ikke oppgir helt avgjørende mål som fremløp/offset, slep/trail eller krankdropp/bb drop angry) utover å registrere at dette åpenbart er forskjellige doninger spisset for markant forskjellig bruk, om enn de har allsidighet nok til delvis å overlappe hverandre.

Gran Fondo Cycling Magazine er dessverre ikke det fremste eksempelet på uhildet sykkeljournalistikk, men jeg synes observasjonene fra deres sammenliknende test av Inflite versus Grail lyder fornuftig:

[Linket bilde]
GFCM: Review: Canyon Inflite vs. Canyon Grail – Are you still crossing or are you already gravelling?

Sitat: Benjamin Topf/GFCM
The Grail and the Inflite are two radical representatives of their genres and the gap between them is huge (...) despite sharing similar geometries the Inflite and the Grail are two entirely different machines — and the handling is totally different too.

The Inflite turned out to feel way more agile at start-up and in acceleration.

The Grail feels a little more comfortable and also offers good directional stability at cruising speed. This is exactly where the Inflite struggles. As with a pair of carver skis, you have to ride on the edge and actively all the time — which feels rather awkward when riding tours and also requires constant attention. This can be tiring on long rides.

Whilst the Grail offers good control and inspires confidence in wide and fast corners it tends to slant towards the inside of the corners at lower speeds.

The Inflite’s lively character handles twisty trails more playfully and follows each steering input very directly. This precision requires a trained hand at high speeds.

Dersom dette stemmer, kjenner vi igjen forskjeller diskutert i andre tråder, der Grail vil være mer stabil i høy fart mens Inflite vil ha mer presis styring i lav fart.

Hva gjelder utveksling, finner du sikkert ut av det selv. Men verdt å huske at forumet i gode, gamle dager var fylt av tråder om hvordan man skulle gjøre smal krossutveksling mer egnet for bred, variert bruk. Altså få både lettere og tyngre gir.

Så antar jeg at du også har lest Landeveis test av Grail CF når du vurderer en så særegen doning med utpreget proprietære løsninger ICON_SMILE

Sikkert ikke noe nytt for deg her, du synes å ha god oversikt og har allerede oppsummert forskjellene godt, men jeg satt nå engang over kaffen og surfet på forumet...

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: Sepeda] #2621300 09/08/2020 12:29
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda
Så antar jeg at du også har lest Landeveis test av Grail CF når du vurderer en så særegen doning med utpreget proprietære løsninger ICON_SMILE
Og fronten er virkelig noe av det verste jeg har sett på en sykkel siden jeg så setepinnen på forrige Roubaix.

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: yolo] #2621306 09/08/2020 12:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: yolo
Og fronten er virkelig noe av det verste jeg har sett på en sykkel siden jeg så setepinnen på forrige Roubaix.

Har ikke du nettopp beklaget i en annen tråd at du harselerer sarkastisk og bedriver villedende snobberi på en arrogant måte?

[Linket bilde]

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: haavardhun] #2621308 09/08/2020 13:02
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Haha! Beklager! Setter inn: «In my honest opinion» foran, så er vel det greit ICON_SMILE

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: haavardhun] #2621329 09/08/2020 16:55
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Det er én av tingene som gjør meg nervøs med tanke på Grail, vil jeg virkelig bli komfortabel med det styret?

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: haavardhun] #2621336 09/08/2020 17:50
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Litt surt å finne ut at styret skulle en cm lengre frem eller at formen på det føles rar. Tror jeg ville prøvesyklet en Grail før kjøp. Du kan jo forhøre deg her om noen har en slik i din størrelse. Det sagt så har jeg en kompis med en Grail med carbonfelger og SRAM 1x11. Han er kjempefornøyd og har brukt den til alt fra pendling, en uke på Mallorca med klubben på asfalt, Dirty Kanza og Markagram. Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: haavardhun] #2621337 09/08/2020 18:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: haavardhun
Det er én av tingene som gjør meg nervøs med tanke på Grail, vil jeg virkelig bli komfortabel med det styret?

Grail er i hvertfall neppe nervøs og sikkert komfortabel.

Hva gjelder rytteren, er det bare han som vet ICON_SMILE

Jeg liker når form følger funksjon. Om du liker funksjonen, altså fleks og vibrasjonsdemping på toppen av styret når du cruiser på røft underlag, og ekstra stivhet i bukken når du sprinter, ville jeg ha tatt fullt eierskap til formen, og vært stolt av å eie en vordende moderne klassiker som allerede har fått noe av en kultstatus, og som vil være et naturlig samtaleemne i møte med enhver syklist og selv alminnelig dødelige.

Tilbake under lanseringen i 2018 var jeg skeptisk til "fleks på toppen og stiv i droppet"...

Klippet fra tråden Ny grus-sykkel fra Canyon:

[Linket bilde fra todaycycling.com]
Hvor ofte sykler du slik?

Fleks oppleves først og fremt på toppen av styret og i markedsføringen av sykkelen ser vi lykkelige syklister med hendene i denne posisjonen. Men hvem sykler slik? Jeg kan forstå at man i de bratteste, lengste stigningene eller på langtur tidvis plasserer hendene på toppen, men for min del blir det sjelden.

Under mer aktiv eller krevende sykling har man langt bedre kontroll når man ligger i bukken eller i det minste holder i hendlene. Og da får man ikke utbytte av vibrasjonsdempingen i styret.

Hva gjelder stivhet i droppet, er det ingenting med denne sykkelen som tilsier at man trenger stivere drop enn man har på rittsykler - det er komfort som er poenget med styret.

Ser også at man kan få bedre grep i bukken p.g.a. det ekstra røret, men tester viser allerede at dersom man har små hender gir ikke konstruksjonen særlig godt grep.

Uansett oppveier ikke de eventuelle fordelene i konstruksjonen av cockpit den åpenbare ulempen en slik proprietær løsning gir, nemlig svært så begrenset mulighet for individuell tilpassing.

...men i dag er det bedre å lytte til dem som faktisk har erfaring med sykkelen.

Om du er glad i klassisk design, er ikke Canyon rette merke for å gjøre valget mellom eventyr/grus og kross.

Men om du er åpen for nytt og alternativt design, synes jeg Grail er kul i all sin særhet og Inflite er bare rå. Særlig i årets knalle farger.

Oppdatering: Gode poenger fra Emil, som jeg ikke så mens jeg drev på og fiklet på mobilen med dette.

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: haavardhun] #2622036 13/08/2020 09:48
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ble kontaktet av en hyggelig forumbruker som hadde en pen Grail å selge, så nå er jeg den stolte eier av en Grail CF SLX med Di2:-)

Er fortsatt interessert i å prøve en inflite carbon om noen har den?

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: haavardhun] #2622044 13/08/2020 10:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med Grail! SLX! Di2! Ikke verst. Bilde forventes.

Sitat: haavardhun
Er fortsatt interessert i å prøve en inflite carbon om noen har den?

Skal du ha både Grail og Inflite nå da?

Re: Canyon Inflite eller Grail [Re: Sepeda] #2622056 13/08/2020 10:37
haavardhun Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takker:-)

Skulle gjerne hatt begge i en ideel verden, men norsk tipping er ikke flinke til å ringe meg enda.
Er mer av nyfikenhet, så får vi ser hva jeg velger over tid.

Moderator  support, Valentino