Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit?

TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit? #2621005 06/08/2020 20:39
ktodnem Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei,

Noen som har prøvd disse bremsene ? Det finnes mye tildels lovprising på nett, men ofte ganske gamle artikler fra før vi hadde hydraulikk på landeveg, så jeg lurer på om det er vits å oppgradere.

Okei, dette har skjedd (den ærlige versjonen)
Jeg hadde lyst å gjøre diverse oppgraderinger på raceren, men kunne ikke helt rettferdiggjøre å skifte ut fungerende deler. Vips dukket det opp en billig CX felgbremsramme, som kunne arve delene jeg ville bytte ut på raceren. Uslåelig logikk.

Men bremsene av gammel cantilever-type er direkte farlige, så dårlige er de.

Vil bytte til disse v-bremsene gi ca samme effekt som en god 1999 terrengsykkel med v-bremser? Det vil være godt nok. CXen blir nok vintercommuter, CX fremstår fortsatt som at man tar terrengsykkel og fjerner alt som er gøy, og står igjen med gress og søle, men det vokser på meg.

Takk!
KT

[Linket bilde]

Redigert av ktodnem; 06/08/2020 20:39.
Re: TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit? [Re: ktodnem] #2621054 07/08/2020 09:22
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Cantis har et ufortjent dårlig rykte, du må bare skjønne hvordan kraftoverføringen virker, og gjerne bruke samme klosser og holdere som V-bremsene. Du kan selv bestemme bremsekraften i cantiene ved å legge tversover-wiren helt nede ved dekket eller mye høyere opp, men prisen for høy bremsekraft er at klossene ligger nesten helt inntil felgen i "hviletilstand".
Det er vanskelig å se hva du har foran, men bak har du tydeligvis en variant med armer som peker rett ut. Det er litt uheldig, men du kan forsøke å montere klossene så tett innpå armene som mulig, og dermed prøve å få armene mer opp og inn når de har kontakt med felgen, og så legge tversover mer ned mot dekket (det vil gire ned wire-bevegelsen og gi deg mer kraft på bekostning av bevegelse i klossene).

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit? [Re: Totte] #2621076 07/08/2020 11:12
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Riktig og godt svar. Enkelt og greit,ikke noe fjas.Takk.

Re: TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit? [Re: Totte] #2621102 07/08/2020 15:07
ktodnem Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tusen takk! Da prøver jeg meg frem med justering. Bakbremsene er fra bunn av rotekassa, Avid shorty'ene fulgte ramma. Jeg klarer kanskje å finne alle delene til et ekstra sett om det hjelper. Eller bytte foran med bak? Tilfeldig hvilken brems jeg satte hvor ved montering. Tenkte mest rom for skjerm i første omgang.

[Linket bilde]

Redigert av ktodnem; 07/08/2020 15:08. Rediger grunn: Beklager at jeg glemte å krympe bildet før opplastning. 3 megabyte gammelbrems, værsagod
Re: TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit? [Re: ktodnem] #2621114 07/08/2020 17:26
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Den bakbremsen ser ikke ut som den kan bli særlig kraftigere nesten uansett hva du gjør, så den ville jeg bare latt være, hvis du ikke har et annet par armer liggende. Det er uansett frambremsen som er viktig, og den kan du få så kraftig du bare gidder ved å senke trekanten ned mot dekket. Det er litt vanskelig å tolke perspektivet i bildet, men jeg vil tro du må bytte til lengre wire framme om det *virkelig* skal bli bitt, men de 3-4 cm du har å gå på bør gi en såpass markant forbedring at du kommer på bedre tanker om cantis ;-)

PS! Og aldri, aldri la noen lure deg til å bytte ut de geniale trekantene med Shimano sin visne ferdigløsning, som bare gir deg ufrivillig ABS-brems.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit? [Re: Totte] #2621117 07/08/2020 17:40
ktodnem Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tusen takk, det var morsomt du skulle nevne de Shimano-"rundingene", husker godt de fra 90-tallet, festet bremsen, klikket wiren på plass i midt-sporet i rundingen, ferdig. Enkelt ved klargjøring av sykler i butikk, men kanskje noe å gå på mtp ytelse, ja.

Har boden full av wirer ICON_SMILE

Re: TRP v-brems til CX - ræl eller helt greit? [Re: ktodnem] #2621148 08/08/2020 06:50
O
otveit Offline
Medlem
Medlem
O
Jeg bruker TRP bak og brede cantis foran (lik de du har bak). Veldig fornøyd med den løsningen, klarte aldri å få tilfredsstillende bremsekraft bak med canti, selv om det sikkert er mulig. Tror det hadde vært lettere å få til på bredere felger enn det jeg bruker.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå