Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny fulldempet XC

Ny fulldempet XC #2620750 05/08/2020 16:30
B
Brusim Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Etter å ha hatt en eldre hardtail(trekk superfly) i 7-8år frister det å gå litt videre.
Sykler til vanlig landevei så utstyr osv på XC er jeg ikke helt oppdatert på, så håper noen har gode tips.

Ønsker hakket mer komfort og trygghet en fulldemper gir vs en hardtail. 

Bruksområde: Sti, grus, traktorvei osv. 

Prismessig: 30-50k

Har så langt funnet frem til disse:
Scott Spark RC Team Issue AXS 2020

Specialized Epic Expert Carb Sykkel 29

Orbea Oiz M10

Lux CF SL 8.0

Både Scott og Specialized kan jeg anskaffe i nærområdet som kanskje er greit med tanke på service.
Men kan være at Orbea og Canyon gir enda litt mer for pengene(?)

Eller tips til sykler som er ca like bra men som heller litt mer ned mot 30k enn opp mot 50k som de jeg har nevnt gjør.

Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620754 05/08/2020 17:54
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Med tanke på kor du bor vil eg jo påstå Scott har eit godt fortrinn i den lokale forhandlaren.

Når det kjem til syklane har eg ikkje noko erfaring til å anbefale ein framom ein annan - men du er jo inne på det sjøl med betydninga av lokal service.

Redigert av VegardAarvåg; 05/08/2020 17:55.
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620837 06/08/2020 06:28
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg vil anbefale det deg å titte på BMC sin Fourstroke. Selv kjører jeg første sesong på den i år, og har opplevd det som en trygg og god fulldemper fra første tråkk i stor kontrast til hva jeg opplevde min forrige fulldemper som var en Cannondale Scalpel.

Claes Henrik Sykkel i Drøbak (ikke så langt fra Hokksund vil jeg tørre å påstå) selger BMC. Verdt å sjekke ut!

Lykke til med valget ditt.

Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620850 06/08/2020 07:13
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Santa Cruz Blur bør være aktuell her

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620858 06/08/2020 07:45
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Ja, SantaCruz Blur kommer i flere utgaver og jeg syns sykkelen er ypperlig til det meste. Ramma støtter gaffel fra 100-120mm og intern kabelføring for setepinne, så her har du en sykkel som kan følge deg i mange år.

'...once more, and more intensity!'
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620869 06/08/2020 08:11
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Siden Blur har kommet som et alternativ, bør jo også Intense Sniper nevnes. Kommer i to utgaver, XC og T, med hhv. 100 og 120 mm vandring og moderne downcountry-geometri. Den ligger dog helt i overkant av budsjettet (men er innafor).

btm
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620876 06/08/2020 08:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du kan glede deg over at en fulldemper ikke bare vil gi økt komfort og trygghet, men også bedre fremkommelighet og flyt oppover og bortover også.

Det kan hende du har lest disse allerede, men vi har testet mange av syklene du vurderer.

Hva du vinner på fulldemper kontra hardtail kan du lese her: https://www.terrengsykkel.no/sykler...tail-hva-er-den-raskeste-terrengsykkelen

Test av Intense Sniper, Yeti SB100 og SC Blur kan du lese her: https://www.terrengsykkel.no/sykler...ittsykler-fra-yeti-santa-cruz-og-intense

Test av Canyon, Scott, Cannondale, Hard Rocx, Giant og Felt, kan du lese her: https://www.terrengsykkel.no/sykler/test-rittsykkel/test-av-rittfulldempere-2019

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620895 06/08/2020 09:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Om du ikke er så oppdatert på hva som finnes, jeg synes denne artikkelen er fin, stisykkel mot rittfulldemper. Utifra det du skriver om bruk høres det ut som rittfulldemper er det du helt riktig har plukket ut men likevel...
https://www.terrengsykkel.no/sykler/rittsykkel-eller-stisykkel-hva-boer-du-velge

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620905 06/08/2020 10:15
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Den stiligste og nyeste sykkelen i det territoriet er jo Revel Ranger:
https://girasykkel.no/collections/sykler/products/ranger

Redigert av vids; 06/08/2020 10:17. Rediger grunn: skriveleif

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Ny fulldempet XC [Re: vids] #2620911 06/08/2020 10:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: vids

Er ikke den mer i down country-segmentet?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620917 06/08/2020 10:50
PerM Offline
Entusiast
Entusiast
Ser du normalt sykler landevei, men om du ønsker å sykle mer sti med din nye fulldemper - så vil jeg absolutt anbefale en sykkel med senkepinne. Det gir en helt annen kontroll og trygghet i utforkjøringer. Av de syklene du har linket til er det bare Canyon som er satt opp med det. Har selv hatt både Canyon og Scott fulldempere. Jeg er ikke tvil om at det er greit å ha en lokal forhandler når deler ryker/eller må byttes. Flere ledd og deler generelt på en fulldemper som krever ettersyn/service enn på en hardtail

Re: Ny fulldempet XC [Re: baronKanon] #2620919 06/08/2020 10:53
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon

Det tenker jeg også. Ser ikke på den som en rittfulldemper. Men for all del sikkert en flott sykkel som kan brukes til det meste fra ritt til grov sti.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny fulldempet XC [Re: PerM] #2620934 06/08/2020 11:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: PerM
Ser du normalt sykler landevei, men om du ønsker å sykle mer sti med din nye fulldemper - så vil jeg absolutt anbefale en sykkel med senkepinne. Det gir en helt annen kontroll og trygghet i utforkjøringer. Av de syklene du har linket til er det bare Canyon som er satt opp med det. Har selv hatt både Canyon og Scott fulldempere. Jeg er ikke tvil om at det er greit å ha en lokal forhandler når deler ryker/eller må byttes. Flere ledd og deler generelt på en fulldemper som krever ettersyn/service enn på en hardtail

Dette er et veldig godt poeng. Jeg vil si at det er bedre å sykle teknisk sti med hardtail med senkepinne enn med fulldemper uten. Heldigvis kan alle moderne sykler oppgraderes med senkepinne.

Øyvind Aas
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620935 06/08/2020 11:44
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Downcountry ja, men jeg tenker at det er kanskje en slik sykkel trådstarter "egentlig" trenger også? Og som gir mulighet til å vokse inn i en enda mer underholdende del av sporten?

Sitat: "Ønsker hakket mer komfort og trygghet"
Samt ikke nevnt noe om rundbaneritt eller rittyper i det hele tatt?

Og min gjetning er at downcountry-sykler er ca like raske som rittfulldemper gitt samme dekk, så lenge du ikke konkurrerer om de siste to sekundene i eliteklassen?

..Megatower v2..
Re: Ny fulldempet XC [Re: vids] #2620953 06/08/2020 13:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Og min gjetning er at downcountry-sykler er ca like raske som rittfulldemper gitt samme dekk, så lenge du ikke konkurrerer om de siste to sekundene i eliteklassen?

Jeg tror og opplever selv at din gjetning stemmer. De fleste vil sykle fortere med noe mer vandring enn de rendyrkede rittfulldemperne byr på. Rene rittfulldempere kommer best til sin rett under syklister med så sterke bein og høyt O2-opptak at de nærmest står og spurter opp en hver motbakke i et kort rundbaneritt. Vi andre som for det meste sitter og klatrer sykler minst like fort opp tekniske kneiker med 110-120 mm vandring bak som med 100mm.
En kilo ekstra i forhold til en ren rittfulldemper vil heller ikke ha stort å si - i hvert fall ikke hvis den for det meste består av en senkepinne og hakket kraftigere dekk.

Øyvind Aas
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620954 06/08/2020 13:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Usikker på om "down-country" på grus er det helt store. En rittfulldemper bør passe mye bedre til det.
Når det er sagt kjører jeg glad og fornøyd min BMC Agonist med 120/110 mm på grusturer opptil 130 km uten å føle at jeg lider unødig. Men da er sittestilling lagt opp mot effektivitet og ikke komfort, pluss dekk som ikke er av de groveste.

Øyvinds kolleger i Pinkbike kjører for tiden en test av fire rittfulldempere og fem downcountrysykler der delen med rittsyklene nettopp er konkludert.
Jeg synes testene og oppsummeringen var bra, helt uten å prøvd noen av modellene selv. DC modellene kommer etter hvert.

https://www.pinkbike.com/news/field...ialized-epic-Field-test-round-table.html

Kan være verd investeringen i tid for Brusim for å kjenne litt på pulsen i det segmentet.

LarsB

Re: Ny fulldempet XC [Re: larsb] #2620959 06/08/2020 14:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Usikker på om "down-country" på grus er det helt store. En rittfulldemper bør passe mye bedre til det.

Jeg opplever at dette først og fremst ligger i dekkene. Setter du på rittdekk på en 120-sykkel går det fint unna på grus og.

Øyvind Aas
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620965 06/08/2020 14:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er selv nysgjerrig på hvor godt disse nye "stirakettene" av typen yeti sb 100, transition spur etc. tråkker på grus. En ting er hvor fort det faktisk går, men en annen ting er like viktig for meg - den subjektive følelsen. Oppleves stirakettene som "kvikke" eller "dorske" på grus, sammenliknet med en rittfulldemper eller hardtail?

Re: Ny fulldempet XC [Re: olechr] #2620968 06/08/2020 15:35
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: olechr
Sitat: baronKanon

Det tenker jeg også. Ser ikke på den som en rittfulldemper. Men for all del sikkert en flott sykkel som kan brukes til det meste fra ritt til grov sti.

Jeg synes den virker mer XC enn en del andre DC-sykler om ikke annet.

Ganske lik geo som 2021 Epic (ikke evo), men 3-400 g tyngre ramme og litt mer vandring.

[Linket bilde]

Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620975 06/08/2020 17:22
olechr Offline
More than words
More than words
Det kommer alltid an på hva man tenker å bruke sykkelen til. Er det i hovedsak østmarka stier med frakt eller tilsvarende så er dagens 120 vandring sykler helt topp. Kjører man derimot hovedsak lete stier, grus og traktorveier ville jeg valgt litt kvikkere enn ofte 120 syklene er.

Selv har jeg både Spark RC og Spark. På grus og lette stier er RCen vesentlig mer gøy å sykle enn Sparken. (selv med samme hjul og dekk). Føles kvikkere og innbyr litt mer til fart. På mine målinger/tester går det også fortere på RCen på grus/lett terreng.

Så man må kjøpe sykkel ut i fra det man gjør mest. Uansett fulldempet vil man få en helt annen opplevelse enn en gammel HT.

Ambassadør for Scott.
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2620985 06/08/2020 18:49
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Hvorfor kjøpe en fulldemper for å børne rundt på grus? Grei måte og bruke penger på iofs, men like greit å kjøpe en grævelsykkel da om grus er målet?

Re: Ny fulldempet XC [Re: jsdk] #2620994 06/08/2020 19:18
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: jsdk
Hvorfor kjøpe en fulldemper for å børne rundt på grus? Grei måte og bruke penger på iofs, men like greit å kjøpe en grævelsykkel da om grus er målet?

Er det veldig mange som sykler rundt på grus, traktorveier og lett sti med HT eller fulldemper. Skal man bare kjøre grus er det jo kulest med en grævel.

Ambassadør for Scott.
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2621008 06/08/2020 20:51
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skjønner bare ikke hvorfor man vektlegger grusegenskaper når trådstarter ønsker mere trygghet, antar at det da menes på sti og traktorvei. Ønskes mere trygghet på grus alene, så sett på større dekk på landeveissykkelen, eller gå for gravel. Ferdigsnakka.

"Downcountry" er vel mere som XC verdenens all mountain, eller enduro som det hette før (men ikke enduro som i "DH light" slik det er nå, vanskelig å holde styr på dette :)), dvs du kommer deg opp [mer enn] raskt nok, men er nok så kapabel nedover

Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2621032 07/08/2020 07:35
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er IT-person og ingeniør, så jeg antar automatisk at alt er sortert i prioritert rekkefølge. Så når trådstarter skriver dette:
"Bruksområde: Sti, grus, traktorvei osv. "
Så regner jeg "sti" som det høyest prioriterte bruksområdet?

Er nok på tide at trådstarter selv kommer med noen presiseringer før vi gjetter oss i hæl ICON_SMILE

..Megatower v2..
Re: Ny fulldempet XC [Re: Brusim] #2621033 07/08/2020 08:05
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Hiver meg på. Jeg har pga fantastisk LBS kjørt samme merke i mange år, og kjøpt alt for mange sykler. I tillegg til enduro og gravel har jeg leflet med XC med alt fra lett hardtail via rittfulldemper til tilpasset stisykkel (raske dekk). Alle har sine styrker og svakheter. Den som har funka best i disse årene som alt-mulig-sykkel er en 120mm lett stisykkel med lengre gaffel.

Jeg ble aldri 100% venn med rittfulldemperene (2016 og 18 Epic). De ble litt for masete når jeg begynte å bli sliten, og var i tillegg litt for pinglete, noe som førte til mye service på dempere etc.

Handlet Epic Evo i sommer, og den leverte akkurat det jeg var ute etter. Den er jo dønn i downcountry-segmentet. Med rimelig slækk styrevinkel kjennes den ikke umiddelbart så kvikk som en hardtail, eller som en brain-Epic, men stoppeklokka viser noe annet. Kort oppsummert er det en komfortabel utgave av rittfulldemperene som er ekstremt mye mer kapabel på sti. Det har (noe uvitenskapelig målt, kun overblikk på strava) gått fortere på grus med den enn gravel-sykkelen, selv oppover, og på tidvis heftige nedkjøringer på sti er jeg veldig lite bak det jeg klarer med endurosykkel. Det er en sykkel jeg kan kjøre lange turer på absolutt alle underlag med, akkurat slik jeg liker. Asfalt, grus, lange klatringer, endurostier, lycra eller baggy og pøkker på knærne -helt fint og med vill entusiasme.

Den hardtail-følelsen tror jeg er noe som sitter i skallen hos mange "proffentusiaster", ref det at de gjerne kjører for små rammer etc.

Jeg hadde gått for en lett down-country sykkel fremfor rittfulldemper. Om jeg skulle ha stilt i Cykelvasan med min Evo i morgen hadde jeg kun smekket på en større klinge og et raskere fordekk. Kunne kjørt Drammenduro også om jeg hadde bytta til grovere dekk ICON_SMILE

Disclaimer: er bare en entusiast som sykler alt for mye.

Redigert av knutspeed; 07/08/2020 08:07.
Re: Ny fulldempet XC [Re: sykkeloyvind] #2621067 07/08/2020 10:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: sykkeloyvind

Jeg opplever at dette først og fremst ligger i dekkene. Setter du på rittdekk på en 120-sykkel går det fint unna på grus og.

Mulig at begrepene går litt i kluss for meg/oss.
Men det jeg tenkte mest på er de moderne syklene som passer til alt, og er på den litt grovere siden. f.eks Ibis Ripley og Tallboy.
Min erfaring er mindre enn din, men de moderne bratte setevinklene er, som jeg ser det, godt egnet i bratte klatringer og nedover med sete vekk, men gir ikke like mye trykk i pedalene på enkle og utekniske partier.

Men jeg skriver jo også at jeg sykler langt på grus med min egen ganske moderne fulldemper med vandring i det segmentet og senkepinne. Så det er helt klart mulig. Og for 95% av oss er moderne Down-country/lette stisykler det akkurat rette. Svaret til trådstarter jo helt avhengig av hvor han ser seg selv til neste år. Ikke hvor han har syklet hittil.

LarsB

Redigert av larsb; 07/08/2020 10:32.
Re: Ny fulldempet XC [Re: larsb] #2621069 07/08/2020 10:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

Mulig at begrepene går litt i kluss for meg/oss.
Men det jeg tenkte mest på er de moderne syklene som passer til alt, og er på den litt grovere siden. f.eks Ibis Ripley og Tallboy.
Min erfaring er mindre enn din, men de moderne bratte setevinklene er, som jeg ser det, godt egnet i bratte klatringer og nedover med sete vekk, men gir ikke like mye trykk i pedalene på enkle og utekniske partier.

Men jeg skriver jo også at jeg sykler langt på grus med min egen ganske moderne fulldemper med vandring i det segmentet og senkepinne. Så det er helt klart mulig. Og for 95% av oss er moderne Down-country/lette stisykler det akkurat rette. Svaret til trådstarter jo helt avhengig av hvor han ser seg selv til neste år. Ikke hvor han har syklet hittil.

LarsB

jepp, jeg kvier meg også for legge avgårde på lange grusturer på min egen Tallboy 3, men føler egentlig det mest er en mental aversjon enn at sykkelen er uegnet. I gamle dager var jo lange grusturer med store eller små innslag av stier regelen snarere enn unntaket for terrengsykkelturer. Nå velger jeg som oftest enten grus eller sti og gjør sykkelvalget deretter. Egentlig litt synd på et vis også.

Øyvind Aas

Moderator  support