Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kompisen min punkter hele tida

Kompisen min punkter hele tida #2620589 04/08/2020 18:20
N
Njålfrasørlandet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Kompisen min punkterer hele tida synes jeg. Han har begynt å kjøre ganske grovt etterhvert som han har litt flinkere, og han sykler på sin første stisykkel som bare har 120 mm vandring. Det jeg lurer på er, kan det ha noe med dekkene hans å gjøre ? Eventuelt ville det hjulpet han med annerledes dekk ? Vi er begge ganske ferske i stisykling men han punkterer vesentlig mye oftere enn meg. Jeg kjører maxxis dhf og dhr og han kjører noe chwalbe greier. Husker ikke hvilke. Har dere noen dekk å anbefale mot punktering ? x)

Re: Kompisen min punkter hele tida [Re: Njålfrasørlandet] #2620608 04/08/2020 19:48
V
Voll Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Det kan heilt klart ha noko med dekk å gjera. Gamle utslitte dekk punkterer nok oftare enn nye. Dekk har ulik "casing" til ulik bruk noko som seier kor tjukke sideveggane/gummien er i dekka. Maxxis med exo pluss casing har eg god erfaring med til stisykling. Litt usikker på kva schwalbe kallar sin casing, men har og hatt schwalbe dekk utan mykje punktering.
1. Billigaste alternativet er å ha meir luft i dekka.
2. Kjøp nye dekk med kraftigare casing. Maxxis sin exo + eventuelt andre dekk. Det er berre å googla seg fram.
3. Kjøp nye dekk og sett dei opp slangelaust om felgane kan det. Då står det ofte tubeless ready eller TL, TR. Dette kostar litt meir då du må ha ventilar og guffe i tillegg. Kanskje det alternativet som fungerer best.

Lykke til!

Vegard Voll Bøyum
Re: Kompisen min punkter hele tida [Re: Njålfrasørlandet] #2620618 04/08/2020 21:17
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Bør også nevnes at dekkinnlegg også hjelper på dette. Jeg kjører med innlegg i alle dekkene mine og funker knall. Beskytter først og fremst felgen, men er merkbart mer demping i dekket, stiver opp sideveggene og beskytter nok noe mot punktering siden man ikke så enkelt slår igjennom når man treffer spisse/skarpe kanter (snake bite). Har Nukeproof og Vittoria Airliner. Nukeproof litt billigere, men Airliner føles som gir mer beskyttelse og støtte til dekket.

Re: Kompisen min punkter hele tida [Re: Njålfrasørlandet] #2620623 04/08/2020 21:47
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis han ikke kjører slangeløst så må han over på det asap. Ellers så funker det ganske greit å øke trykket i dekkene hvis han punkterer uten at det tetter med slangeløst. Tyngre dekk hjelper også.

Re: Kompisen min punkter hele tida [Re: Njålfrasørlandet] #2620630 04/08/2020 22:47
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Her kan det være mange faktorer som gjør at kompisen din punkterer

Sykler blir som regel utstyrt med dekk som er laget for bruksområdet. Om kompisen din prøver å overkjøre både sykkel og dekk så punkterer han.

Slangeløst oppsett hjelper veldig.

Du sier han kjører "bare" 120mm vandring. Betyr det at han prøve å holde følge med dere andre som har grovere sykler? En erfaren stisyklist får dette til å funke, men en nybegynner gjør gjerne feil når han prøver å kjøre like fort som kompisene. Da blir det ofte punktering.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Kompisen min punkter hele tida [Re: Njålfrasørlandet] #2620742 05/08/2020 15:44
N
Njålfrasørlandet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Tusen takk for svar ! Tenker vi kjører på med noen nye dekk og ser hva som skjer. Om det blir slangeløst eller ikke er opp til han tenker jeg ICON_WINK

Moderator  support