3xeikebrudd, Anton Sport vil ikke erstatte
|
3xeikebrudd, Anton Sport vil ikke erstatte
04/08/2020 09:32
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei sykkelfolk, har behov for litt bistand på hva jeg bør gjøre her.
I Mars 2019 kjøpte jeg en Caad12 Disk Ultegra på Anton Sport Sykkeldelisk i Bogstadveien. Fulcrum hjulsett, sikkert ikke det beste som finnes, men ok til mitt bruk.
I juli 2019 fikk jeg ut av det blå et eikebrudd på bakhjulet under en sykkeltur, det ble selvfølgelig kast i det, og sykkelen måtte bæres til nærmeste busstasjon. Anton Sport skiftet eike, og jeg fikk sykkelen tilbake.
I september skjedde det samme under klubbmesterskap i høy fart, ny eike i bakhjulet røyk, det ble kast i hjulet, og måtte på nytt bære sykkelen, denne gang til målsonen. Ble nok en gang levert inn til Sykkeldelisk i Bogstadveien, og beskjeden var at de skulle reparere bakhjulet på nytt. Det måtte være tre tilfeller av eikebrudd før de kunne reklamere mot Cannondale var tilbakemeldingen.
Så i mai i år, 4'de sykkelturen etter siste reparasjon. Nytt eikebrudd, denne gang på fjellet ved Rjukan. Haiket og tok tog hjem.
Reklamerte nå skriftlig på hjulsettet, og leverte inn sykkelen til Sykkeldelisk.
Etter en måned uten svar på status, ringte jeg i dag. De hadde vært i kontakt med Cannondale, men de førte ikke lenger hjulsettet og kunne derfor ikke erstatte det???
De vil nå tilby meg et nytt tilsvarende hjulsett mot kompensasjon.
Dette mener jeg er helt feil. Dette må være en reklamasjonssak jeg ikke skal behøve å betale noe for. Sykkelen har gått under 2000k, og har aldri vært i en velt, kun benyttet til langturer og ritt.
Noen tips på hva jeg kan gjøre? Er ganske frustrert på kundebehandlingen.
Vennligst
-petter
|
|
|
Re: 3xeikebrudd, Anton Sport vil ikke erstatte
[Re: Petternh]
04/08/2020 09:48
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes ikke du har noe å klage på her.
|
|
|
04/08/2020 09:51
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
De vil nå tilby meg et nytt tilsvarende hjulsett mot kompensasjon.
At de tilbyr tilsvarende hjulsett er jo i og for seg greit nok, men hva menes med "mot kompensasjon"? Antar at du skal betale noe, men hvor mye, og hva koster hjulsettet?
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
04/08/2020 09:56
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Tja, vanskelig sak egentlig, siden det virker som om det ofte er opp til kjedene selv å bestemme hva som regnes som normale slitasjeskader, og hva som går under produksjonsfeil.
Hvor mye veier du?
Om du har relativt normal vekt burde jo ikke eikene ryke i hytt og pine, så da ville jeg prøvd å stå på krava og kreve et nytt hjulsett.
Har selv måttet kreve tilbakebetaling på en krankreparasjon på min caad12 som jeg mente burde være en garantisak hos anton bogstadveien. Den gang fikk jeg tilbake pengene mine, men de var ganske lite imøtekommende face to face, så forstår frustrasjonen!
|
|
|
04/08/2020 10:03
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Eiker skal jo ikke ryke av seg selv uten at noe spesielt skjer. Jeg har aldri opplevd det i hele mitt liv. Så hvis hjulsettet ikke funker, skal de jo gi deg et nytt eller tilsvarende hjulsett uten kompensasjon.
|
|
|
[Re: bjarnetv]
04/08/2020 10:09
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, er 86 kilo fordelt på 192cm. Ingen lettvekter, men bør være greit innafor.
|
|
|
04/08/2020 10:13
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Har aldri kjøpt en brukssykkel uten at bakhjulet har begynt å ryke eiker. Ta det de tilbyr!
|
|
|
[Re: tmork]
04/08/2020 10:13
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Tmork.
De nevnte kun at de vil tilby meg et "tilsvarende" hjulsett til en hyggelig pris var min forståelse.
-petter
|
|
|
[Re: larsdx]
04/08/2020 10:16
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Synes ikke du har noe å klage på her. Etter en måned uten svar på status, ringte jeg i dag
|
|
|
04/08/2020 10:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Uten å ta stilling til hva Anton og Cannondale er forpliktet eller ikke forpliktet til å gjøre i din sak: Har hatt samme opplevelse med annet hjulsett hos annen forhandler. Etter tre tilfeller av løsnede eiker i løpet av kort tid etter kjøpet, med påfølgende verkstedsbesøk, fikk jeg nytt hjul som reklamasjonssak. Om forhandler ikke klarer å sette et produkt i stand til å fungere alminnelig godt mens reklamasjonsrett og evt. garanti fortsatt gjelder, synes jeg det er både rimelig og riktig. Eiker ryker ikke i tide og utide om hjulene er solid bygget, slik man skal kunne forvente. Særlig ikke på landeveissykling. Og særlig ikke på kort tid på ny sykkel. Selv med alminnelig bruk og slitasje. Om man ikke kan komme til en minnelig ordning, kan det være greit å kjenne til anbefalingene til Forbrukerrådet: Grunn til å klage?
|
|
|
04/08/2020 11:05
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Forstår ikke ambivalensen her? Om et produkt ikke funker og er innenfor reklamasjonstiden etter forbrukerkjøpsloven, skal det jo erstattes uten kostnad for kjøper. Tre eikebrudd på kort tid er definitivt ikke innenfor.
|
|
|
04/08/2020 11:42
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Det høres ut som du har fått et for dårlig hjul til ditt bruk og din vekt. 5 mnd til første eikebrudd, så to mnd til neste,- ja da virker det som om hjulet er dårlig bygget, og for svakt for ditt bruk.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
04/08/2020 11:42
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror heller ikke du har noe å komme etter mtp reklamasjon/garanti. Her spiller bruken inn.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
04/08/2020 12:21
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Men et standard hjul skal da holde til normal bruk for en på 86 kilo? Jeg hadde ikke godtatt dette.
|
|
|
[Re: Elmersen]
04/08/2020 12:29
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Men et standard hjul skal da holde til normal bruk for en på 86 kilo? Jeg hadde ikke godtatt dette. Jeg er helt enig i dette, og jeg fikk god veiledning da sykkelen ble kjøpt. Alle mine vitale mål var fremme i dagen da denne sykkelen ble anbefalt. Fulcrum oppgir også en vektgrense på hjulsettet til 109kg. ( https://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/racing-7-DB. ) Tusen takk for alle svar. Verdsettes!
|
|
|
04/08/2020 12:36
|
Tassen83
Fersking
|
Fersking
Jeg hadde samme opplegg med White-sykkel fra XXL. Eiker røyk i hytt og pine gjerne mens jeg syklet rett frem på asfalt. Antar dette skyldtes feil spenn eller produksjonsfeil på eiker. Etter to-tre runder med reperasjon ga de meg et nytt hjul. Jeg oppdaget raskt at de hadde gitt meg et enklere hjul som ikke var klart for tubeless. Tok opp dette enda en gang og fikk da et vesentlig mye dyrere hjul og dette har holdt. Har for øvrig røket en eike på forhjulet også som har blitt reparert én gang (håper det ikke blir flere).
Kan uansett ikke se at ikke dette er en reklamasjon som du bør dekket kostnadsfritt. Det eneste problemet er selvfølgelig at det sikkert finnes mange som ikke behandler hjulene sine fint og derfor så er det fort mye å hente for butikkene på å yte litt motstand for å se hvor motivert du er. Stå på krava videre, vær saklig og forklar hvorfor ikke har tenkt å kjøpe din neste sykkel der osv. så går det nok gjennom før du må dra inn forbrukerrådet.
Ett nokså standard hjulsett uten noen oppgitt maksvekt skal selvfølgelig tåle mye mer enn 86 kg.
|
|
|
04/08/2020 15:48
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hei Tmork.
De nevnte kun at de vil tilby meg et "tilsvarende" hjulsett til en hyggelig pris var min forståelse.
-petter Jeg tenker at du har gode kort med den historien dette hjulsettet har, så poengter at du har vært inne tre ganger med samme feil. Det er tydelig at noe har gått galt i produksjon, så dette må være en klar garantisak. At du får en hyggelig pris kan være relevant å vurdere dersom du får et bedre hjulsett, og betaler et symbolsk mellomlegg, men et tilsvarende hjulsett bør du få kostnadsfritt.
|
|
|
04/08/2020 16:24
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Tmork.
-petter Jeg tenker at du har gode kort med den historien dette hjulsettet har, så poengter at du har vært inne tre ganger med samme feil. Det er tydelig at noe har gått galt i produksjon, så dette må være en klar garantisak. At du får en hyggelig pris kan være relevant å vurdere dersom du får et bedre hjulsett, og betaler et symbolsk mellomlegg, men et tilsvarende hjulsett bør du få kostnadsfritt. Tusen takk for svaret tmork. Gode poeng du har. Skal absolutt vurdere et mellomlegg på et godt tilbud. Noe frustrasjon inne i bildet her etter lang behandlingstid, mye mas på tilbakemeldinger og alt for mange "bæreturer" med sykkelsko. -petter
|
|
|
04/08/2020 16:40
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ønsker å poengtere at jeg på noen måte er ute etter Anton Sport Sykkeldelisk. Grunnen til at jeg kjøpte sykkelen der var at jeg var lei av generiske sportssjapper som ikke har peiling på hva de driver på med, eller i en nettbutikk hvor alt kommunikasjon er upersonlig via e-post. Ønsket å kjøpe en sykkel i en spesialistbutikk der de kan faget og jeg kunne få veiledningen jeg hadde behov for som relativt fersk på landeveissykling. Tar godt vare på syklene jeg har, og har vært superfornøyd med Caad'en utover problemene jeg har hatt med hjulsettet.
|
|
|
04/08/2020 16:41
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ønsker å poengtere at jeg på INGEN måte er ute etter Anton Sport Sykkeldelisk. . Sorry
|
|
|
04/08/2020 21:33
|
svk
Medlem
|
Medlem
Jeg opplevde selv å måtte betale selv for ny eike etter første eikebrudd som kom av seg selv under ett år etter at jeg kjøpte sykkel av samme merke i samme butikk som deg... Veier riktignok klart mer enn deg, men det visste de jo da de anbefalte meg sykkelen. Orket ikke å krangle på det, som jeg sikkert burde heller enn å være litt misfornøyd (og klage på et nettforum tre år senere  ) Er forøvrig enig i at det er en reklamasjonssak, selv om jeg ikke sto på krava selv.
|
|
|
04/08/2020 21:41
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Klar reklamasjon/garantisak du skal stå uten kostnad på. Stå på ditt!
|
|
|
[Re: svk]
05/08/2020 06:11
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg opplevde selv å måtte betale selv for ny eike etter første eikebrudd som kom av seg selv under ett år etter at jeg kjøpte sykkel av samme merke i samme butikk som deg... Veier riktignok klart mer enn deg, men det visste de jo da de anbefalte meg sykkelen. Orket ikke å krangle på det, som jeg sikkert burde heller enn å være litt misfornøyd (og klage på et nettforum tre år senere  ) Er forøvrig enig i at det er en reklamasjonssak, selv om jeg ikke sto på krava selv. Med hjul er det etter mitt syn litt vanskelig å stå på krava, men det avhenger av type hjul og bruk. På stisykkelen min er hjul mer en forbruksvare enn på transport/landeveissykkel selv om jeg forventer et langt liv der og. Uansett er felg, eiker og lager mye mer utsatt for eksterne påvirkninger i skogen enn på vei. Dog, livstidsgaranti på felg løser det ene, så får jeg heller fikse eiker selv dersom stein og røtter skaper trøbbel. Lager får jeg bytte dersom behovet oppstår. På landevei derimot forvventer jeg at hjul og eiker skal være problemfrie i mange år og mange tusen km, og ville helt klart stått på krava hvis noe hadde skjedd med Bontragerhjula på egen 2019 Domane.
|
|
|
05/08/2020 07:16
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Her har jo butikken akseptert at det foreligger en mangel som de ikke klarer å reparere. Du skal ikke uten videre godta å betale mellomlegg for et "bedre" hjulsett med mindre de kan gi deg et tilsvarende hjulsett uten mellomlegg. At butikken ikke kan skaffe tilsvarende hjulsett skal ikke du bære risikoen for. Et alternativ er å heve kjøpet. Det er gått over de 30 dagene som butikken har på utbedre feilen, samt at samme feil har vært reparert to ganger, og i tillegg klarer de ikke utbedre sykkelen. Da er det kanskje mest hensiktsmessig at butikken får sykkelen tilbake og du får pengene dine.
|
|
|
05/08/2020 08:59
|
neopro
Medlem
|
Medlem
Hvor røk eikene? Nede ved hullet i navet? Hvis eiker ryker skjer det som oftest der - nippelbrudd er noe annet.
Eiker tåler ekstremt mye strekk. Hvis de ryker er det pga. metalltretthet etter gjentatt bøying/strekking. Hver gang hjulet roterer slakkes de nedre eikene (spennet reduseres). Da kan de bøyes littegrann nede ved navet og etter hvert få tretthetsbrudd. Nippelbrudd skyldes gjerne for korte eiker hvor det ikke er kontakt mellom gjengene i eikene og niplene helt ut til hodet på nippelen. Da blir det tretthetsbrudd i overgangen mellom hodet og resten av nippelen.
Det jeg nevner her kan produsenten sørge for at unngås svært lenge ved å designe/bygge hjulet korrekt.
Hjul skal tåle vanlig bruk. At du har opplevd tre eikebrudd på bare 2000 km sykling er helt elendig.
|
|
|
[Re: neopro]
05/08/2020 14:16
|
Petternh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvor røk eikene? Nede ved hullet i navet? Hvis eiker ryker skjer det som oftest der - nippelbrudd er noe annet. Hei Neopro, de har røket nede ved nippel alle tre gangene. Støvsugde ut restene av nippelen de to gangene jeg fikk felg tilbake fra service. -petter
Redigert av Petternh; 05/08/2020 14:17.
|
|
|
05/08/2020 16:27
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Det er vel ikke utenkelig at tilfelle to og tre kan ha kommet av svakheter etter tilfelle 1?
Da er det to alternativer:
1) Bruksfeil. Uten at jeg vet hvordan man kan "provosere frem" et eikebrudd. Men kanskje noe sånt som at hjulet har vært bittelitt skeivt, og kunden har prøvd å justere spenn selv? 2) Produksjonsfeil.
Problemet her vil nok være at ingen andre enn deg kan si om det er noe du har forårsaket eller ikke. Og da sitter man der... Det er et lite kort å spille at butikken tydeligvis har prøvd å rette opp feilen før, men hvor går grensen mellom "god service" og "å innrømme feil"?
|
|
|
05/08/2020 19:10
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har svært variabel erfaring med hjulsett, ett Kina hjulsett og to fra CRC har vært bombesikre. To orginale hjulsett har bare vært sorgen.
Så, hva er forventet levetid og er hjulsett å annse som en slitedel ? Det er ikke noe problem å ødelegge ett hjulsett, det er bare å kjøre på i høl i asfalten og ikke ha service på hjulene. Så har jeg en mistanke om at ikke alle hjulsett er dimensjonert for velvoksne nordmenn på 100kg heller
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
05/08/2020 20:26
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Høres ut som reklamasjon.
Tipper du hadde litt uflaks når første eike røk, at de har røket i tur og orden etter første rep tyder jo på jobben sykkeldelisk har gjort ikke var bra.
Det er ikke normalt at eiker ryker, de eneste jeg kjenner som har hatt gjentatte eikebrudd er enten tunge, eller så har de kjørt hardt og "rettet" hjul selv.
|
|
|
06/08/2020 00:22
|
neopro
Medlem
|
Medlem
Ok. Høres ut som nippelbrudd og at eikene er litt for korte.
|
|
|
|
|