Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Komoot vs Ride with GPS. Andre?

Komoot vs Ride with GPS. Andre? #2620092 01/08/2020 16:18
gus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hvilken er best? Er det andre gode alternativer? Det jeg vil ha er god planlegging av turer, samt registrering av antall km på hver sykkel (a la Strava).

Re: Komoot vs Ride with GPS. Andre? [Re: gus] #2620095 01/08/2020 16:58
N
newbie Offline
Fersking
Fersking
N
For å lage ruter pleier jeg å bruke plotaroute.com . Syns grensesnittet er bedre enn de fleste andre jeg har testet

Re: Komoot vs Ride with GPS. Andre? [Re: gus] #2620159 02/08/2020 09:35
T
tseval Online
Medlem
Medlem
T
Jeg har prøvd begge disse og endt opp med rutefunksjonen i Strava, både for sti og grusvei. Med heatmapet i bakgrunnen ser du hvor de fleste sykler, og du har muligheten til å tegne ruter utenom veier på kartet. Med automatisk syncing til Garmin sykkelcomputer og turn-by-turn navigasjon er det vanskelig å slå den.

Komoot har veldig mye veier og stier, men den er nok veldig optimistisk mtp hva som lar seg sykle. Jeg har ihvertfall endt opp med å bære sykkel et par km gjennom myr og bratt skog etter å ha planlagt turen i Komoot.

Jeg brukte RideWithGPS før rutefunksjonen i Strava kom, da den var den eneste som kunne eksportere GPX, men nå ser jeg ingen grunn til å bruke den lenger.

Re: Komoot vs Ride with GPS. Andre? [Re: gus] #2620219 02/08/2020 17:25
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Tror alle er gode. Bruker ridewithgps selv. Tipset mitt er å lære en app skikkelig sånn at man får utnyttet den. Da blir det liten vits i å bytte fram og tilbake.

Re: Komoot vs Ride with GPS. Andre? [Re: gus] #2624206 24/08/2020 08:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg fant for en stund siden https://gravelmap.com og la inn noen av de gruspartiene jeg kjenner, men ser ut til at siden ellers er ganske død. I tillegg er det et litt svakt opplegg, dvs dårlig kartgrunnlag, så man får ikke laget ruter der man vet det går fint å sykle siden mye sti/traktorvei ikke finnes på kartet.

Som stisyklist bruker jeg Trailguide, Trailforks, RideWithGPS samt den nye Strava route builder. Finnes det noe tilsvarende for gravel? Dvs en åpen løsning hvor lokalkjente entusiaster populerer kartene? Noe av det som er flott med f.eks Trailguide er at det legges inn gode beskrivelser av stipartier. Når det gjelder sti syntes jeg det er gøy å lete etter perler og legge de inn på kart, men det er litt mer pes for grus da det ofte handler om drøye avstander.
Noen steder gir heatmaps godt grunnlag, men det skilles jo ikke på type sykling, så man kan ende opp med å kjøre litt drøye endurostier med bukkestyre.

Moderator  support, Valentino