Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bør jeg kjøpe ny sykkel?

Bør jeg kjøpe ny sykkel? #2619919 30/07/2020 21:23
M
Marius23 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei.

Har hatt en Merida Race Lite 904 str M/L i endel år, men alltid mistenkt at sykkelen passer dårlig for meg.

Mister ofte følelse i lillemann etter ganske kort tid. Det føles langt frem til styret, enda jeg har skjøvet setet så langt frem som mulig. Har eksperimentert med alle mulige vinkler og høyde på setet, men noe blir alltid ukomfortablelt.

Nå sitter jeg ganske lavt med god knekk i knærne, med setet noenlunde i vater. Da føles avstand frem til styret kortest, dog langtfra komfortabelt.
Prøver jeg meg på turer over 30-40 km får jeg ofte vondt i både knær, rygg og hofter, og jeg vil helst bare stå av. Et par mil går greit, men jeg fokuserer fortsatt mye på hva som er ubehagelig og ikke på å nyte turen.

Jeg er for ordens skyld 180 høy og relativt slank, med ganske normalt proposjonert kropp.

Høres dette ut som jeg rett og slett har for stor sykkel?

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2619924 30/07/2020 22:47
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Hei,

Høres ut som du er litt på ville veier når du justerer seteplassering etter styret. Setet skal bestemmes med utgangspunkt i kranken, og så skal plassering av styret tilpasses dette.

Er dog vanskelig/umulig å gi noen tips om hva som blir stort, og hvordan du bør stille inn for oss på forumet. Det eneste riktige du kan gjøre er å bestille deg en bikefit asap hos noen profesjonelle i nærheten der du bor.

Med bikefit finner du ut om du kan sitte godt på sykkelen du nå har, og ev. hvilken størrelse og hvilken geometri du bør se etter i en ny sykkel.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2619941 31/07/2020 08:26
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hvis du er 23 og har så store problemer er bikefit utvilsomt noe å vurdere hvis økonomien tillater det.

Hvis ikke er "å sitte riktig"-tråden her inne full av tips. Jeg har selv linket til et par av de videoene jeg synes er best på temaet.

Som yolo skriver tror jeg ingen kan si om sykkelen er for stor eller ikke basert på den beskrivelsen, men man skal normalt sett ikke med en noenlunde riktig satt opp sykkel ha den slags type ubehag etter så lite som 30-40km.

Et par små generelle refleksjoner - uten at det er noe absolutt fasit. Å miste følelsen i lillemann er typisk et tegn på a) feil type sal b) feil vinkel på salen c) salen for langt fremme. Mulig man også kan få problemer hvis salen er for høyt satt opp, men det høres ikke ut til å være problemet her. C) høres helt opplagt ut i dette tilfellet, men kan ikke være sikker bare basert på den teksten. Og meget mulig det er alle 3 samtidig.

Å sitte for lavt vil også medføre at man må "strekke" seg mer for å nå frem til styret. Bildet under er en illustrasjon som viser dette ganske tydelig. Hvor man kan åpne hofta ved at man sitter høyere.

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Bare for å gjenta. Jeg vet ikke om noe av det der stemmer for deg, men det er veldig mulig å finne frem til ei god sittestilling hvis man går litt vitenskapelig til verks uten bikefit. Det krever dog tålmodighet og systematikk da selv noen mm kan gjøre store forandringer når man nærmer seg noe som er tilnærmet riktig.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2619943 31/07/2020 08:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Du har fått fornuftige svar allerede. Jeg vil bare legge til en ting til.
Ta en tilpasning før du kjøper ny sykkel. Det er jo alltid mye morsommere med nye ting enn justering. Men spar en evt ny sykkel til du har fått orden på sittestilling.

Lykke til.
LarsB

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2620110 01/08/2020 18:51
N
neopro Offline
Medlem
Medlem
N
Hva med å bytte sete til noe a la Selle Italia med Superflow (langt og bredt hull i midten)?

SLR Superflow

Redigert av neopro; 01/08/2020 18:54.
Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2620198 02/08/2020 14:30
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Du kan enkelt foreta en grovtilpassing selv. Som det er påpekt over, så er det viktig å få setet riktig plassert opp mot kranken. Styret kommer etter:

a) Setehøyde: Sitt på setet med hælen på pedalen. Når du trår ned, så skal du så vidt merke at hofta må beveges. Når du har klikket foten fast i pedalen, så skal du ha en liten knekk i kneet når du trår ned.

b) Setedybde: Sitt på setet og bruk enten en loddesnor eller vatermål fra akslingen til pedalen og opp til kneet. Et fint utgangspunkt er å ha en vertikal linjen fra fremsiden av kneskål ned til alslingen. Du skyver setet frem og tilbake for å få dette rett.

c) Styrehøyde: Denne justerer du opp eller ned til det du kjenner er mest behagelig for rygg og armer. Start gjerne for høyt.

d) Styredybde: Dersom du må flytte styret frem og tilbake, så kan du gjøre dette ved å bytte styrefremspring. Her ville jeg kontaktet fagfolk for å unngå bomtreff.

e) Setevinkel: I utgangspunktet i vater, men noen foretrekker å ha det justert med en ørliten vinkel nedover. Jeg vil anbefale deg å starte med å ha det i vater.

PS: Du må nok belage deg på å justere noe med tiden, men prøv å justere en ting om gangen og da med små inkrementer som f.eks. maks 0,5cm om gangen.

Det neste er å bestille deg profesjonell sykkeltilpassing. Og så kan dere se om det er behov for å bytte ut noen deler. Evt se at du har helt feil sykkel.

'...once more, and more intensity!'
Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2620201 02/08/2020 14:48
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Marius23
Hei.

Har hatt en Merida Race Lite 904 str M/L i endel år, men alltid mistenkt at sykkelen passer dårlig for meg.

Mister ofte følelse i lillemann etter ganske kort tid. Det føles langt frem til styret, enda jeg har skjøvet setet så langt frem som mulig. Har eksperimentert med alle mulige vinkler og høyde på setet, men noe blir alltid ukomfortablelt.

Nå sitter jeg ganske lavt med god knekk i knærne, med setet noenlunde i vater. Da føles avstand frem til styret kortest, dog langtfra komfortabelt.
Prøver jeg meg på turer over 30-40 km får jeg ofte vondt i både knær, rygg og hofter, og jeg vil helst bare stå av. Et par mil går greit, men jeg fokuserer fortsatt mye på hva som er ubehagelig og ikke på å nyte turen.

Jeg er for ordens skyld 180 høy og relativt slank, med ganske normalt proposjonert kropp.

Høres dette ut som jeg rett og slett har for stor sykkel?

Ser ut til at sykkelen din har en reach på 396 mm og en stack på 555 mm i størrelse M/L. Du skriver at du setter setet ned, og så langt frem som mulig, og da høres det ut som du er på ville veier.

Setet bør plasseres etter alle kunstens regler sånn at du sitter så bra som mulig, og nå høres det ut som du sitter alt for lavt, og for langt fremme. Eneste du oppnår med dette er vonde knær.

I tillegg virker det som du både har styret litt for lavt, og for lang stem. Spørsmålet er hvor mange avstandsringer (typisk 5 eller 10 mm ringer) har du under styrefremspring, og hvor langt er styrefremspringet?

Redigert av tmork; 02/08/2020 14:49.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621163 08/08/2020 09:23
M
Marius23 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takker så mye for mange gode råd. Med mer kjøtt på beinet og flere justeringsmuligheter så er det enklere å prøve og feile litt.

Når det gjelder styrefremspring skal jeg sjekke. Kortere stem er vel kanskje en billig justering?

Hva gjelder vinkel på styret, er det "lov" å tilte dette litt mot meg? Fikk klar beskjed av en sykkelforhandler når jeg kjøpte den at styrer SKAL stå "rett frem", altså 90 grader?

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621270 09/08/2020 08:42
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis målet ditt er å finne sittestilling asap:
Dra på bikefit. Ikke invester i stem. Ikke prøv og feil. Ikke tilt styret mot deg. Dra på bikefit.

Forstår virkelig ikke hvorfor man skal få «kjøtt på beinet» herfra med anekdotisk empiri slik at man kan prøve og feile litt når en Bikefit hos profesjonelle koster deg like mye som 2 stem.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621277 09/08/2020 09:09
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sånn bortsett fra at de aller aller fleste syklister finner seg ei sittestilling som fungerer uten bikefit?

Jeg er ikke motstander av bikefit, tvert imot, men jeg mener også bikefit har mest for seg hvis man allerede forstår ganske mye av hvordan ting skal føles.

Så er jeg enig i at å begynne med innkjøp fort blir litt slipery slope hva gjelder kostnader. Der kan man dog sikkert finne mye billig blant annet på Finn hvis man ønsker å utforske litt selv.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621285 09/08/2020 10:16
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg hadde gjerne kostet på meg en bikefit hvis det fantes noen som kunne tilby det her jeg bor. Det er det ikke og da blir det for meg uaktuelt, resultatet blir da prøving og feiling basert på det jeg kan finne på nett og råd fra bekjente.
Å bytte stem er jo en veldig rask jobb og ett stem er ikke så dyrt. Det kan alikevel bli noen kroner om du må kjøpe mange stem før du er fornøyd. Hvis du kjenner noen i nærheten som har kortere stem kan du kanskje låne for å kjenne deg fram?

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621286 09/08/2020 10:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Trådstarter synes dessverre å være på ville veier frown og jeg er redd egeneksperimentering ikke løser det.

Yolo har gitt fasit.

Juffe har gitt gode, konkrete og systematiske råd dersom trådstarter ikke vil følge Yolos fasit. Liknende fremgangsmåte finnes enkelt og forståelig demonstrert i How To Perform A Basic Bike Fit. (Og så er det forskjellige skoler hva gjelder bikefit, ja, og KOPS er ikke nødvendigvis frelsen, men for trådstarter tror jeg det gjelder å komme tilbake på et noenlunde fornuftig spor.)

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621287 09/08/2020 10:48
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg ville også prøvd andre sykkelbukser, seter, setevinkel.

På samtlige sykler jeg har hatt så har orginalsetene ikke passet akterspeilet mitt, nå har jeg samme type kina karbon sete på alle syklene mine og de fungerer bra/greit

Hør med noen kompiser om du kan byttelåne sete, evn gi beskjed om hvor du bor i landet så er det sikkert noen som kan hjelpe deg her på forumet

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621288 09/08/2020 10:51
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Får bli opp til trådstarter å vurdere selvsagt, men å kalle yolo sine poster for "fasit" er rimelig spesielt. Villedende snobberi vil jeg kalle det.

Enda verre at yolo skal harselere med råd som er gitt. Toppen av arroganse og ikke det minste konstruktivt.

Mulig det er en bikefit som må til, men det er på ingen måte gitt. Og for de som tror at å få en bikefit er en objektiv sannhet på hvordan man skal sitte tro igjen. Er bare å se hvordan selv profesjonelle forandrer sittestillingen sin gjennom en karriere. Hadde selvsagt ikke skjedd hvis det var bare å få en bikefit så var alt klappet og klart.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Havre] #2621291 09/08/2020 10:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Havre
Får bli opp til trådstarter å vurdere selvsagt, men å kalle yolo sine poster for "fasit" er rimelig spesielt. Villedende snobberi vil jeg kalle det. Enda verre at yolo skal harselere med råd som er gitt. Toppen av arroganse og ikke det minste konstruktivt.

ICON_SMILE

Det yolo (og jeg) sier er i grunnen enkelt: Når trådstarter har slitt med dette i årevis uten å finne en løsning, oppsøk heller fagfolk og få veiledning.

Det betyr ikke at en bikefit vil være den endelige løsning som gir perfekt oppsett livet gjennom. Vi har vel alle over tid gjort våre egne justeringer etter bikefit.

Så må vi bare beklage om språkbruken provoserer, og ydmykt minne om at vi ikke er på Snikksnakk ICON_SMILE

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621292 09/08/2020 11:14
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Skal du legge deg opp i språkbruk burde du vel først irettesette yolo. Men er jo en trend fra deg å skulle legge deg opp i slik når folk er uenige med deg. Du må gjerne konkretisere hva som er feil med min språkbruk i det innlegget?

Jeg vet selv hvordan det er å være fersk innen landeveissykling. Man har en tendens til å sluke ting rått inne på forum som dette. Da synes jeg man skal vise såpass respekt for de som spør om råd at man ikke kommer med den slags type kategoriske anbefalinger når det opplagt ikke er den eneste veien til målet. Bikefit er allerede anbefalt. Så målet er da å drukne evt alle andre "råd" med å fortelle hvor meningsløst det er?

Så er det ikke så veldig mye mer å diskutere før trådstarter evt. har gjort seg nye erfaringer.

Hva gjelder det konkrete spørsmålet om vinkel kan jeg ikke se at det er noe problem å sjekke om du finner en posisjon som er mer behagelig. Problemet med den slags litt tilfeldige justeringer er at man fort roter seg inn i et lappeteppe av små justeringer som ikke gir en helhetlig løsning. På det området vil selvsagt noen med erfaring kunne tilnærme seg ting mer systematisk enn de fleste som forsker på dette selv kan.

Redigert av Havre; 09/08/2020 11:15.
Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Havre] #2621293 09/08/2020 11:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Havre
Skal du legge deg opp i språkbruk burde du vel først irettesette yolo. Men er jo en trend fra deg å skulle legge deg opp i slik når folk er uenige med deg. Du må gjerne konkretisere hva som er feil med min språkbruk i det innlegget?

Hvis du puster dypt og leser det jeg skriver, vil du se at jeg beklager dersom min eller yolos språkbruk provoserer ICON_SMILE Jeg kritiserer ikke din språkbruk.

Referansen til Snikksnakk gjaldt gjerne at vi her på landeveisforumet ikke nødvendigvis fyrer oss opp og gjør nyanser til altomfattende konflikter ICON_SMILE

Som sagt, når trådstarter har slitt med dette i årevis uten å finne en løsning, er det naturlig å anbefale å oppsøke fagfolk og få veiledning. Men jeg har da vitterlig anerkjent andre råd om hvordan man kan foreta en enkel tilpasning selv. Så jeg har slett ikke avfeid det som meningsløst ICON_SMILE

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621295 09/08/2020 11:47
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg har ikke kritisert deg for det annet enn at du kalte yolo sitt innlegg for "fasit". Så er det riktig at jeg leste din siste setning feil. Selvsagt ikke meningen - beklager det (selv om jeg ikke helt skjønner hva den setningen betyr - ikke viktig).

Vi er faktisk helt enige her hva gjelder nyanser. Er det jeg kritiserer yolo for - mangelen på han er 100% kategorisk på hva som bør gjøres. At han attpåtil er sarkastisk ovenfor trådstarters språkbruk....

Uansett. En annen ting vi antakeligvis er enige i er at dette er en tråd som omhandler trådstarter og hans utfordringer. Jeg har nå sagt mitt om yolo sitt innlegg.

Redigert av Havre; 09/08/2020 11:48.
Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621299 09/08/2020 12:21
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Well that escalated quickly...

Beklager at jeg harselerte med råd gitt, omtalte TS sarkastisk og samtidig anbefalte villedende snobberi på en arrogant måte. Trøster meg med imponerende produktivitet per linje i innlegget ICON_WINK

Takk til Sepeda for irettesettelsen som åpenbart var på sin plass.

Håper TS kan se bort fra den lite konstruktive sarkasmen og se at jeg forsøkte å gi et råd som raskest og billigst løser flest mulig av hans problemer.

PS: Er ikke kategorisk på at alle trenger bikefit, jeg, f.eks, har aldri hatt en ICON_SMILE

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: yolo] #2621301 09/08/2020 12:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: yolo
Er ikke kategorisk på at alle trenger bikefit, jeg, f.eks, har aldri hatt en ICON_SMILE

Bare innrøm først som sist at du ikke tør, av frykt for å få streng beskjed om å heve styret eller senke setet eller begge deler.

Beklager at jeg harselerte med råd gitt, omtalte TS sarkastisk og samtidig anbefalte villedende snobberi på en arrogant måte. Trøster meg med imponerende produktivitet per linje i innlegget ICON_WINK

Og så du som vanligvis er så ydmyk og rund i kantene, da.

Takk til Sepeda for irettesettelsen som åpenbart var på sin plass.

Det var strengt tatt ikke jeg som irettesatte. Jeg bare tok en sånn "beklager hvis noen føler..." på vegne av oss begge.

Vi legger oss altså like flat som overrøret på din Oltre.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Sepeda] #2621304 09/08/2020 12:40
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Er neppe så mye god forskning på bikefit. Det er vel gamle myter samt synsing og mening satt i system. En tilpasning er vel bare et utgangspunkt, men hvis du har noe du sliter med kan noen med erfaring hjelpe deg helt eller delvis i mål med å lette på lidelsen.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Paulus] #2621309 09/08/2020 13:05
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oppriktig spørsmål, Paulus:
Hva er kildene dine når du sier "Er neppe så mye god forskning på bikefit."

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Valentino] #2621313 09/08/2020 13:50
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Hvis det er lite forskning så er det vel lite kilder, og du får meg nok ikke til å bevise det ubeviste. Men påstanden kommer fra det inntrykket jeg har av toppidrett. Riktig nok har jeg ikke hatt tilknytning til sykkel.

Tok et kjapt goodlesøk nå på bikefit research. Fant to artikler hvor det var 3 testsubjekter i den ene. Den andre har de ikke oppgitt antall, så da regner jeg med forfatteren var den eneste. Hvis du mener bikefit er noe som er grundig utredet med masse god forskning på området så er det fint om du anbefaler forumet lesestoff. Beklageligvis er jeg ikke så gira på å måtte forsvare påstandene mine på et internettforum. Påstandene får stå på sitt eget subjektive grunnlag, og så får det være opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Paulus] #2621315 09/08/2020 14:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det er det som er så deilig med internet ICON_SMILE

Man kan hevde hva som helst, basert på det man måtte føle er riktig, og avvise alle spørsmål om hvor man har det fra.

Jeg mener f.eks. at Valentino er en kvinnelig marsboer. Sånn er det bare. Jeg har rett til min mening om den saken.

Men prisverdig at du googlet etter innlegget. Kan skumme videre på Google f.eks. her, uten at det er en systematisert, presis eller i nærheten av fullstendig oversikt.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Sepeda] #2621351 09/08/2020 19:13
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja det er fint.

Måtte nesten bruke 5 minutter bare for å se om jeg antok feil. Ser på det du har linka til at det er mye fjas så jeg er ikke umiddelbart motbevist. Men jeg sier jo at det kan ha noe for seg, så ingen har noen grunn til å føle seg såret. Det er mye i samfunnet vi tar som absolutte sannheter men som ikke er basert på seriøs og god forskning. Det gjør det ikke nødvendigvis mindre verdt.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Paulus] #2621359 09/08/2020 19:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vet ikke helt hva du forsøker å formidle med det siste svaret ICON_SMILE

Er Valentino såret?

Er det ikke forskning på bikefit?

Eller var det bare for mye fjas i det helt tilfeldige google-søket?

Eller har noe verdi selv om det ikke er forskningsbelagt? Men det var jo du som etterlyste forskning som belegg for bikefit, ingen andre...

Beklager, jeg henger ikke med. Ikke at det spiller noen rolle - tror vi er enige om at det ikke er dumt for trådstarter å høre med erfarne fagfolk ICON_SMILE

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621371 09/08/2020 20:21
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Hvilke kilder kan man finne på å subjektivt mene at den forskningen man selv har kjennskap til er mindre god?

Kunne vært noe for en landeveis-artikkel dette. Ta bikefit hos 5 forskjellige tilbydere, gjerne 3 forskjellige syklister med forskjellig fasong, fleksibilitet osv. for så å sammenligne resultatene. Det hadde faktisk vært meget interessant å lese. Bare å ta bikefit hos samme person to ganger med la oss si 6mnd mellomrom uten at vedkommende fikk lov til å se på gamle data hadde vært morsomt. Og da ikke for å henge ut de som driver med bikefit, men for å kunne si litt mer om verdien av å gjøre en.

Digresjon, men når man gjør den slags tester med optikere får man større forskjell i svarene enn man skulle tro var mulig.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Havre] #2621372 09/08/2020 20:26
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Fun fact: Alpers har gjort noe liknende. Ref. gammel tråd fra 2016 i anledning denne episoden med fysioterapeut Heidi Rosasen Sandstø.

[Linket bilde]
Livet på landeveien, sesong 2: Slik tilpasser proffene sykkelen.

Sitat: Alpers
Nå har jeg møtt et titalls sykkeltilpassere i forbindelse med jobben, og jeg har møtt alt fra tilpasserne til Contador, Nibali, Cavendish og Boonen, til han som har sommerjobb på den lokale sykkelbutikken.

Samtlige av de profesjonelle tilpasserne, inkludert Heidi som vi brukte til filmen, setter meg opp forbausende likt på sykkelen, det er kun millimeterforskjeller å snakke om. De strides mellom 58 og 60 i rammestørrelse, men har alltid kompensert slik at oppsettet er nesten identisk.

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Marius23] #2621375 09/08/2020 20:35
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Interessant. Synd jeg ikke har 10k å bruke selv på å teste ut en håndfull for å se om det samme hadde skjedd meg.

Og ikke gjort meg opp noen formening om hvor mange mm man egentlig kan forvente at man er "ute". Jeg flytter litt rundt på ting i blant bare for å kjenne på følelsen. Aner ikke om jeg hadde klart å kjenne det i en blindtest, men senest i dag satt jeg ned styret noen mm og det var som å sykle på en annen sykkel. En av grunnene til at jeg, selv om jeg på ingen måte har noe i mot bikefit, alltid anbefaler å forske litt selv først. Slik at man bedre kan forstå hva en bikefit´er gjør og også muligens gi bedre tilbakemeldinger underveis på "følelse".

Re: Bør jeg kjøpe ny sykkel? [Re: Sepeda] #2621383 09/08/2020 21:11
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Beklager at jeg er upresis. Jeg har ikke etterlyst forskning. Jeg bare kommenterte en påstand i tråden om at bikefit var basert på forskning noe jeg er veldig tvilsom til, i alle fall god forskning. Men det er bare mine antagelser. Tror jeg legger den død der for min del.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino