Hei.
Har i en god stund vært nysgjerrig på om jeg burde kjøpe en hardtail (eller er halvdemper det riktige å kalle det?), og etter flerbrukssykkelen min ble stjålet i sommer er det plutselig blitt aktuelt. Jeg sykler primært landevei, men lurer på om en ht kan dekke det resterende behovet:
- Pendling i ny og ne
- Turer i marka med kidden i vogn
- Turer i marka med oppakking og litt mer enn bare grus
- Turer i marka uten oppakking primært på sti
Jeg vet at den vanligste løsningen de siste åra er å skaffe seg en GRÆVVELBAJK, men det gidder jeg ikke. Synes CAAD12-en min funker helt fin til mesteparten av grussyklinga mi, det er mest når jeg har oppakking at jeg kanskje savner noen lettere gir og muligheten for å utforske litt mer enn bare grusveiene. Jeg ser også for meg at når jeg først har muligheten til å sykle litt utenfor "the beaten track" at jeg kommer til å ville druse litt. Etter å ha øvd forsiktig en periode selvfølgelig.
Kan noen gi meg en pekepinn på hva jeg burde se etter i prissegmentet opp til ca 12k? Jeg har skjønt at jeg kanskje må opp i den prisklassen for å 1 eller 2x-gir, og "bra nok" demper. Men hallo, jeg er egentlig en lycrakledd fartsdemon og har ikke peiling på de greiene her i det hele tatt. Jeg vil helst kjøpe nytt, men er åpen for forslag.
De syklene jeg har titta på er:
Canyon Grand Canyon 5Orbea Alma H-serieWhite XC 290 Pro (på tilbud nå)Kunne sikkert ha linka flere, ettersom jeg har stirra på masse forskjellige sykler i dette prissegmentet, men jeg aner ikke forskjellen på demperne eller geometrien og er egentlig mer styrt av prisen her enn noe annet.
Kan noen hjelpe meg?