|
Main pivot issues Stumpjumper
|
Main pivot issues Stumpjumper
26/07/2020 12:17
|
DennisNilsson
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hallaisen,
Har en Specialized Stumpjumper karbon 2019 mod som er kjøpt hos Milslukern. Jeg har hatt problemer med at main pivot bolten løsner typ hver 10. tur.
Milslukern gjenget om og skiftet bolter i main pivoten etter sykkelen hadde vært i min eie et par måneder, da hadde gjengene blitt ødelagt. Selv etter bolten ble strammet av Milslukern to ganger i løpet av perioden.
Et par uker etter main pivot ble gjenget om løsnet det opp igjen. Da fikk jeg en helt ny ramme.
Et par uker etter ny ramme løsnet bolten igjen, Milslukern strammet opp bolten, og sa fiksen burde være permanent. Det var den ikke, og løsnet opp et par turer senere.
Nå har jeg levert den tilbake til Milslukern og bedt om å få heve kjøpet grunnet mer enn tre avhjelpsforsøk, noe de selvsagt ikke godtar da de mener de ikke har hatt flere enn et avhjelpsforsøk (ny ramme).
Jeg mener at en Stumpjumper fra 2019 som kjøres et par ganger i uken i Østmarka burde holde høyere kvalitet enn dette, og at man ikke skal behøve å stramme main pivoten så ofte. Hva mener dere?
I mellomtiden kjøpte jeg en ny sykkel, Rocky Mountain Instinct 2019, som jeg har kjørt i hele år, uten å ha hatt behov for å stramme main pivot en eneste gang.
|
|
|
Re: Main pivot issues Stumpjumper
[Re: DennisNilsson]
26/07/2020 12:47
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Enig, men kan bli en tøff kamp lot milslukeren.
Byttet de bare ramme eller linken også? Hvis problemet fortsetter med ny ramme må jo noe annet være galt. Typ demper, bushing eller link. Spørs litt på patenten og noe gir friksjon så det løsner.
Kan liksom ikke selge sykkelen med slike problem heller. Stå på ditt!
|
|
|
[Re: Stupfull]
26/07/2020 13:00
|
DennisNilsson
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Første ganget, etter bare et par måneder så skiftet de bare linken. Andre gangen skiftet de hele rammen, og problemet gjenstår. Det blir jo vanskelig å selge en slik sykkel selvfølgelig. Jeg håper Forbrukerrådet kan gi meg noe bistand i saken.
|
|
|
26/07/2020 15:30
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Burde holde med to dråper ‘’gjengelås’’. Ellers ligger det flere filmer på YouTube om at disse bolter bør sjekkes under vanlig vedlikehold .?????
|
|
|
[Re: erik e]
26/07/2020 15:39
|
DennisNilsson
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har fått tydelig beskjed fra Milslukern at de har brukt Locktite til å stramme boltene hver gang jeg har vært innom, men det hjelper visstnok ikke..
|
|
|
27/07/2020 08:45
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Her er det noe som skurrer. Hadde selv en 2019 som jeg rakk å trå ca 300 enduromil med i all slags vær før jeg solgte. Bolten løsnet aldri, men jeg byttet lager i main pivot etter ca 280 mil. En kompis som kjører hardere enn meg har byttet lagre 2x i samme periode, så lagrene holder ikke like lenge som på den gamle ramma (16-18 som holdt ca dobbelt så mange mil)
Ett eller annet må være skjevt, slik at det nyper og får bolten til å skru seg ut - typ produksjonsfeil i chainstay eller ramme. Alternativt feil/feil smøring på lagre/aksel. Jeg har lest at noen stumpy evo har slitt demper skjevt pga en produksjonsfeil, men ikke noe om LT/ST.
Uansett, her er det bare å stå på krava så diplomatisk som mulig. Jeg har i løpet av en del år hatt noen reklamasjoner på div på Specialized gjennom min LBS, og har alltid fått suveren service og blitt hørt - og det er jo en av de viktigste grunnene til at jeg fortsetter med samme LBS og merke.
|
|
|
29/07/2020 09:36
|
DennisNilsson
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for innspill. Morsomt å høre at du har fått så god service at du velger å forbli kunde hos specialized. Selv opplever jeg ikke å bli hørt, heller ikke at de er interessert av å finne en permanent løsning. Det blir lagt opp til at jeg må komme innom Milslukern for å etterstramme hver 10. tur, da bolten løsner på nytt. Det blir da at jeg står igjen med en halvdefekt sykkel som får lite tid på sti og ikke har høy nok verdi til å være verdt å selge.
|
|
|
29/07/2020 10:28
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Skal ikke være slik.
Skriv epost til de og krev en redegjørelse på mail om hva de har gjort for å utbedre feilen, hvorfor de mener det løsner og om de mener det er normalt at dette skjer.
Vil tro de har problemer med de to siste, og på den første kan det jo komme frem at samme feil er prøvd utbedret 3 ganger. Da har du jo et godt utgangspunkt for å heve kjøpet.
Sjekk om du har tilgang på advokat igjenom forsikringa de. Vi hadde dette på hytta og fikk dekt 100k i advokat krangling mot noen håndtverkere.
Hold på krava og stå løpet ut. Kompis gikk ny Harley Davidson pga rust etter å ha stått i det.
Milslukeren leser nok litt her inne, sånn til info.
Redigert av Stupfull; 29/07/2020 10:35.
|
|
|
29/07/2020 11:40
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Dette skal du selvfølgelig ikke akseptere. Dette er en high end sykkel som er priset deretter.
Det er ingen grunn til at en bolt skal løsne om den er festet i henhold til "spec" med mindre det er designfeil, ikke tilsiktet slark eller skjevheter noe sted. Ingen av de tre tingene skal aksepteres på en sykkel i denne prisklassen. Forbrukerkjøpsloven er uansett på din side.
Eneste potensielle brukerfeilene jeg kan se for meg her er om du har syklet sykkelen i filler eller har spylt lagrene tørre på noen måte, men dette burde milslukeren da allerede ha kommentert. Dette er de nå forbi om de ikke har påvist brukerfeil allerede.
Spekulasjon følger: Min antagelse er at karbonrammer ofte har større variasjon i produksjonen da høyre og venstre side settes sammen uten at det bygges inn gode hylser for å sikre at lagrene står på linje med hverandre. Dette er noe youtuberen Hambini(obs: kontroversiell) har utførlig demonstrert er et problem på krankhus på karbonracere. Jeg tør ikke engang tenke på hva som er status på fulldempede karbonrammer rundt omkring, men det kan virke som det er det som er problemet her.
Forøvrig har jeg hamret rundt på en Process 153 i snart tre sesonger nå. Har sjekket moment en gang i året. Null trøbbel, og det er sånn det skal være. Ikke at jeg tror at Kona har spesielt høy kvalitet på rammene sine, de er tross alt relativt rimelige. Har også opplevd problemfrie sesonger på Giant og Canyon tidligere.
Ut på tur!
|
|
|
29/07/2020 14:35
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Enig at dette er innefor reklamasjonsrett.
Du har jo 3 muligheter: retting, omlevering og heving. De forsøkte retting et par ganger, så fikk du ny ramme, altså en omlevering. Da starter man jo på nytt kanskje, og de har forsøkt retting hvertfall 1 gang til. Det du kan be om er hvor lenge de nå tenker man skal fortsette med retting, før de evnt på nytt tilbyr omlevering. Det er jo spec som betaler for en ny ramme, så hvis de får til en ny omlevering, så kan du jo avtale en delvis heving: penger tilbake for rammen, de beholder rammen, du delene og kan kjøpe ny ramme.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
29/07/2020 16:37
|
DennisNilsson
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Interessante teorier og innspill her. Jeg skal stå på mitt og får hjelp til megling via Forbrukerrådet. Forhåpentligvis hjelper det meg med å bli hørt. Jeg skal selvsagt også sjekke med forsikringen om de kan dekke avdokatkostnader hvis det skulle gå så langt.
|
|
|
|
|