Hadde endelig fått på go-hjula på go-sykkelen og planla en langtur i går, men kom bare noen kilometer før jeg skjønte at måkeskrikene ikke var ekte måker men kranken min...
Dette er selvsagt et lite mareritt, da undertegnede aldri har satt seg inn i krank og vedlikehold rundt dette... Men som selvlært sykkelmekaniker (takk google og youtube) kom jeg frem til at det er venstre lager i kranken som ikke går helt rundt. Tvinger man den litt, skriker den - akkurat som en måke.
Min plan er å sende inn sykkelen på verksted, men vil allikevel høre om dere har noen tips?
Hele kranken ble byttet i 2019 av Tommeks i Oslo (skjønte det dessverre var nedlagt nå), og i vedlagt bilde ser det ut som om den heter "PF30-24" / "BBB BB0-71", dersom det sier noen noe... Må hele kranken byttes igjen? Kan bare lageret byttes? Eller er det noe banalt enkelt jeg ikke forstår som jeg burde gjøre før jeg sender den inn? Kanskje den blå plasten kan tas og at jeg kan dytte inn litt fett?
Hilsen rådvill
Redigert av Valentino; 26/07/202010:22. Rediger grunn: Satte bildet i linjen.
Kranklager er en slitedel som man kan behøve å få skiftet ut med tiden. Å bytte lagre er en relativ enkel jobb som man raskt kan få utført på et sykkelverksted. Dersom du ikke klarer å dra rundt innerringen med fingeren, så er jeg redd lageret er defekt og må skiftes ut. Skrikingen du hører kan i dette tilfelle, komme fra krankakslingen som roterer inne innerringen og ikke fra selve lageret.
PS: Jeg har opplevt kranklagre som har klart seg i 2 år uten tegn på slitasje og lagre som måtte skiftes ut etter en måned.
Er det der en Bianchi? Pleier ikke å være trøbbel med krankhuset på dem, så forhåpentlig er ramma ok. Det BBB-lageret som er satt inn vet jeg ingenting om. annet enn at det sier PF30-24, dvs at det passer i et 68x46 mm krankhus og at du nesten garantert har en Shimanokrank.
En virkelig fin ting med PF30 er at man ved hjelp av en hylse kan konvertere det til BSA, dvs. gjenget "engelsk" krankhus. Så kan du få skrudd inn et av Shimanos egne lagre og ting blir stille. Lenge.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Shimano-krank i PF30 krankhus er jo ikke helt standard, finnes flere ulike løsninger på konverteringen. Feks et lager som det du har, liknende type blir også laget av Wheels Manufacturing og Praxis Works.
En annen løsning er som Valentino sier å presse inn en slik hylse og bruke vanlig Shimano-kranklager, godt mulig dette er den mest robuste løsningen. Hylse finnes feks her: Bikeshop
Takk for gode svar alle sammen! Jeg kan bekrefte at måkelyden kommer når jeg snur den innerste ringen på selve lageret, skulle nesten tro det var tørt eller noe? Det er ikke den typiske "knirk i kranken" som jeg dessverre også kjenner alt for godt til... Håper i det minste ikke det er noe galt med ramma eller krankhuset.
Valentino, hva slags krank anbefaler du å bytte til? Noe som kan kjøpes på Østlandet eller på nett? Jeg skal prøve å komme meg på verksted til uka, og dersom alt skal byttes vil jeg gjerne ha noe som er lett å jobbe, samtidig som det holder noen år.
For orden skyld, legger jeg med et bilde ovenfra også... Det var ikke helt tydelig på det første bildet mitt at det er noen spor, og at jeg innbiller meg at dette er skrudd og ikke presset? (igjen, uviten som få).
Vet ikke om jeg ser det mekaniske poenget med hylse for så å ha gjenget, men der har jeg heller ikke formelle kunnskaper til å uttale meg.
Stoler på Hambini der. Finnes du en "one-piece" løsning så er nok det det beste. Antar Valentino sitt forslag er det? Og om man kombinerer det med gjenger så gjerne det selv om jeg er usikker på om det da er gjengene som løser problemet.
Dersom Shimano hadde hatt PF30-lager hadde jeg anbefalt det. Så lenge de ikke har det anbefaler jeg, siden det faktisk er mulig, å konvertere ramme fra PF30 til BSA slik at man kan bruke et Shimanolager.
Her er det neppe krankhuset som er problemet, heller at BBB-lageret, kjekt som det er mhp bytting og slikt, ikke varer særlig lenge. Shimanolagre varer.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Rammen min er fra 2016, men den er satt opp med Ultegra Di2 R8000 serien rundt om, unntatt Stages krankarm.
Jeg må nok sette bort jobben ja, men hadde håpet å ha en enkel løsning som jeg på sikt kan bytte selv uten for mye risiko for å tukle til noe. Vil dette oppsettet du nevner være relativt enkelt å vedlikeholde? Ser for meg ut som om man da kan skru hver side relativt enkelt inn i hylsa? Høres jo bra ut!
Hmm... Mer en interessert i å gå på mekkekurs, dette må jeg lese meg opp på!
Shimano med gjengelager er ekstremt enkelt å vedlikeholde/bytte.
Hvis alt ligger rett der inne og du ikke merker problemet før i juli nå så burde en evt. fiks nå egentlig vare livet ut slik sett ikke spesielt viktig om løsningen har gjenger eller ikke.
Personlig har jeg aldri slitt ut noe kranklager. Usikker på hvor mange mil jeg har syklet på de to syklene jeg har brukt mest, men garantert over 10 000km på den ene før jeg bytta gruppesett (og da også lager). Det var ikke fordi lagrene var slitt. Den andre som hadde Shimano sikkert noe av det samme. MTB riktignok som brukes i all slags vær. Også byttet gruppesett (til SRAM) så vet ikke hvor lenge det hadde vart til slutt, men ingen ting som tydet på at de måtte byttes grunnet slitasje da jeg byttet gruppe (alt annet var derimot fullstendig på felgen med det gruppesettet).
Så aner jeg egentlig hvor lenge man skal forvente at det varer.
Veldig enkelt å vedlikeholde Shimano BSA, dvs. om noe går føyken bytter man bare lager selv. Ustandard verktøy er et Shimano TL-FC32 Kranklagerverktøy til Hollowtech II-kranker (Som Ultegra 8000), eller tilsvarende fra andre leverandører. Selve kranklageret er forresten uendret fra 6800 til 8000. Instruksjonsbok: https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RAFC001-02-NOR.pdf
Vet ikke om jeg ser det mekaniske poenget med hylse for så å ha gjenget, men der har jeg heller ikke formelle kunnskaper til å uttale meg.
Stoler på Hambini der. Finnes du en "one-piece" løsning så er nok det det beste. Antar Valentino sitt forslag er det? Og om man kombinerer det med gjenger så gjerne det selv om jeg er usikker på om det da er gjengene som løser problemet.
Om den hylsa er maskinert skikkelig så er man sikret perfekt lagerplassering og superenkelt lagerbytte med Shimano-BSA. Eneste som da kan bli et problem er knirk mellom hylse og ramme. Problemet til Randomrex er jo ikke knirk mellom lager og ramme, det er gåent lager. Den hylsa er akkurat like god som en one-piece løsning, så lenge den er maskinert godt nok, fra gjengene og ut er BSA dønn solid.
Om den hylsa er maskinert skikkelig så er man sikret perfekt lagerplassering og superenkelt lagerbytte med Shimano-BSA. Eneste som da kan bli et problem er knirk mellom hylse og ramme. Problemet til Randomrex er jo ikke knirk mellom lager og ramme, det er gåent lager. Den hylsa er akkurat like god som en one-piece løsning, så lenge den er maskinert godt nok, fra gjengene og ut er BSA dønn solid.
Men hvorfor er lageret gåent? Noe er skeivt.
Hvis det ikke er ramma (som er sannsynlig ettersom sykkelen fungerte fra 2016 til 2019) er det vel da rimelig å anta at det er hylsa (får tilgi meg hvis jeg bruker feil navn på ting).
Jeg tipper det løser seg ved bytte (så fremt man ikke bare bytter lagrene) uansett om man ender opp med gjenger eller ikke.
Jeg brukte hylse for å bytte over fra pressfit til gjenget på min gamle Merida. Den overgangshylsa jeg brukte var delt slik at den innerste delen ekspanderte mot krankhuset slik at det ble null klaring mellom krankhus og hylse og dermed null gnisseknirk.
Havre: Mulig vi snakker forbi hverandre, ramma kan være skeiv, men jeg tror heller ikke det. Mest sannsynlig er bare det ene maskinlageret dårlig kvalitet, eller så er hele BBB-konstruksjonen skeiv.
Den FSA-hylsa gir akkurat samme sannsynlighet for knirk som en one-piece løsning fra Hambini/BBInfinite etc. Gitt at gjengene i hylsa har riktig toleranser. Det vil ikke knirke mellom FSA-hylse og BSA-lager.
Det man oppnår med FSA-hylse kontra Hambini etc er at det er lettere å bytte lager. Det er nok noen gram tyngre, men til gjengjeld et par tusenlapper billigere.
Et lager kan selvsagt som alt annet være av dårlig kvalitet, men for meg er det det mest usannsynlige. Jeg har ingen spesifikk kunnskap om små lager som vi her snakker om, men har jobbet mye med store lager og jeg kan ikke huske på å ha hørt om et lager som feiler uten at noe annet er skeivt eller satt opp feil.
Da er BBB-konstruksjonen for meg mer sannsynlig.
Jeg må bare lene meg på Hambini der. "Gitt av gjengene i hylsa har riktige toleranser". Jeg har ingen personlig erfaring med noe av det, men ingenting burde knirke hvis toleransene faktisk er riktige fra start.
Forsåvidt derfor jeg tror det er gode muligheter for at hva som helst vil fungere. Ramma er antakeligvis god nok ved at den ikke knirket tidligere.
Ikke direkte sammenlignbart, men gaffelen min er veldig sensitiv på hvordan jeg skrur den sammen. Helt opplagt ikke slik den burde være, men bra nok til at det ikke blir slark hvis man lirker det til. Kan være samme her også. At det er en liten feil som gjør at det er litt tilfeldig om det legger seg riktig. Aner ikke. Mulig presset er så høyt der nede at slikt ikke spiller noen rolle så lenge ting er produsert riktig.
Det pragmatiske her er muligens å prøve med en slik løsning først. Hvis det fungerer strålende. Hvis ikke prøv med en "one-piece" et sted (trenger ikke være Hambini selvsagt - aner ikke hvor vanlig det er med one piece fra andre).
Oi, denne tråden fikk bein å gå på, tusen takk for mange svar!
Jeg har lagt med en video som viser lyden, kanskje det forklarer bedre?
Jeg har ikke syklet enormt mye på sykkelen som ble satt sammen i 2018, men jeg har jo fått en del mil ute i år uten at det har vært noe som helst problem. Kan det være at jeg har klart å få noe kjederens ned i kranken og dermed tørket ut lageret? Jeg betviler ikke et sekund at det er snakk om brukerfeil her.
Tusen takk for masse gode svar! Nå er den satt på service for å kvitte seg med måkehylene... Blir spennende å se hva endelig løsning blir. Verkstedet mitt hadde forresten samme type krank inne, så det er kan være aktuelt å bytte en til en denne gangen. Ifølge verkstedet var løsningen som satt på ikke den vanskeligste å jobbe med, og jeg fikk noen gode tips. Sånt liker vi!