Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dedikert grusracer eller ny landevei?

Dedikert grusracer eller ny landevei? #2619259 24/07/2020 22:33
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 3
M
monoc Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 3
Etter noen år på landeveien har jeg lyst til å prøve og utforske litt grusveier i Nordmarka. Har nå en landevei DBS La Migliore (di2) fra 2013 som kun tar 25mm dekk, så det blir litt snaut. Begynte først se på grusracere, men lekte ganske kjapt med tanken og heller kjøpe en ny landeveissykkel som tar bredere (typ 32mm) dekk. Etter hva jeg har skjønt skal denne dekkbredden funke til de fleste grusveier i marka, men har personlig liten erfaring med ulike dekkbredder på grusveier. Siktet meg spesielt inn på White Interceptoren hos XXL som kommer med 32mm dekk, 34 kassett og hydrauliske skivebremser. Den er utsolgt per nå, men kan vente.

Ulempen(e) er at jeg egentlig er ganske fornøyd med sykkelen jeg har nå. Og kanskje en dedikert grusracer ville vært best til nettopp dette formålet? Ser for meg at jeg vil sykle ca 80/20 asfalt/grus totalt. Fordelene er en oppgradert landeveissykkel til vanlig bruk, og boden min ville nok også satt pris på at ikke sykkelparken ble økt med nok et familiemedlem.

Tanker/innspill?

Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: monoc] #2619265 25/07/2020 07:16
Registrert: May 2009
Innlegg: 259
ekstraslange Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2009
Innlegg: 259
Du vil selge landeveissykkelen du har nå, hvis du kjøper interceptor eller annen moderne landeveissykkel med plass til 32 mm dekk?
Jeg ville gjort det, heller enn å kjøpe en grusracer i tillegg, i hvert fall slik jeg forstår bruksområdet ditt.
Få, men gode, familiemedlemmer er en bra ting.

Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: monoc] #2619296 25/07/2020 14:47
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
IMO: En White vil aldri snu like mange hodet, føles like bra på veien eller i sjelen som din nåværende lekkerbisk.

Kjøp en grusracer som duger på landevei også, så kan du bruke den som regnværs-sykkel på asfalt og La Miglioren vil vare enda lenger.

Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: monoc] #2619300 25/07/2020 16:51
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 178
K
king195 Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
K
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 178
Jeg har Canyon Grail, Bianchi Oltre XR4 og en White Interceptor (begge med disc og di2). Garantert litt overlapp i bruksområde, men for min del så ville jeg aldri hatt 1 sykkel til alt.

Denne diskusjonen kommer fra tid til annen (og veldig ofte det siste året). Jeg pleier alltid å sammenligne det med alpinski. Du får ikke en ski som er god på alt, det blir alltid et kompromiss.

Disclaimer: Jeg bor ikke på Østlandet og har ikke uendelig med enkle grusveier å sykle på.


[Linket bilde fra veloviewer.com]
-- Strava --
Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: king195] #2619323 25/07/2020 21:32
Registrert: May 2009
Innlegg: 259
ekstraslange Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2009
Innlegg: 259
Sitat: king195
Jeg pleier alltid å sammenligne det med alpinski. Du får ikke en ski som er god på alt, det blir alltid et kompromiss.

Jeg var skiboms i to sesonger for en del år siden (alpene + rocky mountains), og hadde til en hver tid to til tre skipar, men brukte alltid det ene paret praktisk talt hver eneste dag. I løpet av en lang dag høyt til fjells vil man alltid komme ut for mye forskjellig snø, så det er umulig å velge det perfekte paret til alt, enten man har to eller åtte par stående i boden.
Syns det er lettere å være fornøyd med utstyret man har hvis man ikke har så mye å velge mellom.

Mener ikke å legge opp til en lang diskusjon om dette, men syns bare ikke det å sammenligne med ski forandrer så mye på saken. Min teori er at noen liker å ha mye å velge mellom, enten det gjelder ski eller sykkel, og andre liker å ha en eller maks to skipar/sykler/surfebrett etc (selvpålagt askese?) ICON_CRAZY

Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: monoc] #2619327 25/07/2020 23:09
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
B
BZE Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
Det er hvertfall årleit å ha et alternativ, enten det skulle være regn, punktering eller at man venter på den ene delen man mangler. Også fint å kunne ha ulike oppsett på gir til ulike formål.

Det sagt foreslår jeg å kline på noe beskyttende folie på down tube og ta noen turer på grusen med den du har. Teste om du tror du vil ha litt eller mye grovere oppsett.

Ikke kjøp før du er forelska ICON_WINK

Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: monoc] #2619365 26/07/2020 11:38
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Det er stor forskjell på Nordmarka. Stuegulv følelse de fleste steder på tørre høstveier eller hullete griseri med løst på toppen spesielt om våren.

Om du er ivrig på det siste vil en sykkel med grovere dekk, litt mer sedat geometri og evt mer flex gi en mer behagelig reise. Om du setter på en setepinne med flex, carbonstyre, tykk styretape, så grove dekk du kan med lavere trykk, større kassett (eller på annen måte lettere gir) til kneikene hjelper det også på reisen med den du har. Sykkelen din tåler grus !

Jeg har syklet en del på grus med CAAD12 og 28 mm uten at jeg synes der var problematisk men trives enda mer og føler jeg kan strekke strikken lengre på grusmaskinen jeg har nå.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: monoc] #2619505 27/07/2020 17:42
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 3
M
monoc Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 3
Takk for mange gode synspunkter ICON_SMILE

Skal sies at jeg allerede har en gammel Monoc til formålene regnvær/rulle/reservesykkel og what not, og den er egentlig perfekt til nettopp det. Pluss en pendlersykkel (gammel DBS med 23mm som jeg kan sette fra meg uten å stresse). Så de behovene er i grunn dekket, og gjør vel at det hadde vært fint å holde sykkelparken nede hvis mulig, selv om dette er sekundært.

Det er heller ikke et mål i seg selv å ha en sykkel som passer til alt, i utgangspunktet er det jo helt naturlig at forskjellige sykler passer best til forskjellig underlag. Spørsmålet er vel heller om 32mm dekk "tilfeldigvis" ville vært veldig close til optimalt til begge formål. Kan og nevne at jeg har short cage og 34/28 på La Miglioren og gjerne skulle hatt et lettere gir, så det er og et argument. Men 32 kassett skal visstnok akkurat gå an hvis det behovet blir stort.

Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: monoc] #2619642 28/07/2020 19:40
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Haha, nå begynner argumentene for ny sykkel å bli så mange at du kan tråle forumet for aktuelle kandidater. Om du først skal handle. Ser du for deg en racersykkel med plass til brede dekk eller en mer dedikert grusracer ?


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dedikert grusracer eller ny landevei? [Re: EmilZipp] #2619878 30/07/2020 17:35
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 3
M
monoc Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 3
Klarer alltids hoste opp et par ekstra argumenter hvis man har lyst på ny sykkel ICON_SMILE Det er jo det store spørsmålet da. Akkurat nå heller jeg vel mot ny landevei med plass til minimum 32mm ettersom det virker å holde for de fleste grusveier i marka, etter hva jeg har lest rundt omkring. Ønske om turer i marka er marka, og ikke grusen i seg selv, om det gir mening. Så tar gjerne de litt finere grusveiene hvis mulig uansett hvilken dekkbredde jeg sykler på.


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå