Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Transition Patrol - coilification

Transition Patrol - coilification #2618877 21/07/2020 22:22
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Nå er jeg ganske lei luftdempere på min Transition Patrol 2018-mod og jeg tenker mer og mer på å gå over til coil både foran og bak.
Min forrige stisykkel, en 2012 Spesh Enduro EVO hadde coildempere, og jeg merker jeg savner den plushe deilige følelsen.

Jeg vil gjerne ha innspill på fornuftige måter å gjøre dette på.

Budsjett:
Årets ferie har blitt av den coronavennlige, rimelige sorten. Dvs. at feriepengene er ikke i nærheten av å være brukt opp ICON_WINK Romslig budsjett altså.

Bruksområde:
Jeg har en sti-hardtail til "normal" stisykling i f.eks. Østmarka. Jeg merker at Patrol'en nesten bare blir brukt når jeg er på turer med nerrover-fokus, samt litt heisbasert. Men jeg må fremdeles kunne tråkke opp teknisk sti for å nyte ned. Jeg tåler at oppoverbakkene bare blir veien til nerroverbakkene ICON_WINK

La oss starte med gaffelen.
Jeg har nå en 2018 Fox36 RC2 Fit Evol 170mm 27.5. Puh ICON_WINK Den har 37mm offset, og det vil jeg fortsette med. 43mm offset er uaktuelt, så det begrenser kanskje mulighetene litt.

Problemer jeg opplever:
* Fox luftgafler er helt utrolig temperatursensitive. Det synes jeg er plagsomt, både på høsten og som f.eks. i dag da jeg var på Høgevarde og det var 6 grader.
* Gaffelen føltes helt fin etter siste service for ikke så lenge siden, men nå er den alt annet enn pløsh. Den kjennes ut som den har gått i utleie i 2 år og ikke fått service, jeg blir helt nummen i hendene.. Men den fikk full service nylig, og har ikke gått langt etter det... Jeg har endt opp med full åpning på LSC og HSC, og bare 5 klikk fra åpen på LSR for at det skal bli sånn noenlunde. For meg som veier 90+kg er det helt meningsløst. Det er mulig det er noe galt med gaffelen, men jeg gidder ikke mer. Den følelsen kom forøvrig sigende på etter at jeg tok ut den gamle DH-sykkelen med 888-gaffel på luftetur (pun intended ICON_WINK ) i Hafjell for første gang på halvannet år. Det er slik en gaffel skal kjennes ut, jeg vil ha det hele tiden.

Mulighetene jeg vet om, kom gjerne med flere:
* Bytte gaffel? Som sagt er 37mm offsett et krav
* Bytte fjær - Jeg vet om Smashpot og ACR3. Hva velger jeg? Jeg har null bekymring for at coil-konvertering er ikke-reversibelt.
* Bytte demper - Oppgradere til GRIP2? Eller finnes det noe annet?

Og så - bakdemperen:
Jeg har en Fox DPX2 Evol. Husker ikke målene på demper nå, men det er ikke så farlig. Rammen har trunnion mount, så det må jo en ny demper også kunne tilby.
Her har jeg ikke like store problemer som med gaffelen. Men jeg føler like fullt at demperen ikke gir nok støtte når det går fort-ish. Og så kunne grepet bak godt vært bedre. Bakenden på sykkelen synker sammen i klatringer slik det er nå, men det har jeg jo sagt at ikke er prioritert. Men om jeg kan få i pose og sekk så vil jeg jo gjerne ha det. Dagens luftdemper har også problemer med temperatur.
Greia med opphenget på Transition Patrol er at det krever en progressiv demper. En lineær fjær gjør at man blåser gjennom vandringen. Da tenker jeg at jeg trenger en progressiv fjær, så er det problemet løst. Eller? ICON_SMILE
Og hvilken bakdemper burde jeg gå for?

Andre greier:
Jeg vil ikke sende dempere til utlandet for service, og setter pris på norske importører som tar vare på kundene sine ICON_SMILE

Redigert av DesmoSkier; 21/07/2020 23:07.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618879 21/07/2020 23:10
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hei! Fox 36 rc2 er jo kjent for å være harask og ha alt for mye compresjon, og de aller fleste må kjøre den helt åpen.

Se om du får prøvd en grip2, jeg tror det er mye å hente på å bytte gaffel.

Re: Transition Patrol - coilification [Re: Stupfull] #2618880 21/07/2020 23:59
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Stupfull
Hei! Fox 36 rc2 er jo kjent for å være harask og ha alt for mye compresjon, og de aller fleste må kjøre den helt åpen.

Takk for tilbakemelding ICON_SMILE
Tenker du at luft-Fox36 med en GRIP2 er bra nok?
Denne Patrol'en med luftdempere var et lite eksperiment for min del. Jeg har syklet på coil i mange år, og tenkte for et par år siden at luftdempere sannsynligvis hadde blitt bra nok. Jeg må, om enn litt motvillig, konkludere med at det har de ikke.

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618884 22/07/2020 06:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du vurdert å kjøpe ny oncoil Patrol og selge den du har? Ikke sikkert det blir særlig dyrere.

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618888 22/07/2020 06:36
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: DesmoSkier
[..]
* Bytte gaffel? Som sagt er 37mm offsett et krav
[..]

Jeg gikk fra en F36 til en Lyric og syntes verden ble bedre med tanke på pløsj. Er fortsatt luft, men funka fint for meg. Utgangspunktet var at Fox-en ikke var som ønsket ved lange rufsete nedkjøringer, og jeg var veldig godt fornøyd med RS på min tidligere Slash. Mulig jeg kunne justert meg inn bedre, men gjorde det "enkelt" ved å bytte.

Kjøpte en 2020 Lyric, og ny 2021 skal visst være enda bedre i pløsj-nice.
https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-lyrk-ult-c3

Kommer og med 37mm.

Om en annen luftgaffel løser problemet ditt, tja si det.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618890 22/07/2020 06:40
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg har delvis samme oppfatning av fox luftgaffel som deg, den blir kjip om vinteren, men for min del er det ikke noe problem før det nærmer seg null. Kanskje fordi jeg har grip2?

etter at jeg prøvde marzzocchi z1 coil på ht så synes jeg det var så bra at jeg bestilte Smashpot til den ny sykkelen (som kommer med 36 grip2). Du er selvsagt velkommen til å teste begge deler, selvom de nok har litt mykere fjær enn du trenger.

Eller så kan du vel bare gå full øhlins, er det ikke det du eeegentlig vil?

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618965 22/07/2020 13:07
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Takk for tilbakemelding ICON_SMILE
Tenker du at luft-Fox36 med en GRIP2 er bra nok?
Denne Patrol'en med luftdempere var et lite eksperiment for min del. Jeg har syklet på coil i mange år, og tenkte for et par år siden at luftdempere sannsynligvis hadde blitt bra nok. Jeg må, om enn litt motvillig, konkludere med at det har de ikke.

Jeg merka stor forskjell når jeg bytta til grip2. Men å sammenligne med open bath 888 og coil, på stigaffel med luft blir rått parti uansett.

Men jeg mener det er en stein som bør snues før du går til neste.

Hva bruker du i sag på gaffelen?

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618978 22/07/2020 14:56
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618983 22/07/2020 16:07
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D

Og så - bakdemperen:
Jeg har en Fox DPX2 Evol.
Men jeg føler like fullt at demperen ikke gir nok støtte når det går fort-ish.
Og så kunne grepet bak godt vært bedre.
Bakenden på sykkelen synker sammen i klatringer slik det er nå, men det har jeg jo sagt at ikke er prioritert. Men om jeg kan få i pose og sekk så vil jeg jo gjerne ha det.
Dagens luftdemper har også problemer med temperatur.
Greia med opphenget på Transition Patrol er at det krever en progressiv demper. En lineær fjær gjør at man blåser gjennom vandringen. Da tenker jeg at jeg trenger en progressiv fjær, så er det problemet løst. Eller? ICON_SMILE
Og hvilken bakdemper burde jeg gå for?

Finnes egentlig progressive spiralfjær? Er ikke disse kjennetegnet ved nettopp konstant fjærrate?

Har du testet ekstra pucker i demperen bak for enda mer progressivitet? Dette er billig og enkelt.

At sykkelen synker sammen i klatringen tyder vel heller på kompromisser i rammedesign enn svakhet med demperen. Du kan vurdere en sykkel med mer anti-squat. (Som også har kompromisser...)

Høres ut som helt ny sykkel er vel så morsom ide? Hvor gammel er den du har?

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2618986 22/07/2020 16:26
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det har vel kommet noen progressive fjærer. Men typ 450 og 500 på slutten. Så begrenset hvor progressive de er.

Sykkelen hans er 2018

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619000 22/07/2020 19:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fox-gaffelen blir kjip når det er kaldt fordi Fox bruker den utrolig seige Gold-oljen som smøring. Bytt til Maxima Plush 10Wt eller Maxima 0W30 (Rockshox bruker dette) som smøreolje.

Når det gjelder progressivitet. F.eks. en Öhlins TTX coil med skikkelig bånnepute gir samme effekt som en progressiv luftfjær.

RC2 er skikkelig bæsj for vanlige folk, og en GRIP2 er vesentlig lettere tunet på kompresjonen. Kombiner med Vorsprung Smashpot, og du er innafor.

Jeg ville nok også luktet godt på en Avalanche Hybrid Coil-løsning istedenfor Smashpot og GRIP2. Der får du i pose og sekk med lavere trykk på luftfjæren (=mindre friksjon) og en demper som er veldig plush og digg. Ulempen er at denne går til max 160mm,når jeg tenker meg om.

Første steg er å bytte demper i gaffelen, tror nok jeg.

Bakdemper med progressiv fjær eller en float x2 eller en TTX coil er nok også riktig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619004 22/07/2020 20:02
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Takk for innspill så langt ICON_SMILE

Jeg kommer ikke til å kjøpe ny sykkel. Jeg er fornøyd med Patrol, så lenge jeg har andre sykler til mer normal stisykling - og det har jeg jo ICON_WINK Sykkelen er jo en miniDH-sykkel og blir brukt til det. Å kjøpe en annen Patrol med coil-bakdemper løser jo egentlig ingenting, siden mitt store problem er med gaffelen. Og den er jo fremdeles luft på en #oncoil.

For å starte med bakdemperen - der har jeg bare rukket å tenke litt siden det ikke er der det store problemet ligger. Bakdemperen funker greit nok, men ikke noe mer. Patrol har jo også et oppheng som ikke er veldig oppover-vennlig med 35% sag som utgangspunkt. Jeg lever med det på denne sykkelen.

Jeg har kikket litt på MRP sine progressive fjærer https://mrpbike.com/products/enduro-progressive-coil-springs
De kommer jo i fjærrate opp til 600, det må jo holde selv for meg som er litt over matchvekt? ICON_WINK
Hva med en Fox DHX2 og progressiv MRP-fjær?

Så - gaffelen.
Jeg kjører den nå med 78 PSI, som gir 20% sag. For min vekt er vel det i underkant med lufttrykk, men mer luft vil jo bare gjøre gaffelen verre. Jeg har liggende volume spacers, men tenker at de ikke kommer til å hjelpe så mye. Jeg opplever at problemet er RC2-demperen, som er skikkelig dårlig på småting. Det virker nesten som den går i hydraulisk lås om jeg begynner å legge på kompresjon- og returdemping.

Akkurat nå kikker jeg på løsninger som gjør at jeg kan bruke det eksisterende Fox36-chassiset som et utgangspunkt.
Jeg har sett på Vorsprung Smashpot, og det virker veldig fristende.
Og så oppgradere demperen til en GRIP2.
Det må vel funke?

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619005 22/07/2020 20:13
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Har Sentinel med samme demper. Vanskelig å finne en innstilling som funker på alt. Fininnstilt. Men nå er jeg på sporet. Gikk fra 186 psi og 6 klikk kompresjon til 180 og 3 klikk. Kjører bare på feeling og ser etter om jeg bruker tilnærmet all vandring når det blir rufsete og går fort. Nå er den plutselig poppy og småplush. Tidligere har jeg kjørt under 180 psi, men da blir det vel aktiv og synker for mye når man tråkker. Ny (brukt) gaffel i år. Gikk fra RC2 til DVO Diamond. Får litt coil følelse av den. Bedre på alt, og nå kjører denne med bare 150mm. Ikke lager den knirk og kneppe lyder heller.

Redigert av kid; 22/07/2020 20:14.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619006 22/07/2020 20:22
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Har lyst på MRP Hazzard med progressiv fjær. Men synes det fort blir dyrt og man er godt på vei pengemessig til ny ramme...Nå venter jeg på ny Smuggler før ev. ny ramme. Den må jo komme? Synes det er for sort gap mellom Sentinel og Spur når man er 29er mann. Så 135/150 Lettere og mer progressiv alu Smuggler er på ønskelista.

Redigert av kid; 22/07/2020 20:24.

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619007 22/07/2020 20:23
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Litt løser det jo, det. Blir nok billigere for deg og du blir kvitt rc2'n

Står det noen spacer i gaffelen nå?
Tipper du må kjøre compresjon åpen, ihvertfall high speed. Lowspeed er jo hvor mye det tar av småtjafs, så. Start med denne åpen og se hvordan den føles.

Retur skal ikke bli veldig preget av compresjon, sikker på. At du ikke har den for treig, og den pakker seg?

Redigert av Stupfull; 22/07/2020 20:27.
Re: Transition Patrol - coilification [Re: Stupfull] #2619012 22/07/2020 21:10
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt

Tipper du må kjøre compresjon åpen, ihvertfall high speed. Lowspeed er jo hvor mye det tar av småtjafs, så. Start med denne åpen og se hvordan den føles.

Retur skal ikke bli veldig preget av compresjon, sikker på. At du ikke har den for treig, og den pakker seg?

Joda, den har pakket seg. Har kjørt med ShockWiz og fulgt anbefalingene derfra. De funker sikkert fint så lenge man er i nærheten av et godt oppsett, men når gaffelen har for mye kompresjon og rebound på en gang så tror ShockWiz at alt er hunky dory siden gaffelen ikke rører så mye på seg...

Hadde en tur på Formokampen for et par dager siden, og merket at på toppen var det så mye slag i armene at jeg måtte ta en pause. Da oppdaget jeg at ShockWiz hadde anbefalt meg å kjøre veldig mye demping, LSC, HSC og LSR. Men det var crap. Før Formolia åpnet jeg alt og satte ny PR selv med et nytt tre som ligger over stien. Så selv om gaffelen ikke er bra så er det tydeligvis ikke helt håpløst ICON_WINK Forrige PR ble forresten satt med nevnte DH-sykkel og 888-gaffel, men da var jeg seint ute på dagen og hadde i tankene at om noe skjer så er jeg sistemann ned denne lia den kvelden...

Har ikke åpnet gaffelen, så gaffelen står med den spaceren som den kom med. Men igjen - jeg tror ikke ekstra spacer og lavere trykk løser problemet. Jeg er jo allerede på for lavt trykk, og liker å kjøre bratt. Dvs at jeg må ha en gaffel som holder seg høyt i vandringen.

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619013 22/07/2020 21:12
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Så - gaffelen.
Jeg kjører den nå med 78 PSI, som gir 20% sag. For min vekt er vel det i underkant med lufttrykk, men mer luft vil jo bare gjøre gaffelen verre

Bare som en ide: min kjørestil er såpass pysete og bakpå at jeg kjører mye lavere lufttrykk enn anbefalt for korrekt sag på gaffelen. Det tok noen mil å forstå at det var tingen, men har vanlig Grip, ikke RC2. Synes den er følsom i massevis på smått. Skal sies at jeg ikke brukte full vandring på en vanlig stitur heller, ca 2/3 bare. Nå bruker jeg vel ca 15 av de 17 jeg har.
Du gjør vel neppe noe galt ved å teste med 60 psi et par turer. Bånner du, så putt oppi et par klosser og sjekk på nytt.

Re: Transition Patrol - coilification [Re: daktari] #2619015 22/07/2020 21:36
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: daktari
Så - gaffelen.
Jeg kjører den nå med 78 PSI, som gir 20% sag. For min vekt er vel det i underkant med lufttrykk, men mer luft vil jo bare gjøre gaffelen verre

Bare som en ide: min kjørestil er såpass pysete og bakpå at jeg kjører mye lavere lufttrykk enn anbefalt for korrekt sag på gaffelen. Det tok noen mil å forstå at det var tingen, men har vanlig Grip, ikke RC2. Synes den er følsom i massevis på smått. Skal sies at jeg ikke brukte full vandring på en vanlig stitur heller, ca 2/3 bare. Nå bruker jeg vel ca 15 av de 17 jeg har.
Du gjør vel neppe noe galt ved å teste med 60 psi et par turer. Bånner du, så putt oppi et par klosser og sjekk på nytt.

Takk for innspill ICON_SMILE
Jeg kjører mye hardtail til vanlig, så jeg er vant til å lene meg frampå og kjøre på gaffelen. Du er modig som tør å innrømme pysethet ICON_LAUGH Det tør ikke jeg ICON_LAUGH
Men uansett - det er viktig å skille på hvilke problemer fjæra og demperen lager. Luftfjær er praktisk, men lager ekstra friksjon. Det betyr mindre følsomhet over småting. Jeg vil ha følsomhet ICON_WINK Jeg er allerede på for lavt lufttrykk på gaffelen, så å gå enda lavere tror jeg ikke kommer til å fungere.

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619016 22/07/2020 21:51
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Hva med denne?
http://cascadecomponents.bike/v3-patrol-lt-link/

"If you are feeling like something needs to change with the shock, this link just might change your mind on that even
Without any retuning or modifications, the increase in performance with the stock shock is substantial!"

Og Smashpot...++ i 36.

Blir vel ikke så galt prismessig, men sikkert en stor oppgradering..

Re: Transition Patrol - coilification [Re: kid] #2619019 22/07/2020 21:59
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: kid
Hva med denne?
http://cascadecomponents.bike/v3-patrol-lt-link/

"If you are feeling like something needs to change with the shock, this link just might change your mind on that even
Without any retuning or modifications, the increase in performance with the stock shock is substantial!"

Og Smashpot...++ i 36.

Blir vel ikke så galt prismessig, men sikkert en stor oppgradering..

Ja, jeg har sett den linken på en Transition-gruppe på FB. Hadde glemt den, så takk for påminnelsen ICON_SMILE Skal sjekke mer ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619044 23/07/2020 07:07
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Sitat: daktari
Så - gaffelen.

Takk for innspill ICON_SMILE
Jeg kjører mye hardtail til vanlig, så jeg er vant til å lene meg frampå og kjøre på gaffelen. Du er modig som tør å innrømme pysethet ICON_LAUGH Det tør ikke jeg ICON_LAUGH
Men uansett - det er viktig å skille på hvilke problemer fjæra og demperen lager. Luftfjær er praktisk, men lager ekstra friksjon. Det betyr mindre følsomhet over småting. Jeg vil ha følsomhet ICON_WINK Jeg er allerede på for lavt lufttrykk på gaffelen, så å gå enda lavere tror jeg ikke kommer til å fungere.

Jeg kan forstå suget etter coil. Men du skal ikke bli "nummen i henda" av en luftgaffel. Det er ikke så sinnsykt mye friksjon av den ekstra pakningen. Da er det noe med oppsett. Så hvorfor ikke teste litt mindre luft? Da blir det lettere å identifisere demningen som evnt syndebukk.

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619076 23/07/2020 12:16
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S

Joda, den har pakket seg. Har kjørt med ShockWiz og fulgt anbefalingene derfra. De funker sikkert fint så lenge man er i nærheten av et godt oppsett, men når gaffelen har for mye kompresjon og rebound på en gang så tror ShockWiz at alt er hunky dory siden gaffelen ikke rører så mye på seg...

Hadde en tur på Formokampen for et par dager siden, og merket at på toppen var det så mye slag i armene at jeg måtte ta en pause. Da oppdaget jeg at ShockWiz hadde anbefalt meg å kjøre veldig mye demping, LSC, HSC og LSR. Men det var crap. Før Formolia åpnet jeg alt og satte ny PR selv med et nytt tre som ligger over stien. Så selv om gaffelen ikke er bra så er det tydeligvis ikke helt håpløst ICON_WINK Forrige PR ble forresten satt med nevnte DH-sykkel og 888-gaffel, men da var jeg seint ute på dagen og hadde i tankene at om noe skjer så er jeg sistemann ned denne lia den kvelden...

Har ikke åpnet gaffelen, så gaffelen står med den spaceren som den kom med. Men igjen - jeg tror ikke ekstra spacer og lavere trykk løser problemet. Jeg er jo allerede på for lavt trykk, og liker å kjøre bratt. Dvs at jeg må ha en gaffel som holder seg høyt i vandringen.

Jeg ville ihvertfall starta der, tipper det står en Orange og en blå inni. Det har mye å si. Mulig det er like mye luft fjæra som stopper deg som compresjonen.

Klarer du bruke all dempingen? Hvor mye klarer du å bruke på flatmark med å hoppe og trykke til?

For meg høres det kanskje ut som du mangler litt kunnskaper om demper oppsett og det bør være en del å hete der.

Ut med spacer, og inn med mer luft. Sett sag til 15% og åpne lsc og hsc. Sett rebound rask, få den så rask at dekket spretter opp fra bakken når du presser rask ned med hendene. Lukk så et klikk eller to så sprettinga forsvinner.

Men klart, rc2 har fått pryl for heftig compresjon, og at kun de beste og raskeste ender opp med å lukke high speed sløyfa.

Men vil du ha coil er det jo bare å bestille til vpg, de har smashpot på lager.

Redigert av Stupfull; 23/07/2020 12:21.
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619111 23/07/2020 18:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
RC2 er veldig tight i dempingen, så å gå på fjæra vil ikke endre på dette.

Angående luft vs fjær. Ba samboer kjenne forskjell på min Marzocchi Z1 coil og sin Fox 36, begge med GRIP, og hun merket at hennes lugget mer. Du kan også vurdere en Luftkappe istedenfor Smashpot for bedre følsomhet og linearitet på fjæren i gaffelen. Men jeg tror nok Smashpot er det du vil ha.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619112 23/07/2020 19:01
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Stupfull, takk for innspill ICON_SMILE
Jeg er ikke noen superekspert på demperoppsett, men har forstått ganske mye. Så helt noob er jeg nok ikke ICON_WINK

I dag hadde jeg en tur rundt Røverkollen, og det er jo stier som setter dempere på en god test. Temperaturen var rundt 20 grader.
Jeg klikket inn fra full åpning
* LSR 10
* LSC 8
* HSC 0
Det funket helt greit. Gaffelen spiste det meste og holdt meg høyt nok. Brukte opp hele vandringen.
Jeg har jo vært på noen toppturer i det siste, der temperaturen har vært nede i 6-7 grader på toppen. Min opplevelse er at gaffelen funker faktisk ganske bra når det er varmt, men ikke i det hele tatt når det er kaldt. Jeg gjetter på at det er luftfjæra som er synderen.

Skal tenke litt til, men det er veldig fristende å bestille Smashpot og en GRIP2-demper.

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2619195 24/07/2020 11:44
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
På min forrige sykkel satte jeg i ACS-3 i en fox36 med FIT4, etter jeg satte i den så merket jeg helt plutselig forskjell på hvert enkelt klikk i FIT4 damperen, så jeg hadde kanskje satt i coil først (om du nå har bestemt på det) og sett hvordan det blev. Da får du også større forståelse for endringene du innfører enn om du skifter alt på en gang.

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2620026 31/07/2020 21:41
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg har tenkt ICON_SMILE

Gaffel:
Her er jeg klar for å kjøpe Vorsprung Smashpot. Synd jeg gikk glipp av et kit med korrekt fjærrate for meg (50) som akkurat ble solgt her inne, samt at VPG virker å være utsolgt for 50 og 55 akkurat nå (kunne vurdert å gå opp til 55). Jeg tar kontakt med VPG på mandag for å høre hva de kan skaffe.
Jeg er også lei av en demper med HSC som jeg hele tiden må kjøre på null, så kommer til å sjekke med Cyklon om å kjøpe en GRIP2-demper, men har lave forventninger om responstid midt på sommeren. Tror de er bizzi, men vi får se. Mulig det bare blir bytte til fjær først, og se på demperen etterpå.

Bakdemper:
Det virker veldig fristende å kjøpe ny link fra Cascade Components. Patrol er jo kjent for å ha en lineær kurve på opphenget, noe som passer dårlig med coil. Selv om de har kommet med #oncoil i år så er jeg skeptisk. Og så er det jo spørsmålet om hvilken coil-demper man skal ha. Jeg tror ikke det er plass til hva som helst i ramma, og må ta hensyn til ny link, piggyback og å finne korrekt slaglengde. Jeg ser de fleste med Cascade-link kjører Marzocchi Bomber, som har begrensede justeringsmuligheter. Leveringstid på ny link virker også litt usikkert. Det virker som de er utsolgt, og holder på å lage nye. Har sendt mail til Cascade Components ICON_SMILE

Det jeg vil ha i en coildemper:
* Service i Norge, evt så lange serviceintervaller at jeg kan kjøre en hel sesong, Men vil helst slippe å sende til utlandet for service
* LSC/HSC/LSR der hvert klikk faktisk betyr forskjell
* Helst climb switch (tror jeg, med mindre Cascade-link gjør magi med grusklatringen ICON_WINK )

Jeg googler videre om dette, og tar veldig gjerne innspill ICON_SMILE

Redigert av DesmoSkier; 31/07/2020 22:33.

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2620029 31/07/2020 21:55
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Jeg har 50 fjær til min Smashpot, men skulle antagelig heller hatt 45. Det var ikke på lager da jeg kjøpte. Hvis du får tak i en 45 fjær så kan vi bytte

Re: Transition Patrol - coilification [Re: DesmoSkier] #2620030 31/07/2020 21:59
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk du med deg at Extreme shock lanserte gaffel denne uken?

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Transition Patrol - coilification [Re: Håvard.] #2620033 31/07/2020 22:35
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Håvard.
Jeg har 50 fjær til min Smashpot, men skulle antagelig heller hatt 45. Det var ikke på lager da jeg kjøpte. Hvis du får tak i en 45 fjær så kan vi bytte

Interessant ICON_SMILE Det kan vi prate om, kanskje allerede i morgen kveld -eller? ICON_SMILE

Helge
Strava
Re: Transition Patrol - coilification [Re: polkaDOT] #2620034 31/07/2020 22:36
DesmoSkier Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: polkaDOT
Fikk du med deg at Extreme shock lanserte gaffel denne uken?

Ja, den fikk jeg med meg ICON_SMILE Men er litt skeptisk til service. Mulig jeg må sjekke med BCVerksted hva de kan gjøre av rare greier ICON_WINK
Edit: Rota litt siden jeg hadde sett på bakdemperen. Så nei - jeg hadde ikke fått med meg gaffelen. Men den kommer bare i teit 29" og feil offset så den utgår for nå. Men en EXT Storia bakdemper er ekstremt fristende ICON_WINK

Redigert av DesmoSkier; 31/07/2020 22:44.

Helge
Strava
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support