Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til skjermer og dekk

Tips til skjermer og dekk #2618586 19/07/2020 11:03
O
olek Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Hei,
jeg tenkte å kjøpe meg en Surly Midnight Special (med 650B-dekk på 47mm) som jeg skal montere noen skikkelige skjermer på. Om vår, sommer og høst skal sykkelen brukes til treningsturer i marka de dagene det er skikkelig drittvær. Om vinteren skal den brukes hovedsaklig til pendling (Oslo), totallenge 30 km om dagen, alt på asfalt.

Har dere et godt tips til noen skikkelig gode og nærmest heldekkende skjermer til disse forholdene?

Har dere også tips til hvilke dekk jeg bør ha på vinterstid (i 650B-størrelse)? Og kjører man tubeless på piggdekk eller er det slanger som gjelder?

Med hilsen
Ole Kristian

Re: Tips til skjermer og dekk [Re: olek] #2618603 19/07/2020 13:10
J
jkl Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Satte på Biltema største og bredeste skjermer som en midlertidig løsning. De sitter der fortsatt og gjør nytten sin. Vurderer en liten skvettlapp foran.
Passer perfekt, men er vel ikke godkjent av stilpolitiet.

Re: Tips til skjermer og dekk [Re: olek] #2618615 19/07/2020 14:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes

Vurderte i sin tid samme sykkel til liknende bruk. Litt tilfeldig at det ble en annen.

Finnes allerede egen tråd: Erfaringer fra Surly Midnight Special. Verdt å ta en titt på den.

Jeg har ikke sett nærmere på skjermfestene, men metallskjermer som Velo Orange burde være pent. Akkurat de jeg lenker til er kanskje ikke brede nok for piggdekk.

Har selv fått akkurat plass til piggdekk i 2,25" under SKS Bluemels 65. Skal visstnok fungere for 27,5" også, uten at jeg har prøvd.

Kanskje får du plass til enda bredere SKS Bluemels 75 U Long som tar brede piggdekk.

Begrenset utvalg av piggdekk i 650b/27,5". De beste kommer i 2,25" eller bredere. For optimalt grep ville jeg valgt Schwalbe Ice Spiker Pro Liteskin med alu-pigger. Midnight Special er blant de få bukkestyresyklene som har tilstrekkelig dekklaring.

Du har også litt smalere og enklere piggdekk som 45NRTH Kahva 2.1, men denne versjonen i 650b/27,5" er ikke helt enkel å oppspore.

De aktuelle piggdekkene er, så vidt jeg vet, dessverre fortsatt for slange.

Om du velger 700c vinterstid, har du bedre utvalg av piggdekk for pendling. Men fortsatt for slange.

Flott sykkel - lykke til!

Re: Tips til skjermer og dekk [Re: olek] #2618670 20/07/2020 06:53
O
olek Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O
Takk for gode og utfyllende svar!

Kikket på tråden det ble tipset om, mange gode erfaringer der. Blir nok noen fine metallskjermer som for eksempel Velo Orange, de så knallfine ut og passer nok bra på en så pen sykkel som Surlyen. Jeg synes også at de Schwalbe-dekkene det ble tipset om så bra ut, blir nok de.

Neste på listen er nå å kikke litt nærmere på hva jeg kan gjøre for å holde sykkelen i tipp topp stand gjennom en vinter med slaps og salt.

Takk igjen for tipsene.

Moderator  support