Felgbeskyttelse, igjen.
|
Felgbeskyttelse, igjen.
18/07/2020 22:11
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jeg fant ikke søkefunksjonen på telefonen så drister meg til å starte en ny tråd.
Beste felgbeskytter. Kjør debatt.
Jeg vil tro panzer, rimpact og cushcore er de heteste kandidatene. Jeg bryr meg ikke om vekt. Vil bare prøve å ha er bakhjul helt i flere måneder.
Jeg har brukt hucknorris og noe som heter slicy som er som 3x de gamle hucknorrisene. Men de hjelper lite. Kjører med 30psi så er ikke for lite luft. Bare litt feit og dårlig til å velge linjer. Dekkene er supergravity fra schwalbe. Felgene er spank spike. (Har hatt mye annet rart før men liker spank felgen godt. Og de virker til å tåle litt mer).
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
Re: Felgbeskyttelse, igjen.
[Re: Cervin]
19/07/2020 07:22
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har ikke erfaring med dem, men har et tips siden fler er diskutert ganske nylig.
Bruk google til å søke på forumet med site: funksjonen.
F.eks kan du google "panzer site:terrengsykkel.no"
Funker mye bedre enn søket som finnes på siden. Datofiltrering funker dog dårlig.
|
|
|
19/07/2020 12:37
|
Moccamaster
Fersking
|
Fersking
Jeg pleide å ødelegge mange dekk i sesongen før jeg begynte med Rimpact så jeg kan absolutt gå god for de, men jeg er kanskje ikke helt objektiv da jeg også selger Rimpact gjennom Plan A Sykler 😉
Rimpact gir i tillegg en mer dempet kjørefølelse da de fjerner litt av vibrasjonene fra stien. Fåes både i «standard» sett og «standard» foran og «pro» bak for de som gønner ekstra hardt 😅
|
|
|
20/07/2020 14:38
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Er litt samme erfaring jeg har med Airliner. Har vært kjempefornøyd med de. Kan kjøre nesten uten trykk uten at de slår gjennom pluss at de gir litt støtte. Anbefales. Nukeproof sin virker dessverre ikke like solid og gir heller ikke særlig støtte virker det som
|
|
|
22/07/2020 17:52
|
kjetilmik
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjører med Nukeproof ARD. Bulka en Spank felg men ikke på vanlig vis. Bulk i felgbunnen og kunne sykle videre. Regner med det ville vært en skikkelig ødelagt felg uten. Carbon felgen klarer seg bra med ARD ser det ut til.
|
|
|
22/07/2020 17:58
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hva med å begynne med utfordekk?
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
22/07/2020 21:52
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Hva med å begynne med utfordekk?
+1 Eller Maxxis DD, som er "nesten-DH". I tillegg får man egendemping i dekket som føles utrolig bra. Men det ruller jo veldig dårlig da.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
24/07/2020 06:19
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Supergravity er jo nesten utfordekk. Tror ikke schwalbe kommer med tøffere sidevegger enn det.
Jeg gir Rimpact en sjangse og hvis det ikke holder blir det Cushcore neste... Prøvde å finne en Panzer vs Rimpact test men det klarte jeg ikke, utenom den fra VitalMTB som er betalingssak. Ensete jeg fant er at Rimpact skulle være best på dempet følelse, men at ikkepro versjonen går litt i stykker etter mye igjennomslag. Proversjonen har et hardere lag ytterst som jeg tror vil tåle mere.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
24/07/2020 06:46
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Har gode erfaringer hittil med Rimpact. Schwalbe MM SG og karbonfelger. 27-28psi. Mye grovt og til tider dårlige linjevalg. Kunne nok kjørt lavere trykk, men nei! Ikke hatt gjennomslag
Santa Cruz Megatower
|
|
|
[Re: BigBoben]
04/08/2020 21:13
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For lite erfaring til å kunne bidra med noe konkret. Etter å ha ødelagt noen felger selv de siste åra, har jeg imidlertid funnet ut at Tubolight sine innlegg ser ut til å passe mine behov og ønsker bra.
Gaute
|
|
|
05/08/2020 07:11
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mye PSI kjører dere med til vanlig?
|
|
|
05/08/2020 08:36
|
jOSa
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har også brukt Tubolight denne sommeren uten problemer. Har ikke testet andre innlegg så sammenligningsgrunnlaget er tynt men inntrykket er veldig bra. Brukes på en SC Hightower. Jeg veier knappe 0,1 tonn og kjører ikke spesielt hardt men men er ikke noen finslepen teknikker så jeg er sikker på at de har reddet felgen noen ganger allerede.
|
|
|
[Re: Ndreas]
10/08/2020 11:57
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
| Hvor mye PSI kjører dere med til vanlig? Jeg veier rett oppunder 90 kg på bar bakke, og kjører med mellom 20 og 24 psi foran, 23-26 bak, alt etter som terreng. Har noen ganger, med dekkinnlegg, kommet hjem og tenkt at dekket kjentes litt mykt ut, for så å oppdage at jeg har kjørt med dekktrykk ned mot 10 psi, uten at jeg har slått igjennom av den grunn. Luksus :-)
|
|
|
[Re: Håk]
10/08/2020 12:08
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er litt samme erfaring jeg har med Airliner. Har vært kjempefornøyd med de. Kan kjøre nesten uten trykk uten at de slår gjennom pluss at de gir litt støtte. Anbefales. Nukeproof sin virker dessverre ikke like solid og gir heller ikke særlig støtte virker det som Jeg liker ikke Airliner til min type stisykling. De er for store og lar ikke dekket forme seg til underlaget, for de tar opp for stor del av volumet. For kun råkjør nedover og DH kan det godt hende de er gode, men for oss som også liker opp og bortoversti blir de for store. Jeg liker Rimpact bedre, da disse tillater dekket å forme seg etter røtter og sånn når det går opp og bort... og gir dekket merkbar støtte ned. Hvor bra de er på å unngå slag, jeg vet ikke? Har ikke punktert ennå. Jeg kjører opp mot 25psi på type Michelin 29x2.4 bakdekk på 1150g
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/08/2020 23:13
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Er litt samme erfaring jeg har med Airliner. Har vært kjempefornøyd med de. Kan kjøre nesten uten trykk uten at de slår gjennom pluss at de gir litt støtte. Anbefales. Nukeproof sin virker dessverre ikke like solid og gir heller ikke særlig støtte virker det som Jeg liker ikke Airliner til min type stisykling. De er for store og lar ikke dekket forme seg til underlaget, for de tar opp for stor del av volumet. For kun råkjør nedover og DH kan det godt hende de er gode, men for oss som også liker opp og bortoversti blir de for store. Jeg liker Rimpact bedre, da disse tillater dekket å forme seg etter røtter og sånn når det går opp og bort... og gir dekket merkbar støtte ned. Hvor bra de er på å unngå slag, jeg vet ikke? Har ikke punktert ennå. Jeg kjører opp mot 25psi på type Michelin 29x2.4 bakdekk på 1150g Interessant innspill. Jeg opplever at de gir god demping og bra støtte. Merket at jeg følte meg tryggere å presse i svingene mer og tror enda ikke jeg har slått igjennom, selv om jeg har kjørt noen turer med kriminelt lite luft, som sagt. Men akkurat det med mykhet og følge underlaget i større grad, kan kanskje være et poeng. Jeg har ikke prøvd Rimpact, så kan ikke uttale meg om forskjellen
|
|
|
11/08/2020 06:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er litt samme erfaring jeg har med Airliner. Har vært kjempefornøyd med de. Kan kjøre nesten uten trykk uten at de slår gjennom pluss at de gir litt støtte. Anbefales. Nukeproof sin virker dessverre ikke like solid og gir heller ikke særlig støtte virker det som Jeg liker ikke Airliner til min type stisykling. De er for store og lar ikke dekket forme seg til underlaget, for de tar opp for stor del av volumet. For kun råkjør nedover og DH kan det godt hende de er gode, men for oss som også liker opp og bortoversti blir de for store. Jeg liker Rimpact bedre, da disse tillater dekket å forme seg etter røtter og sånn når det går opp og bort... og gir dekket merkbar støtte ned. Hvor bra de er på å unngå slag, jeg vet ikke? Har ikke punktert ennå. Jeg kjører opp mot 25psi på type Michelin 29x2.4 bakdekk på 1150g Interessant innspill. Jeg opplever at de gir god demping og bra støtte. Merket at jeg følte meg tryggere å presse i svingene mer og tror enda ikke jeg har slått igjennom, selv om jeg har kjørt noen turer med kriminelt lite luft, som sagt. Men akkurat det med mykhet og følge underlaget i større grad, kan kanskje være et poeng. Jeg har ikke prøvd Rimpact, så kan ikke uttale meg om forskjellen Jeg synes på en måte jeg fikk "rask" retur av dekket, på en ukontrollert måte. Kan være min sensitive ræv :-D Men det gir litt mening siden den tar så mye volum. Har ikke kjørt grovt og fort i anlegg, det skal sies, men til "stisykling" vil jeg nok ikke velge den videre. Men at den beskytter bra, uten tvil, det må være umulig å komme seg gjennom den og ødelegge felg eller dekk?!
|
|
|
11/08/2020 07:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Airliner "krever" og tillater lavere trykk, slik at det ikke sparker like mye tilbake. De er hardere enn f.eks. CushCore, men de har helt klart best beskyttelse av de jeg har prøvd (med mindre du får gjennomslag i skjøten, da spruter det guffe og man går tom for dekkplugger.
|
|
|
[Re: baronKanon]
11/08/2020 07:28
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Airliner "krever" og tillater lavere trykk, slik at det ikke sparker like mye tilbake. De er hardere enn f.eks. CushCore, men de har helt klart best beskyttelse av de jeg har prøvd (med mindre du får gjennomslag i skjøten, da spruter det guffe og man går tom for dekkplugger. Kan hende jeg kjører det feil, vet ikke. Schwalbe 2.6 dekk, airliner tilpasset dette volumet. Jeg kjører ca 20psi disse, noe mindre så ligger dekket i praksis "på" liner. Når jeg kjører på røtter og stein tillater airliner i mindre grad at dekket former seg til røtter og stein, og det føles som om dekket spretter mer... i tekniske klatringer der grep er superviktig har jeg erfart at jeg faktisk mister grep, kontra f.eks. Rimpact. Nedover gjør denne at dekket faktisk følges "hardt" tross lavt trykk. Den har en markant annen følelse enn det Rimpact har, og jeg tipper enn CC har da også CC fyller dekket mindre enn airliner. Jeg har som sagt ikke satt opp dette for ren enduro-ritt, jeg sykler sti, men med fokus på nedover. Kanskje vil det være bedre om man shuttler eller sykler kun nedover, vet ikke. Merk: jeg har ikke kommet dit at jeg gidder dille med retur på demperne for å kompensere for airliner... da Rimpact ikke gir meg disse utfordringene. Også kan vi diskutere montering. To personer, to dekkspaker... Evnt totalt feil teknikk... igjen, Rimpact funker greit alene, airliner gjør ikke det. Om det er dårlig kombo med dekk og airliner, aner ikke...
|
|
|
11/08/2020 09:14
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Airliner "krever" og tillater lavere trykk, slik at det ikke sparker like mye tilbake. De er hardere enn f.eks. CushCore, men de har helt klart best beskyttelse av de jeg har prøvd (med mindre du får gjennomslag i skjøten, da spruter det guffe og man går tom for dekkplugger. Kan hende jeg kjører det feil, vet ikke. Schwalbe 2.6 dekk, airliner tilpasset dette volumet. Jeg kjører ca 20psi disse, noe mindre så ligger dekket i praksis "på" liner. Når jeg kjører på røtter og stein tillater airliner i mindre grad at dekket former seg til røtter og stein, og det føles som om dekket spretter mer... i tekniske klatringer der grep er superviktig har jeg erfart at jeg faktisk mister grep, kontra f.eks. Rimpact. Nedover gjør denne at dekket faktisk følges "hardt" tross lavt trykk. Den har en markant annen følelse enn det Rimpact har, og jeg tipper enn CC har da også CC fyller dekket mindre enn airliner. Jeg har som sagt ikke satt opp dette for ren enduro-ritt, jeg sykler sti, men med fokus på nedover. Kanskje vil det være bedre om man shuttler eller sykler kun nedover, vet ikke. Merk: jeg har ikke kommet dit at jeg gidder dille med retur på demperne for å kompensere for airliner... da Rimpact ikke gir meg disse utfordringene. Også kan vi diskutere montering. To personer, to dekkspaker... Evnt totalt feil teknikk... igjen, Rimpact funker greit alene, airliner gjør ikke det. Om det er dårlig kombo med dekk og airliner, aner ikke... Om du har problem med å montere dekk med Airliner i, så lurer jeg nesten på om du har en litt annen type enn meg. Kanskje modellen for pluss-dekk er verre? Jeg har hvertfall ikke hatt problem å montere i mine dekk som er Magic Mary og Noby Nick. Har også brukt de med andre merker og godt fint.
Redigert av Håk; 11/08/2020 09:15.
|
|
|
11/08/2020 10:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Airliner "krever" og tillater lavere trykk, slik at det ikke sparker like mye tilbake. De er hardere enn f.eks. CushCore, men de har helt klart best beskyttelse av de jeg har prøvd (med mindre du får gjennomslag i skjøten, da spruter det guffe og man går tom for dekkplugger. Kan hende jeg kjører det feil, vet ikke. Schwalbe 2.6 dekk, airliner tilpasset dette volumet. Jeg kjører ca 20psi disse, noe mindre så ligger dekket i praksis "på" liner. Når jeg kjører på røtter og stein tillater airliner i mindre grad at dekket former seg til røtter og stein, og det føles som om dekket spretter mer... i tekniske klatringer der grep er superviktig har jeg erfart at jeg faktisk mister grep, kontra f.eks. Rimpact. Nedover gjør denne at dekket faktisk følges "hardt" tross lavt trykk. Den har en markant annen følelse enn det Rimpact har, og jeg tipper enn CC har da også CC fyller dekket mindre enn airliner. Jeg har som sagt ikke satt opp dette for ren enduro-ritt, jeg sykler sti, men med fokus på nedover. Kanskje vil det være bedre om man shuttler eller sykler kun nedover, vet ikke. Merk: jeg har ikke kommet dit at jeg gidder dille med retur på demperne for å kompensere for airliner... da Rimpact ikke gir meg disse utfordringene. Også kan vi diskutere montering. To personer, to dekkspaker... Evnt totalt feil teknikk... igjen, Rimpact funker greit alene, airliner gjør ikke det. Om det er dårlig kombo med dekk og airliner, aner ikke... Om du har problem med å montere dekk med Airliner i, så lurer jeg nesten på om du har en litt annen type enn meg. Kanskje modellen for pluss-dekk er verre? Jeg har hvertfall ikke hatt problem å montere i mine dekk som er Magic Mary og Noby Nick. Har også brukt de med andre merker og godt fint. Synes det var helt sykt jævlig :-D 29x2.6 Schwalbe Big Betty. Kanskje felgen er for smal, med 30mm? Godt det kanskje er bare meg da...
|
|
|
11/08/2020 11:16
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Hadde Huck Norris før, mulig jeg hadde for bred felg (innvendig 30mm), for med denne fikk jeg klypepunktering inne ved felgen.
Nå har jeg montert Barbieri Anaconda i bakdekket. Ble litt svett ved montering men fyller i hvert fall dekket godt. Virker som veldig god beskyttelse. For tidlig å si noe om kjørekomfort, har nok hatt litt mye luft i for å være på den sikre siden.
|
|
|
11/08/2020 12:51
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Airliner "krever" og tillater lavere trykk, slik at det ikke sparker like mye tilbake. De er hardere enn f.eks. CushCore, men de har helt klart best beskyttelse av de jeg har prøvd (med mindre du får gjennomslag i skjøten, da spruter det guffe og man går tom for dekkplugger. Kan hende jeg kjører det feil, vet ikke. Schwalbe 2.6 dekk, airliner tilpasset dette volumet. Jeg kjører ca 20psi disse, noe mindre så ligger dekket i praksis "på" liner. Når jeg kjører på røtter og stein tillater airliner i mindre grad at dekket former seg til røtter og stein, og det føles som om dekket spretter mer... i tekniske klatringer der grep er superviktig har jeg erfart at jeg faktisk mister grep, kontra f.eks. Rimpact. Nedover gjør denne at dekket faktisk følges "hardt" tross lavt trykk. Den har en markant annen følelse enn det Rimpact har, og jeg tipper enn CC har da også CC fyller dekket mindre enn airliner. Jeg har som sagt ikke satt opp dette for ren enduro-ritt, jeg sykler sti, men med fokus på nedover. Kanskje vil det være bedre om man shuttler eller sykler kun nedover, vet ikke. Merk: jeg har ikke kommet dit at jeg gidder dille med retur på demperne for å kompensere for airliner... da Rimpact ikke gir meg disse utfordringene. Også kan vi diskutere montering. To personer, to dekkspaker... Evnt totalt feil teknikk... igjen, Rimpact funker greit alene, airliner gjør ikke det. Om det er dårlig kombo med dekk og airliner, aner ikke... Om du har problem med å montere dekk med Airliner i, så lurer jeg nesten på om du har en litt annen type enn meg. Kanskje modellen for pluss-dekk er verre? Jeg har hvertfall ikke hatt problem å montere i mine dekk som er Magic Mary og Noby Nick. Har også brukt de med andre merker og godt fint. Synes det var helt sykt jævlig :-D 29x2.6 Schwalbe Big Betty. Kanskje felgen er for smal, med 30mm? Godt det kanskje er bare meg da... Nå forsøker jeg ikke å framstå som en besserwisser, men da jeg monterer disse, så må jeg passe på å dytte dekkkanten godt inn mot midten inn under felgbeskyttetteren, ned i bunnen av felgen. Dette gjør jeg rundt hele og "rugger" i dekket med begge hendene for å få det til å gi litt mer mot slutten der det ofte er vanskeligst. Dette hjalp ihvertfall meg mye, så det gikk greit på.
|
|
|
11/08/2020 16:36
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sleit også noe vannvittig med et dekk i starten, nå går samme dekket veldig lett. Ekstremt viktig å få beaden inn mot midten og få alt "slarket" dit man jobber med dekket på siste stykket. Da går det fint!
Knakk en Pedro på DD dekk før jeg lærte meg teknikken
|
|
|
16/08/2020 20:59
|
gunnarw
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen som har erfaringer av ARD fra Nukeproof eller formening om de beskyttere bedre enn Tubolight fra deler.no ? Står i valget mellom de to til en grov elsykkel. Så vekta er ikke viktig..
Redigert av gunnarw; 16/08/2020 21:00.
|
|
|
17/08/2020 05:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har en kompis som har gitt opp å be om garantisak på ARD, da de utvider seg og slarker i dekket, og dermed risikerer å ikke være der man slår borti (og ender opp med punktering)
|
|
|
23/08/2020 05:31
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Rimpact pro har føltes bra ut så langt. Hadde en heftig "case" i Nesbyen og da spurtet det en del guffe.
Utenom dette vil jeg si Rimpact pro har god støtte og god demping, og felgen ser fremdeles helt uskadet ut. Men monterte Magic Mary 2.6 bar og tror kansje jeg vil bytte til Hans Dampf, og da skal jeg teste ut Panzer Evo (enduro/DH) Den virker ennå litt mer solid.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
10/09/2020 01:09
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Rimpact pro har føltes bra ut så langt. Hadde en heftig "case" i Nesbyen og da spurtet det en del guffe.
Utenom dette vil jeg si Rimpact pro har god støtte og god demping, og felgen ser fremdeles helt uskadet ut. Men monterte Magic Mary 2.6 bar og tror kansje jeg vil bytte til Hans Dampf, og da skal jeg teste ut Panzer Evo (enduro/DH) Den virker ennå litt mer solid. har du prøvd Cush Core, hvis ja hva er forskjellene og ulempene, fordelene? Jeg bruker Cush Core Pro.
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/09/2020 01:10
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Har en kompis som har gitt opp å be om garantisak på ARD, da de utvider seg og slarker i dekket, og dermed risikerer å ikke være der man slår borti (og ender opp med punktering) hvor mye bruk, tid tok det før dette skjedde?
|
|
|
02/10/2020 08:58
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Utenom dette vil jeg si Rimpact pro har god støtte og god demping, og felgen ser fremdeles helt uskadet ut. Men monterte Magic Mary 2.6 bar og tror kansje jeg vil bytte til Hans Dampf, og da skal jeg teste ut Panzer Evo (enduro/DH) Den virker ennå litt mer solid. Har du testet panzer, hvordan syntes du det var ifht Rimpact?
|
|
|
04/10/2020 19:18
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Har Vittoria airliner på to sykler og er veldig fornøyd. For de av dere som ikke er klar over dette: Jo større volum "insert" opptar av dekket, jo mer sensitiv er man for fall i PSI når man tar ut "litt luft". Vittoria airliner er definitivt en "insert" som tar mye av volumet. Ergo, er man på sleipt føre og skal ta ut "litt luft" er det greit å være klar over dette. Øv gjerne litt hjemme dersom du ikke har måler med på tur...
Når det gjelder hvor vanskelig de ulike er å montere så er det avhengig av flere ting enn type "insert". Eksempelvis var de enkle å montere med med vanlig dekk/felg, men nesten umulig med plussdekk (Maxxis DHR Exo+)
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
|
|