Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Girproblemer ShimaNO

Girproblemer ShimaNO #2617943 14/07/2020 08:08
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I min verden justeres gir sånn: Slakk wire og bruk deretter justeringsskruene til å bestemme utslaget. Putt kjedet deretter på det minste tannhjulet og stram wiren før du skrur den fast. På framgiret skal dette være nok, på bakgiret må du i tillegg stramme wiren litt mer. Dette kan gjøres ved å gire opp ett gir, og deretter skru på strammeskruen til det girer.

Men nå skulle jeg bytte wire på en sykkel med ShimaNO 105 fra 2016. Den drar jo ikke nok wire på framgiret! Selv om justeringsskruene har maksimalt utslag subber det både når jeg har giret på det letteste (liten framme, stor bake) og på det tyngste (stor framme liten bake)! Måtte faktisk stramme wiren litt for i det hele tatt å dra nok wire for å få den til å gire. I tillegg er vinkelen på wirefestet altfor liten i forhold til retningen på wiren, så det trengs (altfor) store krefter for at det skal gå smooth. På mine egne (gamle) sykler har det alltid vært nok kabeltrekk i framgiret, og hva er egentlig poenget med å begrense dette?

På bakgiret er det med det nye systemet lagt opp for at girwiren skal gå langs styret, til motsetning fra ut i lufta slik det var før. Dette gjør at det blir flere krappe svinger på strømpen, med dertil høy friksjon. For å få wiren til å gli noelunde bra må man derfor bruke bremsestrømpe! Og medfølgende kompresjon og upresis giring.

Eller er det jeg som er en helt ubrukelig mekaniker som ikke får det til fungere?

Re: Girproblemer ShimaNO [Re: boltzmann] #2617969 14/07/2020 09:39
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
her er verkstedsmanualen - antar det er 105 r5800
https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-FD0002-05-ENG.pdf

sannsynligvis er vinkelen på kabelen til FD'en feil i forhold til festepunktet, slik at du må endre innstillingen på "konverteren", og dermed også festepunktet for kabelen.

Re: Girproblemer ShimaNO [Re: boltzmann] #2618036 14/07/2020 16:22
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Som tipset over her må du sjekke at innfestingen av wiren på framgiret er riktig. LIten feil her kan gjøre at du må bruke mye krefter for å gire og at utslaget blir feil.

Du gjør noe feil hvis du ikke får wirene til å gli når de følger styret under styretapen. Det skal ikke være noe problem. Bruker du endehylser på strømpene og er åpningene i strømpene fine?

Re: Girproblemer ShimaNO [Re: boltzmann] #2618326 16/07/2020 21:53
E
Eirik GS Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg fikk det rett etter jeg så denne:
https://www.youtube.com/watch?v=hlbenKUx9JM
Han nevner at prosedyren er ny f.o.m. 5800 som har 4 posisjoner på framgiret.

Oppsummert:
- 0.5mm klaring til buret i ytterposisjonene liten-stor og stor-liten
- Juster wirestrammeren som sitter på kabelen til slakkeste/korteste innstilling
- Gir til liten-stor, stram wiren godt med håndkraft/tang og fest den
- Gir opp på trimposisjonen på storeklinga (ett klikk ned igjen fra max) (stor-stor), så bruker du wirestrammeren til du har 0.5mm klaring på innsiden
- Gir opp til max-posisjon på storeklinga og liten bak (stor-liten) og juster ytterposisjonen.

Moderator  support, Valentino