Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 12 1 2 8 9 10 11 12

Er el-bilene de nye bobilene på landeveien?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2619568 28/07/2020 08:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da har jeg sett litt nærmere på den svingen. Jeg tok et kartutsnitt og la inn i Illustrator i skala 1:1000. Deretter fant jeg den største sirkelen med strektykkelse 2mm (=2 meter) jeg kunne legge inn i svingen: Den har en fullskala radius på 9,47 meter.

[Linket bilde]

Å blåse gjennom den sirkelbanen i 80km/t (eller 22,2m/s) krever en sentripetalakselerasjon på 54,5m/s^2 = 5,3g.
En F1-bil klarer opp til 6G, men ikke i 80km/t da den ikke har nok marktrykk. I hastigheter under 100 km/t er 2G omtrent grensen. Man kunne jo utvikle en bil etter samme prinsipp som "juksebilen" Brabham BT46B, som fikk ett løp i F1 i 1978-sesongen før den ble forbudt. Denne hadde en svær vifte som sugde bilen mot asfalten i lave hastigheter, men det spørs om dette prinsippet selv med en eller flere vertikale jetmotorer kan bygges til å klare å oppnå nok marktrykk uten at det går utover vektfordelingen i bilen.

McLaren jobber med et konsept basert på de samme prinsippene, men jeg tviler på at Trollstigen i 80km/t er innenfor rekkevidde.
https://www.slashgear.com/gordon-mu...-ground-effect-fancar-revealed-10602788/

Redigert av GeirK; 28/07/2020 08:46.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tex] #2619609 28/07/2020 13:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit

Da er det bare å ta fram nøytronlaserkanonen og blinke til han har fordampet!!1

LarsB

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: larsb] #2619615 28/07/2020 14:00
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb

LarsB

Er denne standard på Model 3, eller må man kjøpe den som tilvalg/oppgradering?

- Stefan
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2619621 28/07/2020 14:52
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: GeirK
Da har jeg sett litt nærmere på den svingen. Jeg tok et kartutsnitt og la inn i Illustrator i skala 1:1000. Deretter fant jeg den største sirkelen med strektykkelse 2mm (=2 meter) jeg kunne legge inn i svingen: Den har en fullskala radius på 9,47 meter.

[Linket bilde]

Å blåse gjennom den sirkelbanen i 80km/t (eller 22,2m/s) krever en sentripetalakselerasjon på 54,5m/s^2 = 5,3g.
En F1-bil klarer opp til 6G, men ikke i 80km/t da den ikke har nok marktrykk. I hastigheter under 100 km/t er 2G omtrent grensen. Man kunne jo utvikle en bil etter samme prinsipp som "juksebilen" Brabham BT46B, som fikk ett løp i F1 i 1978-sesongen før den ble forbudt. Denne hadde en svær vifte som sugde bilen mot asfalten i lave hastigheter, men det spørs om dette prinsippet selv med en eller flere vertikale jetmotorer kan bygges til å klare å oppnå nok marktrykk uten at det går utover vektfordelingen i bilen.

McLaren jobber med et konsept basert på de samme prinsippene, men jeg tviler på at Trollstigen i 80km/t er innenfor rekkevidde.
https://www.slashgear.com/gordon-mu...-ground-effect-fancar-revealed-10602788/

Skulle noen vært i nærheten av å klare det, (svingen) måtte det vært Sebastien Loeb i en rally Citroën.
Å.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: aanund] #2619652 29/07/2020 06:30
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg kan ingenting om fysikken her, men i mitt enkle lekmannshode virker det mer sannsynlig at en liten bil (som rally) kan holde høy hastighet gjennom svingen. Mulig jeg tenker helt feil, men er det ikke slik at jo mindre bilen er jo "større" blir svingen? Om bilen var 50 cm lang så ville den jo hatt mye mer vei å kjøre på. Og motsatt, en 24 meter lang buss har veldig lite spillerom gjennom en sånn sving. Eller er det slik at fysikken GeirK refererer til over gjelder generelt, uansett størrelse på bilen? Radiostyrt bil og F1, same same?

Bilen "Gnist" som ble bygget på NTNU skal ha vært og kjørt i Trollstigen, og det er jo ingen stor bil.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2619653 29/07/2020 06:48
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Radiostyrt bil og F1, same same?

Radiostyrt bil er kanskje svaret her. Forenklet så dreier seg fysikken i dette tilfellet om at man må ha nok kraft mot bakken til at veigrepet holder imot sidekreftene i svingen. Siden sidekreftene er relative til fart og vekt så vil en liten radiostyrt bil trenge vesentlig mindre nedoverkraft, samtidig som en radiostyrt bil kan ha en relativt sett større vinge enn det en stor bil kan ha.

En bra sammenligning kan være insekter. Grunnen til at man ikke har timeters maur er at vekten vokser i kubikk mens tverrsnittet på beina bare vokser med kvadraten. Jo større de blir, desto veikere blir beina i relasjon til kroppsvekten, og det setter en stopper for størrelsen.

Hvis vi overfører det til bil så kan man kanskje si at vekten øker i kubikk, mens nedoverkraften fra vingen bare øker med kvadraten. Så jo større bil, desto mindre nedoverkraft i relasjon til vekten og sidekreftene. (Joda, økt vekt gir selvfølgelig økt nedoverkraft også, men vi trenger det ekstra presset fra vingen og den vil være større, relativt sett, for en mindre bil.)

Så hva ender vi med? Kanskje en formel-gocart med en liten 10-åring bak rattet kan ta Trollstigen i 80?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Dan] #2619654 29/07/2020 07:07
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Så hva ender vi med? Kanskje en formel-gocart med en liten 10-åring bak rattet kan ta Trollstigen i 80?

"Gnist" veier 175 kilo, har 190 hestekrefter og gjør 0-100 på 2 sekunder. En F1-bil må veie minst 740 kilo (inkl. fører). Betyr dette at Gnist vil trenge mindre nedoverkraft, og dermed kan holde høyere hastighet gjennom en sving?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Stefan77] #2619655 29/07/2020 07:23
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Stefan77
Sitat: larsb

LarsB

Er denne standard på Model 3, eller må man kjøpe den som tilvalg/oppgradering?

Det er enten den eller blinklys. Begge deler er ikke mulig.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2619662 29/07/2020 08:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"Gnist" veier 175 kilo, har 190 hestekrefter og gjør 0-100 på 2 sekunder. En F1-bil må veie minst 740 kilo (inkl. fører). Betyr dette at Gnist vil trenge mindre nedoverkraft, og dermed kan holde høyere hastighet gjennom en sving?

Ja. Nedkraften du trenger er direkte proporsjonal til bilens masse. Friksjonskraften må omsettes i sentripetalkraft for at du skal klare svingen. Sentripetalkraften du trenger, er proporsjonale med kjøretøyets masse. Uten vinge, er også friksjonskraften proporsjonal med denne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Dan] #2619663 29/07/2020 08:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Antakelig ikke. Etter hva jeg leser på nettet, er maks G-krefter i for en konkurranse Go-Kart ca 2,5G. Det gir en maksfart rundt svingen på 54,8 km/t.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2619665 29/07/2020 08:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kan ingenting om fysikken her, men i mitt enkle lekmannshode virker det mer sannsynlig at en liten bil (som rally) kan holde høy hastighet gjennom svingen. Mulig jeg tenker helt feil, men er det ikke slik at jo mindre bilen er jo "større" blir svingen? Om bilen var 50 cm lang så ville den jo hatt mye mer vei å kjøre på. Og motsatt, en 24 meter lang buss har veldig lite spillerom gjennom en sånn sving. Eller er det slik at fysikken GeirK refererer til over gjelder generelt, uansett størrelse på bilen? Radiostyrt bil og F1, same same?

.

Tyngdepunktet til en lang bil følger en bane med kortere radius enn en kort bil - selv om hjulene følger samme spor, derfor vil den lange bilen ha en ulempe - og den blir tydeligere jo mindre radius svingen har. Her er det tegnet som om bilene har firehjulsstyring, men ulempen blir enda større i virkeligheten siden bakhjulene følger en mindre sirkel enn forhjulene.

[Linket bilde]

Ellers skalerer ikke fysikken lineært i virkeligheten. Stivhet i dekk og understell sant tyngdepunkt har stor innvirkning på friksjonskreftene. Kontaktflaten til dekkene endrer form og fordeling av trykk over kontaktflaten blir ikke uniform når dekken presses sideveis. Dessuten vil de ytterste dekkene få mest vekt og gi mest friksjon, noe som forsterkes av bevegelser i understellet og høyden på tyngepunktet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2619666 29/07/2020 08:41
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Men... har ikke størrelsen noe å si (hø hø)? En sving med radius på 9,5 meter på en vei som er 5 meter bred (gjetter på bredden) har mye mindre plass for en stor bil enn en liten. Satt på spissen, en bil som er 5 cm lang og 3 cm bred har all verdens plass i en slik sving og kan vel ta en langt slakere bue rundt? Eller gjelder dette uansett størrelse på bilen?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2619667 29/07/2020 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men... har ikke størrelsen noe å si (hø hø)? En sving med radius på 9,5 meter på en vei som er 5 meter bred (gjetter på bredden) har mye mindre plass for en stor bil enn en liten. Satt på spissen, en bil som er 5 cm lang og 3 cm bred har all verdens plass i en slik sving og kan vel ta en langt slakere bue rundt? Eller gjelder dette uansett størrelse på bilen?

Instinktene dine er riktige. Det er akkurat det figuren min viser. G-kreftene som trengs er omvendt proporsjonale med baneradien og en stor bil vil følge en mindre baneradius.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2619722 29/07/2020 13:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
For ordens skyld. Figuren min ble laget for å bekrefte at du hadde rett i antakelsen din, ikke for å argumentere mot den. Det burde fremgå ganske klart av den medfølgende teksten.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2620199 02/08/2020 14:32
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Harald_D
Etter å ha kjørt et par tre tusen kilometer foreløpig i ferien, slår det meg at det ikke er bobilene som lager kø lengre, men el-biler. Utrolig irriterende å ligge bak el-biler som ligger under fartsgrensen både på motorvei og på landevei, sannsynligvis for å spare strøm. Er det flere som har erfart det samme?

Harald D

Et par ganger i 110 km/t -sone har jeg opplevd elbiler i rundt 50-60 km/t, de sleit nok på siste strømmen, og jakta etter en kontakt.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2620231 02/08/2020 19:04
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Mange ganger har jeg opplevd EL-biler i 110 km/t i 60 sone. Tro meg,EL-biler vil kjøre fortere i snitt enn fosilbiler om noen år. 🚗🔌😉

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2620234 02/08/2020 19:35
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Mange gjør det allerede. Men tetteheten på ladere som nå finnes burde slik kjøring være unødvendig for de fleste, egentlig.

Jeg har fortid i en LEAF selv, og for noen år siden virket det nesten å være sport i å jage meg dersom jeg var i venstrefila - uansett om jeg fint holdt hastigheten det gikk i uten problem. Men en E-tron nå er det ingen som blinker og tuter. Rare greier....

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2620454 04/08/2020 09:11
eldo472 Offline
Veteran
Veteran

Man må bare huske denne:

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler):

§ 12.Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2622997 18/08/2020 18:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Han har ikke alltid valget å legge seg bak en lastebil i dette tilfellet, så det kan vi ser bort fra. Det er ikke alltid en lastebil å legge seg bak som tilfeldigvis holder samme hastighet som han som blokkerer venstre fil.

Jeg ser på det som et samfunnsansvar å løse opp i en situasjon som tvinger de som kjører langs en hovedferdselsåre til å kjøre under fartsgrensen, ja. Hvis man bare legger seg til høyre fremfor å be han i venstrefila flytte seg, vil trafikken bak demmes opp. Hvis man får lovbryteren til å flytte seg, vil trafikken kunne flyte fritt.

Såpass ja. Og hva skjer når han ført er nummer 3 eller 4 som havner bak sinken i venstre kjørebane?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2622999 18/08/2020 18:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

En gang lå jeg etter to polske trailere på en svingete vei i Telemark I fellesferien. Det gikk sakte, køen vokste og de kjørte ikke til side selv da de passerte en rasteplass. Da vi endelig kom til en rett strekning, kjørte jeg fordi, og bremset ned til 20 km/t slik at et sted mellom 15-20 biler endelig kunne komme seg forbi. Fikk et par tut til takk pluss en tommel opp gjennom ei takluke. Jeg så ikke på det som å leke politi, men løse en vanskelig situasjon med minst mulig total irritasjon. Jeg forventer dog ikke at andre gjør det samme i den situasjonen.

Men en ting lurer jeg på. Dersom du i rent vanvare er til hinder for dine medtrafikkanter, ønsker du ikke å bli gjort oppmerksom på det? Det gjør iallfall jeg.

Med tanke på at du vel fritt oversatt flere ganger har sagt at du er i en verden omringen av idioter vil jeg ikke tatt noen tut og tomler opp så stort kompliment.
Bortsett fra dette lurer jeg på om du ikke har brudd et par trafikkregler i et forsøk på å lære opp andre i trafikkreglene:

§12
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tange] #2623009 18/08/2020 19:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

En gang lå jeg etter to polske trailere på en svingete vei i Telemark I fellesferien. Det gikk sakte, køen vokste og de kjørte ikke til side selv da de passerte en rasteplass. Da vi endelig kom til en rett strekning, kjørte jeg fordi, og bremset ned til 20 km/t slik at et sted mellom 15-20 biler endelig kunne komme seg forbi. Fikk et par tut til takk pluss en tommel opp gjennom ei takluke. Jeg så ikke på det som å leke politi, men løse en vanskelig situasjon med minst mulig total irritasjon. Jeg forventer dog ikke at andre gjør det samme i den situasjonen.

Men en ting lurer jeg på. Dersom du i rent vanvare er til hinder for dine medtrafikkanter, ønsker du ikke å bli gjort oppmerksom på det? Det gjør iallfall jeg.

Med tanke på at du vel fritt oversatt flere ganger har sagt at du er i en verden omringen av idioter vil jeg ikke tatt noen tut og tomler opp så stort kompliment.
Bortsett fra dette lurer jeg på om du ikke har brudd et par trafikkregler i et forsøk på å lære opp andre i trafikkreglene:

§12
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

Jeg skulle ikke lære noen trafikkreglene, jeg skulle løse opp i en lang kø. Jeg er klar over at jeg brøt trafikkreglene her.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2623028 18/08/2020 20:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og du kaller dette ikke for å leke politi?

Jeg foretrekker å ringe politiet og fortelle om situasjonen og la de gjøre jobben sin. Og ja, det første jeg forteller dem er at jeg ikke ringer handsfri.

Et takk fra politiet i etterkant setter jeg forøvrig noen hakk over et par tomler opp fra noe tilfeldige trafikanter.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Tange] #2623048 19/08/2020 06:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg foretrekker å ringe politiet og fortelle om situasjonen og la de gjøre jobben sin. Og ja, det første jeg forteller dem er at jeg ikke ringer handsfri.

Et takk fra politiet i etterkant setter jeg forøvrig noen hakk over et par tomler opp fra noe tilfeldige trafikanter.

Dette var før mobiltelefonenes tid og det var ingen telefonkiosker langs veien.

Det var den eneste løsningen jeg fant.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2623057 19/08/2020 06:52
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Dette var før mobiltelefonenes tid og det var ingen telefonkiosker langs veien.

Det var den eneste løsningen jeg fant.

Hva med å kjøre forbi, fortsette i fartsgrensen, og la de andre få gjøre sine egne vurderinger? Den mest åpenbare løsningen falt deg ikke inn?

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2623062 19/08/2020 07:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Den vurderingen ville bli å ligge bak disse siden dette var den eneste stedet på strekningen hvor man kunne kjøre forbi to vogntog som lå tett etter hverandre.

Resultatet var at alle som hadde ligget bak disse, kom seg forbi. Det synes jeg er et bedre resultat enn at de skulle bli liggende bak.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: GeirK] #2623067 19/08/2020 07:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Den vurderingen ville bli å ligge bak disse siden dette var den eneste stedet på strekningen hvor man kunne kjøre forbi to vogntog som lå tett etter hverandre.

Den skjønner jeg ikke. Du kom deg forbi, men ingen andre kunne kommet forbi de to trailerne? Likevel klarte du, i 20 km/t, å sørge for at så mange som 15-20 biler greide å komme forbi? Det må ha vært et ganske langt og oversiktlig strekk for at det toget av biler skulle komme forbi på en trygg måte.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Øyvind V] #2623078 19/08/2020 08:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kom meg forbi før strekket var slutt og så var det en del kortere strekk avbrutt av svingete partier der man kunne kjøre forbi i 20km/t men ikke i den hastigheten vogntogene holdt på rettstrekningene.

- Robert Green Ingersoll
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2623082 19/08/2020 08:27
E
eGo Offline
Veteran
Veteran
E
Bekymringsverdig. Er det andre tilfeller du selv mener din vurderingsevne er så god at du står over loven og kan utøve politimakt?

Ønsker å kjøpe :
Campa krank, 172,5. 2015 modell. Kompakt/semikompakt Chorus eller bedre.
Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: Harald_D] #2623088 19/08/2020 08:42
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Gøy å lese denne tråden. Jeg kjører ikke voldsomme mengder mil i året, men når jeg gjør det har jeg lært meg å bare la de som ønsker å stresse få kose seg med det. Det blir en del turer Sarpsborg-Kongsberg og retur, og for meg er den beste løsningen å ligge i høyrefeltet på cruisekontroll litt under fartsgrensen, og finjustere litt for å holde grei flyt og avstand. Kjører "pizzabil" med sykler på taket, og liker uansett ikke tanken på å ha syklene (som er verd mer enn bilen) på taket i særlig over 100 pga at de begynner å bevege seg. Om jeg må forbi noen som kjører mye saktere, gjelder det å holde seg i venstrefeltet så kort tid som mulig, dvs jernet i bånn så mye de heller anemiske 90 hestekreftene klarer.

Når det gjelder Elbiler, så er det fortsatt noen krabbe-bak-lastebil-Leaf, men ikke så mange som før. Teslaer blir jeg ikke klok på - enten går de i Audi/BMW-fart, eller i spareblusstempo. Bobilene har tydeligvis fått mer motor, sjelden de er i veien.

Som bilsportsutøver syntes jeg det er totalt bånn i bøtta å kjøre på offentlig vei i trafikk. Like kjipt i en Ferrari som en Berlingo. Drømmen er at alle motorveier hadde blitt som Scalextric. Koble inn bilen på et spor, alle med samme hastighet, ta over manuell kontroll igjen når man kjører av veien. Det hadde vært digg. Bil for tog. Måtte vært delvis analogt, er for gammel til å ha trua på en autopilot.

Re: Er el-bilene de nye bobilene på landeveien? [Re: eGo] #2623089 19/08/2020 08:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: eGo
Bekymringsverdig. Er det andre tilfeller du selv mener din vurderingsevne er så god at du står over loven og kan utøve politimakt?

Jeg utøver ikke politimakt mer enn vogntogsjåførene.

Jeg har heller ikke sagt at jeg står over loven. Det er noe du finner på.

I går smelte jeg forhjulet inn i siden på en bil som snek seg rundt en bom ved å kjøre på fortauet og presset seg forbi meg kloss oppi når han hadde kjørt ned av fortauet. Hvis det i ditt hode betyr at jeg "står over loven og utøver politimakt", så er det en situasjon til akkurat der.

- Robert Green Ingersoll
Side 10 av 12 1 2 8 9 10 11 12

Moderator  support