Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe landveisykkel -nybegynner

Kjøpe landveisykkel -nybegynner #2617412 09/07/2020 13:04
V
Villanden Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
V
Hei
Har lyst å miste 15-20 kg på sykkelen før jeg starter å jogge. Og etterhvert som jeg jogger vil jeg også sykle ved siden av. Har lite erfaring med landeveissykler og vet derfor ikke hva slags sykkel som er lurest for en nybegynner. Har et budsjett på 20000kr men under 10000 kr hadde også vært suppert. Ville kjøpe en brukt sykkel på Finn men pga manglende kunnskap så har jeg enda ikke gjort det. Så er det noen som kan anbefale meg en bra sykkel som funker bra for en som vil miste mye kg (ca 35 kg totalt). Er 19 år og 163 cm høy og var svært aktiv før men fikk brudd i kneet 2 ganger på rad (var ute av trening i 5 mnd og la på meg alt for mye) i basketball og mistet min bestevenn og som et resultat; lot jeg meg selv gå, miserabelt. La på meg 35 kg i løpet av 8 mnd. Veier i dag 95 kg. Har mistet 5 kg så langt av å spise sunnere, gå og styrketrening men har fortsatt en lang vei å gå.

Re: Kjøpe landveisykkel -nybegynner [Re: Villanden] #2617424 09/07/2020 15:06
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Jeg la på meg under betraktelig hyggeligere omstendigheter, flyttet inn med samboer som er glad i å bake ICON_SMILE

Jeg hadde mye vondt i knær og veldig vondt i viljen, men kjøp av billig racer på finn fikk meg ned fra 115 til 85 i dag (er 193 høy).
Stemmer for at du begynner med syklingen, jeg tror det er mye bedre for knær og ankler enn jogging.

For mer spesifikke tips til hvilken sykkel og hva du bør se etter så er nok racer-delen av forumet mer kompetent.

Kanskje admin kan flytte tråden for deg, ellers så ligger det mange tråder som omhandler førstegangskjøp av racer hvis du søker litt.

Og når det gjelder brukt sykkel, jeg sykler fortsatt på en Basso av ukjent årgang med felgbremser og 9-delt gir, så det trenger ikke å være det siste nye utstyret for å ha det kjekt på sykkelen.

Forresten bra jobbet med å legge om kosthold og komme igang med styrketrening, det er etter min erfaring veldig positivt ift. syklingen.

Når du finner en sykkel, se om det finnes en sykkelklubb i nærheten, det er veldig sosialt og hjelper mye på motivasjonen.

Lykke til!

Re: Kjøpe landveisykkel -nybegynner [Re: Villanden] #2617425 09/07/2020 15:18
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du 20.000 ville jeg kjøpt noe nytt ICON_LAUGH Ville sett etter en sykkel med skivebremser, aluminiumsramme og shimano 105 eller Ultegra i den prisklassen. Har selv Caad 12 som jeg er godt fornøyd med, men det finnes masse annet fint der ute.

Re: Kjøpe landveisykkel -nybegynner [Re: Villanden] #2617500 10/07/2020 09:23
S
Sisto Offline
Fersking
Fersking
S
Er rimelig fersk selv, så har ikke noen spesielle tips til selve sykkelen, men kjøp en god sykkelbukse med pute, sørg for at setet passer deg og at størrelsen på sykkelen/sittestillingen er riktig.

AKA Down Skis
Re: Kjøpe landveisykkel -nybegynner [Re: Villanden] #2617519 10/07/2020 12:04
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: Villanden
Hei
Har lyst å miste 15-20 kg på sykkelen før jeg starter å jogge. Og etterhvert som jeg jogger vil jeg også sykle ved siden av. Har lite erfaring med landeveissykler og vet derfor ikke hva slags sykkel som er lurest for en nybegynner. Har et budsjett på 20000kr men under 10000 kr hadde også vært suppert. Ville kjøpe en brukt sykkel på Finn men pga manglende kunnskap så har jeg enda ikke gjort det. Så er det noen som kan anbefale meg en bra sykkel som funker bra for en som vil miste mye kg (ca 35 kg totalt). Er 19 år og 163 cm høy og var svært aktiv før men fikk brudd i kneet 2 ganger på rad (var ute av trening i 5 mnd og la på meg alt for mye) i basketball og mistet min bestevenn og som et resultat; lot jeg meg selv gå, miserabelt. La på meg 35 kg i løpet av 8 mnd. Veier i dag 95 kg. Har mistet 5 kg så langt av å spise sunnere, gå og styrketrening men har fortsatt en lang vei å gå.

Velkommen til forumet! Virker som en tøff historie du har.

Budsjettet ditt er mer en stort nok til å få en veldig bra landeveisykkel evt. grussykkel.

Før vi begynner å komme med konkrete anbefalinger så bør vi finne ut av hvorvidt du vil være avhengig av en sykkelbutikk eller ikke: Er du en type som klarer(eller er motivert for å lære) enkle tekniske reprasjoner selv, eller ønsker du å betale for at noen skal fikse ting for deg? Det vanligste er en form for kombinasjon, selv om landeveisykler typisk er relativt enkle å vedlikeholde. Her kan også en sykkelklubb være til god hjelp :-)

Også avgjørende er hvor du bor; om du bor lite sentralt og uansett må gå online for å få fornuftig vare så er ruta på en måte lagt. Bor du i større by så er mulighetene for å kunne få hjelp fra en fornuftig butikk vesentlig bedre.

Hvor mye erfaring har du fra å sykle, sånn ellers?

Ut på tur!

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå