Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan fungerer autopassferge?

Hvordan fungerer autopassferge? #2617300 08/07/2020 14:35
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er det noen som kan gi litt klarhet i dette?
Jeg skal på norgesferie snart, og da trenger man jo å ta ferger. Å betale 50% frister, men det er ganske dårlig informasjon.

Man må visstnok forhåndsbetale 3600 kroner. Men gjelder dette til beløpet er brukt opp? Hvordan vet man i såfall det?

Nå kommer jeg sikkert ikke til å være i nærheten til å bruke opp det beløpet, men hvordan får man tilbake resterende tilbake? Kan man hente ut resterende når man vil? Og ikke minst, HVOR får man tak i det resterende beløpet? Det står bare et hoverende "kontakt det lokale fergeselskapet". Når jeg bor i Oslo, hvilket er det?

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617301 08/07/2020 15:13
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kanskje ikke svar på det du spør om, men om du bruker bil kan du bruke bombrikke. Jeg har bombrikke fra Fjellinjen som brukes bl.a. her i Oslo og alle veier med bombrikke forøvrig. Bruker den også på ferga Moss - Horten, Flakk- over Trondeimsfjorden, ferga i Stavanger, Utne - over fjorden og ferga Helsingborg - Helsingö. Alt kommer på regninga fra Fjellinjen.

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: saktetur] #2617302 08/07/2020 15:20
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: saktetur
Kanskje ikke svar på det du spør om, men om du bruker bil kan du bruke bombrikke. Jeg har bombrikke fra Fjellinjen som brukes bl.a. her i Oslo og alle veier med bombrikke forøvrig. Bruker den også på ferga Moss - Horten, Flakk- over Trondeimsfjorden, ferga i Stavanger, Utne - over fjorden og ferga Helsingborg - Helsingö. Alt kommer på regninga fra Fjellinjen.

Ja, men du får vel ikke rabatten på fergene? Hvis alle bare kunne brukt autopass så hadde jo alle fått rabatt, bortsett fra de som ikke har autopass, og da hadde det vel ikke vært rabatt.
For å få rabatt så må du betale inn på forskudd, ikke etterbetale

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: johannessen] #2617304 08/07/2020 15:27
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: johannessen
Sitat: saktetur

Ja, men du får vel ikke rabatten på fergene? Hvis alle bare kunne brukt autopass så hadde jo alle fått rabatt, bortsett fra de som ikke har autopass, og da hadde det vel ikke vært rabatt.
For å få rabatt så må du betale inn på forskudd, ikke etterbetale

Der de har autopass får du bare 17% uten forskuddsbetaling med bompengebrikke. Der de ikke har det får du ingenting. Med avtale får du også et fysisk pass du kan vise der de ikke har autopass.

Ok, da er det ikke meg, men at informasjonen er hinsides dårlig. Tydeligvis så åpenbart for dem som har skrevet "informasjonen" at de ikke synes det er bryet verdt å skive hva man faktisk har å forholde seg til.

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617306 08/07/2020 16:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: GeirK] #2617309 08/07/2020 16:49
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Du tror jeg får svar før ferien er over?

Jeg tviler forøvrig på at de er i stand til å gi god informasjon, med tanke på hva som er blitt lagt ut.

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617310 08/07/2020 16:59
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: supernalle

Jeg tviler forøvrig på at de er i stand til å gi god informasjon, med tanke på hva som er blitt lagt ut.
Jeg tror du har et poeng, men "De svarer sikkert ikke og om de svarer er nok svaret dårlig" er ikke akkurat en innstilling som fører til løsninger.

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617313 08/07/2020 17:36
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Jeg trodde rabattordningene kun gjaldt pr fergestrekning, altså at du må betale fullt forskudd for alle samband for å få rabatten. Slik var det iallefall når jeg pendlet gjennom to forskjellige bomstasjoner, henholdsvis 7500 og 2250 i forskudd. Disse rabattordningene er jo myntet på dem som reiser mye, ikke for en enkelt ferietur. Ellers kunne de jo bare senket prisen for alle..

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: MrAlfred] #2617315 08/07/2020 17:41
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: MrAlfred
Jeg trodde rabattordningene kun gjaldt pr fergestrekning, altså at du må betale fullt forskudd for alle samband for å få rabatten. Slik var det iallefall når jeg pendlet gjennom to forskjellige bomstasjoner, henholdsvis 7500 og 2250 i forskudd. Disse rabattordningene er jo myntet på dem som reiser mye, ikke for en enkelt ferietur. Ellers kunne de jo bare senket prisen for alle..

Jeg tror det er for alle. Men det er jo ikke forklart. Denne artikkelen tyder jo på at turister kan benytte seg av det på alle strekninger:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...-faa-rabattert-fergeferie-det-er-galskap

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617322 08/07/2020 19:51
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Velg "spørsmål og svar" så velger du "hvordan sier jeg opp avtalen"

Og det er sikkert ikke bare deg, men informasjonen er omtrent like hinsides dårlig som du er hinsides dårlig til å finne frem på nettsiden🤪

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617324 08/07/2020 19:59
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Kanskje en avsporing, men jeg synes hun nordleningen som var i avisen i dag hadde et poeng. Nå har de klaget på høye fergepriser i årevis, uten å bli hørt. Hver dag, eller flere gang i uken, er det om bord på dyre ferger. Så er det to uker med "byfolk" som er tvunget på norgesferie, og så er Bård Hoksrud ute og krever at ferga må bli "gratis".

Motsatt hadde vi en eller annen familie som hadde kjøpt seg campingbil og dro til media for å klage på hvor urimelig det var å måtte betale inn så mye for å få 50% rabatt. For så mye skulle de jo ikke bruke fergen! Exactly...

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617325 08/07/2020 20:09
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det virkelige idiotiske her er at man må forhåndsbetale noe som helst for å få rimelige priser. Det er noen som synes dette er en glimrende ide for dem selv.

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617330 08/07/2020 20:30
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Er det mer idiotisk med forhåndsinnbetaling av ferjekort enn det er med månedskort på kollektivtransport?

Jeg syntes det er en glimrende ide at de som sjelden tar ferje, og ikke gidder å kjøpe ferjekort betaler mer, slik at jeg betaler mindre skatt. Kunne selvsagt ha medfølelse, men den forsvinner på grunn av denne sytingen.

Redigert av Appelsin; 08/07/2020 20:35.
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: Gråstein] #2617331 08/07/2020 20:48
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Gråstein
Kanskje en avsporing, men jeg synes hun nordleningen som var i avisen i dag hadde et poeng. Nå har de klaget på høye fergepriser i årevis, uten å bli hørt. Hver dag, eller flere gang i uken, er det om bord på dyre ferger. Så er det to uker med "byfolk" som er tvunget på norgesferie, og så er Bård Hoksrud ute og krever at ferga må bli "gratis".

Motsatt hadde vi en eller annen familie som hadde kjøpt seg campingbil og dro til media for å klage på hvor urimelig det var å måtte betale inn så mye for å få 50% rabatt. For så mye skulle de jo ikke bruke fergen! Exactly...

FrP har vel lenge ment at ferger skal i prinsippet være gratis? Som en "forlengelse" av veien? Gir prinsipiell mening hvis man også er motstander av bompenger. Ikke at jeg personlig støtter det, men ser jo poenget.

Ellers enig i at hun hadde et poeng.

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: Appelsin] #2617340 08/07/2020 21:50
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Appelsin
Er det mer idiotisk med forhåndsinnbetaling av ferjekort enn det er med månedskort på kollektivtransport?

Jeg syntes det er en glimrende ide at de som sjelden tar ferje, og ikke gidder å kjøpe ferjekort betaler mer, slik at jeg betaler mindre skatt. Kunne selvsagt ha medfølelse, men den forsvinner på grunn av denne sytingen.

Det har vel noe med at man har autopass. Det har man ikke på kollektivtransport.

Da bør man innføre en ekstra bompengeavgift i bompengeringen for dem som ikke bor i Stor-Oslo... slik at vi i Stor-Oslo kan betale mindre i bompenger. Be careful of what you wish for.....

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617342 08/07/2020 22:43
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det er ingen praktiske grunner til at det skal vere mer rabatt på kollektivtransporten om man kjøper bilett for en måned sammenlignet med å kjøpe for 1 time, en dag, en måned, et år eller noe annet.

Det er selvsagt lov å mene at rabatt for storforbruker bør kuttes ut. Men slik har «stor Oslo« ordnet seg.

Mvh. Byboer med ferjekort for feriebruk

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617369 09/07/2020 06:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg prøver å unngå å tro. Jeg ville sendt en epost. Enten får du svar før ferien eller så får du ikke svar før ferien.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: GeirK] #2617375 09/07/2020 07:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: GeirK

Jeg prøver å unngå å tro. Jeg ville sendt en epost. Enten får du svar før ferien eller så får du ikke svar før ferien.

Jeg tviler, men verdt et forsøk..
Jeg betalte inn en gang og har en saldo der, men passeringer blir fortsatt trekt fra vanlig autopass som en bompassering, så innbetalt beløp på autopass ferge minker jo ikke med unntak av 2 fergekort til 50 kroner (som jeg ikke vet om jeg trenger)
Det trekket førte sikkert til at jeg kom under en grense på saldo for det var bare 1200 som det var spørsmål om å betale inn første gang. Nå kom det ny faktura på 3845,- så jeg betalte inn denne og siden dette fungerer så bra.. ICON_SMILE
Kanskje det hjelper å betale mer, får ikke svar på kundeservice så gambler på det.. ICON_SMILE

Virker så de lykkes bra med å gjøre dette så tungvindt og med ganske høye forhåndsbeløp, at folk ikke gidder og heller betaler full pris..

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: Kriss] #2617379 09/07/2020 08:16
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Rettelse: Gikk inn og så nå igjen og nå er det kommet inn ferger de to siste dagene på 1345,- så dette funker jo som faan, store summer spart og er helt genialt! ICON_WINK
Så derfor var beløpet 3845,- da jeg var 245,- minus på kontoen..
Ferger for 14 dager siden er ikke kommet inn der men trukket fra vanlig autopasskonto. Disse fergene stod også på lista så burde kommet med de og.

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: GeirK] #2617384 09/07/2020 08:55
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: GeirK

Ellers kan lese igjennom «spørsmål og svar» så slipper du gjerne å sende e-post uansett...

Lurer man på noe på en nettside leser man FAQ før man gir opp og spør ekstra. Dette fungerer som regel, også her.

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: Kriss] #2617392 09/07/2020 10:08
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Kriss

Ferger for 14 dager siden er ikke kommet inn der men trukket fra vanlig autopasskonto. Disse fergene stod også på lista så burde kommet med de og.

Hva gjør du med dette?

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617395 09/07/2020 11:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Kriss

Hva gjør du med dette?

Sendte til kundeservice for noen dager siden, fikk svar nå med at det var fordi passeringene ble gjort før de hadde mottatt forskuddet mitt.
Men det stemmer ikke, forskuddet er bokført nettbanken 4 og 8 dager før de fergene ble tatt.
Så sendte på nytt med beskjed om det, men ikke fått svar ennå.

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2617410 09/07/2020 12:42
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Fikk svar igjen nå der de påstår at de ikke mottok betaling før 1.7. Pengene forlot min konto 22.06.
Så da vet jeg ikke hvorfor forskuddet ikke var registrert hos de før 1.7, men trøster meg med at det virker nå.

Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: Appelsin] #2617488 10/07/2020 08:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ellers kan lese igjennom «spørsmål og svar» så slipper du gjerne å sende e-post uansett...

Lurer man på noe på en nettside leser man FAQ før man gir opp og spør ekstra. Dette fungerer som regel, også her.

Jeg skal ikke ta ferge, så jeg trenger ikke sende epost. Men jeg ser nå at du har rett. Jeg fant ikke denne informasjonen selv. Godt sett!

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: Appelsin] #2619477 27/07/2020 11:56
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Velg "spørsmål og svar" så velger du "hvordan sier jeg opp avtalen"

Og det er sikkert ikke bare deg, men informasjonen er omtrent like hinsides dårlig som du er hinsides dårlig til å finne frem på nettsiden🤪

Så du mener at når de svarer på en ting på forsiden så skal jeg gå inn på faq for å lete etter et annet svar der? Jeg skal innrømme at jeg sveipet rask gjennom faqs og overså det spørsmålet. Men divergerende informasjon skal ikke selvsagt ikke forekomme.

- Voltaire
Re: Hvordan fungerer autopassferge? [Re: supernalle] #2619479 27/07/2020 12:42
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Divergerende informasjon skal selvsagt ikke forekomme, det underlige er at den likevel gjør det... så trikset er å lese «Faq» fordi det trolig er der det er prioritert å oppdatere svar på «faq»

Moderator  support