Litt sein oppdatering! Men her kommer den. Det ble en langversjon.
Litt om forberedelser:
Jeg har venner i Berlin, så sjekka hvordan ståa var med koronaen med dem. Lite smitte i Berlin akkurat nå, og strenge restriksjoner. Ansiktsmaske inne på butikker, t-bane og "offentlige steder". Du bestiller maten med maske og tar av ved bordet.
Fly til Berlin gikk som vanlig veldig easy. Dro på Spinn på Majorstuen og fikk ei sykkeleske, pakka sykkel og bikepacking-bagger i den + en pose med bagasje som jeg fikk sendt hjem med venner. Rigga med en skulderstopp på sykkeleska ved hjelp av gorilla-tape og strips gjennom håndtakene på sykkelesken. Det funka veldig bra og jeg kunne bære eska fra Tøyen til Oslo S, og fra Schønefeldt og over til banen inn til byen.
Kortversjonen av pakkliste:
- Sykkelklær (2 bibs, to trøyer + vindjakke + regnjakke + løse benvarmere + to par sykkelsokker i merino og et i poly/bomull)
- Sivilklær (shorts + t-skjorte + tynn sort ullgenser + crocs + tynn stillongs + badeshorts). Ullgenseren kan brukes på sykling viss veldig kaldt vær eller ved camping. Stillongs under short er det perfekte campoutfit, så driter jeg i om folk synes jeg ser litt rar ut i crocs, stillongs og shorts)
- Telt, sovepose, liggeunderlag
- Utstyr til sykkel
- Toalettsaker
Sykkel: Orbea Terra med Scwhalbe G-One 40mm, veier ca 16-17 kg med alt av bagasje - uten vann.
Avreise tirsdag morgen:
Fredrichschein - Furstenberg (100 km)
https://www.strava.com/activities/3761331333Bodde øst i Berlin (Fredrichschein) og fant fort ut at standardruta ville gi en litt meningsløs omvei ut av byen. Hadde sjekka dette godt på forhånd og planlagt rute i Komoot + justeringer i Open Cycle Map + litt stravaspor fra folk som hadde delt på insta, strava osv. Prøvde å finne strekker med minst mulig trafikk og innslag av grus. Man kommer seg raskt ut av Berlin. En by som forøvrig er helt flat, godt tilrettelagt for sykkel og egner seg for utforskning. I motsetning til Norge holder gående og bilder seg unna sykkelveien. Går du i sykkelveien får du solid kjeft.
Kommer ut nordøst for Berling. Hele veien veldig fine sykkelveier, som går over i landbruksområder, sykkelveier langs idylliske kanaler og jorder med korn som vaier i vinden. På et tidspunkt er jeg euforisk over helt magisk sykling. Høyt temperatur første dag, null vind, så det gikk fort. Da var det ekstra deilig med mange muligheter for bading underveis og mulighet til å tørke biben i et tre. Jeg droppa faktisk håndkle og tenkte at de gangene jeg bader er det fordi jeg kan lufttørke.
Jeg hadde Fürstenberg som mål for første dag, en etappe på 100 km. Fremme ca. 17:00 - da hadde jeg tatt det ganske med ro. Kunne fint ha sykla lenger men planen var jo ikke å gjøre dette raskest mulig. Fürstenberg har en stor konsentrasjonsleir for kvinner under WWII som gav et interessant besøk og en del til ettertanke. Tok inn på Jugendherberge like ved. Viste seg at byggene hadde vært offisersbygg for leieren. Kosta 36 euro for et rom med dusj på gangen, inkl. en ganske enkel frokost dagen etter. Kort rusletur inn til sentrum for middag og det lokale ølet. Sykla ikke, rumpa trente en hvil. Hver by har sitt eget øl-brand. Alt smaker like godt. Viser seg at det å gå litt faktisk gjorde ganske bra for møre lår og en litt stiv rygg! Noterte meg det til neste dag. Meldt regn i morgen.
Onsdag:
Fürstenberg til Muritz/Waren (107 km / skulle vært 90 km)
https://www.strava.com/activities/3765729755 https://www.strava.com/activities/3766630084Som meldt regner det skikkelig. Og dette er dagen jeg skal ha mye skog og grus. Men ok! Det får man ikke gjort noe med. På med regnjakke og legger. Ting tørker jo. Selv om jeg har telt og hadde tenkt denne natten booker jeg likevel et pensjonat i Muritz. Muritz er Norges svar på Arendal og ligger ved en av de store innsjøene. Byen har mye lokale reisende og båtturister, så det var ikke mye ledig men fant nå likevel et rom til en ok pris.
På tross av regn og skyer var dette en dag med fantastisk sykling, på grus og sti. Mye vakker stor løvskog av typen man bare finner i Vestfold i Norge, bare mer imponerende. Man sykler inn i landskapsområder Mecklenburgische Seenplatte som er et slags sump/innsjøområde med skoger i mellom. I skogene er det et stort nett av skogsveier. Jeg måtte spørre en lokal hvordan dette nettet av veier hadde kommet til? Han svarte at noe var fra skogsdrift og noe var rett og slett forsyningslinjer fra andre verdenskrig, som nå ble vedlikehold og merket som sykkelvei. Må si det er fin gjennbruk.
På tross av god merking vil jeg likevel sterkt anbefale å planlegge rute og bruke Garmin/Wahoo/annet. Jeg møtte flere på sykkel som knota med veivalg i de mange kryssene, mens jeg kunne trille rolig videre. DOG, sjekk kart med terreng. Jeg klare å sykle 10 km i feil retning, og sykla 10 km tilbake, for å så finne ut at jeg like gjerne kunne fortsatt i det jeg trodde var "feil retning". Har du lagt ei rute kan du stole på den. Alle veier fører til Rostock
Disse skogene bød også på mange muligheter for telting, men med et forståelig forbud mot ild. Det finnes en del "leirplasser" underveis der det er satt opp bord, men i følge lokale tyskere var det ikke ment til camping. Siden en del av dette er nasjonalpark er det strengere regler for wild-camping.
Kom frem til Muritz utpå ettermiddagen, fikk hengt alt som var vått til tørk og dro på den lokale Kina-restauranten som hadde all-you-can-eat buffet. Rulla ut derfra noen timer seinere. Veldig fin by som anbefales for et stop. (To "etapper" på Strava på grunn av feilkøringen)
Torsdag:
Muritz til Rostock (127 km) Strava mangler pga Garmin har noen skada hickups.
Meldt bedre vær igjen, og det blir det. Etappe på 127 km i dag. På vei ut av landbruksområdene men fortsatt i kanal-land, og etterhvert slottsland. Fin sykling med litt motvind. Mer fin skog og noen skikkelig fine grus og stietapper. Enkelte partier har ganske mye og løs sand, setter jeg relativt stor pris på 40 mm dekkene. Samme for en del partier med noe stein og røtter. Sykkelen triller likevel raskt og fint på asfaltpartier. Justerte ikke luft noe særlig underveis. På slutten går grus og skog over i sykkelveier og landeveier på veg inn mot Rostock. Finner med et billig hotell ikke for langt unna havna, 50 euro natten, har gitt opp telting, det er tross alt ferien min og jeg liker både varm dusj og madrass. Fordel at det er kort vei ut til fergeleiet neste morgen, har en lang etappe på andre siden (Danmark) og det er meldt moderat motvind. Rostock er også en veldig fin by! Har godt med tid til sightseeing og middag + øl på ettermiddagen. Ender faktisk med at det blir nesten en hel flaske vin til maten og hyggelig prat med lokale sykkelentusiaster på bordet ved siden av.
Fredag:
Rostock - ferge til Gedser, så Gedser til Ringsted - midt på Sjælland. (122 km)
https://www.komoot.com/tour/215945108Passer på å sykle innom en matbutikk og får handla frokost før jeg triller ombord på ferga fra Rostock til Gedser. Ferga går ca hver annen time og turen over tar to timer. Spiser og sovner i et behagelig sete. I Gedser blåser det typisk ok dansk motvind. Jeg har 122 kilometer til Ringsted. De andre syklende ombord på fergen svinger etterhvert østover mot Køben, mens jeg fortsetter rett frem gjennom Sjælland. De får også gleden av sykkelriksveien videre mens jeg etterhvert ender opp på en blanding av danske landeveier og sykkelveier. I Danmark er sykkelveiene lagt ved siden av riksveier, så det blir mye kjedelig sykling med veistøy. Første gang jeg putter i øreproppene med musikk. Utrolig tung dag, både med motvind, kjedelig sykling og tror vinflasken fra i går også spiller litt inn. Triller inn på 122 km i Ringsted, ganske gåen. Booket med rom på Scandic - som hadde gode priser. 850 norske inkl. frokost og et fint rom. Kikker litt på sykkelen og ser at bremsecalipperen bak subber på skiven. Så det forklarer kanskje hvorfor dagen ble ekstra tung. Note so self, er sykkelen tung, ta en sjekk på dekk, bremser osv.
Garmin Edge 530... viser seg at dersom jeg ikke avslutter løypen jeg følger før jeg lagrer turen, så lar ikke turen laste seg opp til Strava eller Connect. Filen finner jeg, men får likevel ikke laste opp. Lar det ligge til seinere, men det har ikke akkurat vært mulig å få hjelp fra Garmin om dagen.. men etappen er lagt ved på Komoot.
Lørdag:
Gedser til Sjællands Odde (90km + 53km = 143km) - ferge videre til Århus.
https://www.strava.com/activities/3779852958https://www.strava.com/activities/3781903777Hah. Starter i 10 tiden etter god hotellfrokst. Medvind! Det går i 30 km/h ut fra start uten særlig innsats. Cruiser nesten med hvilepuls. Så bestemmer meg for å trå på litt. Mye finere sykling i dag, mye morsomme landeveier, litt opp og raske nedkjøringer med fine svinger som inviterer til å legge seg. Unngår såvidt en velt, bare flaks. Kjører inn på fergeleiet litt før 14, siste stykket ligger vi 3 sykkelister og kniver litt (evt. bytter litt på hvem som drar), det ender opp med hyggelig prat når vi kommer frem. Fergen er selvsagt full (koronarestriksjoner) og ikke ledig plass før 17:00. Kjøp mat på supermarked før fergekaien, eller ta middagen på burgerstedet like ved kaien. Jeg sykla ut til noen venner som hadde hytte på Odden, fikk med et bad og litt øl. Fergen koster 350 danske, altså godt over 400 norske. Dyrt, men så viser det seg at de har en sommerkampanje hvor gående og syklende som bestiller billettene via appen får reise gratis. Forklarer også kanskje hvorfor ferga har mer enn 30 sykler med.
På fergen oppdager jeg at den ikke går til Århus, men til Ebeltoft. Jeg har allerede ordnet meg rom hos en venn i Århus. Alternartivet er å campe med mine nye sykkelvenner like utenfor Ebeltoft. Jeg vurderer begge deler, men sluker tilslutt buffeten på fergen og tenker at litt over 5 mil fra fergekaien til Århus skal gå fint. Noe det også gjør. Egentlig veldig fin sykling inn til Århus, men må noe sørover og får vinden i mot siste 3 milene. Takk og pris for sjokolademelk.
Søndag:
Århus til Ålborg (skulle vært 122 km - men blir bare 75 på meg)
https://www.strava.com/activities/3787259967Det regner og det er også en etappe med mye vei. Ikke superhappy for det. Men turen starter fint. Omtrent en tredjedel underveis punkterer jeg. En gang måtte det jo skje. Heldigvis ikke lang unna en bensinstasjon, så leg sykler dit og lapper. Lapper fordi jeg kan når jeg først er på en bensinstasjon med tak og tilgang til alt av fasiliteter - og fordi det viser seg at en av de to slangene jeg har har for kort ventil for mine fancy felger. Lapping går fint. Sykler videre for å så punktere på nytt etter ca. 55 km. Mye glasskår i fordekket. Nå er det ingen bensinstasjon i nærheten og regnet øser ned. Jeg sjekker dekket, finne hul og skifter slange. Sykler videre for å merke at bakdekket siver luft. Fyller på og sjekker lappen, den er fin. Satser på at det holder, sykler og fyller på nytt. Tilslutt gir dekket helt etter og punkterer. Viser seg at det har sittet en fin liten glassbit her også som etterhvert har gnagd seg inn. Nå må jeg lappe. Det er knot men går. Etter en stund går fordekket igjen. Jeg rusler til en bensinstasjon noen km unna for lapping. Det er flere hull i dekket, og jeg sliter med å få fylt luft. 1. Skulle hatt flere slanger med riktig ventil, men viktigst av alt 2. GJØR EN SKIKKELIG JOBB MED Å RENSE DEKKET UTAPÅ OG INNI NÅR DU SYKLER GJENNOM GLASS. Har somla bort 5 timer på lapping og ordning. Leita etter sykkelslanger med alt er jo stengt på en søndag. Fant til slutt en Fontex som utrolig nok hadde slanger, ikke helt riktig dimensjon eller ventil. Pumpa vil ikke samarbeide. Tilslutt kommer en hyggelig fyr forbi luftfyllingen på Circle K. Han har bodd og jobba i Norge, og utrolig nok i Sogndal hvor jeg kommer fra. Han forbarmer seg over meg og tilbyr meg skyss til Ålborg. Det er et nederlag, men det er blitt seint, mørker, jeg har litt lite lys og er ikke så gira på danske trafikk i skumringa. (Danskene er ikke spesielt hensynsfulle i trafikken og legger seg helt opptil deg når de kjører forbi). Så jeg takker ja til skyss de siste 5 milene. Litt nederlag, men det hadde vært tungt å ta fatt på våt, småkald, tom for energi og tom for slanger.
Scandic igjen i Århus. Jeg har ringt hotellet og sagt jeg blir sein pga. punktering m.m. De ser en våt nordmann og forbarmer seg med et litt større rom. Den opprinnelige planen var å neste dag sykle til Hirtshals og ta fergen 12:45 til Larvik, men jeg har behov for å handle slanger og åpningstider gir meg knapp tid til å nå fergen, særlig med motvinden som er meldt. Jeg tar derfor en ekstra dag i Århus.
Mandag:
Kosedag i Ålborg (40 km)
https://www.strava.com/activities/3790559812Handler både slanger og olje, får justert litt gir. Finner en fin lokal rute og sykler både litt singeltrack/sti og litt landevei. Får vaska sykkel, spist pølse og drukket øl på bensinstasjon. Deilig dag. Minner meg selv på at det tross alt ikke er en ekspedisjon. Ålborg er en fin by, med en drøy times kjøring fra Hirtshals er den full av Nordmenn.
Tirsdag:
Ålborg - Hirtshals (ferge) Larvik - Oslo (70 km + 125km)
https://www.strava.com/activities/3797916276Veien fra Ålborg til Hirtshals må være tidenes kjedeligste. Det går så og si rett frem i flere mil. Ørepropper og musikk. Litt motvind, men ikke så tungt når bremsen ikke subber i tillegg. Jeg oppdager likevel etterhvert at når jeg bremser hardt så skjer det noe med bremsen og den drar seg innpå. Prøver å fikse på fergen. Når fergen med god margin, spiser litt fish and chips på kaien, og stiller meg så i kø. Møter en hyggelig tysker med sykkelhenger og styrkeprøven-trøye som også er på vei til Oslo. Han har syklet opp langs vestkysten, i motvind, men i følge han nydelig sykling. Trolig er det kystlinjen og ikke innlandet som gjelder for sykling i Danmark. Fergen over til Norge er som forventet. Turen går fint. Får sovet litt, spist godt.
Planen var å ta toget fra Larvik, men etter punkteringene og litt amputert sykling i Danmark tenker jeg at jeg jaggu får sykle helt hjem. Fremme i 17 tiden i Larvik regner det, men det er bygevær og man tørker jo. 125 km til Oslo bør gå fint. Jeg bestemmer meg for å ta ferga fra Horten til Moss først, så kan jeg ta toget derfra, viss jeg vil. Vel vitende om at jeg lurer meg selv og selvsagt kommer til å sykle fra Moss, i alle fall til Son, så kan jeg ta Toget derfra, vel vitende om at jeg lurer meg selv, har man kommet til Son er det jo bare en snartur hjem.
Jeg grisekoser meg underveis, selv om det blir småkaldt når sola forsvinner i Norsk sommer. Men jeg har regnjakke, vindjakke og blir det for ille også en ullgenser.
23:55 triller jeg inn hjemme i Herslebs gate, svært fornøyd meg meg selv! Jeg gav meg selv lov til å dra til Berlin, viss jeg sykla hjem. Turen fra Berlin til Norge blir omtrent 900 km, på ei uke. Den kan muligens bli 50 km kortere og den kan også bli vesentlig lengre. Om jeg skulle gjort den på nytt ville jeg nok starta litt tidligere på dagen, sykla mer omveier for å få sett mer - men samtidig hatt mulighet til å ta en kortere tur viss regn. Uansett. Ingen grunn til å ikke pakke sykkelen i en pappeske og ta flyet til Berlin eller Hamburg.