Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Berlin - Oslo

Berlin - Oslo #2617046 06/07/2020 11:02
T
TordD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Flyr til Berlin i slutten av uka med sykkelen i bagasje og tenker å sykle meg hjem via Hirtshals og Larvik (skal i en bursdag der den 24 juli) Dette blir min første langtur (på sykkel) og har mål om å klare meg med bikepacking oppsett. Sover nok noe i telt og noe på pensjonater/hotell o.l. Usikker på om jeg skal følge den klassiske ruten via Køben og så evt. fergen over til Århus og videre til Hirtshals. Eller ta rett mot Lübeck, Flensburg og tråle meg gjennom Danmark. Noen som har fulgt denne eller lignende ruter? Og hva er dine viktigste tips til første langtur? Hva er det jeg ikke må glemme når jeg pakker sykkelen på flyet? Hva bør jeg sørge for å få med meg på vei ut fra Berlin, og hva kan jeg evt. ta underveis. Helt grønn på ultralette ekspedisjoner er jeg ikke, men så langt bare gjort det til fots i fjellet - der beredskap for kulde og norsk vær bidrar til relativt stor oppakning.

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2617572 10/07/2020 21:23
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Wow! Jeg kan ikke svare på noen av spørsmåla dine, men det høres rått ut. Sør-Jylland er jo fint da. Er en egen pakkliste-tråd på dette underforumet hvis du er gira på å dele pakkelista di, evt om du vil gjøre det her ICON_SMILE

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2618402 17/07/2020 19:12
T
TordD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Tyskland var over all forventning hva grus/sti og sykling angår. Så utrolig mye fin vei i skog. Egentlig helt mindblown. Er i Ringsted nå, mot Sjællands Odde i morra så over til Århus. Danmark skuffer litt. Lite grus her. Men må tilbake til tyskland. Utfyllende rapport kommer

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2618403 17/07/2020 19:14
T
TordD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Pakkliste skal også deles: smarteste jeg tok med, en liten enkel tøybagg av typen med snører som gjør at du kan bruke den som sekk. Gjorde lunsjhandel enkelt.

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2618407 17/07/2020 21:28
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Begynte på et langt innlegg men mista teksten... ICON_TONGUE Det er litt grus gjennom hyttefeltene på Sjællands Odde. Og så er det en nedlagt jernbanelinje med singel og dobbeltrack opp mot Hadsund som er skikkelig fin. Og også videre fra Hadsund mot Kongerselv. Jeg kom nedover østkysten og sykla kun det siste stykket inn mot Hadsund men det var nydelig. Asfalt der men tror det blir grus etterhvert. Det er også en del morsom grus og kjerrevei helt i nord mellom Ålbæk/Skagen og Hirtshals hvis du velger østkysten. Jeg brukte Gogogle som ruteplanlegger og det var skikkelig knotete men den fant en del morsomme småveier innimellom. God tur videre!

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2618771 21/07/2020 00:56
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Spent på rapport. Fulgte du standard Berlin-CPH-rute gjennom Tyskland? Greit å telte der? Er flygninger til Berlin gjenopptatt? Corona-restriksjoner underveis på turen?

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2619590 28/07/2020 11:01
T
TordD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Litt sein oppdatering! Men her kommer den. Det ble en langversjon.

Litt om forberedelser:
Jeg har venner i Berlin, så sjekka hvordan ståa var med koronaen med dem. Lite smitte i Berlin akkurat nå, og strenge restriksjoner. Ansiktsmaske inne på butikker, t-bane og "offentlige steder". Du bestiller maten med maske og tar av ved bordet.
Fly til Berlin gikk som vanlig veldig easy. Dro på Spinn på Majorstuen og fikk ei sykkeleske, pakka sykkel og bikepacking-bagger i den + en pose med bagasje som jeg fikk sendt hjem med venner. Rigga med en skulderstopp på sykkeleska ved hjelp av gorilla-tape og strips gjennom håndtakene på sykkelesken. Det funka veldig bra og jeg kunne bære eska fra Tøyen til Oslo S, og fra Schønefeldt og over til banen inn til byen.
Kortversjonen av pakkliste:
- Sykkelklær (2 bibs, to trøyer + vindjakke + regnjakke + løse benvarmere + to par sykkelsokker i merino og et i poly/bomull)
- Sivilklær (shorts + t-skjorte + tynn sort ullgenser + crocs + tynn stillongs + badeshorts). Ullgenseren kan brukes på sykling viss veldig kaldt vær eller ved camping. Stillongs under short er det perfekte campoutfit, så driter jeg i om folk synes jeg ser litt rar ut i crocs, stillongs og shorts)
- Telt, sovepose, liggeunderlag
- Utstyr til sykkel
- Toalettsaker

Sykkel: Orbea Terra med Scwhalbe G-One 40mm, veier ca 16-17 kg med alt av bagasje - uten vann.

Avreise tirsdag morgen:
Fredrichschein - Furstenberg (100 km) https://www.strava.com/activities/3761331333

Bodde øst i Berlin (Fredrichschein) og fant fort ut at standardruta ville gi en litt meningsløs omvei ut av byen. Hadde sjekka dette godt på forhånd og planlagt rute i Komoot + justeringer i Open Cycle Map + litt stravaspor fra folk som hadde delt på insta, strava osv. Prøvde å finne strekker med minst mulig trafikk og innslag av grus. Man kommer seg raskt ut av Berlin. En by som forøvrig er helt flat, godt tilrettelagt for sykkel og egner seg for utforskning. I motsetning til Norge holder gående og bilder seg unna sykkelveien. Går du i sykkelveien får du solid kjeft.

Kommer ut nordøst for Berling. Hele veien veldig fine sykkelveier, som går over i landbruksområder, sykkelveier langs idylliske kanaler og jorder med korn som vaier i vinden. På et tidspunkt er jeg euforisk over helt magisk sykling. Høyt temperatur første dag, null vind, så det gikk fort. Da var det ekstra deilig med mange muligheter for bading underveis og mulighet til å tørke biben i et tre. Jeg droppa faktisk håndkle og tenkte at de gangene jeg bader er det fordi jeg kan lufttørke.

Jeg hadde Fürstenberg som mål for første dag, en etappe på 100 km. Fremme ca. 17:00 - da hadde jeg tatt det ganske med ro. Kunne fint ha sykla lenger men planen var jo ikke å gjøre dette raskest mulig. Fürstenberg har en stor konsentrasjonsleir for kvinner under WWII som gav et interessant besøk og en del til ettertanke. Tok inn på Jugendherberge like ved. Viste seg at byggene hadde vært offisersbygg for leieren. Kosta 36 euro for et rom med dusj på gangen, inkl. en ganske enkel frokost dagen etter. Kort rusletur inn til sentrum for middag og det lokale ølet. Sykla ikke, rumpa trente en hvil. Hver by har sitt eget øl-brand. Alt smaker like godt. Viser seg at det å gå litt faktisk gjorde ganske bra for møre lår og en litt stiv rygg! Noterte meg det til neste dag. Meldt regn i morgen.

Onsdag:
Fürstenberg til Muritz/Waren (107 km / skulle vært 90 km) https://www.strava.com/activities/3765729755 https://www.strava.com/activities/3766630084

Som meldt regner det skikkelig. Og dette er dagen jeg skal ha mye skog og grus. Men ok! Det får man ikke gjort noe med. På med regnjakke og legger. Ting tørker jo. Selv om jeg har telt og hadde tenkt denne natten booker jeg likevel et pensjonat i Muritz. Muritz er Norges svar på Arendal og ligger ved en av de store innsjøene. Byen har mye lokale reisende og båtturister, så det var ikke mye ledig men fant nå likevel et rom til en ok pris.

På tross av regn og skyer var dette en dag med fantastisk sykling, på grus og sti. Mye vakker stor løvskog av typen man bare finner i Vestfold i Norge, bare mer imponerende. Man sykler inn i landskapsområder Mecklenburgische Seenplatte som er et slags sump/innsjøområde med skoger i mellom. I skogene er det et stort nett av skogsveier. Jeg måtte spørre en lokal hvordan dette nettet av veier hadde kommet til? Han svarte at noe var fra skogsdrift og noe var rett og slett forsyningslinjer fra andre verdenskrig, som nå ble vedlikehold og merket som sykkelvei. Må si det er fin gjennbruk.

På tross av god merking vil jeg likevel sterkt anbefale å planlegge rute og bruke Garmin/Wahoo/annet. Jeg møtte flere på sykkel som knota med veivalg i de mange kryssene, mens jeg kunne trille rolig videre. DOG, sjekk kart med terreng. Jeg klare å sykle 10 km i feil retning, og sykla 10 km tilbake, for å så finne ut at jeg like gjerne kunne fortsatt i det jeg trodde var "feil retning". Har du lagt ei rute kan du stole på den. Alle veier fører til Rostock ICON_WINK

Disse skogene bød også på mange muligheter for telting, men med et forståelig forbud mot ild. Det finnes en del "leirplasser" underveis der det er satt opp bord, men i følge lokale tyskere var det ikke ment til camping. Siden en del av dette er nasjonalpark er det strengere regler for wild-camping.

Kom frem til Muritz utpå ettermiddagen, fikk hengt alt som var vått til tørk og dro på den lokale Kina-restauranten som hadde all-you-can-eat buffet. Rulla ut derfra noen timer seinere. Veldig fin by som anbefales for et stop. (To "etapper" på Strava på grunn av feilkøringen)

Torsdag:
Muritz til Rostock (127 km) Strava mangler pga Garmin har noen skada hickups.

Meldt bedre vær igjen, og det blir det. Etappe på 127 km i dag. På vei ut av landbruksområdene men fortsatt i kanal-land, og etterhvert slottsland. Fin sykling med litt motvind. Mer fin skog og noen skikkelig fine grus og stietapper. Enkelte partier har ganske mye og løs sand, setter jeg relativt stor pris på 40 mm dekkene. Samme for en del partier med noe stein og røtter. Sykkelen triller likevel raskt og fint på asfaltpartier. Justerte ikke luft noe særlig underveis. På slutten går grus og skog over i sykkelveier og landeveier på veg inn mot Rostock. Finner med et billig hotell ikke for langt unna havna, 50 euro natten, har gitt opp telting, det er tross alt ferien min og jeg liker både varm dusj og madrass. Fordel at det er kort vei ut til fergeleiet neste morgen, har en lang etappe på andre siden (Danmark) og det er meldt moderat motvind. Rostock er også en veldig fin by! Har godt med tid til sightseeing og middag + øl på ettermiddagen. Ender faktisk med at det blir nesten en hel flaske vin til maten og hyggelig prat med lokale sykkelentusiaster på bordet ved siden av.

Fredag:
Rostock - ferge til Gedser, så Gedser til Ringsted - midt på Sjælland. (122 km) https://www.komoot.com/tour/215945108

Passer på å sykle innom en matbutikk og får handla frokost før jeg triller ombord på ferga fra Rostock til Gedser. Ferga går ca hver annen time og turen over tar to timer. Spiser og sovner i et behagelig sete. I Gedser blåser det typisk ok dansk motvind. Jeg har 122 kilometer til Ringsted. De andre syklende ombord på fergen svinger etterhvert østover mot Køben, mens jeg fortsetter rett frem gjennom Sjælland. De får også gleden av sykkelriksveien videre mens jeg etterhvert ender opp på en blanding av danske landeveier og sykkelveier. I Danmark er sykkelveiene lagt ved siden av riksveier, så det blir mye kjedelig sykling med veistøy. Første gang jeg putter i øreproppene med musikk. Utrolig tung dag, både med motvind, kjedelig sykling og tror vinflasken fra i går også spiller litt inn. Triller inn på 122 km i Ringsted, ganske gåen. Booket med rom på Scandic - som hadde gode priser. 850 norske inkl. frokost og et fint rom. Kikker litt på sykkelen og ser at bremsecalipperen bak subber på skiven. Så det forklarer kanskje hvorfor dagen ble ekstra tung. Note so self, er sykkelen tung, ta en sjekk på dekk, bremser osv.

Garmin Edge 530... viser seg at dersom jeg ikke avslutter løypen jeg følger før jeg lagrer turen, så lar ikke turen laste seg opp til Strava eller Connect. Filen finner jeg, men får likevel ikke laste opp. Lar det ligge til seinere, men det har ikke akkurat vært mulig å få hjelp fra Garmin om dagen.. men etappen er lagt ved på Komoot.

Lørdag:
Gedser til Sjællands Odde (90km + 53km = 143km) - ferge videre til Århus. https://www.strava.com/activities/3779852958
https://www.strava.com/activities/3781903777

Hah. Starter i 10 tiden etter god hotellfrokst. Medvind! Det går i 30 km/h ut fra start uten særlig innsats. Cruiser nesten med hvilepuls. Så bestemmer meg for å trå på litt. Mye finere sykling i dag, mye morsomme landeveier, litt opp og raske nedkjøringer med fine svinger som inviterer til å legge seg. Unngår såvidt en velt, bare flaks. Kjører inn på fergeleiet litt før 14, siste stykket ligger vi 3 sykkelister og kniver litt (evt. bytter litt på hvem som drar), det ender opp med hyggelig prat når vi kommer frem. Fergen er selvsagt full (koronarestriksjoner) og ikke ledig plass før 17:00. Kjøp mat på supermarked før fergekaien, eller ta middagen på burgerstedet like ved kaien. Jeg sykla ut til noen venner som hadde hytte på Odden, fikk med et bad og litt øl. Fergen koster 350 danske, altså godt over 400 norske. Dyrt, men så viser det seg at de har en sommerkampanje hvor gående og syklende som bestiller billettene via appen får reise gratis. Forklarer også kanskje hvorfor ferga har mer enn 30 sykler med.

På fergen oppdager jeg at den ikke går til Århus, men til Ebeltoft. Jeg har allerede ordnet meg rom hos en venn i Århus. Alternartivet er å campe med mine nye sykkelvenner like utenfor Ebeltoft. Jeg vurderer begge deler, men sluker tilslutt buffeten på fergen og tenker at litt over 5 mil fra fergekaien til Århus skal gå fint. Noe det også gjør. Egentlig veldig fin sykling inn til Århus, men må noe sørover og får vinden i mot siste 3 milene. Takk og pris for sjokolademelk.

Søndag:
Århus til Ålborg (skulle vært 122 km - men blir bare 75 på meg) https://www.strava.com/activities/3787259967

Det regner og det er også en etappe med mye vei. Ikke superhappy for det. Men turen starter fint. Omtrent en tredjedel underveis punkterer jeg. En gang måtte det jo skje. Heldigvis ikke lang unna en bensinstasjon, så leg sykler dit og lapper. Lapper fordi jeg kan når jeg først er på en bensinstasjon med tak og tilgang til alt av fasiliteter - og fordi det viser seg at en av de to slangene jeg har har for kort ventil for mine fancy felger. Lapping går fint. Sykler videre for å så punktere på nytt etter ca. 55 km. Mye glasskår i fordekket. Nå er det ingen bensinstasjon i nærheten og regnet øser ned. Jeg sjekker dekket, finne hul og skifter slange. Sykler videre for å merke at bakdekket siver luft. Fyller på og sjekker lappen, den er fin. Satser på at det holder, sykler og fyller på nytt. Tilslutt gir dekket helt etter og punkterer. Viser seg at det har sittet en fin liten glassbit her også som etterhvert har gnagd seg inn. Nå må jeg lappe. Det er knot men går. Etter en stund går fordekket igjen. Jeg rusler til en bensinstasjon noen km unna for lapping. Det er flere hull i dekket, og jeg sliter med å få fylt luft. 1. Skulle hatt flere slanger med riktig ventil, men viktigst av alt 2. GJØR EN SKIKKELIG JOBB MED Å RENSE DEKKET UTAPÅ OG INNI NÅR DU SYKLER GJENNOM GLASS. Har somla bort 5 timer på lapping og ordning. Leita etter sykkelslanger med alt er jo stengt på en søndag. Fant til slutt en Fontex som utrolig nok hadde slanger, ikke helt riktig dimensjon eller ventil. Pumpa vil ikke samarbeide. Tilslutt kommer en hyggelig fyr forbi luftfyllingen på Circle K. Han har bodd og jobba i Norge, og utrolig nok i Sogndal hvor jeg kommer fra. Han forbarmer seg over meg og tilbyr meg skyss til Ålborg. Det er et nederlag, men det er blitt seint, mørker, jeg har litt lite lys og er ikke så gira på danske trafikk i skumringa. (Danskene er ikke spesielt hensynsfulle i trafikken og legger seg helt opptil deg når de kjører forbi). Så jeg takker ja til skyss de siste 5 milene. Litt nederlag, men det hadde vært tungt å ta fatt på våt, småkald, tom for energi og tom for slanger.

Scandic igjen i Århus. Jeg har ringt hotellet og sagt jeg blir sein pga. punktering m.m. De ser en våt nordmann og forbarmer seg med et litt større rom. Den opprinnelige planen var å neste dag sykle til Hirtshals og ta fergen 12:45 til Larvik, men jeg har behov for å handle slanger og åpningstider gir meg knapp tid til å nå fergen, særlig med motvinden som er meldt. Jeg tar derfor en ekstra dag i Århus.

Mandag:
Kosedag i Ålborg (40 km) https://www.strava.com/activities/3790559812
Handler både slanger og olje, får justert litt gir. Finner en fin lokal rute og sykler både litt singeltrack/sti og litt landevei. Får vaska sykkel, spist pølse og drukket øl på bensinstasjon. Deilig dag. Minner meg selv på at det tross alt ikke er en ekspedisjon. Ålborg er en fin by, med en drøy times kjøring fra Hirtshals er den full av Nordmenn.

Tirsdag:
Ålborg - Hirtshals (ferge) Larvik - Oslo (70 km + 125km) https://www.strava.com/activities/3797916276

Veien fra Ålborg til Hirtshals må være tidenes kjedeligste. Det går så og si rett frem i flere mil. Ørepropper og musikk. Litt motvind, men ikke så tungt når bremsen ikke subber i tillegg. Jeg oppdager likevel etterhvert at når jeg bremser hardt så skjer det noe med bremsen og den drar seg innpå. Prøver å fikse på fergen. Når fergen med god margin, spiser litt fish and chips på kaien, og stiller meg så i kø. Møter en hyggelig tysker med sykkelhenger og styrkeprøven-trøye som også er på vei til Oslo. Han har syklet opp langs vestkysten, i motvind, men i følge han nydelig sykling. Trolig er det kystlinjen og ikke innlandet som gjelder for sykling i Danmark. Fergen over til Norge er som forventet. Turen går fint. Får sovet litt, spist godt.

Planen var å ta toget fra Larvik, men etter punkteringene og litt amputert sykling i Danmark tenker jeg at jeg jaggu får sykle helt hjem. Fremme i 17 tiden i Larvik regner det, men det er bygevær og man tørker jo. 125 km til Oslo bør gå fint. Jeg bestemmer meg for å ta ferga fra Horten til Moss først, så kan jeg ta toget derfra, viss jeg vil. Vel vitende om at jeg lurer meg selv og selvsagt kommer til å sykle fra Moss, i alle fall til Son, så kan jeg ta Toget derfra, vel vitende om at jeg lurer meg selv, har man kommet til Son er det jo bare en snartur hjem.

Jeg grisekoser meg underveis, selv om det blir småkaldt når sola forsvinner i Norsk sommer. Men jeg har regnjakke, vindjakke og blir det for ille også en ullgenser.

23:55 triller jeg inn hjemme i Herslebs gate, svært fornøyd meg meg selv! Jeg gav meg selv lov til å dra til Berlin, viss jeg sykla hjem. Turen fra Berlin til Norge blir omtrent 900 km, på ei uke. Den kan muligens bli 50 km kortere og den kan også bli vesentlig lengre. Om jeg skulle gjort den på nytt ville jeg nok starta litt tidligere på dagen, sykla mer omveier for å få sett mer - men samtidig hatt mulighet til å ta en kortere tur viss regn. Uansett. Ingen grunn til å ikke pakke sykkelen i en pappeske og ta flyet til Berlin eller Hamburg.

Redigert av TordD; 28/07/2020 11:41.
Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2619592 28/07/2020 11:12
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Strålende tur og rapport!

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2619594 28/07/2020 11:25
T
TordD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Noten notater/råd

1. Planlegging: Jeg koser meg med planlegging og er nok litt kontrolfreak slik. Men jeg mener det var en god investering. Jeg hadde flere ruter å velge mellom og slapp bruke så mye tid på dette underveis. Jeg kunne kose meg med sykling og ikke knoting i kryss i skog eller små byer. Det er et stort rutenett av sykkelveier, skogsveier og landeveier. Open Cycle Map er genialt, gjerne i kombinasjon med andre kilder eller verktøy som Komoot. Vet ikke om jeg er sånn passe eller veldig fornøyd med Komoot. På en del av de store europeiske sykkelveiene og rutene er det ofte en del trafikk, familier med sykkelvogn, pensjonister med full oppakning, grupper med guide. Ikke forvent at du kan ligger i 25-35 km/h her. Vil du sykle raskt lønner det seg å ta litt andre ruter, selv om det innimellom er null problem å gønne på.

2. Form og etapper: Selv om du ikke har sykla mye før kan du sykle relativt langt om du er i noenlunde ok form og har en ok sykkel. Selv har jeg bare syklet litt sti før dette, og lengste økt var 60 km på grus. Rompa var den som reagerte mest. Jeg har løpt en del og løper 15 km uanstrengt på 1,5 time, halvmaraton på 1.45:00. Men formen kommer, det er bare å komme seg avgårde. Tyskland er flatt, har lite vind og man kan sykle veldig langt uten å gå tom (150 km +). Så kommer det an på hva du vil oppleve. 4-5 timer gir de mulighet til god lunsj med øl, stoppe og kikke + komme frem med tid til sightseeing og middag.

3. Bagasje, oppakning: Jeg har gått en del i fjellet og har lært meg å pakke lett. Nå kunne jeg droppa sovepose og telt på denne turen, men det gav både en trygghet og mulighet til å telte om jeg ville. Når man er aleine er derimot ikke teltliv like gøy. Med god planlegging får plass til det man trenger. Litt knapp plass tvinger deg til å prioritere. Jeg hadde også en liten enkel lås, men tok ellers sykkelen med inn der jeg sov. Jeg spurte pent og sørget for at sykkelen ikke var alt for møkkete (dvs. innom en bensinstasjon når det nærma seg stopp).

Jeg hadde med et tynt lite bærenatt/totebag av typen med snorer som fungerer som skulderstropper. Den var en lifesafer for når jeg skulle handle dagligvare å ha med meg til lunsj, ta med ting inn på ferger, eller lingende.

4. Bickepack-bags: Shimanos Pro-bikegear har rævva kvalitet og er ikke laget av folk som har god nok innsikt i hva de skal brukes til. Glidelåsene er for svake, de holder heller ikke vann ute. Stopper og løsninger er for dårlige og baggene er for tunge. Mine havner i boden, til låns for venner på korte solskinnsturer. Til neste tur kommer jeg til å bestille noe helt annet. Bortsett fra det fungerer bikepacking opplegg veldig bra. Deilig å ikke ha noe på ryggen.

5. Reperasjon og vedlikehold, og punktering: Minst to slanger + nok lapper. Det er irriterende å punktere og det skjer ofte når det ikke passer helt. På en dag med regn, litt grus, skitt og et stykke unna en bensinstasjon e.l. er det ikke helt enkelt å gjøre et godt slangeskift. Jeg skal bli mer nøye på å sjekke dekk etter punktering. Ikke bare der hullet var - men også for nye hull/glass/ting som har kommet. Sjekk sykkelen, kjede, bremser o.l. innimellom. Jeg justerte litt gir, vaska og smurte ved mulighet. Merker at kjedet setter pris på det. Bremseproblemet mitt må jeg finne utav (Shimano GRX). Ikke helt happy med det, virker som calipperen gir etter og drar seg skeiv ved hard bremsing.

6. Sosialt: Du møter likesinnede hele veien, selv om de i Tyskland ikke hilser slik vi gjør på tur i Norge. Faktisk ser de bare dumt på deg. Men jeg hilste, og man kommer i prat med folk på sykkel overalt. Finn gjerne sted til et flagg slik at de ser hvor du kommer fra, det er et godt utgangspunkt for en prat.

7. Kostnader: Jeg sov i seng hele veien, til priser mellom 400 - 1000 kr natten, inkl. frokost. For meg var det helt ok og særlig verdt det på dager med regn. Telting alle netter ville krevd et par plagg til. Mat i Tyskland er relativt rimelig, og drikke enda mer. Ok middag får man for 70-200 kroner, evt. mer viss man vil spise skikkelig godt. En pils ligger på 3-4 euro for en halvliter.

8. Gjøre det igjen? DEFINITIVT! Men mer tid i Tyskland. Beste ferien jeg har hatt på lenge. Folk har spurt om jeg ikke kjeda meg når jeg sykla 5-10 timer aleine, uten å høre på musikk eller lydbok. Svaret er nei, det er mye å se på og man får med seg veldig mye. Tyskland er et utrolig fint og godt tilrettelagt sykkelland. Bilistene tar hensyn. Det er relativt flatt og man kan dekke store områder i løpet av noen dager.

Jeg savner et norsk forum hvor man kan diskutere, utveksle turer og også finne reisepartnere for liknende turer. Noen tips?

Redigert av TordD; 28/07/2020 12:00.
Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2619599 28/07/2020 11:52
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Takk for flott rapport.

Angående "Jeg savner et norsk forum hvor man kan diskutere" Dette forumet har tittelen "Blandevei, grus, bikepacking og cross". Kunne kanskje vært delt opp noe mer slik at pakksykling går i et eget underforum? Det er jo rimelig mange med grussykler som aldri pakksykler, og en god del som nok pakksykler på andre sykler enn grussykler. Undertråden "Utflukt" oppleves også å romme mye annet.

Sånn ellers er det også en meetup-gruppe for long distance cycling, mange medlemmer, men usikker på om hvor mange som faktisk er innom meetupene. Men kan være et sted å knytte nettverk. https://www.meetup.com/Norwegian-long-distance-biking-and-bicycle-adventures/

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2619602 28/07/2020 12:18
Z
Zigbag Offline
Medlem
Medlem
Z
Veldig god rapport, høres ut som en fantastisk tur!

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2619646 28/07/2020 20:58
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Kult, takk for rapport! Kunne du klart deg med bare ett sett med shorts og trøye? Særlig mtp at du endte med å sove på hotell/hostel hver natt.

Re: Berlin - Oslo [Re: vetleg] #2620096 01/08/2020 17:07
T
TordD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Kunne klart meg med en shorts, men det var ganske deilig og comf å få på seg en ny. Trøye handla nok mer om lukt, men opplevde at shortsen ble ganske salt etter 5 dager i passe temp og noen dager med regn, noe som gikk ut over comfort med lange dager på sykkel. Shortsen blir også ganske skitten av gravelsykling på litt fuktig underlag. Skylla den en dag og da var vasken helt grå. Så for min del var det verdt det å dra på et ekstra skift, rundt 4-5 dager i samme holder. Men er ingen ekspert her, hører gjerne hva andre tenker.

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2622049 13/08/2020 10:27
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Takk for veldig kul rapport! Hva slags oppsett hadde du med telt/sovepose/underlag?

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2622073 13/08/2020 12:00
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Høres ut som en rå tur! Dog vanskelig å lese uten å være besserwisser og lure på om ikke den hadde vært 5% bedre med tubeless:-)

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2622125 13/08/2020 19:48
T
TordD Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Haha, med punkteringene hadde det nok vært det ja!

Re: Berlin - Oslo [Re: TordD] #2629328 20/09/2020 20:51
N
Nitrius Offline
Fersking
Fersking
N
Dette var artig lesing og hørtes ut som en knall tur!
Takk for at du tok deg tid til å skrive en turrapport, dette ga blod på tann for min del, men blir nok ikke berlin-oslo med det første, hehe.

Moderator  support, Valentino