Jeg har vel forstått det slik at ulike gummiblandinger kan gi ulik friksjon i kontakt med slange, og at det nødvendigvis ikke er noe et slangeløst-ready dekk optimaliseres for. Sånn at enkelte dekk kan straffes mer enn andre ved å testes på noe de i utgangspunktet ikke er optimalisert for. Hvor mye det i praksis har å si, relativt sett, i forhold til øvrig type friksjon/wattap, har jeg ikke formening om.
Og et paradoks i dette er at de som i utgangspunktet typisk vil være veldig opptatt av watten fra disse testene for eget bruk neppe ønsker å sykle med slange på blandevei. Gjør de det så er de neppe veldig opptatt av watt.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#266846515/06/202105:00
Takk for ett informativt svar Sepeda. Synes du er flink til å svare på temaer mange av oss andre ikke gidder men burde sette oss bedre inn i, gang etter gang.
Når det gjelder bredde så har jeg forholdt meg til hva Giant sier og tenkt at siden det er kantløs felg så blir opplevd og faktisk følelse av dekket bredere. og derfor tenkt at 28mm nok ville oppleves som 30mm og gitt felgen er 19,5 innvendig så er det bredt nok uten at det begynner å se rart ut også.
I lys av de nedslående resultatene for siste generasjon dekk i G-One-serien med Super Ground TLE Addix SpeedGrip, er det interessant å merke seg at Schwalbe med sitt nye G-One R har gått tilbake til sin opprinnelige suksessformel og bruker lignende gummiblanding som i landeveisdekket Pro One, nærmere bestemt Super Race TLE Addix Race.
Bierman får nok snart klørne i dekket. Krysser fingrene.
Og nå er dekket testet.
Men resultatet på Biermans trommel er dessverre fortsatt nedslående.
When compared to similar gravel bike tires from other brands, the G-One R ends up somewhere in the middle of our overview table. Unfortunately, Schwalbe just doesn't make the fastest (off-road) tires any more which used to be their specialty back in the Triple Star compound era. As we've seen before, there just isn't much of a difference between the different flavors (Addix Race, Addix Speed, Addix SpeedGrip) of the Addix compound.
Overraskende, gitt likhetstrekk i gummiblandingen med Pro One TLE, som har oppnådd gode resultater.
Det er uvisst om Biermans testmetode belønner visse dekk og straffer andre, men blant de mest lettrullende dekkene i kategorien finner vi fortsatt Challenge Strada Bianca Pro HTLR på førsteplass, etterfulgt av Panaracer GravelKing TLC og Continental Terra Speed TR. Jeg må motvillig innrømme at Continental her utmerker seg med kombinasjonen av knaster og lav rullemotstand.
I testene av blandevei/grusdekkene, der tilnærmet alle er designet for slangeløst oppsett, driver Bierman dessverre fortsatt på med butyl-slange. Ref. EspenS sine gode kommentarer over.
Om noen lurer på mål som er synlige kun for Pro-medlemmer, kan dere spørre pent. Eller tegne medlemsskap!
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#268606824/10/202112:36
Testen er tilgjengelig kun for betalende medlemmer, men jeg kan røpe at funnene hva gjelder dekkbredde i høy grad er overlappende med resultatene i testen av Continental GP 5000 i 23, 25, 28, and 32 mm:
Med samme lufttrykk, har bredere dekk lavere rullemotstand enn smalere versjoner av samme dekk. Det er det samme som industrien avdekket for flere år siden.
Men Bierman skal ha ros for å ta det et skritt videre, og dokumentere at det ikke er bredden, men graden av deformasjon av dekket som avgjør rullemotstanden. Med lufttrykk tilpasset for å oppnå samme grad av deformasjon, altså samme grad av komfort og vibrasjonsdemping, er rullemotstanden tilnærmet lik mellom forskjellige bredder av ellers like dekk.
Man kan åpenbart innvende at ute i den virkelige verden, kan lavere lufttrykk og høyere grad av deformasjon av dekket bidra til høyere, ikke lavere fart, slik Zipp gjør i Total System Efficiency. Her med høyt trykk til venstre og lavt trykk til høyre.
Det gjelder desto mer for dekk som er laget nettopp for bruk på ujevnt underlag.
Men funnene på Biermans trommel er likevel interessante, siden det som regel er tester på trommel industrien og andre refererer til.
***
Et annet hovedfunn i testen er at rullemotstanden i alle dekkbredder og alle grader av lufttrykk er betydelig lavere i slangeløst oppsett enn med butyl-slange.
Vi kan bare håpe at det resultatet motiverer Bierman i sine standardtester til å begynne å måle rullemotstanden for grus- og krossdekk satt opp slangeløst, slik de er designet for, og ikke med ekstra gummi.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#268621425/10/202109:07
Her får vi jo svaret på mye av det vi lurer på når det gjelder ulike bredder og trykk, forutsatt at det testes på trommel, som Sepeda påpeker.
Den mest interessante øvelsen som gjøres her opp mot virkelig bruk er jo 20% drop-testen. Skal man ha bredere dekk, så man man jo utnytte de ekstra egenskapene man får ved økt bredde.
Også kult at det sammenlignes med og uten slange på ulike lufttrykk. Det ser ut til at slangeløse dekk øker rullemotstanden omtrent like mye som slangedekk når lufttrykket synker (på trommel). Om det er annerledes ute i skogen med mer slag og vibrasjoner, vet ikke jeg.
Next level blir nå å gjøre samme øvelse men med helt ulike dekkmodeller, for å se om alle dekk reagerer likt på å få en slange stappet inni seg. Siden han alltid tester med slange på grusdekk som er beregnet for slangeløst, så betinger det at rullemotstanden påvirkes like mye på ulike dekk - og det er jo ikke sikkert. Jeg ser i alle fall for meg at noen dekk har en mer "klebrig" bakside enn andre.
Dette problemet er ikke tilstede på testene av racerdekk, da han der tester slangeløse dekk med slangeløst oppsett.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#268928621/11/202113:05
Nå har Bierman faktisk testet Conti GP 5000 TL 32 mm - som kross/blandeveisdekk med slange
Man kan stille spørsmålstegn både ved kategoriseringen og bruken av slange i den spesifikt slangeløse versjonen, særlig når det finnes en spesifikk versjon for slange.
Det er en slags snurrig logikk i det siden han som nevnt tester alle kross/blandeveisdekk med slange, i motsetning til hva han gjør med dekk som han kategoriserer som landeveisdekk. Likevel ergerlig, for da er det i praksis ikke mulig å sammenlikne resultatene fra dekket i 32 mm (testet med slange) med samme slangeløse dekk i 25 mm (testet uten slange) eller slangeversjonen i forskjellige bredder (testet med andre slanger). De andre dekkene har bedre resultater også om vi tar hensyn til dekkbredde og lufttrykk, men vi vet ikke om det skyldes oppsettet, særegenheter ved den tekniske utformingen av dekket for slangløst versus slange, eller en kombinasjon av disse.
Men om vi glemmer slangen for et øyeblikk, måler Bierman som forventet dekket til å ha lav rullemotstand sammenliknet med kross/blandeveisdekk med samme oppsett.
Med standardtrykk tilpasset de forskjelige dekkbreddene (ekstra lavt, lavt, medium og høyt trykk) har GP 5000 TL likevel noe høyere rullemotstand på lavt trykk enn Challenge Strada Bianca Pro HTLR 36 mm, som fortsatt topper listen.
Men med finjustering av standardtrykket for de forskjellige dekkbreddene, indikerer Bierman at den fornuftige tyskeren muligens kan ha lavere rullemotstand enn den lidenskapelige italieneren også med lavt lufttrykk.
Selv skulle jeg ønske at Bierman testet Strada Bianca Pro HTLR i versjonen på 30 mm. Det ser ikke ut til å skje, så jeg får nøye meg med at Bierman omtaler Strada Bianca Pro HTLR som equally fast som GP 5000 TL.
Og ja, skulle også gjerne sett Schwalbes nye Pro One TLE i massive 34 mm Hvem skulle trodd for noen år siden at toppmodellene av rittdekk skulle komme i slike dimensjoner. Paris-Roubaix neste?
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#270832221/05/202218:40
Bierman fortsetter å teste slangeløse blandeveisdekk med slange
Men om vi et sekund kan glemme det ekstremt irriterende, totalt meningsløse og virkelighetsfjerne forholdet på en side som rangerer dekk etter tiendedels watt, kan vi glede oss over at Schwalbe Pro One TLE 34 mm nå er snurret på trommelen
Det gir denne rangeringen. Blant de mest lettrullende dekkene i kategorien, ser vi at GP 5000 S TR 32 mm fortsatt leder, mens Pro One TLE 34 mm, Strada Bianca Pro HTLR 36 mm eller GP 5000 TL 32 mm er det neste, alt etter lufttrykk.
***
Og så har testene også andre relevante punkter, som reell bredde og høyde, tykkelse på sidevegger og rullebane, punkteringsmotstand - og grep på vått føre, om du er abonnent.
Det mest oppsiktisvekkende med testen av Pro One 34 mm er at dekket måles til beskjedne 31 mm på en felg med indre bredde på 17,8 mm. Til sammenlikning ble Conti GP 5000 S TR 32 mm målt til mindre beskjedne 30,3 mm og GP 5000 TL 32 mm til 29,9 mm.
Begge deler vitner om at siste generasjon dekk er smalere enn den tidligere, som nevnt før i tråden. Noen ganger smalere enn endringene i ETRTO fra 17 mm til 19 mm standard indre felgbredde tilsier.
For å ta en feit favoritt, husker vi at GP 4000 S II 28 mm ble målt til 31 mm (!) på smalere 17 mm felg. Dekket i 28 mm var altså reelt bredere enn dagens GP 5000 32 mm og selv Pro One 34 mm.
Blant andre merker vil ikke forskjellene mellom generasjonene være like dramatiske, men absolutt til stede.
Dermed kan vi ta det med en klype salt når ryttere avviser noe bredere enn 28 mm basert på erfaring med fordums dekkbredder. 30 mm eller 32 mm er nye 28 mm, ikke bare fordi rytterne foretrekker bredere dekk, men fordi dekkene er blitt smalere
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#270833321/05/202222:27
Vurderer nettopp PO 34 vs GP5k S TR 32 til all road/nordmarka på tørre dager oppsett (21mm indre bredde). Har på følelsen at PO med sin tykkere (og på papiret bredere) gummi vil ha noe bedre punkteringsbeskyttelse, noen erfaringer med siste gen. Pro One/GP i marka?
Pluss og minus med begge to, like før jeg safer på Enve SES 31 mm men litt kjedelig å ikke prøve noe nytt (strålende fornøyd med 29 mm på en annen sykkel)
Tufo Speedero ser også lovende ut, minus dekalene og noe tunge.
Redigert av BZE; 21/05/202222:44.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: BZE]
#270834622/05/202207:52
Vurderer nettopp PO 34 vs GP5k S TR 32 til all road/nordmarka på tørre dager oppsett (21mm indre bredde). Har på følelsen at PO med sin tykkere (og på papiret bredere) gummi vil ha noe bedre punkteringsbeskyttelse, noen erfaringer med siste gen. Pro One/GP i marka?
Åpenbart at GP 5000 S TR er målt til lavest rullemotstand. Dernest Pro One TLE 34 på lavere lufttrykk og GP 5000 TL på høyere trykk.
Men du spør om punkteringsmotstand:
Det er verdt å legge merke til at GP 5000 TL er målt til betydelig bedre punkteringsmotstand i rullebanen enn de andre to. GP 5000 S TR og Pro One TLE scorer omtrent likt, med førstnevnte litt bedre i rullebanen og sistnevnte litt bedre i sideveggene.
Om du trykker deg inn på lenken eller bildet, kan du se nærmere sammenlikning på alle områder som er målt.
Om du er abonnent, kan du også bruke Pro View for mer informasjon, bl.a. om grep på vått føre. Jeg kan røpe at GP 5000 S TR er målt til å ha best grep i rullebanen (wet grip center) mens Pro One 34 TLE har dårligst grep i rullebanen. Sistnevnte har til gjengjeld best grep på sidene (wet grip edge).
Som nevnt flere ganger i tråden, belønner Biermans test på trommel dekk med lav deformasjon. Men stadig flere produsenter prioriterer nå nettopp deformasjon i form av ettergivenhet og mykhet, både for komfort/følelse, grep og lavere reell rullemotstand på variert underlag og ikke-perfekte veier ute i den virkelige verden. Herunder Schwalbe.
Dette fanger dessverre ikke Biermans test opp.
Ettergivenhet avhenger bl.a. av TPI (Threads Per Inch - tetthet i veven). Høy TPI gir som regel større grad av ettergivenhet. Her gir dessverre Conti tilnærmet villedende informasjon. F.eks. GP 5000 S TR oppgis som 2/220, GP 5000 TL som 3/180 versus Pro One TLE med 127. Conti kan med første blikk tas for å være på linje med de mykeste håndlagede italienerne, men er i realiteten henholdsvis 2 lag gummi med 110 TPI og 3 lag gummi med 60 TPI. Mens Schwalbe er reelt 127 TPI.
Så skal jeg for ordens skyld føye til at GP 5000 S og andre Conti-dekk også har fått ros i tester for ettergivenhet, som tilskrives "Active Comfort Technology" med elastomer i gummiblandingen.
Vet at du vet alt dette - nevner det for andre lesere.
(Om vi i denne nerdetråden skal snakke om reelle forhold, kan jeg røpe at en kompis har syklet i flere sesonger på alt som Marka har å by på av grusveier på slangeløse Pro One 28 og 30 mm i gammel og ny versjon, og punkterte på et stiparti én gang. Påfyll av fersk grov guffe fra obligatorisk miniflaske fikset det. Det siste er mat for helt annen tråd. Du får sikkert flere svar om praktiske erfaringer i en tråd som f.eks. Dekkvalg til 80% asfalt og 20% marka/grusvei som i praksis like godt kunne hett 50%... og 50% )
Sitat: BZE
Pluss og minus med begge to, like før jeg safer på Enve SES 31 mm men litt kjedelig å ikke prøve noe nytt (strålende fornøyd med 29 mm på en annen sykkel)
Enve SES i 25 mm er målt til å ha markant bedre punkteringsmotstand i rullebanen enn de andre dekkene vi ser på her. Du kan jo sjekke om gummiblandingen i rullebanen er den samme hos dekket i 32 mm som i 25 mm. Om du er opptatt av punkteringssikkerhet, burde i så fall Enve forbli på listen din.
Så må vi ta forbehold om at Enve er testet i oppsett som det er designet for - slangeløst - men ut fra det jeg kan se om testen måles det punktering før eventuelt guffen tetter den. Dekket får uansett ros nettopp for punkteringsmotstand, som tilskrives et beskyttende lag Vectran i rullebanen.
Enve oppgir forresten ikke TPI for SES, så vidt jeg kan se.
Sitat: BZE
Tufo Speedero ser også lovende ut, minus dekalene og noe tunge.
Ikke testet av Bierman, så laaaangt utenfor denne tråden
***
Forresten:
På Pro View kan abonnenter under "Pro View Setting" definere betingelser for resultatene man ønsker skal bli vist, herunder om man vil se testresultateter med slange eller slangeløst.
Man kan dermed finne slangeløse resultater for dekk også i kategorien CX/Gravel, som i de åpen artiklene er målt med standard butyl-slange.
En rask sjekk av resultatene for aktuelle dekk nevnt i innleggene over, målt slangeløst versus med standard butyl-slange, bekrefter det vi allerede vet: Rullemotstanden er betydelig lavere i slangeløst oppsett.
Meeeen:
Det viser seg ved nærmere lesning at Bierman fortsatt ikke har testet de fleste dekkene i denne kategorien slangeløst. Han har kun re-kalkulert resultatene på grunnlag av andre sammenliknende tester. Så da vet vi dessverre ikke mer enn før.
Det samme gjelder forresten forskjellige typer slanger.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#271523702/08/202208:20
Anbefaler å abonnere på Pro, slik at du både støtter Bierman og får tilgang til alle data, men om du savner data, er det også lov å spørre dem av oss som gjør det
Ikke overraskende er rullemotstanden noe høyere i Race.
Men det som overrasker meg er at Race scorer lavere enn Pro på punkteringsmotstand både i rullebane og i sidevegger. Jeg trodde det vulkaniserte dekket Race var mer solid enn det håndlagede open tubular Pro, selv med et lag punkteringsbeskyttelse i rullebanen hos sistnevnte. Har selv begge dekkene i henholdsvis 30 og 36 mm, og har opplevd å måtte etterfylle litt fersk guffe på tur for å tette hull i rullebanen i Pro, men aldri i Race.
Til gjengjeld har Race som forventet noe bedre grep på vått føre. Konvensjonell visdom tilsier at prisen for all nytelsen med håndlagede open tubular er nettopp noe redusert grep på vått føre, og det viser seg å stemme.
Jeg har Race 36 mm nettopp på sykkelen med heldekkende skjermer, som gjerne er førstevalget i regn. Det er fornuftig, men er fristet til å velge Pro også for den
Testene viser at Jan Heine og de andre entusiastene bak René Herse har utviklet dekk som presist tilsvarer de ønskede og beskrevne egenskapene.
Endurance og Endurance Plus er laget etter ønske fra rytterne på krevende gravel- og eventyrritt i Statene, og som forventet stiger punkteringsmotstanden kontinuerlig fra det lette og ettergivende Extralight til det grove Endurance Plus.
Men det er interessant å merke seg at Extralight faktisk scorer hakket bedre enn Standard på punkteringsmotstand i dekkveggene. Jeg trodde det var motsatt.
Også verdt å merke seg at grepet på vått føre er best i Extralight, og reduseres kontinuerlig opp til Endurance Plus.
Og helt som forventet, øker rullemotstand mellom hver av versjonene. Extra Light skinner. Det utkonkurrerer i Biermans test et dekk som Schwalbe Pro One, selv justerte for bredde og trykk, og er rett bak Conti GP 5000 S TR.
For min egen del, bekrefter testen akkurat hva jeg ønsket for egne dekk fra René Herse - de knastede Hurricane Ridge Endurance 42 mm. Har skrevet litt om erfaringer med dem i snø, vårsmelting og i stipartier her. Tiltenkt de røffeste turene der både grep og punkteringsbeskyttelse er avgjørende, som årets røffe tur på Island.
Det mest oppsiktisvekkende med testen av Pro One 34 mm er at dekket måles til beskjedne 31 mm på en felg med indre bredde på 17,8 mm. Til sammenlikning ble Conti GP 5000 S TR 32 mm målt til mindre beskjedne 30,3 mm og GP 5000 TL 32 mm til 29,9 mm.
Begge deler vitner om at siste generasjon dekk er smalere enn den tidligere, som nevnt før i tråden. Noen ganger smalere enn endringene i ETRTO fra 17 mm til 19 mm standard indre felgbredde tilsier.
Her er det bare å legge seg langflat og beklage
I henhold til siste ETRTO-standard av i fjor, som forklart av Vittoria her, skal dekk på 29-34 mm være basert på en indre felgbredde på 21 mm, ikke 19 mm, og altså 3-4 mm bredere enn felgen som konservative Bierman bruker. Om man bruker tommelfingerregelen om at 2 mm økt felgbredde gir 1 mm bredere dekk, vil det si at Pro One 34 mm på en 21 mm felg, slik ETRTO foreskriver, trolig måler rundt 33 mm. Det er betydelig nærmere oppgitt dekkbredde 34 mm enn de 31 mm som Bierman målte
***
Merk at med slangeløst oppsett vil motstanden være lavere for alle dekk, men Bierman driver fortsatt på med slange siden det ble brukt opprinnelig på nettstedet en gang i tidenes morgen.
Han har dog dokumentert grundig fortrinnene med slangeløst oppsett, f.eks. i denne sammenlikningen, og med Pro-abonnement får du tilgang til rullemotstand også omkalkulert til slangeløst oppsett.
Og for spesielt interesserte, er det verdt å merke seg at Bierman nettopp har justert grensene for hva han tester som henholdsvis Road og CX/Gravel:
Sitat: Bicycle Rolling Resistance Monthly Update
- The CX/Gravel category tire size limits have changed to 30-622 up to 50-622. - The road bike category tire size limits have changed to 23-622 up to 28-622.
Fortsatt konservativt nå som selv aero-racere designes rundt dekk som er bredere enn 28 mm, og fullblods landeveis-rittsykler har dekklaring for 32 mm og enda mer
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#271567304/08/202221:09
Nå skulle jeg til kjøpe meg Strada bianca 36mm Race som mine go-to slicks med bedre punkteringsbeskyttelse enn RH snoqualmie pass extralight som jeg hadde før. Noen bedre alternativer? Jeg har inntil videre bare Conti Terra speed 40mm som forøvrig ruller ganske godt på asfalt men en del mindre komfort enn Snoqualmie ja!
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: bigp85]
#271567504/08/202221:34
For alternativer, er oversikten over testede kross/blandeveisdekk er et godt sted å begynne. Den er sortert etter laveste rullemotstand. Så kan du sammenlikne målt punkteringsmotstand i feltet "Total Puncture Score". Der er det oppgitt punkteringsmotstand for henholdsvis rullebane og sidevegger. Jo høyere tall, dess bedre.
Om du virkelig vil fordype deg, se også på målingene med skarp og sløv nål, som oppgitt i oversikten og beskrevet i testmetodikken.
Det er dessverre ikke alle de nevnte målene som legges fritt ut, men abonnement er rimelig og gir deg tilgang til hele oversikten, i tillegg til en mer avansert Pro View og alle spesialartikler. Anbefales.
Dette er en nerdetråd om målinger i Bicycle Rolling Resistance og forhold rundt det. Jeg synes målingene er nyttige, men ville vært forsiktig med å velge dekk kun ut fra disse målingene og denne tråden. Les også praktiske tester fra den virkelige verden og hør med brukere. Som indikert i innlegget over, er jeg ikke helt overbevist om at testen i laboratorium med nål til fulle fanger opp reell punkteringsmotstand ute på veiene.
Bierman skal forresten snart teste Schwalbe G-One RS 40 mm, Specialized Pathfinder Pro 38 mm og Zipp G40 XPLR 40 mm. Disse er alle dekk med knaster eller mønster, og gjerne ikke hva du ser etter, men det er stor interesse for dem. Hvilke dekk Bierman tester, avgjøres ved avstemning blant abonnentene.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#271807627/08/202210:13
Etter gjennomgående middelmådige resultater for rullemotstand på siste generasjon grusdekk, hopper Schwalbe med nye G-One RS Super Race 40 rett til toppen av listen over dekk med mønster eller knaster. Kun forbigått av slicks som GP5000, Snoqualmie Pass, Pro One og Strada Bianca.
Fortsatt dessverre kun 67 PSI, og Bierman gir trekk for lav punkteringsmotstand (slangeløst anbefales) og beskjedent grep på hardt, vått føre, men uansett gledelig for oss som var glad i forrige generasjon G-One-dekk
Og fortsatt med alle forbehold om at testene ikke nødvendigvis tilsvarer opplevelsen i den virkelige verden!
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#271845129/08/202220:43
Ikke bare har det kommet til en rekke tester av aktuelle blandeveisdekk som René Herse Hurricane Ridge, Continental Terra Hardpack, Pirelli Cinturato Gravel, Specialized Pathfinder Pro, Tufo Gravel Swampero og Vittoria Corsa N.EXT i bred versjon, så vel som kapable landeveisdekk som Continental GP 5000S TR, Pirelli P Zero Race 4S og selvsamme Vittoria Corsa N.EXT i smalere versjon.
Og ikke bare er utvalget av dekk som er testet for grep på vått, hardt underlag, innført i november 2021, dermed blitt bredere.
As of 2023, all tubeless, tubeless-ready, or tubeless-compatible tires are tested tubeless with sealant. Tube-type (clincher) tires are tested with a standard butyl tube.
(...)
To keep the data easy to understand and compare, we recalculated the rolling resistance of tubeless-ready tires tested between 2014 and 2022 with data obtained from inner tube tests. We know this is not optimal, but we have done enough research with tubeless tires and inner tubes to know that the calculated values will come very close to the tested values.
Alle slangeløse dekk blir altså endelig testet i oppsettet de er designet for.
Og resultater fra tidligere tester med slange er i de sammenliknende oversiktene regnet om til den gjennomsnittlig lavere rullemotstanden som Bierman har konstatert for slangeløst oppsett. Ikke helt nøyaktig, men tilstrekkelig som en pekepinn.
Aldri før har man fått mer igjen for et rimelig abonnement med Pro View, som gir tilgang til alle data og anledning til å rangere og sammenlikne dekkene for enhver av egenskapene som måles.
Men man er her selvsagt fortsatt begrenset til tester foretatt innendørs på trommel, og må ta alle forbehold om at bildet kan være et annet på variert underlag ute i den virkelige verden. Det gjelder både grep, slitestyrke og ikke minst følelse og komfort, som også er avgjørende for fart og utholdenhet. Testene foretatt av sykkelpressen, og erfaringer som kan deles blant syklister, forblir dermed i høyeste grad nyttige.
Selv er jeg i tenkeboksen om jeg for kommende sesong skal velge noe med bedre grep på vått føre enn mine deilig myke Challenge Strada Bianca Pro HTLR 30 mm. Eller kanskje ikke
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#273006614/03/202321:54
GP 5000 AS TR er allerede stemt frem (winning position) av abonnentene på Bicycle Rolling Resistance. Er nr. 5 i køen for øyeblikket. Da kommer testen trolig i løpet av de næmeste ukene. Om Bierman får tak i det. Men i første omgang i 25 mm.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#273006815/03/202306:55
GP 5000 AS TR er allerede stemt frem (winning position) av abonnentene på Bicycle Rolling Resistance. Er nr. 5 i køen for øyeblikket. Da kommer testen trolig i løpet av de næmeste ukene. Om Bierman får tak i det. Men i første omgang i 25 mm.
Spennende. Bikeshop hevder å få de inn i dag. Jeg har i bestilling 35mm som jeg planlegger å bruke i Vlaanderen om 2-3 uker
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Natier]
#273029417/03/202318:12
GP 5000 AS TR er allerede stemt frem (winning position) av abonnentene på Bicycle Rolling Resistance. Er nr. 5 i køen for øyeblikket. Da kommer testen trolig i løpet av de næmeste ukene. Om Bierman får tak i det. Men i første omgang i 25 mm.
Spennende. Bikeshop hevder å få de inn i dag. Jeg har i bestilling 35mm som jeg planlegger å bruke i Vlaanderen om 2-3 uker
Jeg ble også interessert når du skrev det, og sjekket opp og når 15/3 ble passert ble det (sannsynligvis automatisk) oppdatert til 15/5 :-(
Ikke hold pusten, med andre ord.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: knuthaug]
#273061424/03/202307:59
Jeg ble også interessert når du skrev det, og sjekket opp og når 15/3 ble passert ble det (sannsynligvis automatisk) oppdatert til 15/5 :-(
Ikke hold pusten, med andre ord.
Har vært i dialog med Bikeshop. Dessverre usikkert fra leverandør så den utsettelsen på to måneder betyr nok rett og slett at de ikke vet. Dermed blir det "spinkle" GP5000S i 32mm på brostein i Flanderen neste helg på meg
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Natier]
#273102631/03/202315:55
Vel å merke i 25 mm. Men, som alltid, med mye nyttig informasjon om dekket. Ikke bare om rullemotstand, men konstruksjon, punkteringsmotstand og grep på vått underlag.
Om du vil vite alle de detaljerte resultatene av testen, er abonnement svaret.
Bredere versjoner enn 28 mm er, så vidt jeg kan se, ikke på markedet ennå. Men når de dukker opp, er jeg sikker på at dekket i 32 eller 35 mm vil bli stemt frem til test. Og da i CX/gravel-kategorien, som er tema for tråden.
Jeg er fortsatt ikke venn med Conti, altså, men kanskje en dag
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#273108702/04/202317:18
Etter gjennomgående middelmådige resultater for rullemotstand på siste generasjon grusdekk, hopper Schwalbe med nye G-One RS Super Race 40 rett til toppen av listen over dekk med mønster eller knaster. Kun forbigått av slicks som GP5000, Snoqualmie Pass, Pro One og Strada Bianca.
Fortsatt dessverre kun 67 PSI, og Bierman gir trekk for lav punkteringsmotstand (slangeløst anbefales) og beskjedent grep på hardt, vått føre, men uansett gledelig for oss som var glad i forrige generasjon G-One-dekk
Og fortsatt med alle forbehold om at testene ikke nødvendigvis tilsvarer opplevelsen i den virkelige verden!
Disse har jeg akkurat fått levert! Det blir spennende å prøve. Har for det meste kjørt på tidlige G-One utgaver i 40mm med svært godt hell.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Trond Vidar]
#273109802/04/202319:38
Etter gjennomgående middelmådige resultater for rullemotstand på siste generasjon grusdekk, hopper Schwalbe med nye G-One RS Super Race 40 rett til toppen av listen over dekk med mønster eller knaster. Kun forbigått av slicks som GP5000, Snoqualmie Pass, Pro One og Strada Bianca.
Fortsatt dessverre kun 67 PSI, og Bierman gir trekk for lav punkteringsmotstand (slangeløst anbefales) og beskjedent grep på hardt, vått føre, men uansett gledelig for oss som var glad i forrige generasjon G-One-dekk
Og fortsatt med alle forbehold om at testene ikke nødvendigvis tilsvarer opplevelsen i den virkelige verden!
Disse har jeg akkurat fått levert! Det blir spennende å prøve. Har for det meste kjørt på tidlige G-One utgaver i 40mm med svært godt hell.
Blir spennende å høre hva du synes. De er jeg gira på også
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#273119805/04/202307:09
Takk for oppdatering. Med usikker leveranse av 35mm avbestilte jeg GP5000AS siden det blir minimalt med rene asfalt turer. G-One RS, som omtales over er montert på godhjulene så de blir nok brukt til det meste av blandeveisykling i år. Har et ekstra forhjul som kanskje skal få på et dekk med litt mere sidegrep. Hjulene med landeveisdekk mistenker jeg blir stående urørt.
GP5000S 32mm fungerte egentlig finfint på brostein i Flanderen men G-One RS hadde nok vært enda bedre på Lørdagens søleføre
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#273132209/04/202311:43
Sist (først!) sett i dagens Paris-Roubaix, om enn i versjonen som er noen millimeter smalere
Det nye dekket er så rykende fersk gummi at det ennå ikke er lagt til avstemning hos medlemmene i BRR. Lite tvil om at det vil klatre raskt på listen når det dukker opp. Til tross for en smule stiv pris.
The made-in-Italy Pirelli P Zero Race TLR with SpeedCore casing is the go-to allround road bike tire as it combines a low rolling resistance with very strong puncture resistance and excellent wet grip.
Til gjengjeld har Bierman altså nettopp testet raske og hardføre Pirelli P Zero Race TLR 28 mm. Dette nye dekket kommer også i 26, 30, 32, 35 og 40 mm (!) De to bredeste først senere i år.
Og det etterlyste GP 5000 AS TR i 35 mm er allerede stemt frem til winning position i klassen CX Gravel og blir testet straks det er tilgjengelig.
Det er ikke måte på hva som triller ut av nye, brede, lettrullende og allsidige dekk for tiden. Med eller uten knaster.
Og snart følger tester av bl.a. Ultradynamico Cava Race 32 mm og Pirelli Cinturato Gravel M 45 mm.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: Sepeda]
#273134610/04/202308:20
Ble ikke akkurat blåst av banen av debuten til det nye Specialized-dekket. Beste spez-rytter på 18. og det eneste jeg så av specializedryttere siste 2 timene var at de syklet i snegletempo med punkterte hjul :-D
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: aug11x]
#273134910/04/202308:55
Beste resultat på Mondo som jeg har registrert, var Lotte Kopecky (SD Worx) på syvende plass.
Strengt tatt utenfor tråden frem til det er testet hos BRR, men i likhet med Cycling News, peker også Bikeradar på at dekket ikke synes å ha Blackbelt Kevlar punkteringsbeskyttelse som du finner på S-Works Turbo og Turbo RapidAir. Det er fortsatt kun spekulasjoner, men dersom vi her snakker om et kompromissløst rittdekk for toppfart med lite hensyn til punkteringsmotstand eller slitestyrke, kan det potensielt forklare problemene du peker på. Bredde kan ikke alltid kompensere for styrke. Og det fremstår i så fall som et risikabelt valg for brosteinsritt.
Slike forhold blir som regel nådeløst avdekket i Biermans tester.
Re: Kross/blandevei på Bicycle Rolling Resistance!
[Re: aug11x]
#273137010/04/202319:18
Ble ikke akkurat blåst av banen av debuten til det nye Specialized-dekket. Beste spez-rytter på 18. og det eneste jeg så av specializedryttere siste 2 timene var at de syklet i snegletempo med punkterte hjul :-D
Var ikke veldig lovende nei.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.