Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beskyttelsesutstyr for stisykling langtur

Beskyttelsesutstyr for stisykling langtur #2616740 03/07/2020 10:57
C
Chrstphrsn Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
C
Hei, det er sikkert skrevet utallige tråder på temaet, men jeg fant ingen av ny nok årgang til at de fremdeles er aktuelle.

Etter at kammeraten min måtte en tur på legevakten i går, er det på tide å gå til innkjøp av kne og albuebeskyttelse, eventuelt annet beskyttelsesutstyr.

Hovedgrunnen til at det ikke allerede er i boks er at vi nettopp har gått fra 100mm XC til 130mm sti sykling, og at vi fremdeles liker å sykle lengre turer med en del transport.

Jeg regner med dette er som alt annen, prøve å finne rett type kompromiss, men hva anbefales av utstyr hvis en har tenkt til å sykle en del med det på?

Eller må det rett og slett tas av og på før og etter hver lang nedkjøring?

Re: Beskyttelsesutstyr for stisykling langtur [Re: Chrstphrsn] #2616745 03/07/2020 11:10
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Chrstphrsn
Hei, det er sikkert skrevet utallige tråder på temaet, men jeg fant ingen av ny nok årgang til at de fremdeles er aktuelle.

Etter at kammeraten min måtte en tur på legevakten i går, er det på tide å gå til innkjøp av kne og albuebeskyttelse, eventuelt annet beskyttelsesutstyr.

Hovedgrunnen til at det ikke allerede er i boks er at vi nettopp har gått fra 100mm XC til 130mm sti sykling, og at vi fremdeles liker å sykle lengre turer med en del transport.

Jeg regner med dette er som alt annen, prøve å finne rett type kompromiss, men hva anbefales av utstyr hvis en har tenkt til å sykle en del med det på?

Hjelm, langfinger-hansker, og knebeskyttere, er eneste beskyttelsen jeg benytter meg av. Knebeskytterne er på under hele turen.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Beskyttelsesutstyr for stisykling langtur [Re: Chrstphrsn] #2616746 03/07/2020 11:10
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Hei
Jeg har et par lette knebeskyttere som jeg stort sett har hengende rundt anklene. Trekker de på når det er litt lengre nedkjøringer eller spesielt teknisk og stenete.
Jeg har også et par mer solide knebeskyttere samt albuebeskyttere. Disse pleier jeg normalt sett ikke ha med på stiturer unntatt hvis jeg vet det er mer nedoverfokus enn vanlig. Da tar jeg i så fall også hjelm med kjevebeskytter.

Re: Beskyttelsesutstyr for stisykling langtur [Re: Chrstphrsn] #2616751 03/07/2020 11:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det finnes mange gode knebeskyttere, og ikke alle passer alle. Alle kropper er forskjellige, så noen som er fantastiske til noen er håpløse for andre.

Selv har jeg god erfaring med POC VPD System Lite, og mange skryter også av POC VPD Air (evt. Lite der også).

For langtur er det greit å ikke bruke utfortype, men heller gå for noe lettere, som f.eks. de nevnt ovenfor og i samme kategori. Å la knebeskyttere henge langs ankelen er håpløst, spør du meg. Jeg er også som tmork, og lar knebeskytterne være på hele turen. Alternativt lar jeg dem henge rundt ankelen hvis det er lang asfalttransport hjem og veldig varmt. Er det møkkete ute, og du tar dem av og på, vil de få møkk inni, noe som ikke bidrar positivt til komforten. Gjelder også hvis du tar dem helt av også, da du mest sannsynlig vil bli gjørmete på knærne mens du ikke bruker dem. I tillegg er det litt som hjelm også. Man tar den ikke av med mindre det er veldig varmt ved pause. Å sette på kald, svett hjelm er det få som digger ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beskyttelsesutstyr for stisykling langtur [Re: Chrstphrsn] #2616752 03/07/2020 11:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Chrstphrsn

De fleste av knebeskytterne testet her: https://www.terrengsykkel.no/sykkelklaer/test-av-knebeskyttere-til-sykling kan du ha på hele turen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beskyttelsesutstyr for stisykling langtur [Re: baronKanon] #2616762 03/07/2020 12:41
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: baronKanon
Det finnes mange gode knebeskyttere, og ikke alle passer alle. Alle kropper er forskjellige, så noen som er fantastiske til noen er håpløse for andre.

Selv har jeg god erfaring med POC VPD System Lite, og mange skryter også av POC VPD Air (evt. Lite der også).

For langtur er det greit å ikke bruke utfortype, men heller gå for noe lettere, som f.eks. de nevnt ovenfor og i samme kategori. Å la knebeskyttere henge langs ankelen er håpløst, spør du meg. Jeg er også som tmork, og lar knebeskytterne være på hele turen. Alternativt lar jeg dem henge rundt ankelen hvis det er lang asfalttransport hjem og veldig varmt. Er det møkkete ute, og du tar dem av og på, vil de få møkk inni, noe som ikke bidrar positivt til komforten. Gjelder også hvis du tar dem helt av også, da du mest sannsynlig vil bli gjørmete på knærne mens du ikke bruker dem. I tillegg er det litt som hjelm også. Man tar den ikke av med mindre det er veldig varmt ved pause. Å sette på kald, svett hjelm er det få som digger ICON_WINK

Helt uten håp er det ikke ICON_SMILE

Moderator  support