Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kobling mellom Ringkollen Alpinanlegg og Lommedal

Kobling mellom Ringkollen Alpinanlegg og Lommedal #2616565 02/07/2020 09:13
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Hei, jeg har tilgang til en hytte ved Ringkollen Alpinanlegg nordøst for Hønefoss, og fikk veldig lyst å sykle derfra og hjem (Haga golfklubb) en gang i sommer. Men helst så mye på sti som mulig/behagelig siden grusveier er ganske kjedelig materie. Noen som har syklet litt i området som kan gi en anbefaling så man kommer seg til mer sammenhengende stier?

Hovedspørsmål:
Best å sikte mot Løvlia eller Gyrihaugen (hvordan er klatringa her?) i starten?
Deretter Presthytta eller Myrseter?

Re: Kobling mellom Ringkollen Alpinanlegg og Lommedal [Re: Ndreas] #2616724 03/07/2020 09:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
MTBMap gir vel passelig gode svar her. Med unntak av øvre del fra Gyrihaugen (som jeg ikke har syklet men hørt har noe hogstrelatert fra 2018-2019 som ikke gjør den så attraktiv?) så er stien fra krysning av grusveien og ned til Presthytta og videre øst for Setervann bra. Stort sett er alt syklbart, noen få knotepartier men relativt lite trafikk og noen små krysninger av bekk og myr gjør at det er mye flyt og veldig moro. Fra grusveien krysser du et litt fuktig første parti på 100m, etter det er det tidvis høyfjellsstemning med lyng og bart fjell, før det faller ned i noen krysninger øst-vest som må dyttes. Totalt sett vil jeg si 95% bra syklebart. Så lenge det ikke har regna mye i forkant vil jeg si dette er svært bærekraftig og bra sti.

Jeg har ikke sykla så mye ved Myrseter men det lille jeg har sett i det området virket mindre attraktivt enn strekket mot Presthytta. Og du mangler noen gode koblinger videre, selv om jeg mistenker at de finnes da jeg f.eks har bushet litt rundt toppen av Greineåsen for å finne forbindelse over til Steffensberget. Men det er ikke akkurat den typen ekspedisjon du tenker deg antar jeg..? ICON_WINK

Fra Setervann/Kampen må du ta et valg på hvor lang omvei hjem du ønsker deg. Du kan gå for lettvint exit ned Åmotkollene, enten Kollebakken/Elgspranget eller Kampebakkene. Eller så kan du trekke pusten og dra over Bessliåsen, ned til Vensåsseter og så ta enten stien rett ut til Burudvann, eller over Vensåskollene/Kirkebykollen. Eller om beina fortsatt er der kan du jo ta over Tjæregrashøgda og videre via Haslumseter kapell eller Sløyfestien.

Videre herfra er du kanskje mer kjent?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Kobling mellom Ringkollen Alpinanlegg og Lommedal [Re: Ndreas] #2617043 06/07/2020 10:29
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Kan ikke uttale meg om stiene rundt Damtjern, men vil si at det absolutt er verdt å ta turen opp på Gyrihaugen selvom det er endel dytting opp dit. Stien ned til Fjellsetra er veldig bra mesteparten av veien selvom noen korte partier er ødelagt av hogst og det ligger en og annen stamme over stien ellers (ta med sag om du har god tid). Fra Fjellsetra ville jeg syklet opp grusen igjen og så tatt stitrekket fra Ingjerdsbrenna (ca), forbi Presthytta, Kampeseter og til Rognlivann. Mange fine partier her (og mye bedre enn over Mattisplassen/Myrseter).Så over Bessliåsen og til Vensåsseter.
Stiene fra Løvlia mot Heggelivann og Kampesetra er ikke noe å trakte etter. Går jo an å sykle lengre nord/øst også, men er ikke kjent der.

Re: Kobling mellom Ringkollen Alpinanlegg og Lommedal [Re: Ndreas] #2617752 12/07/2020 17:14
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Dette var helt fantastisk, tusen takk for detaljert beskrivelser!
Skal skrive opp turrapport ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå