Hei,
Var ute å syklet i går og seff når jeg var lengst unna hjemmet (Jakobstien langt inne i Sørkedalen og jeg bor på Østerås) så gikk bosset mitt skeis. Startet med at jeg ikke kunne spinne fritt, altså at jeg var nødt til å tråkke hele tiden. Like etterpå så forsvant tråkk effekten og jeg spant bare fritt begge veier jeg tråkket. Etter en lang gå/trille tur hjem sent i går kveld så tok jeg av bakhjulet for å inspisere. Sliten som jeg var (og nybegynner på mekking) så fikk jeg ikke med meg at end-capen fortsatt stod på når jeg dro til med kjedepisk og skiftnøkkel på kassettavdrageren. Det resulterte selvfølgelig i at spines på kassetten ble bøyd og jeg fikk ikke av bosset. Etter litt googling i dag så skjønner jeg at det var en dyr blemme med at jeg da må bytte kassett i tillegg til boss

Det som står/stod på sykkelen i dag (Ripley v1 2014) er en XO 11 speed derailleur, 30T 11SPD X-Sync tannhjul foran med XX1 krankarmer. Kassetten bak er XG 1150 10-42T 11SPD. Jeg sykler på noen Ibis 941 hjulsett (12 x 142 mm MAXLE) men har ikke helt klart å finne ut av hva slags nav det er på de. De er kun sorte uten at jeg finner noe som helst merking. Jeg ser at inne i navet så er det 24 tagger og bearingsene sier MR 17287 LLB ENDURO.
Jeg har kikket litt på XD boss og det er jo så mange forskjellige typer, sikkert avhengig av hva slags nav jeg har? Sitter også å funderer på om jeg skal kun kjøpe ny kassett og boss eller om jeg skal skifte ut hele drivverket? Hva tenker dere?
Kom også for en liten stund siden over en video som introduserte meg for DT Swiss Gripetannhjul 54T. Det å redusere lengden for når tråkket begynner å ta virker ganske fasinerende.
Meldte nylig familien inn i NOTS og hadde planlagt å ta med meg samboer for å bli med på NOTS Bærum sin tur i kveld kl 19, men det utgår jo nå dessverre
Håper på å høre fra dere slik at jeg kan få bestilt det jeg trenger og kan komme meg ut på stien igjen så fort som mulig.