Laga meg kjedestagsbeskytter/gjøre det stillere ved å kutte flere(tror jeg har 5-6) 1x1cm biter av et sitteunderlag fra Harstad sparebank :-D , og taper dette til toppen av kjedestag med elektrikertape. Hadde dette liggende og var en lett tilgjengelig fiks. Taper det "løst" slik at jeg ikke komprimerer sitteunderlag-dingsen. merkbart stillere sykkel! Kjedet går ganske så nære kjedestaget på de tyngste girene, men man bruker jo ikke disse egentlig :-D Jeg taper også rundt kjedestaget for å beskyttet mot hæl-røbb.
Har kjøpt denne fra biltema da jeg har girwire-strømpe som går under krankhus. https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slanger/pvc-slanger/slange-2000017744 5mm innvendig diamter er vel det jeg kjøpte. Har også lagt på den delen som stikker ut ved bakgiret. Ikke mye hold i den som beskrives på video, men beskytter mot litt stein og kjafs.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
Re: GDS: Hall lock for SRAM og Shimano
[Re: Kamao]
#261625830/06/202009:08
Det får du på bikeshop, men kjøper du på ebay så får du mye mer til prisen av den på bikeshop.
På bikeshop får du slappertape fra Marshy, men den er jo bare rebrandet 3m 2228-teip. Denne får du enten på slike "elektrikerbutikker" (ahlsell, farnell, elfa) eller ebay.
For kjedestagsbeskyttelse bruker jeg mastic tape som første lag, så stabler med et par-tre 1,5x1,5cm biter med mastic oppå hverandre plassert jevnt utover (3-4 får plass) før ett lag til med mastic tape over for at det skal bli pent. Da blir det mykt og fint. Da må du ha 50mm-teip og ikke Slapper Tape for å dekke rundt.
Har deler for hjemmemekka hall lock på posten, så i kveld skal det mekkes!
Den fra Marshy er samme som mastic tape bare at den er smalere. Mastic tape får du også i flere dimensjoner. Det går så klart an å bruke den fra Marshy til kjedestagsbeskyttelse også hvis man vil det. Det kommer an på brukeren hvordan man vil ha det. Er ikke verre enn det, men jeg anbefaler heller å kjøpe en større rull mastic tape.
Re: GDS: Hall lock for SRAM og Shimano
[Re: Kamao]
#261626130/06/202009:20
Jeg er ikke alltid mest klar i mine forklaringer, noe forkludres mellom hode og tastatur! (en grunn til at jeg ikke er lærer, trener eller annen rolle som aktivt bedriver kunnskapsformidling eller opplæring).
Har tenkt på en modd av modden også. Har et gir som muligens er havarert, så jeg får litt deler til overs å mekke på.
Jeg tenker på at istedenfor å bruke spacer, så kan man gjenge opp bolten som skrus inn i girøret et par millimeter ekstra, slik at den ikke stopper når gjengene er ferdige. Har bestilt meg M10x1 gjengesnitt på Mekonomen, og tror jeg får hentet i morgen eller torsdag. Har litt mer troen på det, da man vil unngå evt. ødelagt girøre pga for få gjenger som er entret.
Prøvde dette trikset i dag og det funket utmerket. Kjøpte en hel haug med alu-skiver fra Biltema og tror jeg endte opp med å bruke M12 x 16 x 1,5 på mitt 11-delte XX1-gir. Da jeg demonterte giret var det tydelige merker etter slag fra B-skruen. Og jeg som hele tiden var sikker på at det var kjedet som lagde et spetakkel
Blir det ikke litt større sjanse for å knekke bakgiret om det kommer en kvist e.l.?
Kommer det inn en kvist eller noe vil ett eller annet ryke, og mest sannsynlig går giret også...
Kommer vel an på hvor hardt man strammer skruen. Blir litt som bremsehendler; man ønsker å stramme de så hardt at de ikke flytter på seg ved vanlig bruk, men ikke så hardt at de ikke gir etter ved tryn etc. Blir sikkert litt prøving og feiling.
Tror nok at det må strammes godt, da jeg har erfaring med at gir med kløtsj løsner litt etter hvert fra girøret , i hvert fall SRAM 1x11 som jeg har vært borti.
Vil ikke spacere av plast også fungere glimrende her? Eller kanskje bare noe av gummi(/slangebit f.eks.) Det handler bare om å bremse bevegelsen slik jeg forstår det.
Det jeg lurer litt på er hvorfor ikke leddet kommer med en slags friksjonsbrems fra produsenten sin side? Handler det bare om å spare kostnader, eller er det andre argumenter?
I tillegg så må giret kunne rotere litt når hjulet skal av. Dette er en svakhet ved denne GDS-løsningen, men jeg har 5mm-unbrako på bakakslingen, så jeg må ha frem verktøy uansett når hjulet skal av.
Sitat: Supermann
Vil ikke spacere av plast også fungere glimrende her?
Sjekk hva han sier i videoen. Hvis det er plast eller gummi eller noe annet, vil du slite med at giret sitter løst eller løsner etter hvert, og da har du et problem med giringen din. Hele poenget med Hall lock er at det ikke skal bevege på seg i det hele tatt. Bremsing vil på sett og vis også gi slag.