Går til innkjøp av ny klokke. Har en Apple watch som synger på siste verset, og må nå ta valget - ny Apple watch eller en garmin av et eller annet slag?
Bruker iPhone og AirPods. Til sykling har jeg en garmin 520, så klokka blir til daglig bruk, løpeturer og kanskje stisykling. Bruker strava til å logge turene.
Jeg har hatt "vanlig" smartklokke tidligere i form av Huawei Watch, og nå har jeg Garmin Vivomove 4. Helt klart en annen estetikk, og rimelig enkelt men funksjonelt display. Fordelen er at skjermen alltid er på, batteriet varer en uke, den er lett, gjør alt jeg egentlig brukte Huawei'en til (notifications, alarmer, klokke), Godt fornøyd.
Har hatt Garmin-klokke i 5 år nå, og er ganske fornøyd. Liker at alle aktiviteter etc. er i Garminøkosystemet, og det synkes lett opp mot Strava hvis det skulle være behov for det.
Vurderte også Apple watch (hadde iphone), endte med en Garmin 735XT for 2 år siden. Deal breakeren ble batteritid (som allerede er nevnt). 735XT varer i en god uke, hvor den registrerer døgnaktivitet kontinuerlig + et par løpeturer. Bruker Elemnt Bolt til sykling. Å måtte lade hver dag hadde blitt for styrete for min del.
Opplasting direkte til Strava gjør også Apple watch. Har til dags dato ikke brukt garmin sitt system til noen ting.
Den praktiske bruken med lading og alt det der er jeg vant til, så det er egentlig ikke noe nytt. Er enig i at batterikapasiteten er dårlig, men det har jeg løst med en ladeplate med klokkelader på.. Blitt en vane å legge klokka det hver natt.
Lurer mer på hva jeg mister/tjener på å velge det ene foran det andre...
Det spørs jo veldig hva du skal bruke klokka til. Ønsker du deg en smartklokke så er jo Apple watch det klare valget. Skal du ha en klokke til trening og aktivitetslogging ville jeg gått for en treningsklokke. For meg høres det egentlig ut som du vil ha en smartklokke med mulighet til å logge en og annen aktivitet.
Treningsfunksjonaliteten og enheter som kan kobles til (puls/wattmåler/kadens etc) en garminklokke er helt klart noe annet enn Apple watch. Også hva angår hvilke parametere som logges. Om man ikke har bruk for annet enn enkle treningsparametere, batteri ikke betyr noe, og er mer opptatt av apper og smartfunksjonalitet, så er jo valget enkelt.
Det som gjør at Apple Watch faller gjennom hos meg, som nå nesten bare løper, er at det blir for mye fikling med mellomtider og begrenset med visningsmuligheter. I tillegg til batteritiden da. Jeg har både Apple Watcj og Garmin Forerunner 245 Music, og Apple Watchen har ligget ubrukt i månedsvis nå.
Apple Watch er vel fin som smartklokke, men om du vil dra på turer på noen timers varighet, faller den vel raskt gjennom
Min Apple Watch fungerer fint på lange dagsturer.
Men enig i hva Hoaas skriver: Treningsfunksjonaliteten er langt bedre på Garminklokkene. De har også suverent bedre batteritid. Svakheten med Garmin er mer tungvinte menyvalg for å velge mellom de ulike smartfunksjonene, og er mye mindre intuitive, men vil tro at det meste er en vanesak.
Jeg sto overfor samme valget: Apple Watch eller Forerunner 245 Music, og valgte Garmin'en.
Ikke angret på det. Bruker den som min eneste klokke. Setter pris på alle funksjonene, ikke minst at den viser veldig klart og hele tiden hvor mye klokken er. Veldig mye klokke for pengene, ja. Liker egentlig ikke designet på Apple Watch'ene så godt heller, men det er jo bare en smak sak, selvsagt.
Jeg hadde en garmin-klokke, men etter at jeg fikk Apple Watch bruker jeg nesten bare den. Den er god nok til trening, og med 3-parts-apper blir den enda bedre. Bruker iSmoothRun og Stryd til treningsøkter. Som hverdagsklokke/smart-klokke slår den alt. Batterilevetiden er litt kort, men har ladestativ på nattbordet og bruker den som vekkerklokke.
Om du velger å gå for ny apple-klokke så husk at Apple gjerne lanserer nye produkter i September, så da er spørsmål om hvor lenge klokka du har i dag lever...
Har hatt en Garmin på armen de siste 10 årene. Nå en 920XT. Garmin var veldig bra, men synes de nå er for dårlig på å sjekke stabilitet før de kommer med oppdateringer. Håper alltid neste oppdatering skal fikse det som ikke er helt på stell, men nei. Kjenner ingen som er fornøyd med høydedata på en Garmin-enhet. Blir bedre når du velger Høydekorrigeringer, men den funksjonen finnes kun når du går inn på MinSide. Litt tungvidt og Support hadde ikke noe godt svar på når dette skal kunne velges som default. Analysefunksjonaliteten i Connect er ikke egentlig noen analyse, men mer en grafisk fremstilling. Dette samt at gummiremene til Garmin ser ut til hverken å tåle svette eller sol gjør at jeg skal prøve Apple neste gang.
Kjenner ingen som er fornøyd med høydedata på en Garmin-enhet. Blir bedre når du velger Høydekorrigeringer, men den funksjonen finnes kun når du går inn på MinSide.
Vad är fel på höydedatan på en garmin klocka? Jag tycker min fungerar väldigt bra. Höydekorrigeringen fungerar ju däremot ofta väldigt dåligt.
Kjenner ingen som er fornøyd med høydedata på en Garmin-enhet. Blir bedre når du velger Høydekorrigeringer, men den funksjonen finnes kun når du går inn på MinSide.
Vad är fel på höydedatan på en garmin klocka? Jag tycker min fungerar väldigt bra. Höydekorrigeringen fungerar ju däremot ofta väldigt dåligt.
Alle turer starter høyt og ender lavt (faktisk høyde). Spiller liten rolle hvor lenge klokken har GPS-fix før start. Kjent sak for Garmin, men deres løsning er Høydekorrigering. Bildet viser en typisk tur med start og slutt på samme høyde uten høydekorrigering.
Merkelig, min 735XT er helt spot on på høydedata. Jeg har derimot opplevd det du beskriver med Edge sykkelcomputere, og da spesielt om det er større temperaturforskjeller.
Tyckte det där såg bra ut. Är ju inte många meter skillnad på start och mål.
Min erfaring med garmins höydekorrigering* är att man kan få backar på 30-40 m där höjdskillnaden är 5 meter (for eksempel Nidelva stien i trondheim) eller att total stigning är uppimot två gånger mer än riktigt (for eksempel sykkel birken).
Jag gav upp den för flera år sedan så det är ju möjligt att de fått tag i bättre data och algoritm nu.
Jämförde med en tur i helgen och då var korrigeringen bättre än väntat men å andra sidan bara en utsmettad variant av den sanna.
Det er ikke akkurat noe for å dra på en heldagstur på vinterstid med.
Kjenner meg ikke helt igjen i batteritidene som oppgis på den siden. Jeg bruker normalt lade hver natt, men det fungerer også fra mandag morgen til tirsdag kveld uten lading.
Godt mulig den ikke fungerer på de lengste dagsturene, men ut fra det jeg har testet (har en Garmin Edge 520 som jeg bruker når jeg skal ha ordentlig gps-sporing) har jeg ikke hatt problemer så langt.
Jeg testet den under en sykkeltur på 5 timer, og da varte den gjennom turen og fram til midnatt. På ski har jeg brukt den på 4-timersturer uten problem, og også da vart gjennom turen og fram til leggetid (=lading).
Jeg gikk fra Suunto Traverse til Garmin Fēnix 6 og er utrolig fornøyd, særlig med batteritiden. Med Suuntoen måtte jeg ha med batteribank og ledning og sette på ladeklipsen mens klokka var på armen hvis turen nærmet seg heldags. Med Fēnix var jeg ute på en firetimers tur i går og en fem og en halvtimes tur i dag og fortsatt har jeg åtte dagers standby-tid igjen, dvs halvt batteri. Null stress.
Personlig synes jeg i tillegg at Apple Watch har et kjipt design. Den har ikke klassisk klokkedesign, samtidig som den ikke gjør noe morsomt ut av det å «ikke være en klokke».
Jeg er strålende fornøyd med min Apple Watch og bruker den til alt fra trening, møteoppdatering, søvnlogging, musikkstyring og andre dagligdagse ting. Med alle tredjepartsappene som finnes, er det sikkert utallige bruksområder jeg kan se frem til å oppdage
Jeg prøvde en Garmin Fenix på et par løpeturer, men jeg likte ikke opplevelsen og syntes den var tung, uhamslig og lite oversiktlig. Skjermen var vanskelig å se under løpingen, mens AW med sin opplyste skjerm, var for meg, mer brukervennlig Sikkert bare en vanesak, men det bekreftet iallefall at Apple Watch er mer enn god nok til mitt bruk.
Hadde jeg vært ultraløper, hadde jeg nok vurdert det annerledes. Men mine løpeturer er sjelden lengre enn halvmaratondistansen, og jeg bruker en Bolt på sykkelen. Jeg opplever derfor ikke batteritiden som et problem for mine behov. Jeg lader den når jeg dusjer, eller når jeg ser på TV etc, og har den på når jeg sover. Før AW hadde jeg en Fitbit som jeg måtte lade en gang i uken, ironisk nok var ladingen mer plagsomt enn det det er med epleklokken Jeg opplever det som mer forutsigbart at jeg må lade hver dag, det blir på en måte en del av et daglig gjøremål. Mens ukes-lading ofte ble glemt og jeg gikk oftere tom for strøm.
For meg er Apple Watch kommet for å bli, og ønsker for fremtiden er bedre søvnmåling og større skjerm
Takk for alle innspill! Det er morsomt å lese synspunkter fra både den ene og den andre siden.
Fikk meg en liten nesestyver da jeg oppdaget av de eneste som tilbyr esim til Apple watch var Telia og telenor..! Det betyr et evt abonnementsbytte for meg for å utnytte potensialet til en ny Apple watch... Skal jeg bytte til ny Apple watch vil jeg ha GPS + cellular.
Jeg har Garmin (fenix 5x) og er veldig fornøyd med alt, unntatt ladekontakten/pluggen. Den må helst ligge i water og helt stille for at det skal være kontakt.
Jeg har Garmin (fenix 5x) og er veldig fornøyd med alt, unntatt ladekontakten/pluggen. Den må helst ligge i water og helt stille for at det skal være kontakt.