Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lang eller kortermet sykkeltrøye

Lang eller kortermet sykkeltrøye #2614795 21/06/2020 21:33
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Hei,

Hvis jeg skal eie 2 sykkeltrøyer, trenger jeg en med korte ermer og en med lange eller kan jeg for eks ha sort langermet superundertøy (undertrøye i ull) under en kortermet sykkeltrøye?

Til kaldere dager bruker jeg langrennsjakker med evt undertrøye.

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614805 22/06/2020 05:43
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Anbefaler løse ermer. Finner ofte noen på tilbud rundt omkring. Spinn har vel noen nå. Mer fleksibelt ettersom man kan ta av og på på tur. Samt at hvis du bare skal ha to trøyer og den korte er til vask når du skal ut har du et "problem".

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614809 22/06/2020 06:25
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville kjøpt to korte trøyer, en i "tynnere" stoff enn den andre. I tillegg er det utrolig hvor mye det varmer med arm-varmere og en syltynn vest. Legger ved et par eksempler. Det er praktisk om vesten kan pakkes inn i sin egen "lomme" og legges bak på ryggen når det blir varmt. Det samme gjelder sykkelbukse. Kort bukse med kne-varmere er praktisk (ben-varmere er ofte så store at du ikke får de ned i baklommene). Og ja det fungerer helt fint med superundertøy under en kortermet trøye. God tur !

https://www.xxl.no/craft-seamless-arm-warmer-19-armvarmere-unisex-svart/p/1157781_1_style

https://www.xxl.no/santini-fine-windvest-20-sykkelvest-unisex-svart/p/1171558_1_style

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614813 22/06/2020 07:04
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Det går helt fint med en langermet undertrøye under en kortermet sykkeltrøye.

Løse ermer er det naturlige alternativet, og så kan du i neste omgang vurdere en langermet trøye. Den kan f.eks. være litt tykkere stoff enn den kortermede, slik at bruksområdet for garderoben passer de fleste temperaturer.

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614818 22/06/2020 07:12
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
For meg er langermede trøyer litt for spesielt interesserte. Perfekt når temperaturen er akkurat der, men lite fleksibelt. Jeg kan sykle ut med vest og løse ermer som er enkelt å ta av (eller på for den del) i løpet av en tur (de får plass i lommene bak). Kan til og med ta med ei regnjakke.

Jeg har en del sykkeltøy med jeg har aldri vurdert å kjøpe meg ei langermet trøye (selvsagt en høyst personlig preferanse).

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614831 22/06/2020 07:48
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Ok, mange takk for tips!

Er de løse ermene i noe vind/vanntett stoff eller er det lycra e.l.?

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614844 22/06/2020 08:03
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Finnes begge deler. De jeg bruker mest er vannavisende eller hva man nå skal kalle det. Og skal visstnok ha en "våtdrakt"-effekt i skikkelig regn.

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614848 22/06/2020 08:07
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Spørs vel hvor du bor. Det er kanskje 10 dager i året jeg kan sykle med kortermet skjorte, så på de dagene bruker jeg bare ei t-skjorte. Har ingen sykkelklær med korte ermer.

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614849 22/06/2020 08:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Løse ermer er alltid i fleksibelt lycrastoff. Oftest er de litt tykkere og flosset på onnsiden, men ikke alltid. De fra Birk er veldig bra. God passform, god stretch, kanter med silikon så de ikke glir ned. Og etter min mening passe varme. I tillegg har de et belegg så de første dråpene preller av. Mye bedre enn at de fungerer som trekkpapir.

Pass på i modellevrimmelen. det er de som heter first+ jeg snakker om. Det finnes andre uten min anbefaling også ICON_SMILE
https://www.birk.no/birk-first-arm-warmers-13215

Om man skulle ha ermer som sklir er noe så enkelt som to sikkerhetsnåler en veldig god hjelp.

LarsB

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614852 22/06/2020 08:10
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
bigp85, er det sykkeltrøye til landevei eller terreng det er snakk om her?
Til terreng, da spesielt sti, føler jeg absolutt at langermet trøye har en plass.

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: larsb] #2614867 22/06/2020 08:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Løse ermer er alltid i fleksibelt lycrastoff.

Nå, ja. Jeg har løse ermer i både ull-mix fra DeFeet og Pearl Izumi- strikket polyester fra diverse produsenter og lycra fra andre produsenter. Ull-ermene fra DeFeet er egentlig favorittene selv om de hekter noe mer i buskas enn lycra-variantene.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: Paulus] #2614869 22/06/2020 09:02
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Paulus
Spørs vel hvor du bor. Det er kanskje 10 dager i året jeg kan sykle med kortermet skjorte, så på de dagene bruker jeg bare ei t-skjorte. Har ingen sykkelklær med korte ermer.

Jeg bruker ikke langermede trøyer uansett - selv om mye av min sykling foregår med f.eks jakke.

Garderoben min er egentlig mest mulig "modul-basert" og da passer ikke langermede trøyer inn (det er selvsagt en personlig preferanse).

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2614874 22/06/2020 09:13
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har kjøpt løse ben og løse ermer i merinoull (sweet protection).

det blåser rett gjennom, men de varmer likevel, og fungerer kjempefint om det ikke er VELDIG kaldt :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2615011 22/06/2020 18:31
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Når det blir under 10 grader ca, pleier jeg uansett å ha en eller annen tettsittende langrennsjakke.

@Eivel: Hmm det er grussykling men jeg sykler både landevei og grus men det blir vel primært landeveisbekledning.

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2615019 22/06/2020 19:25
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Grus eller landevei behøver noe langermet, da det er mye mer fartsvind enn på sti. Men hvis du har en langrennsjakke til kaldere dager har du vel nok. Halvkalde dager (17ish) er optimalt med 2 lag på brystet, så en Swix super under en sykkeltrøye kan funke.
Jeg har strevd med å finne vindjakke og vindvester som ikke fører til ekstrem svetting, de blir rett og slett for vindtette. Strever også litt med at brystkassa blir for kald. Swix har en T med windstopper på brystet, men må fort ha 2 lag til for varme.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: sykkeloyvind] #2615062 22/06/2020 22:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: larsb
Løse ermer er alltid i fleksibelt lycrastoff.

Nå, ja. Jeg har løse ermer i både ull-mix fra DeFeet og Pearl Izumi- strikket polyester fra diverse produsenter og lycra fra andre produsenter. Ull-ermene fra DeFeet er egentlig favorittene selv om de hekter noe mer i buskas enn lycra-variantene.

Takk for presisering.
Jeg tenkte på spørsmålet "Er de løse ermene i noe vind/vanntett stoff eller er det lycra e.l.?" og svarte for snevert.
De kommer i ettersittende materiale og ikke som vind og regnsjakke stoff ville vært mer korrekt.

LarsB

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2706668 06/05/2022 11:29
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Fortsetter i denne tråden jeg i stedet for å opprette en ny.

Jeg har nå utvidet garderoben litt og har følgende:
-Rapha classic kortermet trøye
-Rapha brevet kortermet trøye (litt merino og mange lommer!). Fin til lengre turer på sommers tid.
-Rapha brevet windbreaker langermet som jeg har brukt mye nå i temperaturområdene 0-15 grader.
- Dæhlie champion som er ganske tettsittende og fungerer til sykkel, ski og løping.
- Goretex shake dry jakke til dager med nedbør.

Det er ikke mange dagene i året med 15-20++ grader, så der noen flere kortermede trøyer trenger jeg ikke. Skal innrømme jeg også bruker noen trenings t-skjorter også når jeg sykler i marka, siden det er akseptert i grusmiljøet ICON_SMILE (t-shirt ride).

En går langrennsjakke tiltenkt løp, ski og sykkel har blitt lite brukt samt en craft sykkeltrøye pga ingen glidelåslomme for mobil, har også blitt liggende i skuffen. Tenkte å selge disse og kjøpe noe sykkelklær.

Trenger jeg en langermet sykkeltrøye ? Standard lycrastoff eller merinoullblanding?

Løse ermer?

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2706681 06/05/2022 12:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: bigp85
Fortsetter i denne tråden jeg i stedet for å opprette en ny.

Jeg har nå utvidet garderoben litt og har følgende:
-Rapha classic kortermet trøye
-Rapha brevet kortermet trøye (litt merino og mange lommer!). Fin til lengre turer på sommers tid.
-Rapha brevet windbreaker langermet som jeg har brukt mye nå i temperaturområdene 0-15 grader.
- Dæhlie champion som er ganske tettsittende og fungerer til sykkel, ski og løping.
- Goretex shake dry jakke til dager med nedbør.

Det er ikke mange dagene i året med 15-20++ grader, så der noen flere kortermede trøyer trenger jeg ikke. Skal innrømme jeg også bruker noen trenings t-skjorter også når jeg sykler i marka, siden det er akseptert i grusmiljøet ICON_SMILE (t-shirt ride).

En går langrennsjakke tiltenkt løp, ski og sykkel har blitt lite brukt samt en craft sykkeltrøye pga ingen glidelåslomme for mobil, har også blitt liggende i skuffen. Tenkte å selge disse og kjøpe noe sykkelklær.

Trenger jeg en langermet sykkeltrøye ? Standard lycrastoff eller merinoullblanding?

Løse ermer?

https://www.terrengsykkel.no/sykkelklaer/sykkeltroeyer/test-av-7mesh-compound-jersey

Kjøpte nettopp denne.
VELDIG fornøyd etter et par turer i 7-12 grader, litt duskregn på siste.
Tynn ull med lang arm i 7, og kun ei kort arm teknisk under i 12... kunne kanskje kjørt kortarm.

Liker. tar den litt kjølige vinder, veldig lett. Sammen med "noe" under, eller alene... funker veldig fint og er mye mindre enn en jakke.

"romslig" størrelse, jeg er 180/87 og kjøpte Large... mistenker jeg kunne levd med Medium, men smak og behag.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2706696 06/05/2022 16:13
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg liker LS trøyer og de siste åra så har det blitt landeveis stuk med lommer bak uansett hva og hvor jeg sykler.
Jeg har noen tynne billige til de litt kjølige sommerkveldene eller dagene på fjellet hvor kort kort blir akkurat kneppet for hustrig også har jeg et par med litt fleece inni som er fine på høsten sammen med knikcers(!? jada helt forbudt, men altfor genialt til å la være).
Blir det kaldere enn 10 grader på landevei så har jeg en ganske tjukk softshell sak fra Mavic som funker og en sliten blå Pearl Izumi. I skogen funker trøyene med fleece fint langt utover høsten med super/merino trøye under uten at de synes.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2707611 15/05/2022 11:38
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bigp85

Løse ermer?

Du klarer deg fortsatt fint uten, men etter at tråden ble opprettet har jeg selv kjøpt en Rapha Classic langermet trøye, og det er den som brukes mest. Kombinert med en tynn vindvest, og en ullundertrøye på kalde dager, så kan det brukes på de fleste turene mine.

Her på Sunnmøre er det sjeldent kort/kort forhold ICON_SMILE

Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: bigp85] #2707637 15/05/2022 17:42
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
(Terrengsykkelbruk, snittfart under 15 km/t, vestlandet)

Eg har hatt masser av sykkelspesifikke trøyer, korte lange, tynne, halvtjukke

Sidan alt eg tidlegare hadde har "krympa" og ikkje passer lengre, går det no kun i ull (merino).
Tynn ulltrøye med kort arm
Tynn ulltrøye med lang arm
Ørlite tjukkare langerma til kaldare dagar.
Har ein gamal tynn goretex det har hendt eg har på meg, men det blir fort i varmaste laget.

Ulltrøyene tørkar veldig raskt på kropp og er passe både når det er varmt og kaldt.

Eg har aldri hatt betre sykkeltøy enn dette, og bonusen er at det kan brukast til andre ting også.

(Har alltid sekk på ryggen som antakeleg bidrar til å halde varmen også)

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Lang eller kortermet sykkeltrøye [Re: Arnebv] #2708282 21/05/2022 08:59
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arnebv
(Terrengsykkelbruk, snittfart under 15 km/t, vestlandet)

Eg har hatt masser av sykkelspesifikke trøyer, korte lange, tynne, halvtjukke

Sidan alt eg tidlegare hadde har "krympa" og ikkje passer lengre, går det no kun i ull (merino).
Tynn ulltrøye med kort arm
Tynn ulltrøye med lang arm
Ørlite tjukkare langerma til kaldare dagar.
Har ein gamal tynn goretex det har hendt eg har på meg, men det blir fort i varmaste laget.

Ulltrøyene tørkar veldig raskt på kropp og er passe både når det er varmt og kaldt.

Eg har aldri hatt betre sykkeltøy enn dette, og bonusen er at det kan brukast til andre ting også.

(Har alltid sekk på ryggen som antakeleg bidrar til å halde varmen også)

Opp gjennom årene har jeg også vært fan av merinotrøyer, men etter å ha begynt å sykle landevei så er trøye med lommer bak blitt et must. De tar jo en stor lunsj, cola, kake, windbraker og tlf pluss litt til. Sekken er kun med på heldagsturer nå.

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support