Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum?

Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? #2614691 21/06/2020 14:17
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Fruen tok knekke på kjøkkenmaskinen i dag, og nå står den på terrassen og ryker fra seg.
Da er det tid for ny..

Hvis man ikke tenker på pris, hva er best?

Kenwood har en liten jungel av varianter mens Ankarsrum ser ut til å være enklere der.
Det går mye i gjærbakst, og gjerne store mengder

Kom gjerne med tips og erfaringer, så kan jeg fortelle fruen at jeg har fått tips på et bakerforum :-)

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2614697 21/06/2020 14:29
Iselilja Offline
Jeg er veldig fornøyd med min Kenwood Major, den er kraftig og fin, og man får all slags deler til den for de som har interesse av det. Greit å tenke på kapasitet, at den faktisk har nok kraft i seg til å jobbe en litt tung deig med eltekroken.

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2614705 21/06/2020 15:08
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Til info så har Kenwood Major har skiftet navn til Kenwood Chef XL. Jeg har selv en Major med diverse tilbehør som brukes i ny og ne. Kan spesielt anbefale fleksivispen for kaker og råkostapparatet for mandler til marsipan. Det kan også være greit å velge modellen med høyest effekt bare sånn i tilfelle.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2614715 21/06/2020 15:46
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Har en Kenwood hvor etter noen år visp/eltekrok kilte seg fast i innfestingen, samt at plastdrevet mot hurtigmikser ble slitt. Fikset dette selv og den durer og går fortsatt. Lett å finne deler på nett samt at hele maskinen er bygget som en traktor og demonteres/remonteres med et par fastnøkler og skrutrekkere.

Kan også informere om at det følger med kjøttkvern og pølsehorn så det går an å nørde med denslags også, noe som i mine øyne er svært kompatibelt med stinisse-profil.

På den annen side er kanskje ikke «at den lett lar seg reparere» et vektig salgsargument, men synes bare det er så bra at det finnes slike produkter. Mye annet er jo skrap ved første defekt

Redigert av ELO73; 21/06/2020 16:04.
Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2614716 21/06/2020 15:47
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du får sikkert anbefalinger om begge avhengig av hvilken maskin hver enkelt har. Begge maskinene er vel anerkjent som det beste på markedet, så du gjør vel ikke mye feil uansett hva du velger. Jeg har hørt at ankarsrumen er bedre på kakerøre og litt lettere oppgaver og kenwooden har mer power til elting av tunge deiger. Ikke vet jeg. Jeg har en kenwood major med det som da var den største motoren. Kjøpte den i et sett med masse tilbehør. Den har fungert helt supert til det meste.

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2614857 22/06/2020 08:15
Arne_And Offline
More than words
More than words
Da vi kjøpte kjøkkenmaskin for ti år siden så undersøkte jeg dette. Min oppfatning var at Ankarsrum var best på elting av deig, mens Kenwood Major var best om man også ville bruke den til diverse annet. Vi bruker den først og fremst til baking, så det ble en Ankarsrum. Den har gjort jobben bra.

Redigert av Arne_And; 22/06/2020 08:15.

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2614895 22/06/2020 10:47
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hvis du bare skal bruke den som eltemaskin, så får du en liten proffmaskin her: https://bakerenogkokken.no/kjokkenmaskiner/bjorn-teddy-kjokkenmaskin/

Ellers er den største Kenwooden ok, særlig om du bytter ut eltekroken med en bedre: https://mindel.no/Articles/Article/9433

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2614951 22/06/2020 13:31
perbl Offline
More than words
More than words
I og med at du ikke ser på pris:

Veldig fornøyd med min Kenwood Cooking Chef. Eneste svakheten er vel at ved små til middels deigmengder har deigen av og til en tendens til å legge seg rundt eltekroken, det er mulig det problemet den varianten som anderssb linker til fikser. Ikke noe stort problem om man bare følger med og dytter den ned.

For gjærbakst kan jeg sette på 32 grader eller lignende for å gi deigen best mulig heveforhold, og om man feks skal lage en vaniljekrem eller lemon curd til å ha oppå bakverket duger maskina til det og, selv om man selvsagt fint kan lage sånt i kjele og.

Jeg vil si det koker ned (pun intended) til hva du skal bruke maskina til ellers. Om du kun skal bake, ville jeg kanskje sett på en av de Bjørn-maskinene eller Ankarsrum, om du vil ha mest mulig rom for nerding og tilbehør på en maskin som også er en bra maskin for baking av større deigmengder: Kenwood, evt Cooking Chef om du også vil ha varmemuligheter. Veldig kjekt å bruke samme maskina til både gjærbaksten og dampingen av steam buns ICON_SMILE Ankarsrumen må du vel sette på høykant etc for å koble til ting.

Min Kenwood erstatter hvertfall ganske mange dingser på kjøkkenet, selv om jeg i svake øyeblikk sikler litt på en Vitamix-blender må jeg si at den jeg har på Kenwooden funker helt ok for mitt bruk. Har både minikvern, juicemaskin, ismaskin, foodprosessor og blender til min, vurderer også å skaffe kjøttkvern og pølsehorn. I tillegg har den medfølgende dampkurv.

Om du egentlig ikke skal bake så mye, men vil ha gadget som kan gjøre mye rart med varme: Thermomix ICON_SMILE Men der er vel deigelting ikke så bra som på alternativene, selv om du etter hva jeg forstår greit kan elte en mindre deigmengde.

Redigert av perbl; 22/06/2020 13:34.

Per B.
Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Arne_And] #2614973 22/06/2020 15:01
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja kanskje det var omvendt at kenwooden var bedre på kakedeig og ankarsrum var bedre på brøddeig. Begge er uansett klasseledende og får vanligvis 9 og 10 annenhvert gang i tester. Så det blir neppe så galt uansett hvilken man velger.

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2615301 23/06/2020 16:52
M
Mikketeve Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Vi har hatt begge i flere år, dvs slitt ut en kenwood major og har nå Ankarsrum. Vi baker brød selv.
Ankarsrum er klart best på elting av store gjærdeiger. Kenwood er litt bedre på pisking av egg og røring av kakedeig og røre - Ankarsrum sin løsning på visper er litt upraktisk, Kenwood sin ballongvisp og k-spade er strålende. Kjøttkvern, pølsehorn og div ekstrautstyr du bruker to ganger i året er ca likt i bruk. Det er noen tilleggsverktøy (mandelkvern, div rasp og rivere, puré-tut) som bare finnes til en av dem, hvis det er et behov.
Skal du ha Kenwood må du ha minimum 1200-1400 W motor, de på 8-900W klarer ikke elte skikkelig.

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Mikketeve] #2615310 23/06/2020 18:54
H
Holmes Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Ja, det heller mot Ankarsrum. Gjærbakst er førstepri, men gjør jo ikke noe den kan annet også.
Har hatt en Kenwood i 14år som tok kvelden i helgen, sikkert grunnet litt i overkant store deiger :-)
Nå er det bare å få tak i en Ankarsrum da. Er ingen som har på lager

Re: Kjøkkenmaskin? Kenwood eller Ankarsrum? [Re: Holmes] #2615315 23/06/2020 19:28
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
stikk innom coopen. Her i Tromsø hadde de en hel stabel av ankarsrum sist jeg var på obsen.

Moderator  support