Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justering av bakgir - slitte gjenger?

Justering av bakgir - slitte gjenger? #2614590 20/06/2020 19:54
J
Jenderaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei,

Jeg har akkurat byttet girwire, men får fortsatt ikke justert giret. Forholdsvis fersk med mekking på sykkel, men ønsker å bli god på dette. Det kan se ut til at gjengene på justeringsskruen er ganske slitt og at det igjen rett og slett fører til at jeg ikke får justert giret. På side 72 er skruen jeg snakker om. Det skal også legges til at jeg akkurat har byttet kjede også.

Det er en terrengsykkel med sram xo giroppsett.

Legger også ved et bilde
https://share.icloud.com/photos/0YXTWrD3PHAWydMPOuCiIAXiQ#Nesoddtangen

Mine spørsmål er:
- er dette årsaken til at jeg ikke får justert bakgiret?
- hvor får jeg evt tak i en slik skrue og hvordan går jeg frem for å bytte?

På forhånd takk for hjelpen.

Andreas

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2614592 20/06/2020 20:06
J
jkjonne Offline
Medlem
Medlem
J
Hei,

Skruen du refererer til brukes for indexing av girene. Dette kan i prinsippet også gjøres ved å stramme/løsne wire nede på giret, men vanskeligere å få det perfekt der... Begynn med å skru den «skruen» helt inn før du strammer opp wire på giret ICON_SMILE

Masse videoer på YouTube om justering av gir, så ville anbefalt å sjekke ut noe fra feks park tool. Søk på park tool + Rear derailleur.

Ikke vær redd for å prøve deg frem på girjustering, du finner ut av det når du bare setter deg inn i det ICON_SMILE

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2614597 20/06/2020 20:11
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Får du skrudd skruen helt inn? I tilfelle burde det gå fint å justere giret. Du sier ikke noe om hva du har prøvd og hva som ikke blir bra, så da er det kanskje en god idé å begynne her:

https://www.parktool.com/blog/repair-help/front-derailleur-adjustment

https://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailleur-adjustment

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: fikse] #2614606 20/06/2020 20:43
J
Jenderaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Sitat: jkjonne
Hei,

Skruen du refererer til brukes for indexing av girene. Dette kan i prinsippet også gjøres ved å stramme/løsne wire nede på giret, men vanskeligere å få det perfekt der... Begynn med å skru den «skruen» helt inn før du strammer opp wire på giret ICON_SMILE

Masse videoer på YouTube om justering av gir, så ville anbefalt å sjekke ut noe fra feks park tool. Søk på park tool + Rear derailleur.

Ikke vær redd for å prøve deg frem på girjustering, du finner ut av det når du bare setter deg inn i det ICON_SMILE

Sitat: fikse
Får du skrudd skruen helt inn? I tilfelle burde det gå fint å justere giret. Du sier ikke noe om hva du har prøvd og hva som ikke blir bra, så da er det kanskje en god idé å begynne her:

https://www.parktool.com/blog/repair-help/front-derailleur-adjustment

https://www.parktool.com/blog/repair-help/rear-derailleur-adjustment

Takk for raske svar. Mange delenavn å lære seg, hehe.

Jeg fikk strammet girjustereren helt inn I forkant av wire yttet (altså helt slakt), men ved finjustering av bakgiret mistenker jeg at jeg skrudde for langt ut og at jeg nå ikke får festet den igjen. Før den falt ut ville den heller ikke gire opp til nest tyngste gir. Det er ikke gjort noe justering på h/l skruen, da det ikke har vært noe utfordring med at kjedet hopper av bak. Burde dette også justeres på nytt?

Jeg har da gjort/ikke gjort følgende:
- skiftet kjede (2x10)
- skiftet til tyngste gir
- strammet girjustereren helt inn og begynt å stramming av wire igjen
- må ha strammet wire for mye, slik at skruen har falt ut og nå får jeg da ikke gjentatt punkt 3
- justert h/l skrue

Skal sjekke ut video på nytt og prøve igjen i morgen.

Umiddelbare ting av det jeg har gjort/ikke gjort som er feil eller som gjør at jeg ikke får justert bakgiret?

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2614607 20/06/2020 20:47
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Justeringsskruen skrur man vanligvis helt inn, så ut igjen to hele omdreininger slik at man kan justere både strammere og slakkere.

Følg videoen, så burde det bli bra. Det kan være litt mye å få med seg første gang, så bare spør underveis. Lykke til ICON_SMILE

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2614616 20/06/2020 21:11
J
Jenderaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Veldig fin video. Tittet bare raskt på den tidligere i dag, men ser nå jeg burde sett hele.

Hvis jeg ikke får festet justeringsskruen i hengslene igjen. Hvor får man tak i noe sånt? Skrudde som en gal i stad, men ville ikke feste seg.

Takk for hjelp😊

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2614618 20/06/2020 21:17
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Prøv å feste kun skruen uten fjør etc. Hvis det virker, er nok problemet at gjengene ikke kommer langt nok inn. Det løser du ved å dra i hylsen utenpå skruen når du skrur, omtrent som revers på en del biler.

Hvis det ikke virker bør du ta en titt på gjengene i hendelen og se om de er ødelagt.

Alle sykkelbutikker har (eller burde ha) slikt på lager hvis du trenger ny, både barrel adjuster og hendel.

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/drivverk/girkabel/wire/tilbeh%C3%B8r-og-reservedeler

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: fikse] #2614621 20/06/2020 21:22
J
Jenderaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Strålende, tusen takk ICON_SMILE

Redigert av Jenderaa; 20/06/2020 21:22.
Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2614631 20/06/2020 23:06
RoyK Offline
Besatt
Besatt
De videoene til park tool er geniale! Jeg trudde jeg kunne justere gir før jeg kom over dem, men nå går det bare som en drøm.

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2616698 03/07/2020 07:02
J
Jenderaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Liten oppdatering. Gjengene var helt utslitt, så måtte bestille ny skifter. Fikk ikke skruen inn selv uten fjæra.

Har en trek superfly 100 elite, som jeg skrur og skrur på for å stramme vaieren uten at det skjer så veldig mye. H-skruen er justert og jeg får grovjustert den opp til nest ytterste tannhjul, men finjusteringa vil seg ikke hekt.Fått sett flere av videoene til Park Tool nå og de er virkelig bra. Lett og forstå hva man skal gjøre. Så på raceren var det problemfritt å justere.

Noen som har erfaringer med girjustering på denne sykkelen? Wire og skifter er nytt. Girøret er heller ikke skjevt. Tenkte på om kjedet var for stramt, men jeg får giret til største tannhjul foran og bak (2x10).

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2616815 03/07/2020 20:35
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Har du byttet strømpe også, eller bare wire?

Re: Justering av bakgir - slitte gjenger? [Re: Jenderaa] #2616904 04/07/2020 21:07
J
Jenderaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Ordnet seg nå etter bytting av skifter, wire og strømpe. Garantert vært noen følgefeil fra min side, under justeringen. Men på raceren gikk det så lett.

Endte til slutt opp med å slakke opp wire helt (så stramme inn to runder), deretter løsne h-skruen helt, for å starte justeringen helt fra «scratch». Dette kombinert med de nye delene fikset det nok.

Moderator  support