De siste årene har jeg syklet forbi et rimelig høyt antall fugler, padder, hjort og annet rusk, men for noen dager siden hadde jeg altså en rimelig spesiell opplevelse. Jeg syklet nemlig over en due.
Jeg skulle møte en kompis og hadde god tid i forhold til avtalt tidspunkt, så jeg holdt forholdsvis lav fart, ca. 15-20 km/t. Et sted på vei var sykkelveien okkupert av to duer, noe som ikke er spesielt uvanlig. Den ene duen oppførte seg som fugler flest, og fløy av gårde da jeg var 5-10 meter unna. Den andre derimot ble stående, midt høyre felt. Jeg svingte derfor mot venstre, slik at jeg kunne passere denne lille luringen med en drøy halvmeter. Jeg tenkte ikke så mye mer over det, for dette har jeg vært borti noen ganger etterhvert. Men i det jeg var en meter eller to unna fuglen oppstod problemet. Duen snudde 180 grader og spaserte målbevisst inn under fronthjulet mitt. En sky av fjær ble kastet ut i luften, og til tross for tittelen på tråden fløy duen til min store overraskelse videre. Jeg ble stående litt forfjamset i sykkelveien, og duen forsvant tilsynelatende frisk som en fugl over alle hauger.
Sååeh... Er det noen andre som har kjørt over dyr på sykkelturer?
Redigert av Elwood; 17/06/2020 21:49.