Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel

Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel #2614081 17/06/2020 17:46
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har en Transition Scout jeg stort sett er veldig fornøyd med. Noen ganger kunne den vært kvikkere og raskere og noen ganger mer bunnløs, men jevnt over funker den til alt og er veldig morsom. Har flere andre sykler, men den velges ni av ti ganger.

Så til dilemmaet. Jeg har begynt å sykle en del i Aron og har Hafjell på vei til og fra hytta. Kjerringåsen er kort reisevei hjemmefra. Jeg har også generelt begynt å sykle litt raskere / hardere nedover og gått fra stort sett å sykle mest mulig flyt til mer nedover. Kommer aldri tl å ta noen KOM, men ikke lenger blant de treigeste på Strava.

Dette sliter en del på dekk og hjulsett. Har allerede pådratt meg en bulk i en felg og slitt ut et bakdekk.

Har et par magic mary dh-dekk liggende i kjelleren. Så er spørsmålet. Nytt hjulsett til scouten, eller en brukt dh-sykkel?

Har funnet et hjulsett jeg liker (Spank vibrocore) som skal tåle mye deng og har en OK pris, rundt 7.500. Med kassett, skiver og innlegg blir det vel entusenlapp til ++

Har også funnet et par DH-sykler på Finn som kan være aktuelle, i prisklasse 12-13.000 kroner.

En DH-sykkel vil sikkert ha en del potensielle skjulte kostnader, som rammelagre etc.

En DH-sykkel vil sannsynligvis være artigere i DH-anlegg.

Samtidig vil kanskje det å sykle på Scout i anlegg gjøre meg til en generelt bedre stisyklist (?)

Hva mener forumet?

Redigert av larsdx; 17/06/2020 18:57.
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2614089 17/06/2020 18:46
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Heissykling er som å sette både sykkel og rytter i en tidsmaskin. Man utvikler seg ekstremt fort, og sliter på sykkelen tilsvarende. Har syklet litt i heisanlegg med typisk kortvandret stisykkel. Det funker jo godt, men merker jeg og sykkelen får juling, og alt er på "limiten"

Hadde tidligere en grov stisykkel satt opp for heis, dvs grove dekk og demper oppsett. Dorsk og kjip på sti, men kapabel i heis.

Jeg ville gått for egen heissykkel hvis du klarer å løse det med logistikken til hytta og sykling der.

Husk at mange eldre utforsykler har gammel geometri sammenlignet med en moderne stisykkel.

De er også små i størrelsene sammenlignet med dagens stanrad. Husk å se på reach ol før du handler L sykkel fra 2016, den er nok fort M

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2614102 17/06/2020 20:12
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Kjøp en utforsykkel. Gammel geometri er ikke et kjempeproblem: de fleste på denne siden av 2010 har nok mer en slækk nok styrevinkel. Du kan godt gå opp en størelse hvis du føler sykkelen blir for kort, men det er også morsomt med en kort og leken sykkel i anlegg synes jeg.

Det aller deiligste med en dedikert utforsykkel er at du ikke trenger å bekymre deg for, som du nevner, å trashe den delikate flotte stisykkelen din.

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2614137 18/06/2020 06:24
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En utfordring blir kanskje at du har sikkert top notsch dempere og bremser på Scouten. Med mindre du gjør et kupp så får du kanskje ikke like smoooth/god demping på en godt brukt og billig DH sykkel? Det må jo ikke være sånn selvsagt, jeg bare merket at det var bedre for meg å sykle i Åre med stisykkelen min med gode dempere enn å leie DH sykkel med dårligere dempere. Men når du eier DH sykkelen selv har du jo tid til å stille inn riktig og ta service.

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2614139 18/06/2020 06:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
En såpass kortvandret sykkel som Scout krever mer av deg enn en utforsykkel. Sistnevnte gir deg mye trygghet nedover, og lar deg bli mer fartsvant, noe som kan komme godt med på Scout på stisykling ellers. Med Scout i heisanlegg vil det gå saktere, men du får testet teknikken. Kommer litt an på formålet og utgangspunktet i teknikk og styrke i armer og bein, tenker jeg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: erikskon] #2614265 18/06/2020 15:52
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: erikskon
En utfordring blir kanskje at du har sikkert top notsch dempere og bremser på Scouten. Med mindre du gjør et kupp så får du kanskje ikke like smoooth/god demping på en godt brukt og billig DH sykkel? Det må jo ikke være sånn selvsagt, jeg bare merket at det var bedre for meg å sykle i Åre med stisykkelen min med gode dempere enn å leie DH sykkel med dårligere dempere. Men når du eier DH sykkelen selv har du jo tid til å stille inn riktig og ta service.

Du finner nok noe med coil både foran og bak - så tåler det litt mer hopping og herjing

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2614274 18/06/2020 17:20
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Endte med en Scott Gambler 720 2016 i L. Såvidt jeg kan lese meg til blir ikke geometrien helt utdatert. Håper og tror det blir en sykkel jeg kan ha lenge. Målet er å få med ungen på downhillsykling etter hvert, vi hadde mye glede av å stå ski sammen i vinter.

Redigert av larsdx; 18/06/2020 17:21.
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2614280 18/06/2020 17:59
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: larsdx
Endte med en Scott Gambler 720 2016 i L. Såvidt jeg kan lese meg til blir ikke geometrien helt utdatert. Håper og tror det blir en sykkel jeg kan ha lenge. Målet er å få med ungen på downhillsykling etter hvert, vi hadde mye glede av å stå ski sammen i vinter.

Gratulerer! Det blir gøy!

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2616503 01/07/2020 20:39
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har jeg gjort noen små erfaringer i Aron. Blir nok en tur til i regnet på søndag og en tur i Hafjell til uka, så får vi se.

Utfor er gøy og overraskende slitsomt, særlig når det går fort.

Når man er vant til klikkpedaler er flatties skummelt, særlig i lufta. Er dette en vanesak eller er det bare å bytte? Jeg har sykla en del med flatties på vanlig sti, men dette var noe helt annet. Flere småskumle situasjoner der jeg mista grep i luft.

Sykkelen er lynrask på flytstiene. På naturlig sti følte jeg at jeg måtte jobbe mer, hjalp å justere retur på demping litt raskere, men føles fortsatt i noen partier som litt "mye" sykkel.

Noen råd fra DH-eliten her på forumet?

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2616505 01/07/2020 20:52
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Hvorfor vil du ikke bruke klikk når du sykler utfor? Like greit å kjøre på med klikk hvis du er vant til det mener jeg.

De fleste naturlige stiene i Aron er ganske så grove og skjønner ikke helt hva du mener med for mye sykkel? Er veldig glad for 200 mm vandring der.

Edit: er ikke dh-elite ICON_TONGUE

Redigert av BRD; 01/07/2020 20:52.
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2616508 01/07/2020 21:11
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
BRD: Ingen grunn til ikke å bruke klikk annet enn at det sto flatties på sykkelen.

Mye av det naturlige som er på grensa for meg i Aron. Det jeg mener er vel at jeg føler jeg må jobbe litt mer for å manøvrere sykkelen i forhold til scouten. Vil tro dette er en vanesak.

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2616510 01/07/2020 21:33
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Bytt til klikk så er det en mindre ting å venne seg til.

Ta noen av de røde avstikkeren fra flytløypa til å begynne med. Greit å bli kjent med såpass mye stein og røtter før du går videre til de litt lenger bort i Skogen: hennings og redwood er ganske så drøye Å cleare og krever at du kanskje kjører sammen med noen som er kjent der de første gangene så du lærer hvilken fart du skal ha på drop og linja ned De litt kjipe cruxene (ikke alltid åpenbart hva som er den letteste linja)

Det viktigste er å bli kjent med sykkelen og få en følelse av hva du bare kan pløye igjennom av terreng og hva som får deg til å gå over styret ICON_SMILE dette er ganske avhengig av fart også

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2616511 01/07/2020 21:42
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Det jeg mener er vel at jeg føler jeg må jobbe litt mer for å manøvrere sykkelen i forhold til scouten. Vil tro dette er en vanesak.

Dette er vel helt naturlig, gitt lang hjulavstand, veldig slak styrevinkel, relativt solide og tunge hjul, og tyngre sykkel.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: daktari] #2616534 02/07/2020 06:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: daktari
Det jeg mener er vel at jeg føler jeg må jobbe litt mer for å manøvrere sykkelen i forhold til scouten. Vil tro dette er en vanesak.

Dette er vel helt naturlig, gitt lang hjulavstand, veldig slak styrevinkel, relativt solide og tunge hjul, og tyngre sykkel.

Jepp, kjenner meg igjen her.
Jeg sykla en periode ganske mye utfor. Aron en gang eller to i uka, ei uke eller to i Hafjell eller Åre årlig.
Når det ble mindre dh ble en helgetur litt snodig. Første halve dag gikk med på å bare bli kjent med hvordan sykkel "fungerte", nemlig det Daktari skriver over, alt føltes som om det gikk litt saktere, alt må "håndteres" mer... man går inn i sving annerledes, hvordan man tar med seg fart...

Du trenger å bruke tid i bakkene, enkelt å greit. Ting tar tid.

Jeg brukte nesten alltid en dag i en løype, for å bli kjent med hvordan sykkel funka, og deretter kunne jeg øke farten gradvis.
Dag2 kunne da bli brukt til å variere mer på løyper og stier.

Ellers som andre sier, kjør klikk om du er vant til det... mye å håndtere ellers. Hvis du er usikker på hopp og slikt, øv på det, kanskje med flate pedaler der...det ER lettere å baile med flats :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2616538 02/07/2020 06:40
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Spørs litt på sykkelen, men mange av de er jo laget for racing, fort som faen. Geometri tilsvarende, og kan føles tungkjørt. Kommer man fra utforsykkel til stisykkel føles nok stisykkelen nervøs

Derfor noen merker har mer "lekene" varianter, feks commecal fury.

La sykkelen gå imellom beina og ikke vær redd for å legge litt krefter i den når du vil noe annet enn rett frem

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: BRD] #2616652 02/07/2020 19:18
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for tips. Klikk er kjøpt inn og kommer forhåpentlig i posten før helgen. Jeg synes som sagt hopping ble enklere med flats. Er som nevnt ingen luftens baron og kommer neppe til å bli det, men kommer meg stort sett helt greit opp og ned med klikk på Scouten.

Sitat: BRD
Ta noen av de røde avstikkeren fra flytløypa til å begynne med. Greit å bli kjent med såpass mye stein og røtter før du går videre til de litt lenger bort i Skogen: hennings og redwood er ganske så drøye Å cleare og krever at du kanskje kjører sammen med noen som er kjent der de første gangene så du lærer hvilken fart du skal ha på drop og linja ned De litt kjipe cruxene (ikke alltid åpenbart hva som er den letteste linja)

De røde avstikkerne går helt brillefint, men ikke så veldig fort. Redwood går nesten greit, et sted jeg bailer etter å ha fått skrekken etter et stygt fall tidligere i år og tar B-spor ved droppet. Hennings gikk sånn passe, bedre enn forrige gang jeg prøvde (men det tror jeg var i fjor).

Et spørsmål til når jeg har DH-eliten på tråden: Har nå Highroller II stående på med slanger. Har tenkt å sette opp slangeløst. Bør jeg satse på disse eller bytte til Magic Mary 2.6 som jeg har liggende? Forutsetter selvsagt at det er plass til 2.6 på Gambleren, men ser jo sånn ut.

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2617320 08/07/2020 19:16
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hm, ja. Første gang i Drammen føltes det rart med utforsykkel. Siden har det blitt litt turer i Frognerseteren med både DH og Scout uten at det ene eller andre har vært dårligere eller bedre egentlig.

I dag hadde jeg klart å glemme bakakslingen (!) så det ble til at jeg tok Scouten. Det føltes bare merkelig.

Håper ikke mye vandring er avhengighetsskapende?

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2617328 08/07/2020 20:19
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Når du kjører heis så er det det ICON_SMILE Men personlig så kommer jeg fort tilbake på jorda når jeg er på vanlig sti.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: DesmoSkier] #2617332 08/07/2020 20:56
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: DesmoSkier

Når du kjører heis så er det det ICON_SMILE Men personlig så kommer jeg fort tilbake på jorda når jeg er på vanlig sti.

Ja, heldigvis. Å kunne pløye gjennom grovt terreng i høy fart er kjempegøy, men det tærer på kroppen. Deilig å «slappe av» på vanlig sti, det er tross alt fortsatt det morsomste - flere stier og flere muligheter.

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2617333 08/07/2020 21:01
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B

Et spørsmål til når jeg har DH-eliten på tråden: Har nå Highroller II stående på med slanger. Har tenkt å sette opp slangeløst. Bør jeg satse på disse eller bytte til Magic Mary 2.6 som jeg har liggende? Forutsetter selvsagt at det er plass til 2.6 på Gambleren, men ser jo sånn ut.

Føler meg fortsatt ikke som DH-elite, men må helt ærlig si at jeg aldri har hatt behov for bredere dekk enn magic mary 2,35 hverken på DH eller sti.

Men jeg er jo klin gærn og har fortsatt 26» på utforsykkelen.

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2617339 08/07/2020 21:50
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg er så langt unna DH-elite som det går an å bli. Men jeg har prøvd litt større dekk.
Erfaring med Maxxis 2.8 (på en Transition Patrol) i Hafjell - dette er meningsløst. Kjører du så lavt dekktrykk at det store volumet gir deg noen fordeler så vrir dekkene seg i svingene. For å unngå vridning pumpet jeg dekkene opp til samme trykk som jeg bruker på 2.5. Men da kunne jeg jo like gjerne kjørt den dimensjonen. Noe jeg gjør...

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2617430 09/07/2020 16:09
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hm, ja. Jeg er enig i at særlig bredere enn 2.4-2.5 ikke har mye for seg til nedoversykling. Liker generelt ikke plussdekk på fulldemper.

Så er jo spørsmålet hvor store magic mary 2.6 reelt er, Maxxis sine dekk er jo notorisk smale, vet at schwalbe vanligvis er større. Også er det grepet, så lenge jeg ikke skal konkurrere om tidels sekunder ser jeg ikke helt at rullemotstand har så mye å si?

Får kanskje teste med slange før jeg bestemmer seg, å kjøpe nye dekk før de jeg har er utslitt skjer ikke.

Takk for svar fra DH-eliten ICON_LAUGH

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: larsdx] #2617439 09/07/2020 17:08
B
BRD Offline
Ringrev
Ringrev
B
Føler at 2,35 mary er som 2,5 Maxxis

Re: Dilemma: Nytt hjulset el brukt utforsykkel [Re: BRD] #2617451 09/07/2020 20:13
larsdx Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: BRD
Føler at 2,35 mary er som 2,5 Maxxis

Enig i det, basert på gamle erfaringer med MM. Og DH-dekket ser i utgangspunktet svært ut.

Moderator  support