Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forskjell på girspaker?

Forskjell på girspaker? #2614074 17/06/2020 17:08
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei

En kompis vil oppgradere til 10-delt fra noe gammelt og jeg er litt "konsulent", men jeg lurer litt på om noen har noen meninger om hva som er funksjonsforskjelen på en girskifter i ordenen Deore, SLX og XT. Jeg har forstått det slik at girspaken er der mesteparten av magien er så lenge man har et godt bakgir (det som skal byttes).

Noen tanker om dette?

Re: Forskjell på girspaker? [Re: RoyK] #2614079 17/06/2020 17:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
XT slipper såvidt jeg husker med en gang du trykker inn oppskifthendelen, mens de andre slipper når du slipper hendelen. Ellers er vel Deore mer raklete og billigere enn slx?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Forskjell på girspaker? [Re: RoyK] #2614094 17/06/2020 19:02
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fullt mulig. Jeg lurte bare, siden han som skal ha det, ikke har bremser med iSpec, så vidt jeg veit, og da blir det klemmefeste. Jeg sjekka sykkelkomponenter, som er min favorittbutikk, men alt de hadde med klemme var Deore. Det funker nok, men det hadde jo vært greit å kjøpe noe skikkelig når man først skal oppgradere.

Re: Forskjell på girspaker? [Re: RoyK] #2617353 09/07/2020 02:22
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
for meg så passer ingen mekaniske girspaker på markedet, SHimano XT M8000 & Shhiman oXTR M9000(som jeg solgte)
passer meg ikke, trenger å ha spakene på umulig posisjon.
også liker ikke den lange dødsonen og bevegelsen som trengs for å gire.
har PRøvd Sram sine i butikk flere ganger, de passer heller ikke.
jeg har sett på bilder og video av andre på markedet med ne vil hekker ikke passe for de er ganske like shimano når det gjelder spakene og posisjonen.
Jeg bruker Archer D1X Trail elektronisk system, som passer meg mye bedre, og eliminerer utmattelse av tommelen, selv med Clutch på laste er vil og det gjøre vondt etter 2-3 eller 4 timer, kommer an på hvor mye man girer. men med elektronisk trykker man på knapper så det er ikke et problem, man kan gire mye i mange timer uten smerter, eller utmattelse.
det systemet fungerer med alle bakgir.
https://archercomponents.com/

Dette er et mye bedre system enn Sram AXS, for det fungerer og kan innstilles uansett bakgir man bruker, og hvis man knuser bak giret så er ikke det et problem, mindre penger går tapt.

min anmeldelse av XTR M9000 etter et år med bruk, men det er på engelsk:
https://wp.me/p60aTF-2qp

Jeg har ikke prøvd nye XTR 12 girs, men skal ikke kjøpe dette, for det jeg har vil fungere bedre for meg.

Redigert av mtbboy1993; 09/07/2020 02:26.
Re: Forskjell på girspaker? [Re: RoyK] #2617359 09/07/2020 05:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har hatt Archer D1X, og det er altfor treigt til teknisk sykling. Ett og ett gir går greit, men flere gir av gangen, og man er i riktig gir akkurat for sent til du har kommet dit du skal, eller du mister det overtaket til en kort sprint, f.eks. Mine tider har vært dårligere med D1X enn med mekanisk. Med SRAM XX1-skifter fra 2013 og gode vaiere, var det bedre for meg, selv med vonde tomler. Man kan justere posisjonen/vinkelen på hendelen på XX1 og X01, noe som gjør at det er lettere å få god ergonomi for deg. Det er skikkelig digg å kunne trykke to ganger på oppskift og det går smakksmakk rett i gir enn at man må vente. Er enig i at det er bedre mtp mosing av gir, og det er en av grunnene til at jeg ikke har kjøpt meg AXS enda. I tillegg til at mekanisk er faktisk ganske bra!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Forskjell på girspaker? [Re: baronKanon] #2622761 17/08/2020 14:22
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: baronKanon
Har hatt Archer D1X, og det er altfor treigt til teknisk sykling. Ett og ett gir går greit, men flere gir av gangen, og man er i riktig gir akkurat for sent til du har kommet dit du skal, eller du mister det overtaket til en kort sprint, f.eks. Mine tider har vært dårligere med D1X enn med mekanisk. Med SRAM XX1-skifter fra 2013 og gode vaiere, var det bedre for meg, selv med vonde tomler. Man kan justere posisjonen/vinkelen på hendelen på XX1 og X01, noe som gjør at det er lettere å få god ergonomi for deg. Det er skikkelig digg å kunne trykke to ganger på oppskift og det går smakksmakk rett i gir enn at man må vente. Er enig i at det er bedre mtp mosing av gir, og det er en av grunnene til at jeg ikke har kjøpt meg AXS enda. I tillegg til at mekanisk er faktisk ganske bra!

har ikke hatt det problemet, men nå har jeg Archer D1X Trail.
mener du det tar lang tid før det girer? hos meg fungerer det raskere enn å gire manuelt.
Kanskje den du hadde hadde feil.

Redigert av mtbboy1993; 17/08/2020 14:23.

Moderator  support