Jeg har lyst på stille baknav, og dermed Onyx. I fjor kom de med en litt lettere utgave i form av Vesper, men https://forums.mtbr.com/wheels-tires/any-onyx-vesper-users-yet-reviews-1104983.html tyder på at en del har opplevd problemer i form av at mekanismen glipper ved høyt moment. Kjennetegnet på stisykling i Norge er vel korte, plutselige, full-gass-klatringer for å komme opp tekniske kruks.
Det er åpenbart uaktuelt med mekanismer som glipper. Har noen prøvd seg på Vesper her til lands?
Re: Onyx Vesper for teknisk norsk stisykling?
[Re: JonAre]
#261405217/06/202014:28
Jeg har lyst på stille baknav, og dermed Onyx. I fjor kom de med en litt lettere utgave i form av Vesper, men https://forums.mtbr.com/wheels-tires/any-onyx-vesper-users-yet-reviews-1104983.html tyder på at en del har opplevd problemer i form av at mekanismen glipper ved høyt moment. Kjennetegnet på stisykling i Norge er vel korte, plutselige, full-gass-klatringer for å komme opp tekniske kruks.
Det er åpenbart uaktuelt med mekanismer som glipper. Har noen prøvd seg på Vesper her til lands?
Har vanlig Onyx, og det er helt nydelig. Men dyrt. Men NYDELIG med stille sykkel.
Skummer litt i tråden på MTBR, og det ser ut til at det 2-3 stykker som har hatt problemer, og at dett er dett.
Skal du bestille, så anbefaler jeg å bestille fra Avt.bike, da de har billigere frakt, evt. direkte fra dem og ta med to tuber med kluber-fett (en til meg), slik at du kan smøre kløtsjen.
Nei, det er ikke all verdens bevisgrunnlag, og vanligvis ikke noe jeg ville brydd meg om. Den leie faktoren med hjul er at det er komplisert og/eller dyrt å bytte nav når hjul må bygges om.
Redigert av JonAre; 17/06/202015:06.
#261407717/06/202017:29
The hub would be used for technical trail riding in Norway. Trails here are mostly natural, and riding is often characterized by repeated short, slow, high torque, full power mini sprints to get up difficult trail features. I see some early users of the Vesper reported issues with slipping (https://forums.mtbr.com/wheels-tires/any-onyx-vesper-users-yet-reviews-1104983.html). Have you had any issues with these? Would you rather recommend the classic Onyx hub for this sort of riding? I'm not a huge rider at 170lbs, but any slipping of the drive mechanism would drive me mad.
Sitat: Onyx
We did have an early batch of clutches and drivers that were out of tolerance on the first run of Vespers. Any issues from those have been addressed and resolved with no further issues expected.
Difference between Classic and Vesper also is the size of the clutches. Vespers have 25% less clutch surface area than the Classic hub, making the Classics best for high torque applications and Vespers best for XC, road, gravel, and trail use.
For this customer the Classic may be best!
(min utheving)
#261411117/06/202021:01
Kjenner lyden av Hope-navet gjør meg ca sprø når jeg har blitt vant til Onyx på to sykler. Vesper var ikke å å få tak i da jeg bygget siste hjulsettet i vinter, så det var egentlig fint å få snusen i dette. Monterte Garbaruk 11-delt i dag, og sparte nesten hundre gram, så det nærmer seg vekten på Hope-hjulsettet med Sunrace. nå,
[Re: ØysteinS]
#261411317/06/202021:09
Kjenner lyden av Hope-navet gjør meg ca sprø når jeg har blitt vant til Onyx på to sykler.
Folk er forskjellige, jeg digger nav som lager fin/mye lyd Kjører Hope på det meste, og har et par gamle CK-nav som venter på boostinering Man trenger jo ikke ringeklokke på transportetappene en gang, bare å tråkke litt bakover
Kjenner lyden av Hope-navet gjør meg ca sprø når jeg har blitt vant til Onyx på to sykler. Vesper var ikke å å få tak i da jeg bygget siste hjulsettet i vinter, så det var egentlig fint å få snusen i dette. Monterte Garbaruk 11-delt i dag, og sparte nesten hundre gram, så det nærmer seg vekten på Hope-hjulsettet med Sunrace. nå,
Jeg vil gå så langt som å si at det kun er to løsninger på "for mye lyd i navet": 1) Selg alt av stisykler og begynn med landeveissykling. Det ser ut til å handle 99% om å høre rare lyder og prøve å finne ut av dem. 2) Harden the fuck up og sykle sånn at du konstant er livredd og/eller utslitt sånn at du ikke klarer å registrere lyden.
#261413218/06/202006:19
Kjenner lyden av Hope-navet gjør meg ca sprø når jeg har blitt vant til Onyx på to sykler.
Folk er forskjellige, jeg digger nav som lager fin/mye lyd Kjører Hope på det meste, og har et par gamle CK-nav som venter på boostinering Man trenger jo ikke ringeklokke på transportetappene en gang, bare å tråkke litt bakover
Nettopp vært på sykkeltur med knirkefri sykkel (en annen historie), og det er så digg å bare høre dekk og demperplystring mot bakken når man ræller nedover.
JonAre: jeg tror du overvurderer ditt eget tråkk, egentlig. Med mindre du pleier å mose istykker nav, så vil jeg anta at du ikke har nok trøkk i beina til å dra istykker et Onyx-nav. Det er min teori, da.
Sitat: ØysteinS
Jeg tolererer i9 Torch-navet mitt på hardtailen, men det er jo klabert mest behagelig med stille. Da kan man snakke på trilleetapper uten å rope "HVA" midt i hver setning.
JonAre: jeg tror du overvurderer ditt eget tråkk, egentlig. Med mindre du pleier å mose istykker nav, så vil jeg anta at du ikke har nok trøkk i beina til å dra istykker et Onyx-nav. Det er min teori, da.
Nei, altså jeg er 77kg og har landeveisbein, og maler heller avgårde med høy kadens enn å gampe. Har tråkket i stykker Novatec-nav, men det har vel alle. Poenget er at naturlige norske stier er hardere kost enn det man sykler på i store deler av verden. Om en friksjonsmekanisme skal overveldes, så skjer det sikkert i 5km/t med full gass i andre gir.
Jeg beskrev både egen vekt og forholdene her til Onyx, som heller mot Classic. Fra et produktutviklingsperspektiv tenker jeg det må være en grunn for at Classic med større mekanisme fortsatt tilbys. Kanskje det bare er til oksene der ute, men et garantert problemfritt nav for norske forhold kan være verdt 65g ekstra vekt.
Redigert av JonAre; 18/06/202016:13.
#261414918/06/202007:38
Jeg har Hope på fatbiken min og i9 på stisykkelen min og det er åpenbart ikke lydløst. For min del er det litt motsatt, synes det er helt topp å høre særlig i9 navet når jeg suser nedover.
Lars-Erik
#261502222/06/202019:32
Jeg safet og bestilte Classic fra AVT, siden (oppgitt) vektforskjell er liten, nav er fiklete og/eller dyrt å bytte i et hjul, og Onyx selv foreslo det. Gikk for alu-oppgradering av bosset, så kanskje det spiser sitt av vektdifferansen også.
[Re: Ugla]
#261502622/06/202019:43
Jeg har Hope på fatbiken min og i9 på stisykkelen min og det er åpenbart ikke lydløst. For min del er det litt motsatt, synes det er helt topp å høre særlig i9 navet når jeg suser nedover.
i9 og CK har fin lyd, men ser ikke helt at det beriker sykkelopplevelsen i seg selv. Det blir spennende å prøve en helt stille variant etter 24 år med konstant summing. Håpet er jo at fraværet av støy, og lyden av gummi mot underlag gir nye sanseinntrykk når man flyter bortover stien.
Det minner meg på at jeg må kjøpe en Timber bell jeg kan skru på ved behov, for å holde meg på godfot med fotfolket.
[Re: erikskon]
#261502922/06/202019:58
2) Harden the fuck up og sykle sånn at du konstant er livredd og/eller utslitt sånn at du ikke klarer å registrere lyden.
I fjor, Åre-oppvarming før Skallstuggu-festival, da hadde jeg HTFUet et års tid for meg selv, til å få nok kontroll over fingrene til å ikke røre bremsene før hoppene på Shimano, og greide endelig å ikke case mange nok av hoppene på Shimano. Synes det var helt magisk å bli slengt opp i luften, og så umiddelbar total stillhet og sveving før det var ned igjen og blir herjet med av vaskebrettristing og rabalder, og så opp igjen og bare kjenne på behagelig, lydløs sveving. Saliggjørende, inntil ene pedalen glapp av skoen.
#261507723/06/202006:07
i9 og CK har fin lyd, men ser ikke helt at det beriker sykkelopplevelsen i seg selv. Det blir spennende å prøve en helt stille variant etter 24 år med konstant summing. Håpet er jo at fraværet av støy, og lyden av gummi mot underlag gir nye sanseinntrykk når man flyter bortover stien.
Jeg er også interessert I Onyx navene. Ole fra Oslo Sykkelcompagniet as har nevn på Geometron Facebook gruppa at han er importør og forhandler for Onyx. så det kan skaffes i Norge. det finnes ingen nettside.
Jeg er også interessert I Onyx navene. Ole fra Oslo Sykkelcompagniet as har nevn på Geometron Facebook gruppa at han er importør og forhandler for Onyx. så det kan skaffes i Norge. det finnes ingen nettside.
Det hjelper ikke å være forhandler om man holder det hemmelig.
#261747610/07/202006:51
Det hjelper ikke å være forhandler om man holder det hemmelig.
Jeg har allerede anbefalt at han skaffer nettside.
har noen testet Onyx og Industry Nine Hydra ? hva er fordelene, ulempene? helt klart er stillegående nav herlig, men lurer på det tekniske, og holdbarheten, ytelsen. Jeg har timber bell bjelle for å bli hørt, men vil ha stille sykkel. Jeg sykler hardt, opp og ned bratt terreng, stisykling, grov stisykling. jeg bryr meg ikke så mye om vekt så lenge vekta ikke er vanvittig høy.
har noen testet Onyx og Industry Nine Hydra ? hva er fordelene, ulempene? helt klart er stillegående nav herlig, men lurer på det tekniske, og holdbarheten, ytelsen. Jeg har timber bell bjelle for å bli hørt, men vil ha stille sykkel. Jeg sykler hardt, opp og ned bratt terreng, stisykling, grov stisykling. jeg bryr meg ikke så mye om vekt så lenge vekta ikke er vanvittig høy.
Nå er vel ikke i9 Hydra i stille kategorien, men jeg har ett sett med Torch og ett med Hydra og det er mindre lyd i Hydra, begge satt opp på Ibis S35 felger.
Mine Hydra sitter på en Ripmo V2 og jeg synes de funker veldig fint til det formålet. Tåler alt jeg har klart å utsette de for og det umiddelbare inngrepet er bare helt topp. Torch har jeg hatt i ett år og pt. har de ingen lyter.
Lars-Erik
#262346220/08/202014:17
Har både Industri Nine Torch og Onyx, og Torch bråker mer og har betydelig mer motstand enn Onyx. Merker dog ikke særlig på inngrep i praksis (tror jeg). De funker bra. Ulempen med Onyx er at de er bæltunge på feil sted (udempet vekt), noen vil kanskje si at det ikke har så mye å si, mens andre vil kanskje mene at det merker forskjellen. Legg på minst 200g på vanlige Onyx fra f.eks. i9.
Noen nav som er "nesten" helt stille? Har DT 340 på min gamle nomad. Det er så godt som helt stille. Tenker å bestille 2021 Trek Remedy. Ser å hører på Youtube at det er et fryktelig rabalder fra nav...
#263711810/11/202008:00
Det er noen som er ganske stille, men det fordrer ofte smøring etc. Project 321 har noen nav som har svakere fjærer for stillere bruk. Det er også slik at jo flere inngrepspunkter, jo mer bråker det.