Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med FCC grill?

Erfaring med FCC grill? #2613398 12/06/2020 14:48
P
p10 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Jeg har vært trofast mot Weber i snart 25 år, og har ingenting å utsette på kvaliteten. Men etter at FCC sine griller dukket opp hos den lokale OBS! Bygg forhandleren kjenner jeg at det frister veldig å teste ut en av deres.

Er det noen her inne som har erfaring med holdbarheten til deres produkter?

Re: Erfaring med FCC grill? [Re: p10] #2613442 12/06/2020 21:13
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Holdbarheten skal jeg ikke uttale meg om, men litt erfaring har jeg med FCC fra Coop da jeg kjøpte en voksen slik en i fjor. 4+1 brenner med stor og flott grillflate.
Det er god plass på grillen, men sammenliknet med vår Futur-grill (gamle Primus), er det et par irritasjonsmomenter.

-den blir ikke ordentlig varm. Vi stekte en del pizza på pizzastein på den gamle grillen, det tar laaang tid nå, og vi klarer ikke oppnå samme temperatur. Jeg er heller ikke fornøyd med fordelingen av varmen på grillflaten. Det er altfor konsentrert rundt midten.
-ikke elektrisk tenner. Jeg elsket å bare kunne holde inne en knapp til det antente På vår gamle, nå må jeg vri på en bryter tre-fire ganger før det tenner.

Jeg kommer til å leve med denne til den tar kvelden, men neste gang blir det et mer anerkjent merke.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Erfaring med FCC grill? [Re: p10] #2613446 12/06/2020 22:04
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har også hatt Weber i mange år. Var innom OBS her om dagen siden de har FCC grill på tilbud. Etter å ha kjent på grillen fra FCC og vridd og skrudd på knapper så dropper jeg kjøpet. FCC grillen var for mye blikk og tynne plater for min smak. Blir p se etter salg på Weber Spirit 2 eller Genesis med 3 brennere. De stod ved siden av FCC grillene og var milevis bedre i byggekvalitet etter min mening.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Erfaring med FCC grill? [Re: p10] #2613645 15/06/2020 07:39
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg kjøpte også FCC sin 4+1 ifjor og den har fungert fint til "vanlig grilling" Den tålte fint en vinter på terrassen under trekk. Trekket derimot falmet fra grått til rosa i løpet av en sommer, men gjør fortsatt jobben sin. Enig i at pizza funker dårlig, men det er nok pga høyt lokk hvor man da ikke får så mye overvarme. En stor bakdel jeg oppdaget nå i våres var at vinden tok tak i grillen og vippet den utfor plattingen. Lokket knakk da ved hengslet og jeg har ikke funnet noe måte å reparere det enda, da det er ganske sprøtt metall. Reservedeler kan man også glemme, så blir vel ny grill her også. Synes Broilking sine også ser ut som bra kvalitet. Weber har blitt overpriset de siste årene

Re: Erfaring med FCC grill? [Re: p10] #2617814 13/07/2020 08:10
H
Holmes Offline
Entusiast
Entusiast
H
Var i nøyaktog samme situasjon som TS i fjor. Har vært trofast Weber-fan i alle år, men syntes jeg måtte veldig høyt i pris for å få den grillen jeg ønsket.
Coop hadde superpris på en den omtalte 4+1 grillen, så jeg slo til.
Nå har jeg hatt den i litt over et år, og kan komme med følgende dom:

Grillmessig synes jeg den er veldig bra. Bruker litt tid på å bli varm, men holder godt på varmen. Synes den griller jevnt og fint
Enkel å brenne ren etter bruk. Sidebrenneren som kona mente var viktig, er fortsatt ubrukt, men virker sikkert fint.
Jeg gikk fra en Weber E-310, og synes FCC grillen er vel så god som den. Digg med stor grillflate for både direkte og indirekte varme.

Så til det negative:

Det jeg fryktet da jeg «sviktet» Weber var at kvaliteten ikke skulle holde mål... Fikk dette fint bekreftet da jeg pakket fra den vaskede og tørkede grillen etter vinterdvalen. Det var rust på flere steder av selve rammen. Og denne har blitt oppbevart under egnet trekk med en presenning over den igjen sammen med hagemøblene, under tak. Den var knusktørr da den ble satt bort, og den var tørr da jeg tok den frem.
Dette var svært skufende, da Weberen var rustfri etter 15år, og den hadde ikke trekk engang. Ble bare stående i friluft og regn i alle år.

Jeg kontaktet leverandøren, men så lenge den ikke er gjennomrustet, er det visst ingen reklamasjon. I tillegg har det ingenting å si for funksjonen på grillen, så der kom jeg ingen vei....

Enig at det ikke har noe å si for grillingen, men det er ikke så pent å ha en rusten grill på uteplassen. Dette er etter et år, så det vil jo bare bli værre...
Det er helt tydelig at overflatebehandlingen på selve rammen og sidebordene er for dårlig. Resten av grillen(blanke overflater) er fine.

Mulig jeg er kresen, men mener at en grill som er priset til nesten 8000,- skal holde bedre enn dette?
Greit nok at jeg betalte halvparten, men når veil, pris er satt til 7799,- bør jo dette være en ok grill.

Så konklusjonen er nok at Weber får tilbake sin gamle kunde igjen.

For de som lurer... Jeg er ikke bitter på FCC og kommer ikke til å skrive leserinnlegg i lokalavisa..
Kan fint leve med de 4000,- som ble brukt på grillen, men hadde bare et ønske om at FCC grillen skulle være et kupp :-)

Moderator  support