Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lakk på gammel traver

Lakk på gammel traver #2613137 11/06/2020 10:02
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Har fått tak i en 96 modell Cannondale Killer V500, en sykkel som jeg har hatt lyst på i årevis. Sykkelen er i bra stand men er sliten i lakken. Fargen er black gold, i utgangspunktet en knallfin farge men med en god del riper og hakk. Har derfor tenkt å strippe den for enten å relakkere i original farge eller beholde den i raw alu.

Relakkering overlater jeg til proffene men hvordan er det med fjerning av gammel lakk og evt beholde den i raw? Er dette noe jeg klarer selv med godt resultat og hva er i såfall beste fremgangsmåte?

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Lakk på gammel traver [Re: erijon] #2613308 12/06/2020 07:51
gare Offline
More than words
More than words
Du fjerner lakken med Duxola(eller lignende produkt)og bruker mye tid og krefter. Påfør Duxolaen liberalt med kost og vent en god stund, stå ute eller med god avtrekk(stå ute). Når det har virket lenge nok kan du skrape av lakken og/eller bruke høytrykksspyler. Det vil antagelig være en del lakk igjen i kriker og kroker og du kan påføre mer Duxola der og vente på nytt. Du må nok bruke remedier som stålull, og sånne grytesvamper med en sånn røff side på.
Det tar tid, men det er jo ikke vanskelig. Dette er forresten samme metoden du bruker for å klargjøre for lakkering med mindre du vil betale proffene for den jobben også.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Lakk på gammel traver [Re: erijon] #2613959 17/06/2020 09:14
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk Gare.

Ville teste dette på noe litt mindre før jeg gikk løs på ramma og gjorde et forsøk på setepinnen i går. Men ingenting skjedde. Fulgte bruksanvisningen og påførte et tjukt lag først. Lot dette virke i 10min før jeg påførte et nytt lag som jeg lot virke i 1 time. Men setepinnen er like svart som før. Brukte for øvrig Nitromors et produkt som flere som har gjort det samme på youtube har anbefalt. Hva gjør jeg nå?

Redigert av erijon; 17/06/2020 09:25.

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Lakk på gammel traver [Re: erijon] #2613986 17/06/2020 11:27
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
setepinnen er garantert anodisert og ikke lakkert.

om du skal fjerne anodisering kan du ligge setepinnen i litt utvannet kaustisk soda for å etse den bort før du pusser og polerer den blank.
husk dog å ikke la den ligge for lenge, og nøytraliser den kaustiske sodaen med litt utvannet natron før du polerer, slik at det ikke blir liggende noen rester som fortsetter å etse bort aluminiumen.

Redigert av bjarnetv; 17/06/2020 11:28.
Re: Lakk på gammel traver [Re: erijon] #2614007 17/06/2020 12:23
erijon Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk. Vet du blandingsforholdet på kaustisk soda/vann/natron? Og hva er "ikke for lenge"? Snakker vi sekunder, minutter eller timer?

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Lakk på gammel traver [Re: erijon] #2614164 18/06/2020 08:48
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Blandingsforhold tar jeg bare på gefülen, men 5% i forhold til mengden vann kanskje?
Er egentlig ikke så veldig nøye, siden eneste forskjellen er hvor raskt det går, og man følger jo med.
(plukker opp delene litt underveis for å se hvordan det går)

Med mindre du blander alt for svakt er det som regel bare snakk om noen minutter før anodiseringen er etset bort.

Husk å utføre dåden på en ventilert plass, siden avgassingen sikkert ikke er særlig sunn.
Pass på så du ikke får noe sodavann i øynene ICON_WINK

Natron pleier jeg bare å ta en spiseskje i en liten beholder (kanskje en liter eller to?) og plaske delene litt rundt før jeg tørker dem av og polerer.

Re: Lakk på gammel traver [Re: erijon] #2614167 18/06/2020 08:55
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Burde vel kanskje også nevne at noen aluminiumslegeringer får en svartaktig farge når anodiseringen blir etset bort, så pass på at du ikke tror at anodiseringen aldri forsvinner og lar den ligge for lenge (lurer på om det er 7000 serie legering)
fargen burde dog være forskjellig nok fra totalt svart til at du enkelt kan se forskjellen.

når anodiseringen er borte vil man kunne polere vekk den svarte hinnen med autosol på et blunk.

Moderator  support