Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradere Scott E Ride Cross

Oppgradere Scott E Ride Cross #2612632 08/06/2020 22:23
F
Fishingb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei og Tusen takk for ett svært bra forum. Har lest mye gode tips.(Føler den var på plass siden dette ble første innlegg)

Jeg kjøpte en Scott E-Ride Cross tidligere i vår (14 dager siden her i Nord).
Sykkelen har fungert som forventet for meg og gir mye glede.
Som alltid ser jeg etter forbedringspotensiale og første som ble byttet ut var 1.75 dekkene med noen Maxxis MaxSpeed EXO 2.20.

Nå lurer jeg på å få en ny dempegaffel.
Jeg sykler kun på asfalt når jeg må og det er flotte opparbeide grus-stier her og vanlige stier.
Frivelige hopp er ikke tema her men kunne tenkt meg å økt farten noe på de mest ujevne plassene.

Noen gode tips? Budsjett? Helst under 5000kr.

Noe andre gode tips for å få denne hybriden til å flyte bedre?

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: Fishingb] #2612798 09/06/2020 14:27
F
Fishingb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Blir det trolig for mye å øke vandring fra 63mm til 100mm ?

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: Fishingb] #2612807 09/06/2020 15:05
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det høres ut som du ønsker deg en terrengsykkel og da ville jeg egentlig solgt hybriden og kjøpt det.

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: larsdx] #2612809 09/06/2020 15:13
F
Fishingb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: larsdx
Det høres ut som du ønsker deg en terrengsykkel og da ville jeg egentlig solgt hybriden og kjøpt det.

Tror jeg beholder denne til jeg har lært meg å sykle.

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: Fishingb] #2612810 09/06/2020 15:17
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du gjør som du vil, men det er mye lettere å lære seg å sykle sti med en sykkel som er ment for å brukes til stisykling. Hybrider er laget til å sykles på asfalt og grusveier.

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: larsdx] #2612815 09/06/2020 16:03
F
Fishingb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Du gjør som du vil, men det er mye lettere å lære seg å sykle sti med en sykkel som er ment for å brukes til stisykling. Hybrider er laget til å sykles på asfalt og grusveier.

Ser att det kom veldig dårlig fram i første innlegg. Stiene jeg er på er svært lite utfordrende og stort sett grusete veier som er veldig enkle teknisk. Du kan trille en barnevogn der.Det er mest mosjon og sittestillingen på denne sykkelen passer meg veldig bra foreløpig. Føler att frontdemperen jobber dårlig og har mistet funksjon siden nykjøpet.Er noen klunkelyder og regner med att det er kvaliteten jeg har betalt for og er villig til å oppgradere det om det gir en en bedre opplevelse av sykkelen.
Og som du har nevnt , terrengsykkel er nok ett ønske men jeg har en vei å gå. Om ikke beina holder slik jeg bruker den nå så er ikke terreng noe for meg i framtiden.
Ett mål som jobbes med.
Har du noe ide om det kan lønne seg å oppgradere demperen?

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: Fishingb] #2612816 09/06/2020 16:15
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dempere til hybrid er sjelden veldig bra og som du er inne på vil det å gå fra 63mm til 100mm medføre i hvert fall en viss risiko for at styrefølelsen blir rar.

Jeg vil tro du kommer bedre ut av det ved å selge den du har og kjøpe noe tilsvarende til terreng på bruktmarkedet. Om du kjøper en hardtail vil den ikke rulle noe særlig dårligere på asfalt.

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: Fishingb] #2612818 09/06/2020 16:26
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Sitat: Fishingb
Er noen klunkelyder og regner med att det er kvaliteten jeg har betalt for

Sjekk med butikken du kjøpte den i, enten er det noe som må justeres (f.eks. luft på feil side i kammeret, kan f.eks. løses ved å lirke strips ned forbi pakningen for å slippe ut), eller så er det noe som er defekt som går på garantien.

Ref. kjøpe ny gaffel er jeg enig med larsdx.

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: Fishingb] #2612833 09/06/2020 18:27
F
Fishingb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Skal ta den med for sjekk og håper selvsagt det er mulig å fikse og det var der tanken min var oppgradering. Rett å slett få bedre kvalitet og bedre funksjon, men lar det seg ikke gjøre uten masse kompromiss eller bieffekt med andre dårlige egenskaper har man lært noe nytt i dag også. Takker for det.

Har ikke lyst å svi av 40-50-60 laken på en annen sykkel før jeg vet om sykkel er noe framtid for meg.Er avhengig av motorassistanse pr nå pga sykdom/dårlige føtter.
Derimot om det er like mye glede over tid, ja da er jeg klar. Tipper også balansen blir bedre etterhvert som gjør att man får lyst på mer utfordringer og kanskje får ett mer helhetlig bilde over hva jeg kan satse på om det blir sykkel nr to!

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: Fishingb] #2612836 09/06/2020 19:06
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du trenger ikke svi av 40-50-60 laken. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskeligere å sykle med el-terrengsykkel enn el-hybrid.

Er masse hardtails (halvdempere) som koster mindre enn 40.000 nytt - med motor. For eksempel noe sånn som dette - nytt https://www.birk.no/rock-machine-crossride-e450-lady-touring-elsykkel-13570

Selger du den du har og kjøper noe brukt tipper jeg du kan bytte uten å gå i tap. Krever selvsagt at du er litt sykkelkyndig eller allierer deg med noen som er det.

Re: Oppgradere Scott E Ride Cross [Re: larsdx] #2626563 03/09/2020 21:27
F
Fishingb Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Du trenger ikke svi av 40-50-60 laken. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskeligere å sykle med el-terrengsykkel enn el-hybrid.

Er masse hardtails (halvdempere) som koster mindre enn 40.000 nytt - med motor. For eksempel noe sånn som dette - nytt https://www.birk.no/rock-machine-crossride-e450-lady-touring-elsykkel-13570

Selger du den du har og kjøper noe brukt tipper jeg du kan bytte uten å gå i tap. Krever selvsagt at du er litt sykkelkyndig eller allierer deg med noen som er det.

Fulgte rådet ditt bortsett fra att jeg gikk for fulldemper. Kjøpte en Scott Strike.
Angrer ikke! Ble noe helt annet!

Moderator  support