|
Meiner elsykkelferie kan øydeleggje sårbar norsk natur
|
Meiner elsykkelferie kan øydeleggje sårbar norsk natur
08/06/2020 10:59
|
RoyK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Miljødirektoratet mener visst at sykling vil "ødelegge" naturen. Men hogst i de eldste områdene hvor det er masse karbon, det er greit. Fine folk https://www.nrk.no/vestfoldogtelema...oydeleggje-sarbar-norsk-natur-1.15031477
|
|
|
Re: Meiner elsykkelferie kan øydeleggje sårbar norsk natur
[Re: RoyK]
08/06/2020 12:46
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Kan du konkretisere hva der er du er uenig med miljødirektoratet i her? Mener du at det er greit å el- sykle i nasjonalparker der det er forbudt?
Redigert av Syklus; 08/06/2020 13:30.
|
|
|
08/06/2020 13:14
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Referer du til det som står i det du lenker til? Skjønner ikke hvordan du klarte å få det ut av det Mdir faktisk sier.
|
|
|
[Re: erikskon]
09/06/2020 09:13
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Referer du til det som står i det du lenker til? Skjønner ikke hvordan du klarte å få det ut av det Mdir faktisk sier. Var nok en versjon av "whataboutism", der han hentet inn info om noe annet Miljødirektoratet kan ha sagt noe om i en annen sammenheng, eller departement har bestemt. "Elsyklar gjer at folk får større rekkevidde. Terskelen for å sykle i naturen er mindre. Det kan sjølvsagt føre til større ferdsel i område som er sårbare, seier Fossum." er jo naturlig. Mer motor, mer folk, større rekkevidde, mer km og da mer slitasje.
Redigert av RazeFaze; 09/06/2020 09:15.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Syklus]
09/06/2020 12:23
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Mener du at det er greit å el- sykle i nasjonalparker der det er forbudt? Nei, men jeg synes ikke elsykkel i nasjonalpark burde vært forbudt. Hva skremmer villreinen mest? Mann med sekk Mann med vanlig sykkel Mann med elsykkel Mann med fiskestang Mann med hund Mann med gevær Mann med hest Mann med unger Mann med bart Mann med telt Mann med bål Lars Monsen Jeg sliter med å se at elsykkel er større problem i nasjonalparkene enn de andre i listen over. Uten at jeg er en hestkjenner så er vel en hest billigere enn en fulldempet elsykkel, og nasjonalparkene kommer neppe til å flomme over av hester heller i sommer.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
09/06/2020 12:32
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Referer du til det som står i det du lenker til? Skjønner ikke hvordan du klarte å få det ut av det Mdir faktisk sier. Var nok en versjon av "whataboutism", der han hentet inn info om noe annet Miljødirektoratet kan ha sagt noe om i en annen sammenheng, eller departement har bestemt. "Elsyklar gjer at folk får større rekkevidde. Terskelen for å sykle i naturen er mindre. Det kan sjølvsagt føre til større ferdsel i område som er sårbare, seier Fossum." er jo naturlig. Mer motor, mer folk, større rekkevidde, mer km og da mer slitasje. Absolutt, men det kanskje også fordele slitasjen endel.
|
|
|
[Re: Tollef]
09/06/2020 12:59
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Mener du at det er greit å el- sykle i nasjonalparker der det er forbudt? Nei, men jeg synes ikke elsykkel i nasjonalpark burde vært forbudt. Hva skremmer villreinen mest? Mann med sekk Mann med vanlig sykkel Mann med elsykkel Mann med fiskestang Mann med hund Mann med gevær Mann med hest Mann med unger Mann med bart Mann med telt Mann med bål Lars Monsen Jeg sliter med å se at elsykkel er større problem i nasjonalparkene enn de andre i listen over. Uten at jeg er en hestkjenner så er vel en hest billigere enn en fulldempet elsykkel, og nasjonalparkene kommer neppe til å flomme over av hester heller i sommer. Isolert sett er jeg enig med deg. Én mann på elsykkel vil neppe skremme mer enn noen av de andre du lister opp. Men hvor mange flere menn kommer totalt til i marka for å skremme reinen armert med sykkel fra hjelpemiddelsentralen? Det er hva du egentlig bør lure på. Hest billigere enn elsykkel?! Du kan jo prøve å sette en hest i boden sammen med el-sykelen uten tilsyn og mat så kan du se hvor lenge den trives. 
|
|
|
[Re: Flo]
09/06/2020 14:33
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Isolert sett er jeg enig med deg. Én mann på elsykkel vil neppe skremme mer enn noen av de andre du lister opp. Men hvor mange flere menn kommer totalt til i marka for å skremme reinen armert med sykkel fra hjelpemiddelsentralen? Det er hva du egentlig bør lure på. Hest billigere enn elsykkel?! Du kan jo prøve å sette en hest i boden sammen med el-sykelen uten tilsyn og mat så kan du se hvor lenge den trives.  Som om sykkelen trives boden uten tilsyn og kontinuerlige oppgradringer? Tror faktisk at det hadde vært billigere for meg med hest på stall og for  Argumentet mot elsykkel i nasjonalpark er det samme som man hadde mot sykling på blåsti, elsykkel på sti, fatbike i skiløyper osv. I alle tilfellene kan man vel slå fast at konfliktene har uteblitt? Hatet består nok på debattforumene, men i skogen viser det seg at det uansett er god stemning og plass til alle.
|
|
|
09/06/2020 21:05
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Hatet består nok på debattforumene, men i skogen viser det seg at det uansett er god stemning og plass til alle" Nånei, misnøya mot elsyklistar eksistera absolutt i skogen også, legg ikkje den frå meg ved PC'en! Må vere konsekvent 
Redigert av TrondAM; 09/06/2020 21:09.
|
|
|
10/06/2020 10:48
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Argumentet mot elsykkel i nasjonalpark er det samme som man hadde mot sykling på blåsti, elsykkel på sti, fatbike i skiløyper osv. I alle tilfellene kan man vel slå fast at konfliktene har uteblitt?
Hatet består nok på debattforumene, men i skogen viser det seg at det uansett er god stemning og plass til alle.
Nei, det er ikke det samme, fordi nasjonalpark og verneområder ikke bare er sti. Diskusjonen i artikkelen er en helt annen enn å begrense diskusjonen til sti. Sykkelturisme vha elsykkel er mye mer enn sti. Og "folk" sykler ikke sti, men de kan fint dra i hauger på tur med motor om det tilrettelegges for det. Førevar-prinsippet som diskuteres. MDs representant sier heller ikke ja/Nei, men sier det er en kjempe problemstilling som diskuteres kontinuerlig. Det er naturlige begrensninger på sti, ektepar på 64 tørr ikke blåsti, uansett elmotor. Det er dog "finere" stier som går langt inn i nasjonalparker som vha elsykkel er enkle å komme mye lenger inn i terrenget. Blir det arrangert gruppeturer har man en helt annen trafikk enn før, og den kommer seg raskere og mye lenger inn i terrenget. Når det gjelder elsykkel på sti er jo ikke dette ferdig ennå, det er i spedbarnsfase... og sykkel på naturlig sti(som du kaller blåsti) er en kontinuerlig diskusjon og problemstilling... om du har øye bittelitt åpne.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
10/06/2020 21:44
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Isolert sett er jeg enig med deg. Én mann på elsykkel vil neppe skremme mer enn noen av de andre du lister opp. Men hvor mange flere menn kommer totalt til i marka for å skremme reinen armert med sykkel fra hjelpemiddelsentralen? Det er hva du egentlig bør lure på. Hest billigere enn elsykkel?! Du kan jo prøve å sette en hest i boden sammen med el-sykelen uten tilsyn og mat så kan du se hvor lenge den trives.  Som om sykkelen trives boden uten tilsyn og kontinuerlige oppgradringer? Tror faktisk at det hadde vært billigere for meg med hest på stall og for  Argumentet mot elsykkel i nasjonalpark er det samme som man hadde mot sykling på blåsti, elsykkel på sti, fatbike i skiløyper osv. I alle tilfellene kan man vel slå fast at konfliktene har uteblitt? Hatet består nok på debattforumene, men i skogen viser det seg at det uansett er god stemning og plass til alle. det er nok en gammel hest, men uansett er det vel begrensninger på ridning i verneområder. vet ikke med hatet men konflikter er det ingen tvil om at det er og de kommer ikke til å bli mindre med innførselen av mer motor. Selv i rurale områder som Skibotn har enkelte begynt å sette opp hjemmelagde "sykling forbudt"-skilt og sperretape i utmarka og man hører jo om troll både her og der.
|
|
|
[Re: jorn]
11/06/2020 12:00
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Det er begrensning på organiserte rideturer generelt (man må øke om lov), og forbudt å ri i enkelte sårbare områder spesielt.
På samme måte som Stortingsmeldingen om friluftsliv ønsker å åpne for sykling i nasjonalpark generelt, og forby det der det er hensiktsmessig.
Jeg har øynene vidåpne og synes generelle forbud bør unngås:
Forbud mot sykling på blåmerket sti i Østmarka Forbud mot sykling i nasjonalpark Forbud mot elsykling i nasjonalpark
Jeg har forståelse for at man ønsker å forby sykling generelt i spesielt sårbareområder, eller begrense organiserte turer der. Men da bør de forbudene begrunnes og vedtas spesielt.
|
|
|
13/06/2020 09:22
|
RoyK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg ser ikke helt forskjellen her mellom en dårlig trent 50-åring på elskkel og en topptrent 25-åring på stisykkel. Sistnevnte vil nok "ødelegge" mer av naturen enn førstnevnte.
|
|
|
13/06/2020 10:07
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før det ble lovlig med motor på sti så hadde naturen er fantastisk måte å regulere slitasjen på. Mange steder var det kun de som ville det mest og trente for å få det til som kom seg. Nå øker slitasjen proporsjonalt med pengeboka og tilhørende motorkraft og batterikapasitet. Hvorfor er det så selvsagt at late gubber og kjerringer skal få bruke motor til å komme seg dit de ikke gidder å ta seg ellers? Jeg unner alle som er bedre trent enn meg og som har mer vilje enn meg å oppleve ting jeg ikke gidder.
PS: ja dere med alvorlige helseplager fortjener fortsatt muligheten til å komme dere ut. Men motorindustrien og motorturismen er så uendelig mye mer enn noen få individ.
|
|
|
13/06/2020 16:03
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Føler at frykten for elsykkelbruk i nasjonalpark ødelegger litt for arbeidet med å åpne parkene for sykling. I Dovre-Sunndalsfjella er sykling forbudt i fjellet, og frykten for elsykkelbruk langt innover gjør trolig at det forblir slik. Det er dumt.
Nå ser jeg jo at elsykkel på sti plutselig har blitt greit, også her inne på forumet. Jeg føler at det er litt lite refleksjon omkring problemene med motorisert ferdsel i utmark. Det er ikke det vi trenger nå. I tillegg er det vanskelig å se for en lekmann (og også for andre av oss) hva som skiller en elsykkel fra en motorisert sykkel. Ja, selv om det er en "hjelpemotor", så er det nettopp det, en motor.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
14/06/2020 14:32
|
RoyK
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er nok bedre for klimaet at folk kjører SUV-en sin helt opp eller leier helikopter…
|
|
|
[Re: RazeFaze]
16/06/2020 11:49
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Elsyklar gjer at folk får større rekkevidde. Finnes det noen beviser for dette? Min erfaring er at jeg sykler kortere siden batteriet faktisk tar slutt en gang (og man også sikrer seg for å komme hjem). En del eldre og funksjonshemmede kommer seg ut meg elektrisk sykkel, og det kan øke slitasje, men er det egentlig galt? Dette er nok kun manglende kunnskap og usaklig hat. Har noen gang syklister slitt ihjel en sti? Problemet er vel at man sykler utenom stien, og det skulle man tro at var større sjanse for som man ikke var elsykkelbruker (siden man fikser mer avansert terreng). Nå er det mye uthenting av tømmer her i Nordmarka, hvor jeg bor, og det er komisk å tenke på at noen er opphengt i den lille vektforskjellen en elsykkel utgjør til forskjell fra hva disse enorme hjulsporene skogsmaskinene avsetter. Enkelte stier er nå ødelagt for alltid.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
16/06/2020 14:34
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Skjønner ikke helt hvordan naturen skal gå i stykker fordi noen beveger seg på en eksisterende stripe gjennom den.
|
|
|
|
|