Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkeltips til konen

Sykkeltips til konen #2612433 08/06/2020 09:47
D
dingo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Hej allihopas,

Kona har oppdaget at over 25 km/t så er elsykkelen bare en tung sykkel, og jeg må finne noen forslag til ny sykkel som hun kan bruke til og fra jobb (ca 13 km en vei). Hun har prøvd vintertraktoren min (Stevens Strada med bukkestyre) og hun var positivt overrasket over hvor rask den føltes.

Jeg er overbervist om at racer/gravel-ish er rett type sykkel, både med hensyn til å få litt tempo på sykkelen men og i forhold til ergonomi for hendene. Nåværende sykkel har type beach-bar som blir slitsomt for håndleddene etter en stund.

Så, kriteriene er som følger:
- relativt avslappet/oppreist sittestilling (høy front), jeg tenker at vi kan diskutere slamming av styret når hun føler seg tryggere med bukkestyre
- den må være fin å se på (mulig å få i kule farger)
- plass til gode, heldekkende skjermer
- relativt lav vekt, men vi trenger ikke å duppe under 8 kg ren sykkel
- jeg tenker karbon er tingen med hensyn til komfort
- og hvis det er kurant å montere en form for bærer foran så er det et pluss, ingen av oss digger å sykle med sekk
- tror hun er rundt 175+, veldig usikker på størrelser
- fordel hvis sykkel kan prøves enten i Stavanger-området eller i Trondheims-området
- pris mellom 15 - 25?

Er det noen som har tips til modeller som kan være aktuelle? Jeg er helt grønn ift. hva som finnes av moderne ting, sykler fortsatt på 9-delt på sommersykkelen så jeg trenger kyndig veiledning på hva som er rett utstyr. Vil gjerne at sykkelen skal være kurant å ha i flere år, så vi har nok ikke behov for det nyeste nye av utstyr.

Re: Sykkeltips til konen [Re: dingo] #2612442 08/06/2020 10:08
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er hun i Specialized Diverge/Roubaix-land mon tro? Cannondale Synapse/Topstone? Det er andre enn meg som har bedre oversikt over sykler som tar heldekkende skjermer, men med det nye grusmakedet (det heter gravel på nynorsk, uttales gravøl) finnes det mye å velge blant. Uasett hadde jeg gått til butikk ja, ikke handlet på nett når det er "førstegangs".
175 høy er ca str 54 eller kanskje 52.
Karbon er ikke essensielt. Da bedre med dekkbredde.
Stavangerområdet har flere gode butikker, Sykkelzentrum i Sandnes har jeg hjerte for.
Kjenner ikke butikkene i Trondheim.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Sykkeltips til konen [Re: dingo] #2612445 08/06/2020 10:11
D
dingo Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Gravøl ICON_SMILE

Re: Sykkeltips til konen [Re: dingo] #2612485 08/06/2020 11:41
J