Hei, jeg er relativt fersk innen mtb-sykling og har ikke så mye kunnskaper selv om den gradvis økes etterhvert som internett saumfares, gamle sykler har blitt skrudd på og nå denne jeg nettopp har anskaffet brukt - Giant Anthem X 2017. Den trenger ny kassett og fikk råd om å gå for 11-46t da jeg også vil ha lettere førstegir. Jeg ble fortalt at det var rett frem bolt on.
Har altså byttet kassett fra 11-42t til 11-46t (Shimano), men det ser ikke ut til at det var så enkelt. Uansett hvordan jeg skrur b-skruen så får jeg ikke "kabelholderen" på derailleuren i rett posisjon for at den ikke skal ta i tannhjulene på kassetten eller kjedet tar i under girskift. Jeg byttet b-skruen til en lenger, det hjalp, men var ikke løsninga.
Må jeg ha lenger kjede ? Må jeg også ha en lenger b-link? Goat link, er den lenger ?
(Jeg har neppe lært de riktige ordene, eller riktig terminologi her, men belær meg gjerne)
Redigert av lmarius; 07/06/202013:23. Rediger grunn: tilføyning
Height skeptic, trail and off-trail fanatic. Project: Conquer 100 mountains and hills in my daily life ++ 71/100. Third year XC ski-n00b. Teleski rando old school. Rookie XC-cycling & roadbike.
Edit: etter å ha lest posten noen ganger til og sett på bildet i noen minutter: skjer det bare på største tannhjul? Virker det hvis du bytter tilbake til 11-42?
Og ja, kjedet må nok må være et par ledd lengre, men det er likevel rart at ting tar borti kassetten.
Edit: etter å ha lest posten noen ganger til og sett på bildet i noen minutter: skjer det bare på største tannhjul? Virker det hvis du bytter tilbake til 11-42?
Og ja, kjedet må nok må være et par ledd lengre, men det er likevel rart at ting tar borti kassetten.
Da jeg byttet til lengere b-skrue så fikk jeg mer å gå på og kabelholderen tar i tannhjulet først på 4-5 tannhjul.
Usikker på modellnr på bakgiret, det lurer jeg også på. Har ikke klart å Google meg frem til en fremgangsmåte å finne ut av det heller, annet enn at jeg ser det er en variant av deore xt 🤔
Alt fungerer med 11-42t.
Height skeptic, trail and off-trail fanatic. Project: Conquer 100 mountains and hills in my daily life ++ 71/100. Third year XC ski-n00b. Teleski rando old school. Rookie XC-cycling & roadbike.
Er det 1drev foran eller 2 .Hvilken modelkode har bakgiret ditt.
Det er 1 drev foran.
Har ikke klart å finne ut hvordan modellkode, annet enn at jeg ser det er deore xt.
The Goat Link 11 is optimised for using a 10-42 SRAM Cassette, with Shimano Derailleurs and Shifters.
It also provides advantages for anyone running a GCX 44 cog on their SRAM cassette too.
Compatibility:
Cassette Compatibility 11-40 Not Required 11-42 Not Required 11-45 GS/SGS Derailleur 11-46 GS/SGS Derailleur 10-42 GS/SGS Derailleur 10-44 GS/SGS Derailleur (Wolf Tooth GCX44) 10-45 Not Optimised 9-44 Not Optimised
Other notes:
The GoatLink 11 is compatible with M8000 (XT) and M9000 (XTR) series eleven-speed Shimano rear derailleurs. The GoatLink 11 mounts only to standard derailleur hangers. Double chainrings (2x) is supported and requires a long cage (SGS) rear derailleur with no more than a 12t difference in front chainrings (with an 11-46 cassette). Triple chainrings are not supported. Direct Mount-native frames and SRAM derailleurs are not supported.
Dumt spørsmål kanskje, men har du glemt å monterte en spacer på innsiden av kassetten mot freehuben? Er kassetten løs? Hvis kassetten ikke står i samme posisjon som den gamle så får man ofte problemer. Justeringsskruene «l og h» på shimano 11 er svært viktig å ha innstilt riktig for at giret skal «gå riktig» på kassetten
11-42 og 11-46 er jo lik helt opp til det største giret så Hvis det fungerte med 11 - 42 hjelper det ikke med noen forlengelse av b-skruen eller goatlink med unntak av å skape større avstand mellom bakgiret og det største giret. Hvis jeg har forstått deg riktig så oppstår problemet allerede ved «4-5 tannhjul»
Dumt spørsmål kanskje, men har du glemt å monterte en spacer på innsiden av kassetten mot freehuben? Er kassetten løs? Hvis kassetten ikke står i samme posisjon som den gamle så får man ofte problemer. Justeringsskruene «l og h» på shimano 11 er svært viktig å ha innstilt riktig for at giret skal «gå riktig» på kassetten
11-42 og 11-46 er jo lik helt opp til det største giret så Hvis det fungerte med 11 - 42 hjelper det ikke med noen forlengelse av b-skruen eller goatlink med unntak av å skape større avstand mellom bakgiret og det største giret. Hvis jeg har forstått deg riktig så oppstår problemet allerede ved «4-5 tannhjul»
Spacer? Hm nei, det kan jeg ikke se var med i pakken med 11-46, så det har jeg vel ikke. Innstille L og H skal jeg vel ha kontroll på. Problemet med kabelholderen på derailluren oppsto først med det største tannhjulet, så byttet jeg b-skruen til lengere skrue og makset den og da kommer problemet først ved 4-5. tannhjul. Men det er fortsatt så nært at kjedet i kabelholderen ved skifte fra 1 til 2. Så den kabelholderen er for nært tannkransen.
Kassetten er ikke løs. Jeg har ikke sjekket om den nye kassetten er i samme posisjon som den gamle, det regnet jeg bare med. Hvordan ser jeg det, bytte tilbake og måle?
Finnes ingen dumme spørsmål her, ellers lærer jeg ikke !
Redigert av lmarius; 07/06/202018:08.
Har en video, men maks filstørrelse her er 1,9 MB og da er det ikke mye å vise til 🧐
Altså, jeg ser bare at det står deore xt på det.. Finnes det noen måte å finne eksakt modellnr på det ?
Har begge kasettene 11gir .Den er ikke bygd om fra 2-10 delt 11-36 til 1 delt 11-42 før.
Det har jeg ingen grunn til å tro. Såvidt jeg vet har den ikke det, og 2017 Anthem X kom bare med 1 delt etter det jeg kan finne ut..
Gamle kassetten var 11-42t og nye er 11-46t, shimano begge to.
Redigert av lmarius; 07/06/202020:23.
Jaha, ja nei det er jo ikke en SRAM så det ble vel bare mer forvirrende? Alt annet er SLX på sykkelen min. Og når jeg googler så finner jeg at den skal ha SLX bakskifter. Men jeg ser bare at det står Deore XT dynasys på min sykkel.
Giret på din sykkel er feil. Det er xt m786, som er tidelt. Shimano sine 11 delte slx og xt skal begge klare 46 uten problemer. Tipper forrige eier har "oppgradert" til xt, men satt på feil gir. Det har nok funket sånn høvelig men tipper den aldri har girt bra nok. Du må ha nytt gir. Sjekk forresten at ikke girskifter også er byttet. Legg ut bilde.
Giret på din sykkel er feil. Det er xt m786, som er tidelt. Shimano sine 11 delte slx og xt skal begge klare 46 uten problemer. Tipper forrige eier har "oppgradert" til xt, men satt på feil gir. Det har nok funket sånn høvelig men tipper den aldri har girt bra nok. Du må ha nytt gir. Sjekk forresten at ikke girskifter også er byttet. Legg ut bilde.
Oj. Den gamle kassetten er en CS-M980 med 10 tannhjul. Og jeg gjorde bare som jeg ble fortalt på en sykkelbutikk siden kassetten som sto på hadde slark og vinglet, så jeg kjøpte som anbefalt CS-M8000 med 11 tannhjul. Og det var såpass enkelt å bytte selv at det kunne jeg godt gjøre..
Nå forklarer vel dette en hel del for dere som kan det her, men jeg mistenker at her sitter nok en del av forklaringen..
Dette kan vel neppe reddes med kassetten jeg har kjøpt? Selv med den der Goat Link og lenger kjede? Det her var jo mildt sagt irriterende..
Jeg hadde bare lyst på lettere førstegir og tyngre sistegir, og en kassett som det ikke var slark i.
Redigert av lmarius; 07/06/202022:51.
Er det kanskje noen av disse jeg skal ha ? Eller finnes det andre kassetter fra andre produsenter jeg kan bruke uten noe mer mikkmakk? Jeg tåler ett kjedebytte, det er greit å lære seg og jeg klarer ikke å se om det er slitt. Men jeg vil unngå bytte av bakgiret eller girøret.. Eller tåler ikke bakgiret større kassett enn 42t?
Som sagt, jeg vil ha lettere førstegir og helst tyngre sistegir.. Og en kassett uten slark.
Ja begge de kassettene skal kunne funke mtp antall gir, men giret ditt klarer ikke mer en 36 (offisielt) tenner på kassetten. Vil tror det funker med roadlink.
M980 kassetten du har er forresten 10 delt med 11-36 tannhjul, ikke 42.
Oj. Den gamle kassetten er en CS-M980 med 10 tannhjul. Og jeg gjorde bare som jeg ble fortalt på en sykkelbutikk siden kassetten som sto på hadde slark og vinglet, så jeg kjøpte som anbefalt CS-M8000 med 11 tannhjul. Og det var såpass enkelt å bytte selv at det kunne jeg godt gjøre..
Skremmende inkompetanse i den sykkelbutikken, du må få returnert den kassetten og få tilbake pengene.
Sitat: Stefan77
Hvorfor tror du det? Bildet viser en 10-delt kassett 11-42.
Hvorfor tror du det? Bildet viser en 10-delt kassett 11-42.
Tabbe fra meg der, det bildet lastet ikke inn i hos meg tidligere. M980 finnes ikke i større enn 36, men ser der er satt på et ettermarkeds 42 drev.
Betyr det at kun øverste tannhjul er byttet ?
Ja begge de kassettene skal kunne funke mtp antall gir, men giret ditt klarer ikke mer en 36 (offisielt) tenner på kassetten. Vil tror det funker med roadlink.[/s]
Roadlink eller Goat Link ? Så egentlig er det slik at sykkelen kun skal ha 36t? Men for å få litt lettere så er det byttet til 42t?
Skjønner jeg er nært en løsning her, men ikke helt.
Skremmende inkompetanse i den sykkelbutikken, du må få returnert den kassetten og få tilbake pengene.
Ja, altså nå var det slik at jeg fikk anbefalt 11-delt CS-M8000 på en sykkelbutikk, men de hadde den ikke inne så jeg kjøpte den på XXL i stedet. Men det ser jeg ikke som ett problem da de har 30 dagers fornøydgaranti og jeg har ett bra forhold til de på XXL. Jeg tror for så vidt de også får tak i den kassetten jeg skal ha, siden jeg ved retur der kun får tilgodelapp på kr 889. Men da må jeg vite nøyaktig kassett jeg skal ha...
Sitat: jkl
Med Goatlink og en ny 11 speed skifter (den på styret) kan du antakelig også bruke din nye 11-46 11 speed kassett
Uten å bytte bakgir ? Men da velger jeg vel heller å gå for en ny 10 delt 11-42t så jeg slipper ny girskifter? Og da må jeg ha Goat Link slik at den nye kassetten 10 delt 11-42t får litt mindre "tensjon" ?
Sitat: Eivel
Jeg har fulgt denne tråden og lurt fælt på hva som kan være feil. Deilig når det kommer noen og bryter igjennom med svaret.
Kudos Stefan!!
Jeg mener det er kudos til hele gjengen som har bidratt !! Hadde ikke særlig tro på at forumet var såppass aktivt ! (Trodde alt gikk på Facebook nå for tia :p)
—————-
Men hva skal jeg gjøre egentlig egentlig folkens?
Hvilken kassett skal jeg gå for når jeg ønsker lettere førstegir enn 36t og om det er mulig tyngre sistegir, og ikke ønsker å bytte bakgir eller girskifter? (Jeg går med på kjedebytte siden jeg ser det er lurt ved kassettbytte, og eventuelt Goat Link, men da ønsker jeg også å bli fortalt det i klartekst av dere som faktisk er kompetente folk)
Gi meg det med teskje, klinke ærlig og i klartekst
Redigert av lmarius; 08/06/202011:25.
Ja, altså nå var det slik at jeg fikk anbefalt 11-delt CS-M8000 på en sykkelbutikk, men de hadde den ikke inne så jeg kjøpte den på XXL i stedet. Men det ser jeg ikke som ett problem da de har 30 dagers fornøydgaranti og jeg har ett bra forhold til de på XXL. Jeg tror for så vidt de også får tak i den kassetten jeg skal ha, siden jeg ved retur der kun får tilgodelapp på kr 889. Men da må jeg vite nøyaktig kassett jeg skal ha...
Sitat: jkl
Med Goatlink og en ny 11 speed skifter (den på styret) kan du antakelig også bruke din nye 11-46 11 speed kassett
Uten å bytte bakgir ? Men da velger jeg vel heller å gå for en ny 10 delt 11-42t så jeg slipper ny girskifter? Og da må jeg ha Goat Link slik at den nye kassetten 10 delt 11-42t får litt mindre "tensjon" ?
Sitat: Eivel
Jeg har fulgt denne tråden og lurt fælt på hva som kan være feil. Deilig når det kommer noen og bryter igjennom med svaret.
Kudos Stefan!!
Jeg mener det er kudos til hele gjengen som har bidratt !! Hadde ikke særlig tro på at forumet var såppass aktivt ! (Trodde alt gikk på Facebook nå for tia :p)
—————-
Men hva skal jeg gjøre egentlig egentlig folkens?
Hvilken kassett skal jeg gå for når jeg ønsker lettere førstegir enn 36t og om det er mulig tyngre sistegir, og ikke ønsker å bytte bakgir eller girskifter? (Jeg går med på kjedebytte siden jeg ser det er lurt ved kassettbytte, og eventuelt Goat Link, men da ønsker jeg også å bli fortalt det i klartekst av dere som faktisk er kompetente folk)
Gi meg det med teskje, klinke ærlig og i klartekst
Skjønner at det er forvirrende. Også forvirrende når jeg skråsikkert slår fast feil ting. Heldigvis var Arne And våken og korrigerte meg.
Du har komplett tidelt, med 11-42 kassett (11-36 modifisert med nytt 42 drev).
For å få lettere så tror jeg billigste bilr denne: https://bikeshop.no/sunrace/sunr26/sunrace-mtb-csmx3-11-46-10-delt-kassett-sølv-10-delt-11-46t-446-gram pluss goatlink/roadlink (ons jeg er ikke sikker på hvilken.
Alternativt den nye 12 delte Deore gruppa men da tro jeg vi snakker om over 2k.