Wiggle (i Sverige) og MVA
|
Wiggle (i Sverige) og MVA
07/06/2020 08:46
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Hallo Jeg gikk nylig på en kjip bommert hos Wiggle (wiggle.se), og tenkte å si fra så andre slipper. Jeg kjørte et par sykkelsko, siden Wiggle hadde lav pris og sko på lager. Prisen ble oppgitt som "totalpris", og det sto (såvidt jeg kunne se, og såvidt jeg kan se når jeg tester nå) ingenting om at prisen var uten svensk MVA, eller at norsk MVA ble lagt til. Da jeg fikk hentemeldingen var MVA lagt til, så skoene ble 25 % dyrere enn "totalprisen" Wiggle oppga (+ Postens gebyr). Jeg har handlet mye(!) på nett fra utlandet, og dette er første gang på årevis at jeg har følt meg villedet og/eller lurt. Jeg har skrevet til Wiggle, som selvsagt sier de er et UK-basert selskap at alle er ansvarlige for skatter og avgifter på varer de kjøper, og henviser til vilkår de ikke linker til i selve kjøpsprosessen. Det vanlige er jo at man enten betaler MVA på forskudd og at butikken "legger ut" (som hos Amazon), eller at prisen tydelig oppgis som pris uten lokal MVA (altså pris i SEK uten svensk MVA). Wiggle, derimot, oppgir prisen i SEK som "totalpris", uten å spesifisere at det er uten svensk MVA. De trekker ikke fra MVA, og de sier ingenting om at prisen er "netto". Det er mulig jeg har oversett noe, men jeg tenkte uansett å tipse om dette før andre får seg en overraskelse. (Og, ja: Jeg handler lokalt så lagt det er mulig, men med utsolgte butikker, korona og stengt, italiensk skofabrikk, var dette det beste for meg) Christian
Redigert av Christian; 07/06/2020 08:48.
|
|
|
Re: Wiggle (i Sverige) og MVA
[Re: Christian]
07/06/2020 09:01
|
Havre
Besatt
|
Besatt
Kun opplevd et eneste sted (Sigma) at jeg har betalt norsk moms direkte til et utenlandsk nettsted (dette er vel på vei til å forandre seg). Og at alle andre oppfører priser uten moms (går man langt nok tilbake betalte man moms både fra avsender land og Norge hvis jeg husker riktig).
Kjipt å ryke på en slik og mulig Wiggle burde markert det tydeligere, men tviler på at det er gjort for å lure noen. Antar terskelen din for å handle der igjen er høy så å miste en fremtidig kunde på et salg er vanligvis dårlig forretning.
|
|
|
07/06/2020 12:16
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Enig at de kunne gjort det mye enklere for internstionale kunder og skrevet priser eksklusiv moms helt tydelig, slik som stort sett alle andre nettbutikker gjør.
Men under fanen frakt og betaling står det likevel tydelig « Varor som fraktas utanför EU säljs exklusive moms och du kan behöva betala tullavgifter och andra avgifter när varorna når tullen. Vi ber er observera att man enligt lag måste uppge varornas verkliga värde utan fraktkostnaden vid frakt utanför EU. Du kan tvingas betala tullavgifter och andra avgifter för varorna när de når tullen i mottagarlandet.»
|
|
|
07/06/2020 13:26
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Du kan nok ikke skylde på noen andre enn deg selv. Jeg gikk inn og sjekket hvordan handlekurven ser ut og med Norge valgt står det jo tydelig at du ikke betaler noe moms. Leser du vilkårene står det jo også tydelig der. ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/YXsH2lE.png) At det står totalsum betyr jo ingenting annet enn at det er den totale summen du skal betale. Det er da ikke gitt at totalsum inneholder moms. Å dobbeltsjekke ting som dette har alltid vært standard prosedyre for meg med alle nettbutikker jeg ikke har brukt før.
Redigert av Jacobsen; 07/06/2020 13:38.
|
|
|
07/06/2020 15:24
|
Christian
OP
Uflaks
|
OP
Uflaks
Se dér, ja! På "Sammanfattning"-siden i kassen vises "Moms (inkl.) 0,00 kr". Den så jeg ikke da jeg kjøpte skoene, og heller ikke da jeg testet på nytt før jeg postet innlegget. Det burde jeg kanskje sett, men det er jo noen forbedringsmuligheter for Wiggle også.
|
|
|
29/10/2020 19:28
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bestilte nylig noen varer fra wiggle.se og har nå fått momskrav fra DHL. På Sammanfattning-siden da jeg bestilte stod dette:  Edit: I vilkårene deres står det (relativt) tydelig at moms for Norge blir lagt på når man handler, og at Wiggle dekker eventuelle importkostnader som påløper etter at bestillingen er betalt Varor som skickas till Norge och Schweiz: Den relevanta lokala momssatsen kommer att läggas till baserat på varorna i din beställning och leveranslandet. Varor som skickas till Norge och Schweiz: Norge och Schweiz är inte medlemmar i EU. Därför kan varor som skickas till Norge eller Schweiz komma att belastas med import- eller tullavgifter. Om sådana kostnader tillkommer bekostas dessa av Wiggle. Kunden ansvarar ej för avgifter som tillkommer efter betalning. Så det bør gå ganske greit å få ordnet opp i dette.
Redigert av jaknudsen; 29/10/2020 19:48.
|
|
|
[Re: jaknudsen]
30/10/2020 09:09
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg bestilte nylig noen varer fra wiggle.se og har nå fått momskrav fra DHL. På Sammanfattning-siden da jeg bestilte stod dette:  Edit: I vilkårene deres står det (relativt) tydelig at moms for Norge blir lagt på når man handler, og at Wiggle dekker eventuelle importkostnader som påløper etter at bestillingen er betalt Varor som skickas till Norge och Schweiz: Den relevanta lokala momssatsen kommer att läggas till baserat på varorna i din beställning och leveranslandet. Varor som skickas till Norge och Schweiz: Norge och Schweiz är inte medlemmar i EU. Därför kan varor som skickas till Norge eller Schweiz komma att belastas med import- eller tullavgifter. Om sådana kostnader tillkommer bekostas dessa av Wiggle. Kunden ansvarar ej för avgifter som tillkommer efter betalning. Så det bør gå ganske greit å få ordnet opp i dette. Jøss. Dette var interessant. Tungvint, men håper at noen kan bekrefte at det går rimelig smooth.
|
|
|
04/11/2020 17:31
|
jrm
|
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
05/11/2020 12:06
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tviler på at merverdiavgift inngår i "import- eller tullavgifter". Om Wiggle.se virkelig dekker mva, eventuell toll og toll/mva-håndtering så blir jeg overrasket.
Jeg la noen varer i handlekassen og ser at dette inkluderer mva. Samtidig sjekket jeg sidene til Skatteetaten, men finner ikke Wiggle på listen over nettsider som er inkludert i VOEC.
Redigert av joje; 05/11/2020 12:22. Rediger grunn: Oppdatert
|
|
|
07/11/2020 07:28
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Her er svar fra Wiggle angående mitt spørsmål om mva ved kjøp hos Wiggle.se og forsendelse til Norge:
I have looked into this for you and can confirm that the VAT should automatically be removed at checkout when you set the delivery destination to Norway. However, we are currently experiencing an IT issue showing the VAT included. Please be assured this is currently being investigated with our IT team who are working hard to resolve the issue as soon as possible.
Even if it states that VAT is included when you set the destination country to Norway you should not be charged for this at checkout. You will only be charged for import duties when the parcel arrives to the destination country.
If you'd be charged for VAT at checkout and import fees please let us know and we can investigate this further.
|
|
|
[Re: jrm]
08/11/2020 21:24
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Joa. Korrespondansen min med dem gikk ca sånn: Meg: Jeg har fått et momskrav fra DHL på ordren, selv om det står på bestillingssiden når jeg bestiller hos dere at moms er inkludert.
Wiggle: Se på den vedlagte betalingsbekreftelsen, der står det at bestillingen er uten moms.
Meg: På bestillingssiden deres står det at moms er inkludert, og på hjelpesidene står det at moms vil bli lagt på bestillingen og at Wiggle dekker eventuell import- og tollavgifter. Det er denne informasjonen jeg hadde å forholde meg til ved bestillingstidspunktet.
Wiggle: Beklager forvirringen, på grunn av nylige Brexit-avtaler er det noen land moms ikke er inkludert i, men det er det i Norge. Derfor skal du ikke forvente noen ytterligere kostnader når du handler fra oss.
Meg: Fint, men jeg har jo fått denne fakturaen fra DHL, da, hva gjør jeg med den?
(plot twist: Når jeg nå prøvde å gå til betalingssiden hos DHL, ble jeg bare omdirigert til sporingshistorikken som vist en ny linje "Tollstatus oppdatert")
Wiggle: Beklager igjen. På grunn av en teknisk feil ble ikke moms lagt på ordren din selv om det stod det på bestillingssiden. Dette betyr at du må betale moms og avgifter til DHL.
Makan til rot. Hvis DHL virkelig hadde tenkt å be meg betale fakturaen hadde jeg ikke gitt meg hos Wiggle før de hadde dekket den.
|
|
|
[Re: joje]
08/11/2020 21:26
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tviler på at merverdiavgift inngår i "import- eller tullavgifter". Om Wiggle.se virkelig dekker mva, eventuell toll og toll/mva-håndtering så blir jeg overrasket. Men hvorfor skriver de da dette?
|
|
|
09/11/2020 06:44
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har varer på vei selv og er veldig spent på om Wiggle fjerner merverdiavgiften som er inkludert i prisen allerede, for jeg er ganske sikker på at jeg må betale norsk mva.
Ved utsjekking står det klart og tydelig at mva er inkludert, men det fremkommer ikke av kvitteringen jeg fikk på e-post. Dermed kan det bli vanskelig å overbevise norske myndigheter om at mva allerede er betalt.
To be continued....
|
|
|
14/11/2020 20:09
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Jeg la merke til at nå har Amazon, Ebay, AliExpress startet å kreve inn moms på alle sine varer, noe de ikke gjorde sist måned. (Vanskelig å si om det ender opp med dobbel moms, siden det ikke blir informert om at lokal trekkes fra. Dette vet jeg heller ikke om er tilfelle med Wiggle.)
Jeg sjekket nylig om Wiggle.co.uk hadde endret noe praksis også, og det hadde de. Når jeg prøvde å replikere en ordre fra 28'nde i sist måned på 322.92, så endte det nå opp på 530.23.
Hvis jeg ser nærmere så viser det seg at to ting har økt i pris, noe tøy har gått opp 27.5%, og noe butyl har gått opp 79% i pris. Det er vel å merke andre ting some er uendret, dette selv om det nå blir oppgitt moms på dem, noe det ikke ble når jeg bestilte dette sist måned.
Videre så har vi at nå viser det seg at ingenting lengre har gratis frakt! En enkeltvare på 5 gram har fraktkostnader på 46.45,-. Denne ordren jeg prøvde å replikere hadde nå 82.54,- i frakt, mot tidligere 0,-.
|
|
|
[Re: olip]
15/11/2020 08:32
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Videre så har vi at nå viser det seg at ingenting lengre har gratis frakt! En enkeltvare på 5 gram har fraktkostnader på 46.45,-. Denne ordren jeg prøvde å replikere hadde nå 82.54,- i frakt, mot tidligere 0,-.
Nå har ikke jeg vært å sett eller kjøpt noe på wiggle men hvis dette er som det er ment og jeg har forstått så er jo dette nå frakt OG fortollingsgebyr. Det er jo bare å forvente at fler og fler nå blir med i VOEC-ordningen da vil naturligvis betingelsene endres. https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/
|
|
|
|
|