Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justering av gir

Justering av gir #2612075 06/06/2020 10:52
G
GekkoFirm2011 Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
G
Hei alle sammen.

Jeg er helt ny her inne og håper å kunne få litt hjelp. Jeg ønsker å kunne utføre vedlikehold på mine egne sykler og har sett litt av videoer. Jeg bestemte meg for å prøve å bytte girwire bak, ettersom den aldri har vært byttet før.

Jeg har Shimano SL M590 girhendel og Deore skifter.

Jeg glemte å klikke meg til det tyngste giret før jeg løsnet wiren. Når jeg da hadde dratt wiren ut av alle strømper, og løsnet lokket på hendelen, så jeg ikke enden på wiren inni hendelen, ettersom jeg hadde glemt dette. Det lot seg heller ikke gjøre å klikke med wiren når den var løs. Jeg holdt derfor wiren stram med en tang og fikk klikket hendelen slik at jeg fikk wiren ut og løs.

Jeg tredde i ny wire, og har festet den, men klarer ikke komme i mål med justeringer. Det ene problemet er at når jeg girer, så flytter ikke "gir-markøren" seg i "vinduet" på hendelen. Hva kommer dette av? Det andre er at når jeg står på minste tannhjul/tyngste gir, og girer meg til større tannhjul, kommer jeg tre hjul videre, men så vil ikke hendelen klikke noe mer. Da stopper den liksom helt.

Er det noen som har noen tanker rundt dette?

På forhånd takk.

Re: Justering av gir [Re: GekkoFirm2011] #2612096 06/06/2020 13:13
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg har sett mange videoer, men så kom jeg over denne fra Park Tool som var veldig beskrivende. Se den etpar ganger ICON_SMILE

(jeg har blitt en jævel på å justere gir nå ICON_LAUGH )

Re: Justering av gir [Re: GekkoFirm2011] #2612101 06/06/2020 13:45
B
Bamsemums Offline
Medlem
Medlem
B
Du begynner alltid med justering på tyngste gir/minste tannhjul etter å ha byttet wire. Det vil si at kjedet må stå på det minste tannhjulet bak. Du bør henge sykkelen opp sånn at du kan rotere kjedet med pedalene mens du justerer.

Gjør dette før du fester wiren bak:
- sett kjedet på minste tannhjul
- klikk deg til tyngste gir på hendelen
- juster justeringsskruen(e) som sitter på hendelen og/eller bak ved giret helt inn. Dvs justeringsskruen skal være sånn at wiren er på sitt slakkeste.

Dra wiren så stram du kan før du fester den. Ikke klipp den enda. Gir så et gir opp på hendelen. Roter kjedet med pedalene mens du justerer på justeringsskruen (wire strammes) til kjedet girer ett tannhjul opp. Juster til kjedet lager minst lyd på dette giret. Prøv så resten av girene og finjuster hvis enkelte ikke er ok. Men det skal de som regel være. Hvis du ikke får justert nok på justeringsskruen til at kjedet går opp det ene giret, må du begynne på nytt og stramme wiren mer før du fester den. Klipp wiren når du har justert. Lykke til!

(NB! det er ikke nødvendig å justere på de to grenseskruene som sitter på bakgiret, kun justeringsskruen på wiren)

Redigert av Bamsemums; 06/06/2020 17:48.
Re: Justering av gir [Re: GekkoFirm2011] #2612112 06/06/2020 14:56
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Den fra park tool var litt mer nøyaktig ICON_WINK

Moderator  support