25 mm GP4000 med slanger ned til ca 80 PSI fra 100 PSI for et par år siden (da var minst 100 PSI riktig) 32/28 mm GP5000 slangeløse på tur-racer-sykkelen 75/70 PSI (har bare plass til 28 mm bak) 38 mm Specialized Pathfinder på Grus sykkel 40 PSI
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: KER]
#261164504/06/202010:59
Slående forskjeller, alt fra rundt 40 psi til nærmere 100 psi
Forståelig ut fra forskjellig utstyr, oppsett, kroppsvekt, bruk og preferanser. Finnes ikke noe rett og galt her.
Men jeg kjenner meg igjen når Zipp anbefaler 50-58 psi for en rytter på 70 kg, 53-62 psi for 85 kg og 56-66 psi for 100 kg
Vel å merke (!) på brede felger (her 303 Firecrest) med brede dekk (her 28 mm) og slangeløst oppsett for å hindre gjennomslagspunktering ved lavt trykk.
Kjenner meg også igjen når Zipp sammenlikner høyt trykk (til venstre) med lavt trykk (til høyre) på ujevnt underlag:
Komfort er et opplagt og synlig poeng, som Zipp i sitt Total System Efficiency kaller "body vibration losses".
Sitat: Zippe
The whole-body vibration seen here stems from the amount the tires are able to absorb the bumps. More pressure leads to more vertical displacement. Low pressure cuts out road input significantly.
Zipp snakker også om fordeler med bred felg og brede dekk hva gjelder rullemotstand, aerodynamikk og ikke minst PSI vs. Power, men det er et minefelt som jeg ikke skal mene så mye om.
Sitat: Zipp
Data from our RollingRoad tests show the difference between ultra-low pressure and high pressure can account for 50 watts in efficiency gains on a rough road. (...) Added benefits of a wider tire at lower pressures are better handling and cornering. Your tires will not skip off small bumps and lose traction while cornering.
Jeg skal heller ikke mene stort om felger med hooks (felglepper) versus hookless (uten felglepper) for slangeløst oppsett. Jeg ser fordelene med hookless slik Zipp beskriver, men det forsinker dessverre arbeidet med endelig å komme frem til en felles standard slik at man trygt kan kombinere enhver slangeløs felg med ethvert slangeløst dekk uten praktiske ulemper eller potensielt dramatiske konsekvenser. Om noen vil se nærmere på det, kan jeg anbefale ferske Why road tubeless standards are a mess and how they’re slowly getting fixed. Men det er et annet tema for en annen tråd.
I lenken til Zipp over finner man også podcast og Zipps egen lufttrykk-kalkulator.
Dette fører kanskje ikke til noe annet enn en massiv avsporing men jeg synes det er en grei illustrasjon på hvorfor noen av oss velger brede felger, brede dekk - og lavt trykk.
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: KER]
#261719107/07/202016:06
Kan ikke mye om dette feltet, jeg bare kjører på. Pumper opp til det kjennes "greit". Alltid gjort det på alle typer sykler, funker som juling. På Racer, Synspse Carbon disc, Continental Grand Prix 4000s II, 28mm, med slange, ca 4 bar + på begge. 🙂. Sikkert helt å sykle, men så er vel det poenget også (haha?) Min vekt er ca 65 kg fordelt på 173 cm.
Redigert av 123nils; 07/07/202016:08.
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: KER]
#261721507/07/202019:43
25 mm GP5000: 70/80 foran/bak 30 mm Richey JB alpine: 45/55 foran/bak 32 mm Panaracer GK: 40/50 foran/bak 40 mm G-one Allround: 32/40 foran bak
For koseturer, regnvær eller kjøring på grus ville jeg vel sluppet ut ca 5 psi fra de fleste oppsettene her.
De to sistnevnte dekkene er slangeløse, men det betyr ingenting for dekktrykket jeg velger da jeg aldri sliter med gjennomslag på trykk som føles trygt og naturlig forøvrig å sykle med.
Ryttervekt +- 64 kg.
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: KER]
#261744209/07/202018:19
Tubeless er ingen garanti for å unngå gjennomslagspunktering/snakebite når du slår igjennom til felgen. Du kan fort ødelegge dekket istedenfor slangen, eller i verste fall felgen. Jeg anbefaler dekktrykk som gjør at du ikke slår gjennom.
Morsom video, men i fare for å være wise ass så er det jo selvsagt åpenbart at trykk og bredde begge to påvirker gummiarealet på asfalten og dermed påvirker bremselengde forutsigbart.
Men lurer selvsagt på hva karbon felgbrems på vått føre med 100 psi 23mm ville gitt i bremselengde her :-)
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: pcb]
#264282021/12/202009:46
Morsom video, men i fare for å være wise ass så er det jo selvsagt åpenbart at trykk og bredde begge to påvirker gummiarealet på asfalten og dermed påvirker bremselengde forutsigbart.
Men det interessante er summen av fordeler.
Hvor åpenbart ville det vært for kun kort tid siden at bredere dekk og lavere trykk ikke bare gir bedre komfort, men også lavere rullemotstand og kortere bremselengde?
Og hvor åpenbart er det i dag at de fleste vil oppnå optimalt kombinasjon av disse fordelene med et trykk i nærheten av det som anbefalt av Zipp, for eksempel rundt 4 bar/60 PSI i 28 mm for en rimelig lett rytter?
Ja, noen har mistenkt det lenge, men jeg er overbevist om at det fortsatt er langt fra åpenbart for de fleste landeveissyklister
Helt enig i det, og at det er en stor mental overgang å vende på gamle vaner her :-)
For å ikke bare være wise ass, så var det faktum at lavere trykk også gir lavere rullemotstand det som har overrasket meg mest. Det samme fysiske faktum som gjør at du får kortere bremselengde med bredere dekk og lavere trykk (og dermed større kontaktflate) skulle man egentlig tro påvirket rullemotstand i negativ retning.
Det var dagens fysikkspørrespalte på ungdomsskolenivå ;-)
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: pcb]
#264282321/12/202010:04
Det samme fysiske faktum som gjør at du får kortere bremselengde med bredere dekk og lavere trykk (og dermed større kontaktflate) skulle man egentlig tro påvirket rullemotstand i negativ retning. (...) Det var dagens fysikkspørrespalte på ungdomsskolenivå
Og noen mulige svar får du altså fra Silcas Josh Poertner, som får dagene til å gå ved å hjelpe folk som Peter Sagan med å velge lufttrykk
Der finner du også den hyppig gjengitte forklaringen på hvorfor mange ryttere opplever at høyt trykk og tilbakemeldinger fra underlaget gir følelsen av at det går fort.
Blandeveisguru Jan Heines tester og forklaringer er også interessante, og mindre tidkrevende
Og så har du alltid Zipps betraktninger (se "PSI versus Power"), ref. deres kalkulator. Er du flink i matte og vil ha grunnlaget for Zipps konklusjoner, se TSE Explained
Ikke at dette behøver å være avgjørende for noen av oss! Enhver må velge det man trives best med. Men det er jo alltids noe å nerde om.
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: pcb]
#264284221/12/202012:55
Morsom video, men i fare for å være wise ass så er det jo selvsagt åpenbart at trykk og bredde begge to påvirker gummiarealet på asfalten og dermed påvirker bremselengde forutsigbart.
Men lurer selvsagt på hva karbon felgbrems på vått føre med 100 psi 23mm ville gitt i bremselengde her :-)
På tide med ABS bremser? Finnes tilgjengelig for E-sykler
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: KER]
#264285721/12/202017:29
Ved teoretisk optimal bremsing vil vel ikke verken trykk eller bredde på dekkene bety noe særlig for bremselengden på bar asfalt, all den tid man ikke klarer å overskride grepet på forhjulet før bakhjulet letter. Da blir det vektfordeling og (eventuelt bremsekraft om man ikke har sterke nok bremser) som avgjør stopplengden.
I praksis vil vel de fleste måtte kjøre med litt vekt på bakhjulet også under full brems, og da kommer grepet på bakhjulet inn. Men at det skulle utgjøre så mye som videoen her viser for en så dyktig syklist, overrasker i alle fall meg litt.
Her må jeg ta på meg selvkritikkshatten og gå i meg selv. Her har kvalitetskontrollen sviktet og fysiske lover blitt kastet ut av vinduet i søken etter heder og ære i en blind tro på egen logikk og fornuft.
Elmersen har selvsagt rett; økt areal gir redusert trykk per areal og dermed mindre friksjon per areal = samme friksjon uavhengig av areal.
Så 22 Des-utgaven av meg selv har da bestemt seg for å være enig i at det overraskende stor forskjell :-)
Re: Hvilket trykk kjører du?
[Re: KER]
#264532221/01/202109:18
Har ofte tenkt at det ville vært deilig å kunne senke eller heve lufttrykket etter behov bare ved å trykke på en knapp på styret.
Som når du etter noen deilige mil på slikemyk asfalt dundrer inn på en humpete skogsvei. Eller motsatt. Mange av oss bruker jo landeveissykkelen til slikt også.
Bare for å vekke tråden til live igjen for sesongen - dagsferskt fra Bikeradar.
Noe omstendelig og repeterende i formen, men verdt å se.
Selv synes jeg Pirellis anbefalinger ved ca. 5:00 i denne videoen er høye, i hvert fall for slangeløst oppsett, og foretrekker fortsatt SRAMs trykk-kalkulator.