Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Hvilket trykk kjører du?

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2611643 04/06/2020 10:56
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
72 kg rytter før middag:-)

25 mm GP4000 med slanger ned til ca 80 PSI fra 100 PSI for et par år siden (da var minst 100 PSI riktig)
32/28 mm GP5000 slangeløse på tur-racer-sykkelen 75/70 PSI (har bare plass til 28 mm bak)
38 mm Specialized Pathfinder på Grus sykkel 40 PSI


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2611645 04/06/2020 10:59
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 667
T
TNO Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 667
Mavic Yksion Pro UST 25mm/28mm 6 bar / 87psi. (Har Mavic kalkulator for dekktrykk)
Vekt sykkel + meg ca. 100 kg
Mavic Ksyrium Pro UST disc hjul

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2617163 07/07/2020 12:06
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Slående forskjeller, alt fra rundt 40 psi til nærmere 100 psi ICON_SMILE

Forståelig ut fra forskjellig utstyr, oppsett, kroppsvekt, bruk og preferanser. Finnes ikke noe rett og galt her.

Men jeg kjenner meg igjen når Zipp anbefaler 50-58 psi for en rytter på 70 kg, 53-62 psi for 85 kg og 56-66 psi for 100 kg ICON_SMILE

Vel å merke (!) på brede felger (her 303 Firecrest) med brede dekk (her 28 mm) og slangeløst oppsett for å hindre gjennomslagspunktering ved lavt trykk.

Kjenner meg også igjen når Zipp sammenlikner høyt trykk (til venstre) med lavt trykk (til høyre) på ujevnt underlag:





Komfort er et opplagt og synlig poeng, som Zipp i sitt Total System Efficiency ICON_SMILE kaller "body vibration losses".

Sitat: Zippe
The whole-body vibration seen here stems from the amount the tires are able to absorb the bumps. More pressure leads to more vertical displacement. Low pressure cuts out road input significantly.

Zipp snakker også om fordeler med bred felg og brede dekk hva gjelder rullemotstand, aerodynamikk og ikke minst PSI vs. Power, men det er et minefelt som jeg ikke skal mene så mye om.

Sitat: Zipp
Data from our RollingRoad tests show the difference between ultra-low pressure and high pressure can account for 50 watts in efficiency gains on a rough road. (...) Added benefits of a wider tire at lower pressures are better handling and cornering. Your tires will not skip off small bumps and lose traction while cornering.

Jeg skal heller ikke mene stort om felger med hooks (felglepper) versus hookless (uten felglepper) for slangeløst oppsett. Jeg ser fordelene med hookless slik Zipp beskriver, men det forsinker dessverre arbeidet med endelig å komme frem til en felles standard slik at man trygt kan kombinere enhver slangeløs felg med ethvert slangeløst dekk uten praktiske ulemper eller potensielt dramatiske konsekvenser. Om noen vil se nærmere på det, kan jeg anbefale ferske Why road tubeless standards are a mess and how they’re slowly getting fixed. Men det er et annet tema for en annen tråd.

I lenken til Zipp over finner man også podcast og Zipps egen lufttrykk-kalkulator.

Det hele er omtalt på Bikerumor: Zipp RollingRoad shows why 303 Firecrest recommended tire pressures are so low.

Dette fører kanskje ikke til noe annet enn en massiv avsporing ICON_SMILE men jeg synes det er en grei illustrasjon på hvorfor noen av oss velger brede felger, brede dekk - og lavt trykk.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2617191 07/07/2020 16:06
Registrert: Mar 2018
Innlegg: 862
123nils Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2018
Innlegg: 862
Kan ikke mye om dette feltet, jeg bare kjører på. Pumper opp til det kjennes "greit". Alltid gjort det på alle typer sykler, funker som juling.
På Racer, Synspse Carbon disc, Continental Grand Prix 4000s II, 28mm, med slange, ca 4 bar + på begge. 🙂. Sikkert helt å sykle, men så er vel det poenget også (haha?)
Min vekt er ca 65 kg fordelt på 173 cm.

Redigert av 123nils; 07/07/2020 16:08.
Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2617215 07/07/2020 19:43
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
B
Brabus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 630
Kjører slangeløst, ryttervekt 72-75kg.
25mm dekk 95psi foran og 100psi bak

føler at jeg får bedre tilbakemelding eller følelse med underlaget med harde dekk


Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2617225 08/07/2020 00:00
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 58
R
rusleape Offline
Medlem
Offline
Medlem
R
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 58
Med slange. Ryttervekt 75 kg. 32 mm dekk med 4.2 bar foran og 4.3 bar bak.

Veldig fin komfort. Det føles litt tregere, uten at det er det. Sykkelen vipper litt rart i stående spurt eller stående oppoverbakke.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2617292 08/07/2020 13:22
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 5,155
One Pro 28 mm, rytter100 kg, trykk 80 psi. funker bra.


You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2617396 09/07/2020 11:08
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
For asfaltbruk:

25 mm GP5000: 70/80 foran/bak
30 mm Richey JB alpine: 45/55 foran/bak
32 mm Panaracer GK: 40/50 foran/bak
40 mm G-one Allround: 32/40 foran bak

For koseturer, regnvær eller kjøring på grus ville jeg vel sluppet ut ca 5 psi fra de fleste oppsettene her.

De to sistnevnte dekkene er slangeløse, men det betyr ingenting for dekktrykket jeg velger da jeg aldri sliter med gjennomslag på trykk som føles trygt og naturlig forøvrig å sykle med.

Ryttervekt +- 64 kg.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2617442 09/07/2020 18:19
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 263
S
soeder Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jul 2019
Innlegg: 263
Specialized roubaix pro 25/28mm med slange og ~6 bar.
~72kg.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2619367 26/07/2020 11:46
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 141
familyguy Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2018
Innlegg: 141
Dekk f/b: 28mm Pirelli P Zero Velo
Trykk f/b: 6,2/6,6 bar
Ryttervekt 83 kg på en sen ettermiddag

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2621642 11/08/2020 07:38
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Siden jeg allerede har sporet av tråden én gang uten å få rapp fra moderator, gjør jeg det igjen.

Sitat: Zipp
In general, we cyclists have been inflating our tires too much over too long (...) so long that the feel of over-inflated tires is ingrained in us.

As a result, getting back to more appropriate pressures is going to take some getting used to.

Bikerumor/Ask a Stupid Question #80: Zipp pumps out the answers for your questions on tire pressure

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2621647 11/08/2020 07:48
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 527
Skogsmann Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Feb 2020
Innlegg: 527
28 mm Slangeløse Schwalbe.
77 kg og 70 PSI.

Fantastisk komfort sammenlignet med 25 mm og 100 PSI clincher fra tidligere.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2621648 11/08/2020 07:49
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
M
magnusc Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 1,829
75 kg
28 mm GP5000
Tubeless
70-80/80 foran/bak.

Tubeless er ingen garanti for å unngå gjennomslagspunktering/snakebite når du slår igjennom til felgen. Du kan fort ødelegge dekket istedenfor slangen, eller i verste fall felgen. Jeg anbefaler dekktrykk som gjør at du ikke slår gjennom.


Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2641256 07/12/2020 12:49
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
I tillfelle noen skulle være interessert i det, så har SRAM en ganske bra (?) dekktrykkalkulator her: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Kan skru på alt mulig av dimensjoner, ink tubeless eller ikke, hook vs hookless osv..

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2641284 07/12/2020 15:25
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Jøss. Jeg får 4,9 og 5,2 bar når jeg bruker den kalkulatoren der og jeg har brukt 6,5 og 7,0 hele året!
(Basert på ryttervekt delt på 10).

Kan ikke skjønne jeg må så langt ned.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2641285 07/12/2020 15:36
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: Panda
Jøss. Jeg får 4,9 og 5,2 bar når jeg bruker den kalkulatoren der og jeg har brukt 6,5 og 7,0 hele året! (...) Kan ikke skjønne jeg må så langt ned.

Dette er Zipps anbefalinger, som jeg i all beskjedenhet allerede har postet litt om i denne tråden ICON_SMILE

F.eks. her og her.

Se også Josh Poertner, Silca: Your tires are lying to you!

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: Sepeda] #2641447 09/12/2020 07:57
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Jøss. De er jo helt riktige! ICON_WINK


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: pcb] #2642813 21/12/2020 09:12
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: pcb
I tillfelle noen skulle være interessert i det, så har SRAM en ganske bra (?) dekktrykkalkulator her: https://axs.sram.com/guides/tire/pressure.

Til opplysning og underholdning, et uhøytidelig blikk med krossrytteren Jeremy Powers på hvordan dekktrykk påvirker bremselengde.



Ekstra bonus for å følge SRAM/Zipp og Josh Poertners anbefalinger og gå bort fra steinharde dekk ICON_SMILE

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: Sepeda] #2642814 21/12/2020 09:28
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
Morsom video, men i fare for å være wise ass så er det jo selvsagt åpenbart at trykk og bredde begge to påvirker gummiarealet på asfalten og dermed påvirker bremselengde forutsigbart.

Men lurer selvsagt på hva karbon felgbrems på vått føre med 100 psi 23mm ville gitt i bremselengde her :-)

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: pcb] #2642820 21/12/2020 09:46
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: pcb
Morsom video, men i fare for å være wise ass så er det jo selvsagt åpenbart at trykk og bredde begge to påvirker gummiarealet på asfalten og dermed påvirker bremselengde forutsigbart.

ICON_SMILE

Men det interessante er summen av fordeler.

Hvor åpenbart ville det vært for kun kort tid siden at bredere dekk og lavere trykk ikke bare gir bedre komfort, men også lavere rullemotstand og kortere bremselengde?

Og hvor åpenbart er det i dag at de fleste vil oppnå optimalt kombinasjon av disse fordelene med et trykk i nærheten av det som anbefalt av Zipp, for eksempel rundt 4 bar/60 PSI i 28 mm for en rimelig lett rytter?

Ja, noen har mistenkt det lenge, men jeg er overbevist om at det fortsatt er langt fra åpenbart for de fleste landeveissyklister ICON_SMILE

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: Sepeda] #2642822 21/12/2020 09:58
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
Helt enig i det, og at det er en stor mental overgang å vende på gamle vaner her :-)

For å ikke bare være wise ass, så var det faktum at lavere trykk også gir lavere rullemotstand det som har overrasket meg mest. Det samme fysiske faktum som gjør at du får kortere bremselengde med bredere dekk og lavere trykk (og dermed større kontaktflate) skulle man egentlig tro påvirket rullemotstand i negativ retning.

Det var dagens fysikkspørrespalte på ungdomsskolenivå ;-)

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: pcb] #2642823 21/12/2020 10:04
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: pcb
Det samme fysiske faktum som gjør at du får kortere bremselengde med bredere dekk og lavere trykk (og dermed større kontaktflate) skulle man egentlig tro påvirket rullemotstand i negativ retning. (...) Det var dagens fysikkspørrespalte på ungdomsskolenivå ICON_WINK

Og noen mulige svar får du altså fra Silcas Josh Poertner, som får dagene til å gå ved å hjelpe folk som Peter Sagan med å velge lufttrykk ICON_SMILE

Der finner du også den hyppig gjengitte forklaringen på hvorfor mange ryttere opplever at høyt trykk og tilbakemeldinger fra underlaget gir følelsen av at det går fort.

Blandeveisguru Jan Heines tester og forklaringer er også interessante, og mindre tidkrevende ICON_SMILE

Og så har du alltid Zipps betraktninger (se "PSI versus Power"), ref. deres kalkulator. Er du flink i matte og vil ha grunnlaget for Zipps konklusjoner, se TSE Explained ICON_SMILE

Ikke at dette behøver å være avgjørende for noen av oss! Enhver må velge det man trives best med. Men det er jo alltids noe å nerde om.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: pcb] #2642842 21/12/2020 12:55
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578
tregil Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578
Sitat: pcb
Morsom video, men i fare for å være wise ass så er det jo selvsagt åpenbart at trykk og bredde begge to påvirker gummiarealet på asfalten og dermed påvirker bremselengde forutsigbart.

Men lurer selvsagt på hva karbon felgbrems på vått føre med 100 psi 23mm ville gitt i bremselengde her :-)



På tide med ABS bremser? Finnes tilgjengelig for E-sykler

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2642857 21/12/2020 17:29
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Ved teoretisk optimal bremsing vil vel ikke verken trykk eller bredde på dekkene bety noe særlig for bremselengden på bar asfalt, all den tid man ikke klarer å overskride grepet på forhjulet før bakhjulet letter. Da blir det vektfordeling og (eventuelt bremsekraft om man ikke har sterke nok bremser) som avgjør stopplengden.

I praksis vil vel de fleste måtte kjøre med litt vekt på bakhjulet også under full brems, og da kommer grepet på bakhjulet inn. Men at det skulle utgjøre så mye som videoen her viser for en så dyktig syklist, overrasker i alle fall meg litt.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: Elmersen] #2642917 22/12/2020 10:20
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 179
Her må jeg ta på meg selvkritikkshatten og gå i meg selv. Her har kvalitetskontrollen sviktet og fysiske lover blitt kastet ut av vinduet i søken etter heder og ære i en blind tro på egen logikk og fornuft.

Elmersen har selvsagt rett; økt areal gir redusert trykk per areal og dermed mindre friksjon per areal = samme friksjon uavhengig av areal.

Så 22 Des-utgaven av meg selv har da bestemt seg for å være enig i at det overraskende stor forskjell :-)

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2645322 21/01/2021 09:18
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Har ofte tenkt at det ville vært deilig å kunne senke eller heve lufttrykket etter behov bare ved å trykke på en knapp på styret.

Som når du etter noen deilige mil på slikemyk asfalt dundrer inn på en humpete skogsvei. Eller motsatt. Mange av oss bruker jo landeveissykkelen til slikt også.

Og så viser det seg at... Det kan man ICON_LAUGH

[Linket bilde]

Gravaa: Adapt your tire pressure on the fly

Bikerumor: Gravaa gets closer to lightweight integrated tire pressure management system

Ja, du må ikke bry deg så mye om vekt, da. Hittil, i hvert fall. Men vi nærmer oss.

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2670844 30/06/2021 17:18
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Bare for å vekke tråden til live igjen for sesongen - dagsferskt fra Bikeradar.



Noe omstendelig og repeterende i formen, men verdt å se.

Selv synes jeg Pirellis anbefalinger ved ca. 5:00 i denne videoen er høye, i hvert fall for slangeløst oppsett, og foretrekker fortsatt SRAMs trykk-kalkulator.

(Noe helt annet i samme video: Bikeradar har visst fått låne Dan Bighams styre for å komme rundt UCIs forbud mot supertuck thinking Smalt og flared er det i hvert fall ICON_SMILE )

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2671831 07/07/2021 19:54
Registrert: May 2020
Innlegg: 64
ryggemoss Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2020
Innlegg: 64
98kg
kjører høyt trykk. 7,5bar som regel hvis det er max 8bar (det gjør jeg nå på 28mm dekk)

Har gjort cirka det samme med 25mm også, uten eneste punktering.

kjører jeg for høyt? haha sikkert, men jeg har ikke hatt noen problemer med det

Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2671863 08/07/2021 05:59
Registrert: Feb 2017
Innlegg: 96
F
Freddepåski Offline
Medlem
Offline
Medlem
F
Registrert: Feb 2017
Innlegg: 96
80kg - 96psi foran, 93psi bak
Jeg tørr nesten ikke gå lavere enn dette foran, da i stående posisjon ser det litt labert ut med 96psi.

Redigert av Freddepåski; 08/07/2021 06:00.
Re: Hvilket trykk kjører du? [Re: KER] #2671866 08/07/2021 06:13
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
I tillegg til kroppsvekt, oppgi gjerne dekkbredde og oppsett (slange, slangeløst, pariser).

Om du vil være litt mer presis, hvilke dekk.

Om du vil være enda mer presis, målt reell dekkbredde.

Og om du vil være skikkelig nerdete, indre felgbredde og utforming av felgen (hooks eller hookless).

yes ICON_SMILE

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino