Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Barbere legger + selbruningkrem (knis)

Re: Barbere legger + selbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611600 04/06/2020 07:56
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Mons Pelle
Sitat: sykkeloyvind

Vil selbruning gjøre det vanskelig å få naturlig tan i naturlig sollys? At det ligger som er buffer utenpå huden?

For en del år siden fikk jeg et tips av Norges mestvinnende syklist gjennom tidene. Selvbruningskrem kombinert med sol og/eller solarium gir ekstra fart på brunfargen på beina. Men det finnes også solkrem med solfaktor og selvbruning - disse vil selvfølgelig fungere som en buffer, eller solkrem om du vil.

Har du noen kilder på det med at solbruningskrem kombinert med sol/solarium gir en ekstra boost? Eller snakker du om egen erfaring/andres erfaring? EDIT: "Norgest mestvinnende syklist gjennom tidene", og du er sikker på at han mente det seriøst? ICON_SMILE

Hun sa det med et realt glimt i øyet, så klart. Men selvbruning og fuktighetskrem uten faktor vil nok begge hindre at huden ser tørr og blass ut, noe som kan fremheve en ekte brunfarge også.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Menkromsen] #2611619 04/06/2020 09:31
M
Mons Pelle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Menkromsen

Haha. Ja jeg skjønner godt at det er et tabu belagt tema. Men egentlig gir jeg blanke faen i hva andre synes, så lenge jeg synes det funker for meg.

Litt sleivspark kanskje, -men handler ikke forfengelighet i stor grad om hva man tenker at andre tenker om en selv?

Gir du egentlig blanke faen i hva andre synes?

Ok - bena dine er hvite. Det er mine også. Jeg går bra hvit til gyllen lys om jeg er ivrig på sykkelen en sommer. Vi er nordmenn dog - og mange av oss er nettopp, lyse i huden. Det gir oss noen fordeler ift. d-vitamin opptak her i kalde og mørke nord.
Vær stolt av det tenker jeg!

Selvbruningskrem er for 14-årige jenter vil nå jeg si -men igjen, jeg bryr meg ikke så altfor mye om hva andre verken gjør (eller tenker om meg) -sålenge det ikke påvirker meg på noen måte. Funker for meg ICON_SMILE

Var kanskje litt dårlig formulering fra min side, så jeg tar tilbake den. Poenget jeg prøvde å si er at jeg misliker mine bleke bein helt glattbarbert tidlig på sesongen. Men for å si det igjen, jeg bruker ikke selvbruningskrem ut hele sesongen, det er kun i begynnelsen. Sliter ikke noe særlig med dårlig selvtillit, men JEG føler meg bedre når jeg kan se litt tan på beina mine. Det er kun for å gi meg en god start på sesongne og bygge på denne tan'en med naturlig sollys. Jeg er kanskje litt forfengelig på noen områder. Så lenge det funker for meg, så er det ingen problem. Kanskje noen har sterkere formeninger om dette enn meg. Men det får da så være. Hver sin smak. ICON_SMILE

Samtidig kan jeg si at jeg sliter med mye tørr hud, og lotion, samt litt selvbruningskrem smører beina godt. Og i tillegg sliter jeg med å få farge på leggene. Huden er som regel mye tykkere på beina/leggene.

Redigert av Mons Pelle; 04/06/2020 09:34.
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: vetleg] #2611620 04/06/2020 09:36
M
Mons Pelle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: vetleg
Tørrshaver med en barberkniv fra tidlig 1900 tall til blodet spruter og bruker faen meg ikkeno krem.

Neida. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke brunkrem, men jeg blir fort brun. Ville kanskje valgt en sokkefarge som er litt snill mot huden de første turene med shorts. Jeg synes legga ser grå ut på starten av sesongen uansett.

Hvilken sokkefarge da? ICON_SMILE

Hvite sko og hvite sokker fremhever nok brunfargen bedre. Synd jeg fikk for svarte sko og svarte sokker..

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611621 04/06/2020 09:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har nå alltid trodd at syklister blir brunere på knærne og lårene enn på leggene på grunn av vinklene mot solen.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: altitude] #2611642 04/06/2020 10:54
M
Mons Pelle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: altitude

Er litt skeptisk til mye bruk av solarium, men det har hendt seg at jeg har gjort det noen ganger. Mange sier det er helsefarlig (kanskje de nyere solariumene er mindre farlig enn de gamle, noe som vet?), og ikke minst er det ganske dyrt. Vanskelig å vite hvem man skal tro på angående hvor farlig solarium er. Men å legge av et par hundringser til solarium når sommeren er kjip med en ukes tid regn, er vel innafor. Ingen utreise til utlandet i år betyr vel at det er en større andel bleikfiser på veiene i sommer.

Skal ikke påberope meg ekspert kunnskap her. Men jobber innen helsevesenet (ikke som lege) og veldig mange leger omtaler solarium konsekvent som kreftgrill. Jeg tolker det som lite positivt. Har brukt solarium litt før, men har helt sluttet med det. Grunnen er for det første at jeg har innsett at jeg totalt mangler pigment så det er meningsløst uansett, og for det andre jeg er bekymret for stråleskader. Og i forhold til siste moment og risikovurdering kan det nevnes at jeg på enkelte sykt varme fine sommerdager sykler uten hjelm.

Men er det noen spesiell forskjell på UV strålene fra solarium kontra UV strålene fra solen da?

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Valentino] #2611647 04/06/2020 11:05
M
Mons Pelle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Valentino
Jeg har nå alltid trodd at syklister blir brunere på knærne og lårene enn på leggene på grunn av vinklene mot solen.

Jeg har lest en god del om dette på nettet. Kan ikke komme med noen kilder her og nå, men konklusjonen jeg kom frem til var at huden på legger (både foran og bak) har tykkere hud enn f.eks over knærne. Nese, ører og nakke har mye tynnere hud, og huden på fremside armer, samt ansikt ligger sånn midt i mellom. Derfor er det viktigere å smøre nakke, nese og og ører godt med høyere faktor. Noen har tykkere hud på legger enn andre. Noen får så og si nesten aldri god farge på leggene. Jeg smører nakke med minst 30 i solfaktor når solen steker på det verste. Samme gjelder nese og ører. Om jeg begynner å bli skikkelig solbrent på nakke, nese og ører kjører jeg 50 blokk. Legger smører jeg nesten aldri, med mindre det er tidlig sesong og jeg begynner å bli skikkelig solbrent. Ansiktet smører jeg ofte med solfaktor 20 for å unngå solskader (rynker og skader på hud er ikke noe særlig). Solfaktor 20 på armer når jeg begynner å bli litt solbrent.

Lengre ut i sesongen når jeg har fått fin farge trenger jeg ikke noe særlig mye solkrem.

Redigert av Mons Pelle; 04/06/2020 11:07.
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611656 04/06/2020 11:32
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bruker blokk på nesen og 30 forøvrig.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Iselilja] #2611670 04/06/2020 12:49
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Iselilja
Dette må være den søteste tråden jeg har sett her inne. Hvis dere bruker selvbruningskrem, så gå for en av god kvalitet. Det er noen som lukter selvbruning lang vei, og det er kanskje greit å unngå ICON_WINK damer kan gjenkjenne den lukten skull skull

Anbefaler voks fremfor shaving, så slipper dere stikkete legger. Blir så smooooth atte. Må ha guts nok til å rive av selv da. Litt selvpining, lide for skjønnheten ICON_WINK

Voksing av lår og legger er jo ikke noe verre enn pirkeprøven vi fikk på barneskolen. så vidt det merkes, etter min erfaring.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611673 04/06/2020 13:11
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hvorfor er det ofte setningen i denne og andre tråder "barbere legger" som er er greia, hvem i all verden barberer bare leggene. Hos meg går jobben opp under skrotum

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Valentino] #2611674 04/06/2020 13:13
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Valentino

Her tar du opp noe viktig. Dersom formålet er å fremstå som en die hard syklist, så gjelder det å holde leggene hvite foran og brune bak. Hjelmstroppskille er valgfritt.

'...once more, and more intensity!'
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611680 04/06/2020 13:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Snille dere.
Kan vi ikke skrive norsk.
Tan = brunfarge
Shave = barbere

Hilsen
Gromp.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: EmilZipp] #2611681 04/06/2020 13:36
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når folk tror at leg warmers oversettes til leggvarmere...

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: EmilZipp] #2611687 04/06/2020 14:01
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp
Hvorfor er det ofte setningen i denne og andre tråder "barbere legger" som er er greia, hvem i all verden barberer bare leggene. Hos meg går jobben opp under skrotum

+1

Vi barberer beina! BEINA!

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Barbere legger + selbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611688 04/06/2020 14:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvem i all verden barberer bare leggene?

[Linket bilde fra cdn.road.cc]

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611689 04/06/2020 14:04
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg endte opp med å fjerne hår på magen en gang. Hårfjerningsskum er kraftige saker, så det er lurt å følge med når man skal påføre dette helt nede ved anklene.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Sepeda] #2611690 04/06/2020 14:06
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda

Det har en volumiserende effekt da, rent visuelt.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Juffe] #2611692 04/06/2020 14:17
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Juffe

Det har en volumiserende effekt da, rent visuelt.

Også kjent som "hamsterpants" ICON_SMILE

// Too many roads, too little time
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Sepeda] #2611693 04/06/2020 14:31
RoyE Offline
Besatt
Besatt

Og nettopp derfor er det beina vi barberer, ikke leggene. Jeezus...

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611705 04/06/2020 15:41
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: altitude

Er litt skeptisk til mye bruk av solarium, men det har hendt seg at jeg har gjort det noen ganger. Mange sier det er helsefarlig (kanskje de nyere solariumene er mindre farlig enn de gamle, noe som vet?), og ikke minst er det ganske dyrt. Vanskelig å vite hvem man skal tro på angående hvor farlig solarium er. Men å legge av et par hundringser til solarium når sommeren er kjip med en ukes tid regn, er vel innafor. Ingen utreise til utlandet i år betyr vel at det er en større andel bleikfiser på veiene i sommer.

Skal ikke påberope meg ekspert kunnskap her. Men jobber innen helsevesenet (ikke som lege) og veldig mange leger omtaler solarium konsekvent som kreftgrill. Jeg tolker det som lite positivt. Har brukt solarium litt før, men har helt sluttet med det. Grunnen er for det første at jeg har innsett at jeg totalt mangler pigment så det er meningsløst uansett, og for det andre jeg er bekymret for stråleskader. Og i forhold til siste moment og risikovurdering kan det nevnes at jeg på enkelte sykt varme fine sommerdager sykler uten hjelm.

Men er det noen spesiell forskjell på UV strålene fra solarium kontra UV strålene fra solen da?

Ja, lysrørene i solarium gir ikke samme lys/frekvens som vanlig sollys. De gir sterkere stråling av av det spekteret av lys (UV) som gir brunfarge, men det er visstnok også dette spekteret av lys som er særlig skadelig i forhold til å gi hudkreft.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Sepeda] #2611713 04/06/2020 16:45
Iselilja Offline

skull skull lenge siden jeg har ledd så godt. Nå vet jeg ikke om det er deg eller ikke, men det der satte meg helt ut.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: særp] #2611714 04/06/2020 16:49
Iselilja Offline
Sitat: særp
Sitat: Iselilja
Dette må være den søteste tråden jeg har sett her inne. Hvis dere bruker selvbruningskrem, så gå for en av god kvalitet. Det er noen som lukter selvbruning lang vei, og det er kanskje greit å unngå ICON_WINK damer kan gjenkjenne den lukten skull skull

Anbefaler voks fremfor shaving, så slipper dere stikkete legger. Blir så smooooth atte. Må ha guts nok til å rive av selv da. Litt selvpining, lide for skjønnheten ICON_WINK

Voksing av lår og legger er jo ikke noe verre enn pirkeprøven vi fikk på barneskolen. så vidt det merkes, etter min erfaring.

Nei det gjør ikke spesielt vondt, men kan være ekkelt å gjøre det selv i starten. Som å rive av et plaster.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611724 04/06/2020 17:40
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Bildet er dessverre ikke så langt fra sannheten her i gården, med unntak av at hårshortsen stopper lenger opp, tidlig på sesongen. Dvs før man begynner å bli nøyere, og må stelle seg ordentlig. For de av oss som kommer fra et mer hårete folkeslag, så er det jo hvert år en utfordring med tanke på hvor stopper man. Lårene, badebukselinjen (er det er greit uttrykk vi kan adaptere?), eller røsker man med seg hele sulamitten. I såfall må man kanskje gå løs på overkroppen også?

Har prøvd tradisjonelle one blade-barberhøvler. Det ble et blodbad uten like. Frarådes på det sterkeste.

Selvbruning ødelegger jo eventuelt stoltheten over skillet man har klart å opparbeide seg. Blir rett og slett juks.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611727 04/06/2020 17:58
Iselilja Offline
Hvis dere vil ha en kvinnes synspunkt, så stemmer jeg for alt eller ikke noe. Med alt mener jeg opp til lysken. Hadde typen min shavet seg slik tror jeg ikke det hadde blitt noe på han skull skull

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611734 04/06/2020 18:27
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er lettere å få sadelsår med barbert lyske enn ikke. British Cyclings kvinnelige utøvere hadde problemer inntil det ble kjøpt inn maskiner og ordre ble gitt om frisert dusk, ikke barbert. I kid you not.

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611741 04/06/2020 18:46
V
Vereide Offline
Fersking
Fersking
V
Glatt fra adamseplet og ned er idealet!

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611767 04/06/2020 20:29
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis det blir en trend med selvbruning forsvinner jo hele gleden av å bli stolt av sitt eget hardt opparbeidede skille. Kan ikke ha noe av det! Har du bleike legger? HTFU og kom deg ut på sykkelen!

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611769 04/06/2020 20:34
Iselilja Offline
Solarium med sykkelbuksen på? skull skull

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611784 04/06/2020 21:16
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Folk får gjøre hva man vil, men hva er greia med å barbere beina som syklist? Fanger de små duna virkelig så mye luft at det er et hav av watt å hente på det?

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: rusleape] #2611791 04/06/2020 21:46
P
Preacher Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: rusleape
Folk får gjøre hva man vil, men hva er greia med å barbere beina som syklist? Fanger de små duna virkelig så mye luft at det er et hav av watt å hente på det?

Takk! Så hjertens enig. Ser ikke at hårvekst mellom en korrekt antrukket sokk og bib skal være så fælt vindfang?

Re: Barbere legger + selvbruningkrem (knis) [Re: Mons Pelle] #2611797 04/06/2020 22:03
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
i følge specialized sin vindtunelltesting førte barberte bein til en 7% reduksjon i luftmotstand, så det teller faktisk mer enn man skulle tro!

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå