Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sram, litt forvirrende kjedelengder?

Sram, litt forvirrende kjedelengder? #2611177 02/06/2020 16:33
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har en sånn gnagende tvil om jeg har kjørt med litt for kort kjede den siste tida, og tenkte jeg skulle dobbeltsjekke med SRAMs instruksjoner for å være på den sikre sida framfor å kappe nytt kjede utfra det som har stått på, da jeg har lekt litt med ulike størrelser på drev.

Men jeg ble litt usikker nå, da det ser ut til at de opplyser litt motstridende i hhv manual og instruksjonsvideo. Jeg er forøvrig old school og kjører med 11-delt (10-44T med Wolftooth på en X01-kassett). Noen som kan redegjøre hva som er å anbefale for en kar som ble litt usikker her? Tenkte å være helt sikker på at ting er rett nå, iom at jeg ødela et Wolftooth-drev på merkelig vis i fjor som jeg fikk bytta på garanti.

I videoen sier hun jo tydelig "one inner, and one outer to the wrapped length of the chain", mens i manualene som linkes til sies det to par linker for fulldempa sykler med Eagle eller endelt.

[Linket bilde]

EDIT: Det ser ut til at video-linkingen er brukket igjen.
EDIT2: Ser ut til å gjelde når jeg tar med argument for å starte video fra 1:10

Vedlegg
Screenshot 2020-06-02 at 18.31.48.png (148.04 KB, 516 nedlastinger)
Redigert av perbl; 02/06/2020 17:09.

Per B.
Re: Sram, litt forvirrende kjedelengder? [Re: perbl] #2611216 02/06/2020 19:46
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nei, ser du det. Jeg ser jeg muligens mistolker figuren, det var jo en Eagle-logo på fullsuspension-sykkelen og. Så da er det vel samsvar mellom at man bruker kun ett par ekstra ledd i både video og manual.

Jeg var nok litt farga av at jeg leste denne i samme slengen: https://sram.zendesk.com/hc/en-us/a...oper-length-when-installing-a-new-chain-

Redigert av perbl; 02/06/2020 19:48.

Per B.
Re: Sram, litt forvirrende kjedelengder? [Re: perbl] #2611563 03/06/2020 22:50
mogens Offline
Besatt
Besatt
Figuren stemmer også med det Park Tool sier om kutting av kjede.
https://www.parktool.com/blog/repair-help/chain-length-sizing

Som generell regel står det da at man legger kjede om største bakdrev og største fordrev og legger til et indre + et ytre ledd, med unntak av:

"The amount of rivets added is different if you are using the following component configurations:

A SRAM® derailleur with an eleven or twelve speed cassette and a single front chainring with no rear suspension. With this system, add four rivets from the reference rivet.

Another consideration deals with rear suspension. The distance between the rear cogs and front chainrings will change as the suspension compresses and moves for bumps. To account for that, disconnect the shock, and compress the linkage.

This is the maximum possible distance between the front and rear sprockets. With the suspension held in place, we use the same technique as before, adding two rivets for the cutting point. This is for all bikes with rear suspension including SRAM® 11- and 12-speed 1x systems."

Re: Sram, litt forvirrende kjedelengder? [Re: perbl] #2611568 04/06/2020 05:51
R
retsirk Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Re: Sram, litt forvirrende kjedelengder? [Re: retsirk] #2611578 04/06/2020 06:32
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Den der er vel ikke så egna på fulldemper iom at kjedet vil strekkes når man komprimerer.

Forøvrig fant jeg ut at jeg hadde kjørt med litt for kjede til oppsettet, så ny kassett og kjede er på vei, da jeg fant ut at kassetten hadde mista en tann og nok er mer slitt enn jeg trodde.

Per B.

Moderator  support