Etter og endelig ha fått en landeveis sykkel i garasjen ser jeg at INGEN av pumpene jeg klarer det dekktrykket som skal inn i landeveisdekk. Mine stakkars pumper som har fungert utmarket på lave dekktrykk for terrengsykkler henger rett og slett ikke med.
Trenger derfor anbefalinger for: - Gulvpumpe må ha PSI/Bar "måler" - Pumpe til og ha med på tur (må passe i rygg lomma på SWAT Biben)
Det kommer an på vekten, personlige preferanser og dekkbredde. Jeg er rundt 100kg og sykler gjerne på over 100 psi bak. Faktisk slik at ved 100psi gir dekket/slangen til tider veldig mye etter.
Kjenner også folk på 70-80kg som foretrekker godt over 100psi (så vet jeg på at tidspunkt taper man mer enn man tjener på harde dekk).
Alle de pumpene jeg har eid klarer godt over 100psi uten problemer. Litt vondt for å tro at du klarer å kjøpe ei ny pumpe som ikke håndterer det noe sted?
Har også biltema gulv-pumpe. Fungerer helt utmerket, også til relativt høye trykk. En Lezyne HP drive pumpe som alltid sitter på sykkelen, og en Blackburn Wayside Hybrid som reisepumpe.
Dekktrykk kalkulator laget av Josh Poertner, nå eier av Silca, tidligere Zipp, som har jobbet ganske mye med optimalisering av bl.a. lufttrykk hos proffer etter eget utsagn. Kalkulatoren skal være basert på disse målingene og ikke teoretiske beregninger.
De snakker litt om kalkulatoren i en av Marginal Gains podcast episodene. Dekktrykk har vært hyppig diskutert i andre episoder, og det skal være bedre med litt for lavt trykk enn for høyt, i allefall med tanke på å minimere motstand i dekk. Er en del bakgrunnsmatriale fra podcastene på Silcas blogg sider.
Dekktrykk kalkulator laget av Josh Poertner, nå eier av Silca, tidligere Zipp, som har jobbet ganske mye med optimalisering av bl.a. lufttrykk hos proffer etter eget utsagn. Kalkulatoren skal være basert på disse målingene og ikke teoretiske beregninger.
Merk at man absolutt bør bruke Pro Version. Den får man tilgang til ved å legge inn navn og e-postadresse. Ja, litt reklame i innboksen lever jeg godt med.
Liker særlig godt at man kan definere type underlag. Faller godt sammen med egen erfaring.
Som flere brukere allerede har påpekt, savnes det en funksjon for å skille mellom type oppsett - med og uten slange, eller evt. pariser. Jeg antar at det vil komme med tiden. For øyeblikket vil jeg tro at Silcas database/målinger fra proffsirkuset i praksis er pariserdekk. Men trolig likevel justert for slange, noe som i så tilfelle kan gi en dreining i anbefalingene i retning av høyere trykk. Det siste er spekulasjon fra min side.
Man kan se Poertner i fri utfoldelse i dette intervjuet, som jeg hyppig lenker til:
Til trådstarter: Silca er et hett tips for pumpe.
Men jeg lurer på hvilke pumper du har som ikke takler landeveistrykk?
Og er du på utkikk etter en gulvpumpe eller minipumpe?
Og siden jeg først er så nysgjerrig: Oppgi gjerne også dekkbredde, ca kroppsvekt og oppsett med/uten slange
100 psi/7 bar var nok kanskje standard på 23 mm dekk. Nå med 25, 28 og 32 mm dekk bør 80 psi være maks. De aller felste gulvpumper klarer dette greit. Men vi har en high-volume pumpe fra Specialized på kontoret. Den makser ut på 45 psi, så det finnes jo pumper som ikke klarer dette.
Har også biltema gulv-pumpe. Fungerer helt utmerket, også til relativt høye trykk. En Lezyne HP drive pumpe som alltid sitter på sykkelen, og en Blackburn Wayside Hybrid som reisepumpe.
Har den samme Lezynepumpa på sykkelen.
Måtte ta den i bruk for første gang forrige uke, og slet med at den skulle skrus fast i ventilhodet - som da ble med ut når jeg skulle ta av ventilen igjen. Fikk det til, men her må det være en eller annen utrolig noob-feil jeg gjorde. Noen som kan opplyse meg?
Måtte ta den i bruk for første gang forrige uke, og slet med at den skulle skrus fast i ventilhodet - som da ble med ut når jeg skulle ta av ventilen igjen. Fikk det til, men her må det være en eller annen utrolig noob-feil jeg gjorde. Noen som kan opplyse meg?
Noen lezyne-pumper har en sort knapp på slangen som du skal trykke på før du skrur av slangen fra ventilen. Når du skrur ut bør du skru med lett drag. Du skal skru like mange runder av som på, for så å trekke slangen av ventilen. Hvis du skrur og skrur kommer kjernen til slutt med. I tillegg bør kjernen være skrudd i skikkelig. Hvis kjernen kommer ut er det ingen krise. Sett fingeren på hullet i ventilen slik at du stopper lufta fra å blåse ut. Skru kjernen ut av slangen på pumpa og sett tilbake i hjulet igjen.
Ja, veier man over 100 kilo bør man nok ideelt sett unngå 25 mm dekk uansett.
Finnes det noe empiri bak denne uttalelsen? Hva er anbefalt dekkdimensjon i så tilfelle? Jeg spør fordi jeg er 100+, og har akkurat gått opp fra 23mm til 25mm. Burde man da hatt 28mm? Sliter med å få plass i rammen til dette, tror jeg..
Du må nok bare kaste sykkelen på dynga er jeg redd... jeg tror dog at han hovedsaklig sikter til at komforten lider med harde 25mm dekk - ikke at det er utrygt
jeg (på 82kg) sykler gladelig på 25mm pumpet til 7 bar. byttet faktisk akkurat fra 28mm (samme dekk - vittoria corsa), og synes ikke det er noe nevneverdig forskjell på veiene i oslo og omegn.
Ja, veier man over 100 kilo bør man nok ideelt sett unngå 25 mm dekk uansett.
Finnes det noe empiri bak denne uttalelsen? Hva er anbefalt dekkdimensjon i så tilfelle? Jeg spør fordi jeg er 100+, og har akkurat gått opp fra 23mm til 25mm. Burde man da hatt 28mm? Sliter med å få plass i rammen til dette, tror jeg..
De fleste bør jo egentlig ha 28 mm i stedet for 25 - og det blir nok mer relevant jo mer man veier. Men er det ikke plass, så må man klare seg med 25. Da ville jeg uansett prøvd å klare meg med 80 psi eller der omkring. Føler du det blir for mykt så kan du øke litt.
Unngå som i komfort? Sto 23mm på da jeg kjøpte min første landevei. Kan ikke si jeg syntes det var noe problem med mine 100kg. Faktisk så jeg vurderer å kjøpe 23mm foran neste gang.
Unngå som i komfort? Sto 23mm på da jeg kjøpte min første landevei. Kan ikke si jeg syntes det var noe problem med mine 100kg. Faktisk så jeg vurderer å kjøpe 23mm foran neste gang.
Nå føler jeg det er en viss kranglelyst her, men shit au. Jeg skal prøve å stå i det. Ønsker du 23 mm dekk får du nok mange på salg, hvis du klarer å finne restlagrene i butikkene.
Ja, bransjen er konservativ, se bare på anbefalt trykk på terrengdekk - ofte står det 40+ psi på dekksider på terrengdekk. "Ingen" bruker mer enn 30 psi i terrengdekk i dag. På landeveien har trenden gått mot større dekk, både av komforthensyn, men også da det viser seg at store dekk ruller minst like bra som smale dekk på reelle underlag. Det er "ingen" fordeler med smalere dekk enn 28 mm (lavere vekt dog), men mange ulemper med smalere dekk. Bredere dekk, i betydningen 28-32 gir høyere komfort, bedre punkteringsmotstand, lavere rullemotstand (under noen forhold), lavere luftmotstand på bredere felger.
Det går selvfølgelig helt fint å sykle med 23 mm. Vi klarte oss helt fint med 9 kilo stålsykler, alu-felger, 32 eiker, Turbo-seter og vide uelastiske polyestertrøyer med kort glidelås også, akkurat som vi syklet de samme stiene i terrenget med 1,9 tommers dekk, felgbremser, 60 mm vandring i dempergaffelen og 50 psi i dekkene. Til tross for at noe funket før, går det an å nyte fremskrittet og fordelene ny teknologi gir på noen områder.
Den silca-kalulatoren syns jeg ga rare utslag. Med min systemvekt (ca 75 kg +-) og 25 mm dekk, anbefaler den 91,5 psi bak og 89,5 foran. Til sammenligning sier den klassiske grafen med 15 % dropp ca 88 psi bak og 55 foran (med 60/40 vektfordeling, vet ikke hva som er reellt for meg).
Bakhjulet er de ganske enige om, men forhjulet skiller jo enormt! Selv pleier jeg å kjøre ca 80 bak og 70 foran, eller snaut det om jeg skal på kosetur.
Gjennomslagspunkteringer for meg er forøvrig ikke tema. Har aldri opplevd det i voksen alder.
Det er "ingen" fordeler med smalere dekk enn 28 mm (lavere vekt dog), men mange ulemper med smalere dekk. Bredere dekk, i betydningen 28-32 gir høyere komfort, bedre punkteringsmotstand, lavere rullemotstand (under noen forhold), lavere luftmotstand på bredere felger.
Mye bra med bredere dekk, men at 28 + mm skal gi lavere luftmotstand på landeveisfelger, er jeg skeptisk til. Et 28 mm dekk på brede felger måler som regel 30+ mm reellt, selv med dagens nye standard. Da bør felgen normalt sett være godt over 30 mm. Det finnes, men er ikke så vanlig. De fleste aero-folk jeg har lest om på nett, mener at 23-25 mm er best for samspillet med felgen, selv på moderne og brede felger på rundt 28-30+ mm. Specialized testet sine Roval 50-felger på 29 mm med 24 mm dekk.
Nå føler jeg det er en viss kranglelyst her, men shit au. Jeg skal prøve å stå i det. Ønsker du 23 mm dekk får du nok mange på salg, hvis du klarer å finne restlagrene i butikkene.
Ja, bransjen er konservativ, se bare på anbefalt trykk på terrengdekk - ofte står det 40+ psi på dekksider på terrengdekk. "Ingen" bruker mer enn 30 psi i terrengdekk i dag. På landeveien har trenden gått mot større dekk, både av komforthensyn, men også da det viser seg at store dekk ruller minst like bra som smale dekk på reelle underlag. Det er "ingen" fordeler med smalere dekk enn 28 mm (lavere vekt dog), men mange ulemper med smalere dekk. Bredere dekk, i betydningen 28-32 gir høyere komfort, bedre punkteringsmotstand, lavere rullemotstand (under noen forhold), lavere luftmotstand på bredere felger.
Det går selvfølgelig helt fint å sykle med 23 mm. Vi klarte oss helt fint med 9 kilo stålsykler, alu-felger, 32 eiker, Turbo-seter og vide uelastiske polyestertrøyer med kort glidelås også, akkurat som vi syklet de samme stiene i terrenget med 1,9 tommers dekk, felgbremser, 60 mm vandring i dempergaffelen og 50 psi i dekkene. Til tross for at noe funket før, går det an å nyte fremskrittet og fordelene ny teknologi gir på noen områder.
Apropos kranglelyst. Haha.
Skjønner fortsatt ikke hva problemet er med 23mm og 100kg er? Luftmotstand er den viktigste fordelen selvsagt. Så hvis jeg komfortmessig ikke merker noen forskjell på 23 og 25 foran - og felgen er laget for 23mm - hvorfor skulle man da gå for 25mm? Hvis du mener man uansett "alltid" skal ha 25-28 eller hva det nå til slutt blir så greit nok, men du koblet det til vekt - ergo spørsmålet. Hadde ingenting med kranglelyst å gjøre.
Jeg argumenterer ikke for 23mm egentlig, men jeg ser ikke helt den store nødvendigheten av å bytte hvis man er fornøyd med 23mm. Så er jeg klar over at veldig få sykler på 23mm i dag selv blant proffene (hvor nå felgene er designet for bredere dekk uansett).
Har begynt å skille mer på trykk foran/bak i år etter å ha sett den 15% dropp-grafen. Syns det har vært vellykket, selv om jeg som sagt ikke har fulgt den helt ut. Trives nå med en trykkforskjell foran/bak på 10-15 %. Det gjør at syklene ikke føles så stive i fronten sammenlignet med bak, som jeg ofte har irritert meg over før.