Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradere gir på begynnersykkel

Oppgradere gir på begynnersykkel #2610362 28/05/2020 07:50
E
Emre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Hei, jeg er er en entusiastisk nybegynner i landeveissykkel som har kjøpt meg en billig men bra sykkel som jeg trives godt med. Sykler gjerne en tur opp mot 100km i helgen, pluss kortere turer i løpet av uka. Men, blir det veldig bratt kunne jeg godt tenkt meg enda litt lettere gir. Så spørsmålet er om det kan la seg ordne uten å måtte selge gård og grunn for å betale for det.

Sykkelen er satt opp med Shimano Sora kompakt gruppesett, dvs. kompakt 50 x 34 kranksett, og 9-delers 11 x 32 kasett. Hva er den enkleste og billigste måten å skaffe seg enda litt lettere gir for oppoverbakkene? Kan det for eksempel være mulig å oppgradere kun kasett (og eventuelt kjede) til for eksempel 11 deler (typ Shimano 105), eller er det sånn at jeg må bytte ut hele pakken om jeg først skal i gang med dette? Jeg har aldri mekket sykkel før, så her lærer jeg noe nytt hver dag. Setter stor pris på alle råd!

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610376 28/05/2020 08:22
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
11-delt vil ikke hjelpe deg nevneverdig, største landeveiskasett er vel 11-34, dessuten vil en oppgradering til 11-delt være kostbart.

Et alternativ vil være 46-30 kranksett ala dette:
https://bikeshop.no/fsa/3300329bj5260/fsa-omega-adventure-kranksett-sort-gr%c3%a5-46-30t-175-mm

Da trenger du nytt kranklager, litt usikker på hvordan det er med kjede, men tipper du må ha 10/11-delt kjede. Dette gir i overkant av 10% lettere gir, men du mister også nesten 10% på tyngste gir.

Du har jo i utgangspunktet en ganske lett utveksling til landevei å være, mulig du burde sjekket ut mulighet for å kjøre 3-delt, da må du ha nytt kranksett, girskifter og fremgir. Mulig eldre versjon av Sora er kompatibelt med både 2- og 3-delt.

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610377 28/05/2020 08:23