Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradere gir på begynnersykkel

Oppgradere gir på begynnersykkel #2610362 28/05/2020 07:50
E
Emre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Hei, jeg er er en entusiastisk nybegynner i landeveissykkel som har kjøpt meg en billig men bra sykkel som jeg trives godt med. Sykler gjerne en tur opp mot 100km i helgen, pluss kortere turer i løpet av uka. Men, blir det veldig bratt kunne jeg godt tenkt meg enda litt lettere gir. Så spørsmålet er om det kan la seg ordne uten å måtte selge gård og grunn for å betale for det.

Sykkelen er satt opp med Shimano Sora kompakt gruppesett, dvs. kompakt 50 x 34 kranksett, og 9-delers 11 x 32 kasett. Hva er den enkleste og billigste måten å skaffe seg enda litt lettere gir for oppoverbakkene? Kan det for eksempel være mulig å oppgradere kun kasett (og eventuelt kjede) til for eksempel 11 deler (typ Shimano 105), eller er det sånn at jeg må bytte ut hele pakken om jeg først skal i gang med dette? Jeg har aldri mekket sykkel før, så her lærer jeg noe nytt hver dag. Setter stor pris på alle råd!

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610376 28/05/2020 08:22
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
11-delt vil ikke hjelpe deg nevneverdig, største landeveiskasett er vel 11-34, dessuten vil en oppgradering til 11-delt være kostbart.

Et alternativ vil være 46-30 kranksett ala dette:
https://bikeshop.no/fsa/3300329bj5260/fsa-omega-adventure-kranksett-sort-gr%c3%a5-46-30t-175-mm

Da trenger du nytt kranklager, litt usikker på hvordan det er med kjede, men tipper du må ha 10/11-delt kjede. Dette gir i overkant av 10% lettere gir, men du mister også nesten 10% på tyngste gir.

Du har jo i utgangspunktet en ganske lett utveksling til landevei å være, mulig du burde sjekket ut mulighet for å kjøre 3-delt, da må du ha nytt kranksett, girskifter og fremgir. Mulig eldre versjon av Sora er kompatibelt med både 2- og 3-delt.

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610377 28/05/2020 08:23
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
du har jo allerede veldig lett utveksing, men om du har GS varianten av sora bakgiret så takler den vel 34t offisielt, så da blir det i alle fall litt lettere.
om du trenger enda lettere gir er vel alternativet kjøpe seg en terrengsykkel ICON_WINK

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610382 28/05/2020 08:37
E
Emre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Høres ut som det dere foreslår er en skikkelig billig løsning, nemlig styrketrening for beina ICON_WINK Og det er fair enough, det altså.

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610390 28/05/2020 08:52
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje du en gang i uka skal legge inn bakkeintervalker slik at du får trent på den lavere kadensen?
Da jeg begynte var nybegynnergir 52/42 og 13-23. 12-21 kunne jeg sette på når jeg ble sterkere. Nå har jeg 52/36 og 11-32...

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Valentino] #2610454 28/05/2020 11:37
E
Emre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Høres absolutt ut som et lurt tips!

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610467 28/05/2020 12:11
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Jeg ser du skriver at du er nybegynner, men hvor lenge har du syklet? Og er det spesifikke bakker du sliter i?

34-32 er som andre har nevnt ei lett utveksling for landevei. Hvis du er ganske fersk tror jeg du raskt vil merke at med litt flere timer i beina at du plutselig vil takle bakker på en helt ny måte.

Jeg er ikke nybegynner, men fikk syklet lite i fjor grunnet en skade. Er fortsatt ikke tilbake i gammelt slag, men syklet nettopp en relativit bratt bakke i forbindelse med en langtur raskere enn hva jeg syklet den bakken for 1.5mnd siden som en del av ei kort intervalløkt. Altså er kapasiteten nå slik at hva som var maks av hva jeg klarte for 1.5mnd siden på samme nivå som jeg nå sykler "rolig" opp den samme bakken.

Så før du gjør forandringer ville jeg kanskje ha sett an utviklingen din formessig noe.

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610471 28/05/2020 12:22
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis du synes det blir tungt og tregt å sykle på de gira i bakkene, kan jeg anbefale å vende deg til å kontrollert stå og tråkke av og til. Det er fin avveksling for sittebein og rumpe på lange turer og føles "lettere" (synes jeg)når du må tråkke på lav kadens uansett.

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610558 29/05/2020 07:16
E
Emre Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Folkens, det er godt å høre at dette mest sannsynlig først og fremst handler om å komme i bedre form og å bli vant til bakkesykling. Har bare holdt på et par måneders tid, så masse å gå på når det gjelder form og teknikk. Man blir lett revet med av å se folk diskutere hvor mye utstyr betyr på nett, og så begynner man å lure om man har godt nok utstyr selv. Legger herved fra meg den tvilen og tar heller sykkelen ut på en ekstra bakkeintervall!

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610564 29/05/2020 07:40
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvilke bakker er det egentlig snakk om? Hvor lange og hvor bratte? På landeveissykling generelt, og på turer på 100km, så ser jeg for meg at det er en svært liten del av turen der det er behov for de aller letteste girene.

Og bare for å gjenta det som er sagt, du har allerede utstyr i den "lette" enden. Men det er jo mulig å sette på kassetter med flere tenner på storedrevet, 34T/36T/.. hvis du tar hensyn til kapasiteten på bakgiret. Alternativt kan du sette på en terrengkrank med enda mindre drev. Må sjekke at også dette er kompatibelt.

HTFU ICON_WINK

Re: Oppgradere gir på begynnersykkel [Re: Emre] #2610597 29/05/2020 10:06
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H
Sitat: Emre
Folkens, det er godt å høre at dette mest sannsynlig først og fremst handler om å komme i bedre form og å bli vant til bakkesykling. Har bare holdt på et par måneders tid, så masse å gå på når det gjelder form og teknikk. Man blir lett revet med av å se folk diskutere hvor mye utstyr betyr på nett, og så begynner man å lure om man har godt nok utstyr selv. Legger herved fra meg den tvilen og tar heller sykkelen ut på en ekstra bakkeintervall!

Tror det er smart. Du har jo allerede en veldig lett giring så jeg tipper du kun trenger litt mer trening. Greia med sykkel slik jeg har erfart det er at man raskt får ok kondisjon, men at det tar mye lengre tid å få "sykkelbein". Trøsten er at når du blir en sterkere syklist så er det mer varig enn kondisjon.
Et lite tips er å legge inn noen hviledager, ikke kjør harde økter hver dag. Det er ikke gøy å få "pakka" lår.

Moderator  support, Valentino