Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

(Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre?

(Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? #2610079 27/05/2020 08:22
O
Ostemikkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei dere.

Jeg er ny på forumet og ny på sykkel med bukkehorn. Dvs, frem til nå har jeg hatt sykkel fordi det er noe som er greit å ha. Har en god stund nå ønsket meg noe mer, både til aktiv pendling og til markaturer i Oslo-marka med omegn. Dette forumet dukket opp etter litt søking på nett, og jeg har kost meg med lesing og læring og oppdaging av en verden jeg ikke kjente til før.

Nå har jeg skaffet meg en sykkel, en 2014 modell kalt RIdley X-bow 10 105 cx. Etter bare noen få turer til og fra jobb kjenner jeg at jeg får mer igjen for tråkket på denne enn hva jeg hadde på min gamle hybrid, det lover bra.

MEN: sykkelen er satt opp slik brukeren @sepada kaller "kross-sykkel" med 46/36 foran og 12/28 bak, jeg tror oppsettet som er beskrevet her stemmer nokså bra: [url=https://www.livetoplaysports.com/news-press/wp-content/uploads/2013/09/Ridley-X-Bow-105-Disc-cyclocross-bike-Canada.pdf][/url]

Jeg kjenner allerede at letteste gir er litt tungt, og med tanke på markaturer, sykkelturer med små barnesykler ved siden av og kanskje også bikepacking, har jeg forstått det slik fra forumet at det er mulig å bytte ut og bygge om gir til noe som gir en bedre/bredere utveksling.

Jeg har altså null erfaring med å mekke på sykkel (annet enn å lappe dekk og annet forefallende), men kunne godt tenkte meg å gjøre de endringene som må til selv.

Ut fra hva jeg leser er det mange flinke folk her som helt sikkert kan hjelpe meg med hva jeg bør kjøpe inn, hvor jeg finner det, og hva jeg eventuelt trenger av ekstra verktøy for å sette opp sykkelen slik at jeg får mest mulig glede av den i mange år fremover. Så da spør jeg dere: hva kan jeg gjøre, og hvor begynner jeg?

mvh

Ostemikkel

Re: (Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? [Re: Ostemikkel] #2610103 27/05/2020 08:53
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det enkleste vil være å bytte ut kassetten. Det ser ut som det bakgiret skal takle opptil 32t offisielt. Da vil du nok også trenge nytt kjede. Verktøy blir såvidt jeg vet kassettavdrager, kjedepisk og kjedekutter (lurt å ha med på tur som del av multitool).

Alternativt kan du også bytte kranken og/eller bakgir, men da blir det mer omstendig og dyrere, og du vil kanskje samtidig vurdere å gå fra 10-delt til 11 eller 12. Ville da heller ventet til det evt. ble aktuelt med ny sykkel fremfor å oppgradere, i og med at den er noen år gammel.

Re: (Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? [Re: BZE] #2610122 27/05/2020 09:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: BZE
Det ser ut som det bakgiret skal takle opptil 32t offisielt.

Er dessverre redd at denne modellen har RD 5701 SS-bakgir, altså kort girarm for opptil 30t på kassett ifølge Shimano. Trådstarter bør sjekke. Mulig at den i praksis faktisk takler 32t, det vet jeg ikke. I så fall er 10-delt kassett 11-32 den enkleste løsningen, som du skriver.

Problemstillingen i denne tråden er så vidt jeg kan se nøyaktig den samme som i tråden Tiagra kompatibelt med 105. Samme gruppe 105 5700.

Løsningen i den tråden ble altså ny, lengre girarm RD-5701 GS i kombinasjon med ny 10-delt kassett 11-34.

I den tråden er det også diskutert hvilke muligheter som finnes for krank, herunder
- nytt krankdrev 34, slik at krank blir 46/34;
- ny kompaktkrank 50/34 for landeveisutveksling;
- ny superkompakt krank som FSA Omega Adventure for ekstra lett blandeveisutveksling.

Re: (Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? [Re: Ostemikkel] #2610189 27/05/2020 11:55
O
Ostemikkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for svar.

Er en RD-5701 SS som sitter bak. Som er oppgitt til å takle 28T, men som dere sier kan takle 30.

Leser for harde livet på tråden Sepada linket til.

Det er ikke aktuelt å kjøpe ny sykkel nå, selv om denne er gammel og slitt så er det denne jeg har råd til innenfor et stramt familiebudsjett (og en kone som ikke skjønner at sykkel kan prioriteres foran familieferie, og der har jeg ikke noe godt motargument). Så målet er her å gjøre mest mulig ut av det man har.

Nå følger idiot-spørsmålene:

Når jeg ser etter kassett, må jeg da lete etter kassett som tilhører 5700-gruppen, eller kan jeg bruke et hvilket som helst annet? Når jeg søker på Spinn har de bare opp til 28T i 5700, og ettersom dette er nytt for meg og jeg ikke ønsker å gjøre bomkjøp, vil et Shimano XT-kassett passe? f.eks. Shimano XT 11-34

Og for krankdrev - større bredde i utvekslingen - så som 50/34 ser jo fristende ut. Ser at det oppgis forskjellig lengde på krankarm. Hvor finner jeg hva jeg har?

Hvis jeg bytter giret, bør jeg da også trekke om girwirene, eller er det greit å bruke det som står på?

Re: (Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? [Re: Ostemikkel] #2610198 27/05/2020 12:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Ostemikkel
Er en RD-5701 SS som sitter bak. Som er oppgitt til å takle 28T, men som dere sier kan takle 30.

Ser at flere norske forhandlere oppgir 28 som maksimum for RD-5701 SS, men Shimano oppgir altså at den takler 30. Og dermed i praksis kanskje 32 ICON_SMILE (11-delt RD-5801 SS oppgis derimot å takle maks 28.)

Jeg synes uansett at det er fornuftig å anskaffe den lengre RD-5701 GS.

Sepada..

Sepeda ICON_SMILE

Når jeg ser etter kassett, må jeg da lete etter kassett som tilhører 5700-gruppen, eller kan jeg bruke et hvilket som helst annet?

Du kan bruke andre, f.eks. Ultegra, 105, Tiagra, Deore XT...

Ser at det oppgis forskjellig lengde på krankarm. Hvor finner jeg hva jeg har?

Er som regel oppgitt på innsiden av krankarmen.

Hvis jeg bytter giret, bør jeg da også trekke om girwirene, eller er det greit å bruke det som står på?

Jeg ville tatt det som en anledning til å trekke nye wire, uten at jeg vet om det strengt tatt er nødvendig.

Men som nevnt av BZE, bør du vurdere hvor mye penger det er fornuftig å investere i sykkelen.

Re: (Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? [Re: Ostemikkel] #2610201 27/05/2020 12:33
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Lengde på krankarm pleier å være gravert inn et sted. Men generelt følger det størrelsen på sykkelen med 170 for Small 172.5 for medium og 175 for large. Jeg ville nok lagt inn en "ønskes kjøpt" på bruktmarkedet. Mange har sånt liggende.

Re: (Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? [Re: Ostemikkel] #2610256 27/05/2020 17:37
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Var i samme situasjon. Hadde fsa 46/30 kranken passet kranklager ville jeg ikke vært fremmed for å bytte. Du har vel mega exo lager som denne passer til? Om du ikke opplever behov for tyngre gir hadde jeg kastet tanken om 50/34 intill du har mulighet for 34/36 kassett ihvertfall.

Synes ikke det er så ille å betale 850 for å gå fra 36-28 til 30-28 i letteste gir, hvis du klarer å skifte kranken selv. Tror fsa kranken kan skiftes uten spesialverktøy også.

Re: (Ny) gammel Cx, hva kan jeg gjøre? [Re: Ostemikkel] #2613578 14/06/2020 14:16
O
Ostemikkel Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for hjelpen.

Først: unnskyld, heretter skal jeg skrive SepEda. Skal ikke gjøre den feilen igjen.

Dernest: Sitter hjemme i hagen med skrujern og umbrakonøkler strødd rundt meg i varmen og er nesten helt i mål. Giret bak er byttet med rd-5701 GS og kassetten med en XT 11/34 10s. Girskiftene går nesten som smurt, men det må nok justeres noe fremover. Merkelig nok begynner skifteren foran å fuske, uten at jeg har rørt den. Sliter også litt med å få effekt av B-skruen, mulig jeg som tuller uten at jeg helt vet hvorfor. Skulle gjerne hatt et stativ som løftet sykkelen opp i luften mens jeg skrur - men det må jeg leve uten..

Uansett er det utrolig givende for en amatør å lese seg gjennom tråd etter tråd med hjelp her inne.

Moderator  support, Valentino