Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Betennelse hofte - kortison? yay or nay?

Betennelse hofte - kortison? yay or nay? #2610061 27/05/2020 07:54
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig har betennelse i slimposen i ene hoften, og foreslått at kortison kan være en mulighet - eller en kur med Ibux.

Kjenner jeg er litt skeptisk til kortison - eller er det bare å bite tenna sammen?

Lett sykling gir lite smerte, løping er no-go smertemessig.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610125 27/05/2020 09:20
RoyK Offline
Besatt
Besatt
jeg vil tru fastlegen har litt mer peil enn vi har her inne ICON_WINK

Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610127 27/05/2020 09:23
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Joa, men noen har kanskje erfaringen med tilsvarende? Fastleger er innimellom litt triggerhappy....

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610143 27/05/2020 09:57
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Jeg hadde en betent slimpose i skulderen i forfjor (ble sjekket med ultralyd). Ganske kjipe saker. Var i perioder vondt å holde en kaffekopp. Våknet om natten med smerter, samt ubehag om dagen med å løfte armen osv.

Jeg hadde lite fleksibilitet i skulderleddet, og dette gjorde at det rett og slett var litt mindre plass til slimposer osv. Alt var litt trangere og irriterte slimposen. Jeg ble behandlet med tøyeøvelser og massasje, og det gikk over etter en 2-3 måneder. Ibux hjelper også.

Jeg har ikke lenger problemer med skulderen.

Kortison er kjent for å "skjule alle sykdommer bortsett fra døden", så selv om du vil bli bedre i en periode så er det ikke sikkert at du fikser det underliggende problemet. Kanskje blir det verre, fordi du pusher ekstra da kortisonet skjuler smertene. Legen skal treffe ganske presist også, for at den skal ta selve betennelsen. I tillegg er kortison ganske krevende for muskelvev (blir sprøere over tid)

Hvis du bor i Oslo, så anbefaler jeg Petter Bogsti på Ullernklinikken. Han er skikkelig god på denne type problemer.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610144 27/05/2020 09:58
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ble hofteoperert for omtrent ett år siden og har slitt litt med div. betennelser, blant annet i slimposen på "utsiden" av hofta. Uten at dette nødvendigvis er det riktige svaret: snakket med tre forskjellige fysio og en kiropraktor og de var ganske samstemte på at kortison mot betente slimposer var ganske effektivt og hadde ingen kvaler mot å anbefale det. Deres skepsis var dog større til kortison i sener etc.

Det som imidlertid er verdt å ta med seg er at selve sprøyten bør være satt med ultralyd. Jeg fikk pumpet litt kortison rundt i kroppen uten mening siden en triggerhappy fastlege prøvde seg "i blinde".

Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610161 27/05/2020 10:32
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Som erfaren leddgikter (er det et ord?) ville jeg ha sjekket litt. Regner med du snakker om kortisonsprøyte? Min egenerfaring er at sprøyter gir mer ubehag enn smertene fra leddene, så du må kanskje gå/sykle en tur med deg selv, og fundere på hvor mye plage hofta gir deg, og om du tenker at det kan gå seg til.
Er det leddgikt går det seg ikke til, så om det er det du har blir det jo andre tiltak vil jeg tro.
Anekdote: Fikk feilsatt sprøyte med gull i ankelledd (vanskelig sted å treffe med sprøyte i utgangspunktet). Det var ikke noe særlig.

Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610170 27/05/2020 10:54
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det er sprøyte ja, og ikke time før om 3 dager med bruk av IBUX til da, så litt tid å tenke på. Såvidt jeg vet har jeg ingen symptomer på leddgikt eller annet.

Men har hatt tilsvarende i kne en gang tidligere grunnet brå overgang fra sykkel til løping der jeg passet dårlig på mengdene ved bytte av aktivitet. Da ble det fikset med en 10-dagers (?) kur med IBUX i gode doser...

Redigert av eOpseth; 27/05/2020 10:55.

Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610174 27/05/2020 11:00
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Har hørt og lest at det er særdeles vanskelig å treffe rett sted med cortisonsprøyte. Som kjasmas sier, bør gjøres med ultralyd for å "se" spissen.

Voltaren/voltarol har bedre betennelsesdempende effekt enn ibux. Må tas sammen med mat. Fås over disk og på resept med dobbel dose. Verd et forsøk?

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610272 27/05/2020 19:37
bjrgu Offline
Veteran
Veteran
Jeg fikk for noen år siden betennelse i slimposen i kneet. Legen satt kortison rett i slimposen og har ikke hatt problem siden. Kjempe deilig med den nåla inn under kneskåla forresten ICON_SMILE

Så jeg har trua, kjør på.

Rune G
Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610384 28/05/2020 08:39
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: eOpseth
Det er sprøyte ja, og ikke time før om 3 dager med bruk av IBUX til da, så litt tid å tenke på. Såvidt jeg vet har jeg ingen symptomer på leddgikt eller annet.

Men har hatt tilsvarende i kne en gang tidligere grunnet brå overgang fra sykkel til løping der jeg passet dårlig på mengdene ved bytte av aktivitet. Da ble det fikset med en 10-dagers (?) kur med IBUX i gode doser...

Gi gjerne en oppdatering om dette når du er klar.

Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2610965 01/06/2020 20:10
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Oppdatering - 2,5 dag på 3x600 mg IBUX hadde hatt såpass effekt at kortison utgikk, men at IBUX-kuren ble utvidet til en uke.

6-dager ferdig på IBUX i dag, og 3 timer på sykkelsetet gikk - pun intended - smertefritt.

Det sagt, han likte jo ikke at jeg har hatt to betennelser i slimposer med ikke altfor lang tid imellom, uten å kunne konkludere noe på dette selvsagt. Min teori er litt vel stor aerob motor fra sykling som gjør løping litt "vel hardt" i starten?

Re: Betennelse hofte - kortison? yay or nay? [Re: eOpseth] #2611856 05/06/2020 07:41
G
Gubbe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: eOpseth
Oppdatering - 2,5 dag på 3x600 mg IBUX hadde hatt såpass effekt at kortison utgikk, men at IBUX-kuren ble utvidet til en uke.

6-dager ferdig på IBUX i dag, og 3 timer på sykkelsetet gikk - pun intended - smertefritt.

Good man! Har man mage til å tåle Ibux er det nok å foretrekke!

Moderator  support