Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Tips til ny grusracer

Tips til ny grusracer #2610048 27/05/2020 07:31
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Første innlegg fra meg, håper noen kan bidra med tips til en sykkel som kan passe mitt behov ICON_SMILE

Skal altså handle ny grusracer for å komme meg rundt i marka der jeg bor med utgangspunkt fra mitt hjemsted Brekke, har stort sett kun syklet landevei de siste 9 årene og en del mtb før dette igjen.

Budsjett: rundt 20k +/-
Bruk: grusveier, stort sett på tørt føre, ikke vinter (tror jeg..)
Rytter: 188cm, 87kg, lang erfaring fra landevei
Preferanser: fart! Usikker på om jeg vil ha 1-delt eller 2-delt, opptatt av kvalitet, estetikk teller en del og er en sucker for en god deal men bruker gjerne litt ekstra om jeg finner den rette sykkelen

Har kun tittet litt på nett så langt og egentlig ikke funnet stort annet enn Orbea sin Terra H-serie med GRX, ser Unaas har en god deal på disse nå og har god erfaring med å handle sykler fra Emil tidligere. Kunne H30 med 2-delt til 18.900,- vært noe?
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=152404548

Hvilken sykkel foreslår akkurat du?

Takk for alle svar, tenk gjerne at jeg er helt n00b på grusracer og ikke kjent med hva man ser etter, så utdyp gjerne hvilke hensyn man bør ta i valget av den rette sykkelen ICON_COOL

Redigert av Henrik S.; 27/05/2020 08:31.
Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610067 27/05/2020 08:07
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg er ny selv som grusracersyklist, men om jeg skulle handlet ny idag i samme prisklasse tror jeg at ville sett på disse:

- Hard Rocx Gravel Grinder
- Orbea Terra
- Diamant AR Tiagra
- White GRX Interceptor eller Ridley (lik ramme tror jeg)
- Canyon Grail

Men du får nok mer tips og bedre utfylte svar fra folk med mer erfaring enn meg snart. Den til White får mye skryt her på forumet. HR GG GT1 får du plass til ISP og heldekkende skjermer til vintersbruk om det frister.
Selv hadde jeg gått for denne.

Santa Cruz Megatower

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610076 27/05/2020 08:16
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Senvinters 2019 fikk jeg første variant av Topstone alu med 2x11 shimano 105. Svært anvendelig med 46/30 foran og 11/34 bak, Men for meg som liker lette og kvikke landeveissykler synes jeg den ble for tung og sedat med vekt godt over 10 kg. Jeg satte på en carbon setepinne med flex og den var utrolig fin å sykle på med grus, gørr, is og snø som underlag. I vinter opplevde jeg ikke mindre enn 3 ulike sykler, inkl min Topstone hvor frontgiret iset og lilleskiva var eneste alternativ et gort argument for 1X. Uansett jeg solgte Topstone og handlet en brukt SuperX med SRAM Force som på papiret er en kvikk, lett og leken sykkel beregnet for CX ritt. Jeg fikk akkurat på 11-46 kassett og med 40 tenner foran fyker den opp alt av kneiker, toppfarten er lav og et par tenner ekstra foran blir nok en løsning. Jeg bare digger den sykkelen.

I går var jeg innom Claes Henrik Sykkel i Drøbak og han hadde en BMC Roadmachine X stående. Den er utsolgt over alt men han skulle fortsatt greie å få den til 23.000 etter kronens fall. Det synes jeg var en råstilig sykkel men obs 35-36 mm dekk er max på denne. BMC URS er dødskul men dyr..

Skulle jeg kjøpt ny grussykkel i dag ville jeg gått for 1X med 10-42, evt eller 10-46 eller 11-46 (jeg synes 11/42 gir for smalt spenn), carbon setepinne med flex, plass til 40 mm dekk, uten alskens demper-anretninger, vurdert behov for feste av bikepacking-greier og skjermer, vekt max 9 kg. Med så mye slitasje det er på våt grus, enkle stier osv ville jeg ikke lagt en formue i en slik. Mitt valg er basert på at jeg også har landeveissykler og stisykkel. Skulle jeg kun hatt en sykkel til asfalt og grus ville jeg sett i retning av Canyon Endurace, Cannondale Synapse osv. Det er flere tester på landevei.no og terrengsykkel.no av landeveisykler med plass til bredere dekk, grussykler osv. Tråden med White GX med Shimano GRX gruppe er verdt å lese, det synes jeg er mye for pengene.

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Tips til ny grusracer [Re: BigBoben] #2610081 27/05/2020 08:25
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: BigBoben
Jeg er ny selv som grusracersyklist, men om jeg skulle handlet ny idag i samme prisklasse tror jeg at ville sett på disse:

- Orbea Terra
- Diamant AR Tiagra
- Canyon Grail

Men du får nok mer tips og bedre utfylte svar fra folk med mer erfaring enn meg snart. Den til White får mye skryt her på forumet. HR GG GT1 får du plass til ISP og heldekkende skjermer til vintersbruk om det frister.

Takk for svar!

HR GG GT1 ser ut til å matche Orbea Terra H30 med todelt ganske bra, her er det kanskje geometri som utgjør forskjellen?
Og ut i fra hva jeg kan se er det stort sett 1 kg, 1-delt / 2-delt og girtype som er forskjellen?

White GRX gir vel mest for pengene? 1-delt ser jeg og med karbonramme gir ca. 1,6 kg lettere enn GT1 og Terra. Redigert: ser at Large er utsolgt over alt på XXL sine butikker.

Canyon Grail 7.0 gir også mye av det samme ser jeg, lav vekt og lik pris. Hvem er forhandler i Norge?

Redigert av Henrik S.; 27/05/2020 08:32.
Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610084 27/05/2020 08:29
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Henrik S.

- Orbea Terra
- Diamant AR Tiagra
- Canyon Grail

HR GG GT1 ser ut til å matche Orbea Terra H30 med todelt ganske bra, her er det kanskje geometri som utgjør forskjellen?
Og ut i fra hva jeg kan se er det stort sett 1 kg, 1-delt / 2-delt og girtype som er forskjellen?

White GRX gir vel mest for pengene? 1-delt ser jeg og med karbonramme gir ca. 1,6 kg lettere enn GT1 og Terra.

Canyon Grail 7.0 gir også mye av det samme ser jeg, lav vekt og lik pris. Hvem er forhandler i Norge?

Canyon handler du direkte selv fra fabrikk. Husk moms på oppgitte priser!
Jeg har selv handlet derfra, det var null stress og en liten "reklamasjon" ble ryddet raskt oppi via en svorsk agent.

Santa Cruz Megatower

Re: Tips til ny grusracer [Re: EmilZipp] #2610085 27/05/2020 08:29
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: EmilZipp
Senvinters 2019 fikk jeg første variant av Topstone alu med 2x11 shimano 105. Svært anvendelig med 46/30 foran og 11/34 bak, Men for meg som liker lette og kvikke landeveissykler synes jeg den ble for tung og sedat med vekt godt over 10 kg. Jeg satte på en carbon setepinne med flex og den var utrolig fin å sykle på med grus, gørr, is og snø som underlag. I vinter opplevde jeg ikke mindre enn 3 ulike sykler, inkl min Topstone hvor frontgiret iset og lilleskiva var eneste alternativ et gort argument for 1X. Uansett jeg solgte Topstone og handlet en brukt SuperX med SRAM Force som på papiret er en kvikk, lett og leken sykkel beregnet for CX ritt. Jeg fikk akkurat på 11-46 kassett og med 40 tenner foran fyker den opp alt av kneiker, toppfarten er lav og et par tenner ekstra foran blir nok en løsning. Jeg bare digger den sykkelen.

I går var jeg innom Claes Henrik Sykkel i Drøbak og han hadde en BMC Roadmachine X stående. Den er utsolgt over alt men han skulle fortsatt greie å få den til 23.000 etter kronens fall. Det synes jeg var en råstilig sykkel men obs 35-36 mm dekk er max på denne. BMC URS er dødskul men dyr..

Skulle jeg kjøpt ny grussykkel i dag ville jeg gått for 1X med 10-42, evt eller 10-46 eller 11-46 (jeg synes 11/42 gir for smalt spenn), carbon setepinne med flex, plass til 40 mm dekk, uten alskens demper-anretninger, vurdert behov for feste av bikepacking-greier og skjermer, vekt max 9 kg. Med så mye slitasje det er på våt grus, enkle stier osv ville jeg ikke lagt en formue i en slik. Mitt valg er basert på at jeg også har landeveissykler og stisykkel. Skulle jeg kun hatt en sykkel til asfalt og grus ville jeg sett i retning av Canyon Endurace, Cannondale Synapse osv. Det er flere tester på landevei.no og terrengsykkel.no av landeveisykler med plass til bredere dekk, grussykler osv. Tråden med White GX med Shimano GRX gruppe er verdt å lese, det synes jeg er mye for pengene.

Lykke til !

Takk for mye info! Kommer neppe til å sykle på vinter eller når det er for kaldt og vått. Snakket med Unaas om Roadmachine X (liker BMC, har en SLR02 med Di2 fra før), men de hadde dårlige erfaringer med denne sier de og har sluttet å tilby denne i sitt utvalg.

Kan du utdype hvorfor du ville gått for 1-delt fremfor 2-delt? Kan lite om forskjellene disse utgjør i praksis.

Re: Tips til ny grusracer [Re: BigBoben] #2610086 27/05/2020 08:30
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

- Orbea Terra
- Diamant AR Tiagra
- Canyon Grail

White GRX gir vel mest for pengene? 1-delt ser jeg og med karbonramme gir ca. 1,6 kg lettere enn GT1 og Terra.

Canyon handler du direkte selv fra fabrikk. Husk moms på oppgitte priser!
Jeg har selv handlet derfra, det var null stress og en liten "reklamasjon" ble ryddet raskt oppi via en svorsk agent.

Takk for svar! Liker å teste sykkelen før jeg handler for å kjenne følelsen den gir meg, og med mva på toppen så prises den Grail seg litt ut vs de andre.

redigert: fikk opplyst nå at de inkludere mva i prisene de oppgir

Redigert av Henrik S.; 27/05/2020 08:48.
Re: Tips til ny grusracer [Re: EmilZipp] #2610140 27/05/2020 09:52
R
Rocambole Offline
Medlem
Medlem
R
Skulle jeg kjøpt ny grussykkel i dag ville jeg gått for 1X med 10-42, evt eller 10-46 eller 11-46 (jeg synes 11/42 gir for smalt spenn), carbon setepinne med flex, plass til 40 mm dekk, uten alskens demper-anretninger, vurdert behov for feste av bikepacking-greier og skjermer, vekt max 9 kg.

Hvor mange tenner på frontskiva?

Re: Tips til ny grusracer [Re: Rocambole] #2610175 27/05/2020 11:03
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Min SuperX har 40 - 11/46. som gir i overkant hissig kadens på asfalt og veldig lett i div kneiker. Nå skal det sies at jeg bruker denne både på grus og litt enkle stier og landeveissykkel på turer med mest asfalt og et og annet strekk med fin grus. Skulle jeg brukt SuperX'n enda mer på 50/50 asfalt grus ville jeg definitivt gått opp til 44 foran og aller helst hatt 2X.

Forskjell på 1X og 2X kan mange andre vesentlig mye mer om enn meg men slik jeg tenker eller synser er det deilig å ha små trinn mellom gir (best med 2X), langt spenn mellom letteste og tyngste (best med 2X men greit nok med 10/42, 11/46), lavest vekt (best med 1X), få deler som kan gå i stykker eller må justeres (best med 1X), tydeligvis problemer i kulde (best med 1X). Om man kun skal ha en sykkel til alt dvs holde farten på landeveien og hatt det flott i kneikene i Nordmarka ville jeg gått for 2X.

Denne kalkulatoren kan du leke deg med, legg først inn en utveksling og trykk på compare nederst til høyre så kan du ha en annen utveksling i samme diagram til sammenligning. Det begynner å bli vanlig på grussykler med 48/32 - 11/32-34 eller 46/30 - 11/32-34. med 1X typisk 40-44 - 10-11 / 40-46. Flere av syklene satt opp med GRX ser jeg har 11/40 kassett et synes jeg gir enten for lav toppfart eller for tungt i bakkene.
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610182 27/05/2020 11:23
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Har den ikke selv, men om jeg skulle kjøpt sykkel i dag så hadde jeg seriøst vurdert Planet X Tempest Ti. https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXTEMV3FOR1650B/planet-x-tempest-sram-force-1-650b-ti-gravel-bike

Regner med man får avdrag for 20% UK VAT, så total ink mva til NO burde ikke lande altfor langt unna den prisen man ser der.

Re: Tips til ny grusracer [Re: EmilZipp] #2610186 27/05/2020 11:36
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Min SuperX har 40 - 11/46. som gir i overkant hissig kadens på asfalt og veldig lett i div kneiker. Nå skal det sies at jeg bruker denne både på grus og litt enkle stier og landeveissykkel på turer med mest asfalt og et og annet strekk med fin grus. Skulle jeg brukt SuperX'n enda mer på 50/50 asfalt grus ville jeg definitivt gått opp til 44 foran og aller helst hatt 2X.

Forskjell på 1X og 2X kan mange andre vesentlig mye mer om enn meg men slik jeg tenker eller synser er det deilig å ha små trinn mellom gir (best med 2X), langt spenn mellom letteste og tyngste (best med 2X men greit nok med 10/42, 11/46), lavest vekt (best med 1X), få deler som kan gå i stykker eller må justeres (best med 1X), tydeligvis problemer i kulde (best med 1X). Om man kun skal ha en sykkel til alt dvs holde farten på landeveien og hatt det flott i kneikene i Nordmarka ville jeg gått for 2X.

Denne kalkulatoren kan du leke deg med, legg først inn en utveksling og trykk på compare nederst til høyre så kan du ha en annen utveksling i samme diagram til sammenligning. Det begynner å bli vanlig på grussykler med 48/32 - 11/32-34 eller 46/30 - 11/32-34. med 1X typisk 40-44 - 10-11 / 40-46. Flere av syklene satt opp med GRX ser jeg har 11/40 kassett et synes jeg gir enten for lav toppfart eller for tungt i bakkene.
http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=24

Takk for svar! Dere er veldig til nytte her.

Hvor kjøpte du SuperX? Søkte litt på nett og det er vel Anton Sport som tilbyr dette merket i Oslo området, men etter hva jeg kunne se på nettsidene deres selger de kun landevei(?). Søkte litt videre og det er en sjappe i Halden som heter Dahlmanns som selger den Topstone 700 modellen, men da må jeg jo ut dit i så fall.

Og ut i fra beskrivelsen din heller jeg nok mot 2-delt, greit med stort spenn. Alternativet blir vel større drev foran på en 1-delt?

Har ringt litt rundt på de ulike modellene som er foreslått av dere:
Sørensen og Bull er utsolgt på de fleste størrelser i modellen GT1 og GT2 som kan passe meg.
White GRX er utsolgt hos XXL.
Canyon blir ikke aktuell for meg ettersom jeg ønsker å teste sykkelen før kjøp.
Unaas har flere Orbea Terra inne i min størrelse, tenker jeg stikker innom der en dag og tester den.

Men kom gjerne med ytterligere forslag på andre modeller som dere mener jeg bør vurdere ICON_SMILE

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610191 27/05/2020 12:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hvorfor jeg kjøpte SuperX ? Vel en kombinasjon av gjerrigknark, dvs kjøpte en hel og fin sykkel med topp spec med 40.000-ish i veiledende pris for 17.000 (om jeg husker riktig). Jeg har skapet fullt av Cannondale sykler og en super pusher / mekaniker hos Claes Henrik Sykkel i Drøbak. SuperX er en CX beregnet på å banke rundt på en bane med gjørme, grus, gress og over hindringer med max 33 mm dekk iht reglene i en time men den er av de med minst hissig geometri og passer kjempefint på tur synes jeg. Jeg vil heller ha en kvikk sykkel fremfor en sedat og solid farkost. Jeg byttet til bredere dekk og vesentlig større kassett for mitt bruk, den var satt opp med 40 - 11/28 og brukt av en superhelt i slike ritt. Cannondale sitt verktøy for tur er jo Topstone enten i alu eller carbon, de fleste bør se etter grus sykler fremfor mitt kanskje litt sære eller smale valg.

og spørsmålstegnet ditt, du mister jo de letteste girene ved å gå opp på drevet foran, lettere å få begge deler med 2X.

Re: Tips til ny grusracer [Re: EmilZipp] #2610194 27/05/2020 12:06
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hvorfor jeg kjøpte SuperX ? Vel en kombinasjon av gjerrigknark, dvs kjøpte en hel og fin sykkel med topp spec med 40.000-ish i veiledende pris for 17.000 (om jeg husker riktig). Jeg har skapet fullt av Cannondale sykler og en super pusher / mekaniker hos Claes Henrik Sykkel i Drøbak. SuperX er en CX beregnet på å banke rundt på en bane med gjørme, grus, gress og over hindringer med max 33 mm dekk iht reglene i en time men den er av de med minst hissig geometri og passer kjempefint på tur synes jeg. Jeg vil heller ha en kvikk sykkel fremfor en sedat og solid farkost. Jeg byttet til bredere dekk og vesentlig større kassett for mitt bruk, den var satt opp med 40 - 11/28 og brukt av en superhelt i slike ritt. Cannondale sitt verktøy for tur er jo Topstone enten i alu eller carbon, de fleste bør se etter grus sykler fremfor mitt kanskje litt sære eller smale valg.

og spørsmålstegnet ditt, du mister jo de letteste girene ved å gå opp på drevet foran, lettere å få begge deler med 2X.

Nei, spurte hvor ICON_SMILE Jøss, det var jo gi-bort-pris! Har de flere? ICON_TONGUE

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610236 27/05/2020 14:27
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Endte opp med BMC Roadmachine X!

Den oppfyller krav om budsjett, fart, kvalitet og estetikk samt at jeg har god erfaring fra merket tidligere.

Skal ikke brukes på vinter så maks 34c og at det ikke er en pack horse er helt ok for min del. Ikke mange igjen av denne rundt om så vidt jeg har forstått.

Takk for all hjelp ICON_SMILE

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610238 27/05/2020 14:34
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Den er superkul, grattis ! !

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610240 27/05/2020 14:39
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Den er superkul, grattis ! !

Du skal selvsagt ha ekstra takk EmilZipp! Tok nemlig en tlf til han du nevnte tidligere i samtalen vår her ICON_WINK

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610244 27/05/2020 15:13
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Blir enda mer gira når jeg leser denne testen

https://granfondo-cycling.com/bmc-roadmachine-x-review/

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610752 30/05/2020 11:56
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
New bike day ICON_COOL

[Linket bilde fra i.postimg.cc]

Redigert av Henrik S.; 30/05/2020 12:01.
Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2610765 30/05/2020 14:17
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer og velkommen i RM-klubben!

Fun facts, som du kanskje ikke (?) kjenner til:

Sykkelen er designet av en nordmann, Torgny Fjeldskaar, som inntil i fjor var sjefsdesigner hos BMC. Tidligere designet han for BMW og Cannondale, og var med på å utforme den klassiske Supersix.

Rammen i Roadmachine X var opprinnelig å finne på landeveissykkelen Roadmachine 03. Så denne sparker godt fra seg på landevei også. Om du vil ta ut det potensialet til fulle, er det bare å poppe på et av de beste racer-dekkene.

Både dekk og felger er i utgangspunktet slangeløse. Mavic Allroad-felgene er attpåtil UST, som er grunnlaget for varslet ny, felles standard for slangeløse felger og dekk. Anbefales å sette dem opp som tiltenkt, særlig for blandeveissykling på røft underlag.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Sepeda] #2610941 01/06/2020 16:57
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Sepeda
Gratulerer og velkommen i RM-klubben!

Fun facts, som du kanskje ikke (?) kjenner til:

Sykkelen er designet av en nordmann, Torgny Fjeldskaar, som inntil i fjor var sjefsdesigner hos BMC. Tidligere designet han for BMW og Cannondale, og var med på å utforme den klassiske Supersix.

Rammen i Roadmachine X var opprinnelig å finne på landeveissykkelen Roadmachine 03. Så denne sparker godt fra seg på landevei også. Om du vil ta ut det potensialet til fulle, er det bare å poppe på et av de beste racer-dekkene.

Både dekk og felger er i utgangspunktet slangeløse. Mavic Allroad-felgene er attpåtil UST, som er grunnlaget for varslet ny, felles standard for slangeløse felger og dekk. Anbefales å sette dem opp som tiltenkt, særlig for blandeveissykling på røft underlag.

Jøss, så kult!

Har en BMC Teammachine som gjør unna landeveis behovet bra, men digg å vite at man kan.

Vet BMC selv sier 34 er maks dekkbredde, men Claes Henrik som jeg kjøpte den av har en kompis med 35 piggdek på så da vet jeg at det er mulig å sette på noen grovere dekk dersom de 34 som sitte på blir for "glatte", eller hva man kaller det.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2611709 04/06/2020 16:08
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Skulle gå noen dager før første tur pga sykdom, så jeg tok det svært forsiktig for å ikke pushe kroppen i for stor grad for tidlig, men for en opplevelse ICON_SMILE

Syklet Brekkekrysset-Hammeren via skogsbilvei for å kjenner på sykkelens grus-egenskaper, og bilveien tilbake for å kjenne på landevei-egenskapene.

For det første: dette gikk fort og det var dødskult! Følte meg som en unge igjen, ikke verst når man akkurat har fylt 40. Har alltid kjent på at her mangler det noe, når jeg har kjørt mtb på grusveiene innover i Maridalen her, får liksom ikke betalt for tråkkene. Her fikk jeg betalt, og vel så det. Fikk overtenning og gasset på på flatene og responsen ned til underlaget var kontant, akselerasjonen var imponerende rett og slett. Klatring; piece of cake og letteste giret var mer enn lett nok.

Syklet som sagt asfalt tilbake, her var den også helt uovertruffen. Intet å utsette her..

BMC har montert på SRAM Rival double tap Zeroloss og denne typen gir er nytt for meg (et klikk for tungt, to klikk for lett - som dere sikkert vet fra før).
Minus for upresis giring, som jeg ble "advart" mot i testene jeg leste. Uvant type giring, men venner meg til det etter noen turer. Er nok bortskjemt med feilfri og rask giring fra min andre BMC som har Di2, så det går seg nok til.

Kommer nok til å bytte ut drevet fremme med et større et, føler jeg tømte giret for fort og at det må være mer å gå på for å øke farten, dessuten var det letteste giret i motbakker mer enn lett nok. Easy trade off å gå tyngre. Tar gjerne i mot tips på hvilket jeg kan bytte til.

At dette er (etter min mening) mer en landeveissykkel (ble vel sagt over her at rammen her er utgangspunktet fra Roadmachine 03 landeveissykkelen deres) enn grussykkel, det oppdager man når det går fort, nedover, eller i svinger som tas i fart - for her var det lite grep! Som man ser enkelt med ganske glatte dekkbaner på toppen av dekket, med minimal grovhet på "dekksidene" eller hva det heter. Men igjen handler det naturligvis om rutine og erfaring, er jo vant til mtb sykkel på disse veiene og da sitter man tryggere nedover og i svinger når man holder høy fart.

Tar derfor gjerne i mot tips til dekk som er litt grovere, vet BMC sier maks 34, men har hørt 35 med pigg har gått. Ser det er 6mm klaring på sidene og i topp - på fremdekkene - mht gaffelklaring. 5mm klaring på sidene mot bakgaffel.

Konklusjon på en kort første turen: 5.5 av 6 på terningen fra meg. Kun litt trekk for (min opplevelse) litt jalla girsystem som er lite presist. Og det med lite grep fra dekk visste jeg jo også fra før.

Gleder meg stort til tur nr to! Og tre, fire osv...

Takker for alle svar i tråden!

[Linket bilde fra i.postimg.cc]

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2611927 05/06/2020 10:45
R
Rocambole Offline
Medlem
Medlem
R
Hvor mange tenner foran?!

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2611929 05/06/2020 10:54
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
GRATTIS _ GRATTIS _GRATTIS ! ! !

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2611939 05/06/2020 11:32
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Gratulerer med fin sykkel! Har selv Sram Apex på en av grussyklene mine (altså et hakk ned fra det du har) og er egentlig veldig fornøyd med giringen der. Skikkelig schmack-schmokk. Litt "industrielt", ja, men det funker som fjell og girer nesten aldri feil med den (blir mye oftere liggende mellom gir med Shimano). Bremsene derimot. der foretrekker jeg Shimano by far.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2611967 05/06/2020 13:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med jomfrutur ICON_SMILE

Tar gjerne i mot tips til dekk som er litt grovere, vet BMC sier maks 34, men har hørt 35 med pigg har gått.

Originale WTB Exposure 34 mm er et anerkjent blandeveisdekk, men slett ikke noe grovt grusdekk, nei.

Det er glidende overganger og en betydelig grad av overlapp mellom kross- og grusdekk, og i bredden 33-35 mm vil du finne særlig krossdekk for alt fra hardpakket underlag til gjørme. Kan være ypperlige alternativer om du vil ha mer grep. Se i så fall gjerne etter dekk som er slangeløse og helst har høy TPI (tetthet i veven) for ettergivenhet (jada, oversettelse av fyndordet suppleness ICON_SMILE ).

Jeg som bor innenfor Markagrensen, er selv på 28-30 mm dekk med reell bredde 30-32 mm, på de aller fleste grusturene, som er tilnærmet daglig, selv om jeg har grovere alternativer. Krever mer aktivt sporvalg og gjør røffe strekk og nedkjøringer gøyalt hårete og utfordrende der man bare kunne ha dundret rett på med grovere dekk. Men ettersom du allerede er oppsatt med en Teammachine, skjønner jeg godt at du vil differensiere og gjøre Roadmachine X litt grovere ICON_SMILE

Re: Tips til ny grusracer [Re: Sepeda] #2612018 05/06/2020 18:43
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Rocambole
Hvor mange tenner foran?!

40

GRATTIS _ GRATTIS _GRATTIS ! ! !

Takk!

Sitat: Elmersen
Gratulerer med fin sykkel! Har selv Sram Apex på en av grussyklene mine (altså et hakk ned fra det du har) og er egentlig veldig fornøyd med giringen der. Skikkelig schmack-schmokk. Litt "industrielt", ja, men det funker som fjell og girer nesten aldri feil med den (blir mye oftere liggende mellom gir med Shimano). Bremsene derimot. der foretrekker jeg Shimano by far.

Takk! Tenkte ikke noe over bremsene faktisk. Men kun syklet snaue 10 km.

Sitat: Sepeda
Gratulerer med jomfrutur ICON_SMILE

Tar gjerne i mot tips til dekk som er litt grovere, vet BMC sier maks 34, men har hørt 35 med pigg har gått.

Originale WTB Exposure 34 mm er et anerkjent blandeveisdekk, men slett ikke noe grovt grusdekk, nei.

Det er glidende overganger og en betydelig grad av overlapp mellom kross- og grusdekk, og i bredden 33-35 mm vil du finne særlig krossdekk for alt fra hardpakket underlag til gjørme. Kan være ypperlige alternativer om du vil ha mer grep. Se i så fall gjerne etter dekk som er slangeløse og helst har høy TPI (tetthet i veven) for ettergivenhet (jada, oversettelse av fyndordet suppleness ICON_SMILE ).

Jeg som bor innenfor Markagrensen, er selv på 28-30 mm dekk med reell bredde 30-32 mm, på de aller fleste grusturene, som er tilnærmet daglig, selv om jeg har grovere alternativer. Krever mer aktivt sporvalg og gjør røffe strekk og nedkjøringer gøyalt hårete og utfordrende der man bare kunne ha dundret rett på med grovere dekk. Men ettersom du allerede er oppsatt med en Teammachine, skjønner jeg godt at du vil differensiere og gjøre Roadmachine X litt grovere ICON_SMILE

Takk! Hvilke sjapper kjøper man dekk og felg? Kanskje best å dra i fysisk butikk fremfor nettbutikk ettersom oppgitt dim kan variere fra hvordan de faktisk måler fysisk når man har satt det på sykkelen?

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2612021 05/06/2020 19:42
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Bremsene er sikkert helt supre, så ikke bekymre deg for det. Jeg tenkte mest på at jeg savner litt mer klaring mellom skiver og klosser, som hos Shimano. Mye mer vrient å unngå subbing på Sram-sykkelen min enn den med Tiagra. Pluss at apex-hendlene er slarkete og billige i følelsen, men dette er sikkert bedre på Rival og høyere serier.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2612064 06/06/2020 09:51
Henrik S. Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Skjønner.

Et helt annet tema: hvordan beregner dere distansen på en tur dere planlegger? Vil sykle fra jobb via Sørkedalen, Kikut, Brekke. Iflg Google maps tar det 3t på sykkel, men oppgir kun tid og ikke distanse. Tips til verktøy jeg kan bruke?

Og tar gjerne i mot tips til butikk der jeg kan handle dekk ICON_SMILE

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2612081 06/06/2020 11:26
S
Sandra101 Offline
Fersking
Fersking
S
Komoot fungerer bra. Gir deg blant annet distanse, høydeprofil og underlag på løypa. Beregner også tid basert på fitness level du angir.

Re: Tips til ny grusracer [Re: Henrik S.] #2612083 06/06/2020 11:52
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Skjønner.

Et helt annet tema: hvordan beregner dere distansen på en tur dere planlegger? Vil sykle fra jobb via Sørkedalen, Kikut, Brekke. Iflg Google maps tar det 3t på sykkel, men oppgir kun tid og ikke distanse. Tips til verktøy jeg kan bruke?

Og tar gjerne i mot tips til butikk der jeg kan handle dekk ICON_SMILE

Testet med Google Maps nå, dog fra Mac og får med distanse og høydemeterprofil og total høydemeter i tillegg til estimert sykkeltid. Kan sende ruten til mobilen min hvis jeg ønsker det. Når den er sendt til mobilen forsvinner dog total distanse som du nevner, men har du mulighet til å sy sammen ruta på Mac/Pc først så får du opp distansen om det er Google Maps du ønsker å gå for.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino