Bruk: 50/50 grusveier i Marka og asfalt. Minimum 33mm helst 35mm dekklarering. Må ha krankgir. Har en arbeidshest typ: CAADX i dag, men vil ha noe kvikkere (les: karbon), med 2xTA og innvendig wireføring. Rammesett! Hvilket?
Basso Palta: Ingen fan av rammen, blitt litt for mange av dem her også? XXL-tilbud Gi meg en Diamante SV med 35mm dekklarering. BMC Roadmachine01: Lekker sak. Litt vel komfortgeometri på den nyeste? 33 mm nok til grove grusveier i marka? 539 mm seterør i str. 58 er veeeeldig kort... Str 61 har 644mm stack, det er veeeeeldig høy. Teammachine med dekklarering i 2021? Cannondale SuperX: Litt kjedelig, og er CX-rammer litt for nervøse på landeveien i høy fart? Canyon Inflite: CX-ramme, ikke helt fan av overrør-avslutningen. Canyon Grail: Styrete Cervelo Aspero: Lest noen supre testresultater, virker å passe mitt bruk. "Haul ass, not gear" osv. Dyr? Cipollini MCM Allroad: Pen, bra specs, gode tester. Dyr! Og kun tilgjengelig matt grønn? Tullete. Conago Prestige: Vakker, men blir CX-ramme igjen. Dare GFX: Verken kvikk eller lett visstnok Fara AR: Pen ramme. Litt for Oslo? Sponser Thor Hushovd sammen med Trimtex... Focus Paralene: Høy front gitt.. Giant: Nei GT Grade: Nei Open: Litt for grovt. Min:D har kun 32mm dekklarering, og ser litt kjedelig ut, selv med pen finish. Orbea Terra: ??? Pinarello: Nei Ridley Kanzo Speed: Perfekte specs, men får litt Emonda-H2-vibber av utseende. Ridley X-Night SL: Tipper denne er dødsgøy i Marka, men et nervøst mareritt Rondo RUUT: 650b er unødvendig, samme med "fleksibel geometri". Spesh Diverge/Roubaix: Komfort komfort komfort, ikke feste til krankgir på Diverge. Scott: Nei Trek: Nei Willier: ingen aktuelle diverre.
Noen tips/innspill? Håper virkelig det er noen modeller jeg har glemt, har ikke oversikten over de litt mindre merkene.
Og hvis Sepeda eller andre har lyst til å gå litt off-topic og kommentere på geometriforskjeller, hvorfor en spisset CX blir rett/feil, hvorfor aggresseiv landeveisgeometri blir feil i Marka, eller lignende => Så vil det bli satt stor pris på!
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#260996626/05/202020:09
Overlater geometrien til Sepeda og kommer i det minste med en du har glemt: Factor O2, den nye ramma (ikke samme som Fara bruker) skal visst takle opp mot 35 mm?
Du beveger deg jo muligens i et lende hvor "tradisjonelle" rittmodeller akkurat har litt liten dekklaring og grussykler blir for grove.
Jeg vurderte en Aspero som alt mulig sykkel, endte opp med Supersix av div grunner, men var visstnok litt vanskelig å få tak i? Jeg har ikke stresstestet dekklaring, men 30-32 mm bør gå fint på Supersix og er vel i minste laget for deg. Supersix er dessuten kjedelig sammenlignet med mange andre på lista di...
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#260997426/05/202020:29
Fornemmer at du har klare preferanser hva gjelder estetikk og sittestilling, og det er bra.
Men siden du har oppfordret om geometrinerding: Kan vi begynne i den andre enden?
Her er syklene du har i dag - Bianchi Oltre XR4 (59) og Cannondale CAADX (58):
Som du ser, har CAADX høyere front (forholdstall 1,52 mot 1,45), men viktigere - betydelig lengre kjedestag (422 mot 409 mm) og akselavstand (1048 mot 1005 mm), og fremfor alt betydelig slakkere styrerørsvinkel (71 mot 73 grader) og noe lengre slep/trail (62 mot 58 mm). Slakk styrerørsvinkel uten tilsvarende langt slep/trail oppnås ved Cannondales OutFront fremløp/fork offset på hele 55 mm mot Bianchis 43 mm. Oversatt til menneskespråk: Vi snakker allsidig, stabil, amerikansk krossgeometri.
Poenget mitt er: Hvilke kjøreegenskaper er du ute etter? Har du trivdes med den mer stabile geometrien til CAADX eller vil du ha mer aggressive kjøreegenskaper og enda kjappere styring, nærmere Oltre? Eller tenker du mer på vekt når du etterlyser en kvikkere sykkel?
Dernest: Har du savnet Oltres vibrasjonsdemping (Countervail) hos CAADX, eller trives du med den mer kontante følelsen og de mer merkbare tilbakemeldingene fra underlaget som en alu-ramme eller stivere (les: mindre dempende) karbonramme gir?
Spør fordi nettopp preferanser hva gjelder kjøreegenskaper og grad av vibrasjonsdemping kan hjelpe deg å skille mellom modellene. Eller kanskje finne andre sykler enn de som allerede er på listen.
Når du blir lei av nerding, kan sikkert Øyvind eller Alpers skjære gjennom og gi deg fasit
(Jeg synes jo egentlig at din CAADX er både flott og velegnet til bruken, bare så det er sagt.)
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#260998526/05/202021:01
Hvis ridley kanzo er bra men ligner for mye på trek, kan det nevnes at Vitus har samme ramme men kulere lakkjobb. Men usikker på om du får den med 2x. Ellers får du bestillt denne ramma herfra med valgfri lakk om du har et sært design i hodet. Da kan du sette sammen utstyret selv.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: sun flyer]
#261000026/05/202021:47
Der er vi!! Nydelig oversikt over rammene, akkurat samme som jeg føler. Hvis styrevinkelen hadde vært slakkere og trailet lenger, hvordan hadde det påvirket kjøreegenskapene på CAAD-en? Trodde disse to ga noenlunde samme egenskaper.
Sitat: Sepeda
Hvilke kjøreegenskaper er du ute etter? Har du trivdes med den mer stabile geometrien til CAADX eller vil du ha mer aggressive kjøreegenskaper og enda kjappere styring, nærmere Oltre? Eller tenker du mer på vekt når du etterlyser en kvikkere sykkel?
Selve kjøreegenskapene er jeg fornøyd med for Markabruk, men savner kjappere styring på landeveien, så en plass mellom min Oltre og CAAD-en tenker jeg er optimalt. Vekt er også viktig, men først og fremst savner jeg litt respons i rammen i selve tråkket.
Sitat: Sepeda
Dernest: Har du savnet Oltres vibrasjonsdemping (Countervail) hos CAADX, eller trives du med den mer kontante følelsen og de mer merkbare tilbakemeldingene fra underlaget som en alu-ramme eller stivere (les: mindre dempende) karbonramme gir?
Egentlig ikke. CV føler jeg tar de små kjappe vibrasjonene på samme måte som et større dekk med lavere trykk gjør. Synes CAAD-en både med 35mm knastedekk og Strada Bianca 36mm har nok komfort. De tyngre "smellene" som hull ol. smeller mer i Oltren enn Caad-en føler jeg.
Sitat: Sepeda
Spør fordi nettopp preferanser hva gjelder kjøreegenskaper og grad av vibrasjonsdemping kan hjelpe deg å skille mellom modellene. Eller kanskje finne andre sykler enn de som allerede er på listen. Når du blir lei av nerding, kan sikkert Øyvind eller Alpers skjære gjennom og gi deg fasit (Jeg synes jo egentlig at din CAADX er både flott og velegnet til bruken, bare så det er sagt.)
Ja, den fungerer helt greit. Men siden jeg bruker Marka så mye mer enn jeg hadde trodd, ønsker jeg å investere i noe som er mer enn helt greit.
kjasmas: Hvis O2 faktisk tar 35mm er denne svært aktuell (hvis Sepeda gir tommel opp). Veldig pen (og veldig lett) ramme og finish. Men er kun oppgitt med 30 mm, og fant kun en test som sa at 30mm dekk virket romslig.
sun flyer: Kanzo Speed som var aktuell ja, Kanzo Adv blir for grov. Bare jeg som får Emonda-vibber av Speed-en? Customized lakk er et must med Ridley ofte, og dette mener jeg man får bestilt fra Ridley gjennnom Spinn. Pureline!
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261005927/05/202007:52
Hvis styrevinkelen hadde vært slakkere og trailet lenger, hvordan hadde det påvirket kjøreegenskapene på CAAD-en? Trodde disse to ga noenlunde samme egenskaper.
Du tenker på min kommentar om at slakk styrerørsvinkel uten tilsvarende langt slep/trail oppnås ved Cannondales OutFront fremløp/fork rake/offset på hele 55 mm mot Bianchis 43 mm?
Trodde det var krystallklart.
Nei, altså, dette er mørk magi.
Slep/trail bestemmes av kombinasjonen av styrerørsvinkel og fremløp/fork offset. Og ja, dimensjonen av hjul og dekk.
Slakkere styrerørsvinkel gir lengre slep/trail. Men lengre fremløp/fork rake gir kortere slep/trail. Det siste er en smule kontraintuitivt.
Slep/trail er altså avstanden mellom dekkets kontaktpunkt med underlaget og en tenkt forlengelsen av gaffelens akse. Oftest mellom 55 og 62 mm for landeveissykler. Lavere tall gir enkelt sagt raskere styring, mens høyere tall gir mer stabilitet. Markant lavere tall kan oppleves nervøst akkurat som markant høyere tall kan oppleves tregt.
Med OutFront geometri, gjør Cannondale, så vidt jeg har forstått, følgende:
Styrerørsvinkelen blir slakkere for å oppnå større stabilitet på røft underlag og nedstigninger.
Men man vil ikke ha tilsvarende langt slep/trail og mindre raske styring.
Derfor bruker man lengre fremløp/slep for å korte ned slep/trail.
Idéen er da at man oppnår stabilitet når det trengs og raskere styring når det trengs.
Fornuftig for krossykling. Liknende løsninger ser vi også på blandeveissykler og enkelte landeveissykler.
Så.
Nå skal jeg skue dypt inn i yolos sjel. Dette krever konsentrasjon.
Jeg er nå høyreist som en nederlender, liker at setepinnen er tilnærmet like lang som seterøret, fronten er lav, styret er slammet, og kjøreegenskapene er kjappe. Samtidig synes jeg skrånende overrør er damesykler for 50-åringer med vond rygg, demping er for pingler, og sykler som selges i kjedebutikker er bare altfor... alminnelige.
Ettersom komfort/utholdenhetsracere har en tendens til å ha høy front i store størrelser, kaster vi dem på bålet. Dermed er Roadmachine og Paralane eliminert. Synapse og Defy likeså. Og med et sjokkert "Mein Gott!" blir Endurace også kastet i flammehavet.
Så ofrer vi syklene som har kompliserte løsninger for vibrasjonsdemping for pingler, som bare øker vekten og prisen. Da er det bort med Diverge, Roubaix og Domane. Og Checkpoint. Topstone Carbon må også på bålet siden den har Kingpin, men først og fremst fordi den også finnes i denne varianten, som er et tydelig tegn på at den er besatt av en ond makt. Og la oss i samme slengen skyte ned Grail med sin dobbeltdekker fra første verdenskrig. Selv Wilier Cento10NDR med Artilfex går opp i flammer.
Scott, Trek og Pinarello går på bålet fordi de er... Scott, Trek og Pinarello. Og GT Grade fordi... fordi... nei, her svikter min innlevelse. Men den må på bålet. Sammen med Basso Palta, for den er XXL, og da mener vi ikke størrelsen.
Og så ryker et par andre i bålet av mangel av påkrevd dekklaring på minimum 33 mm.
Krossykler er kule, tradisjonsrike, snart de eneste syklene på planeten som ikke kommer med motor... Æsj, dette er vanskelig. Men yolo skal ikke sykle kross. Da havner SuperX, Inflite, Prestige og X-Night på bålet. Men vi gråter når vi ser flammene slikke over dem.
Så ser yolo enda en gang på Rondo RUUT og plutselig innser han at fleksibel geometri slett ikke er en gimmick, men kan gi ham en av de mest aggressive syklene som er å oppdrive når han vil slippe villdyret løs, og en litt mer stabil doning når han skal legge ut på langtur på variert underlag. RUUT går dermed ikke på bålet.
Deretter slår det ham at ingen kan kaste Open U.P. på bålet. Ingen. Dermed er den også reddet.
Da sitter vi igjen med:
Cervélo Áspero Cipollini MCM Allroad Dare GFX Fara AR Open U.P. Orbea Terra Ridley Kanzo Speed Rondo RUUT
Og fra sidelinjen dukker det plutselig opp 3T Exploro Factor Vista (O2 er inntil videre i bålet) Colnago G3x
Mens Cannondale Topstone Carbon og SuperX ennå ikke er helt forkullet, og kan fortsatt reddes fra flammene. Kanskje Palta også.
Og med det er jeg utslitt av å være yolo
Hører gjerne hans egne kommentar om de gjenværende - eller andres innspill om andre sykler - før vi dykker ned i geometri og kanskje utveksling.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261026427/05/202018:41
kjasmas: Hvis O2 faktisk tar 35mm er denne svært aktuell (hvis Sepeda gir tommel opp). Veldig pen (og veldig lett) ramme og finish. Men er kun oppgitt med 30 mm, og fant kun en test som sa at 30mm dekk virket romslig.
Jeg mener jeg leste dette i Landevei? Fara-modellen er basert på den forrige versjonen av O2 og takler 32 mm dekk. Den nye modellen av O2 skal ha større dekklaring enn den forrige.
Det som er skummelt med den øvelsen du nå begir deg utpå er at du fort risikerer å gjøre Bianchien overflødig. Det kan jo være et argument for å gå litt grovere enn det du først hadde planlagt? Jeg er pysete, jeg bruker 42 mm dekk (650B) i marka om jeg planlegger for grus. Det aller meste går jo med 28 mm også, men det er noe med den tabbekvoten som ligger i større dekk og litt knaster.
Om jeg hadde sittet i samme stol som deg hadde jeg slitt med å kommet meg rundt Cervelo Aspero og bygget denne "kvikk".
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: kjasmas]
#261026527/05/202018:50
Fara-modellen er basert på den forrige versjonen av O2 og takler 32 mm dekk. Den nye modellen av O2 skal ha større dekklaring enn den forrige.
Factor oppgir 30 mm dekklaring på nye O2, men som du skriver, anslår Alpers i Landevei at det da erfaringsmessig kan være plass helt opp til 35 mm.
Mulig at det stemmer, men jeg er ikke sikker. Det er ikke uten grunn at ISO så vidt jeg vet opererer med påkrevd sikkerhetsmonn på minst 4 mm klaring på hver side av dekket. Se f.eks. Cervélos Further clarity on tire clearance. Enkelte produsenter opererer med 6 mm.
Kanskje kan man presse toleransene på landeveien, men for variert bruk, der man kan få småstein, våt grus, sand og gjørme på dekket, bør man ha en viss klaring. Fleks i hjul og trykkforskyvning i dekket vil også kunne redusere klaringen i bruk. Da kan man raskt komme i fare for å skrape opp et kostbart rammesett.
Det som er skummelt med den øvelsen du nå begir deg utpå er at du fort risikerer å gjøre Bianchien overflødig. Det kan jo være et argument for å gå litt grovere enn det du først hadde planlagt?
Enig.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261029027/05/202020:52
Burde sitert mye her, men ble for meget, måtte summe meg litt. Synes din yolo, Sepeda, overgår min, håper det er forbipasserende Perfekt oppsummert! Jaggu ble ikke den listen ganske fin til slutt også, og du har, som vanlig, gode argument. (Lar den Vista-en passere ubemerket som en glipp)
Ikke at jeg er redd Oltren skal bli overflødig, men det er ikke et poeng å ha en sykkel som gir meg et dilemma når solen skinner og asfalten kaller. Så da kjører vi litt grovt, godt poeng, Kjasmas! Orbea, 3T, Dare og Fara skiller seg ut på den listen i negativ retning føler jeg. (Står tross alt "særing" i tittel her),
Da sitter vi igjen med denne listen over vakre rammer, og Kanzo-en: Ridley Kanzo Speed Open U.P. (Leste meg mer opp, jeg er hypp!) Cipollini MCM Allroad (blir plastfolie på halve rammen) Cervélo Áspero Colnago G3x Rondo RUUT CF (leste noen gode tester, geometri i LO ser heftig ut) Får man bestilt rammesett via Sportslageret eller BS mon tro?
Takk for supre innspill igjen! Listen ble lenger enn jeg hadde trodd her.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261029827/05/202022:27
Jeg og samboeren har vært på utkikk etter to gravel/blandeveissykler for å utforske Nordmarka hovedsakelig. Jeg startet min sykkel "karriere" i marka med en herlig 26" grusgamper som jeg fortsatt har. Elsket lange turer rundtomkring på de utallige veiene på kryss og tvers før lysten til å prøve meg på landeveien meldte seg. Falt pladask for asfalt og har siden holdt meg på ...asfalten. Har irritert meg over den dårlige asfalt-kvaliteten etter å ha opplevd bedre tilstander på flere turer sørover i europa. De glade dagene på grus har ligget rimelig langt bak i hjernebarken ja...
Merkelig nok opphørte turene i marka av litt forskjellige årsaker (for mange sykler i en liten bygårdsleilighet + lengre tids skadeopphold etter å ha brekt lårhalsen i landeveisritt som igjen førte til bortimot 10 større inngrep/operasjoner har endel med med den saken å gjøre) Nuvel, nå er den tid over og jeg har fått samboeren hekta på landeveien... Men, hun fristes av barske menn og damer på de nymotens blandeveissyklene som vi ser så mye av på både instagram og youtube
To gravel-sykler måtte det bli! Det vil bli en ny vår for min del også, da jeg foretrekker bukkestyre. Long story short; hun endte opp med en Gavia Terra med 105 fra Bikeshop til ca. 16,5k. Da jeg nylig har oppdaget italiensk kvalitet ala Bianchi -selv om jeg egentlig er en Cannondale-mann så fristet Basso Palta på XXL til ca. 27k. rimelig mye. Meen, den hadde Sram Rival 1 og Bikeshop hadde Palta`n med Sram Force 1 gruppa til 4k. mer. Fornuftigheten seiret så det ble kjøp fra Bikeshop!
Basso`n er virkelig nydelig! Den har WTB 40mm Nano dekk som en nokså grove. Har ikke støtte for 650hjul, som ikke spiller noen rolle for min del. Grusgamperen tar hånd om slikt terreng om det er nødvendig.
Gavia`n overrasker og ser virkelig ut til å være en knallkjøp til 16k! Den har støtte for 650hjul og har massiv klaring til brede dekk. Veier overraskende lite! De er ikke testet i marka enda da jeg er lei av olje og "grime og drit" som jeg sier. Tanken er å prøve meg -igjen på Rock n`roll Gold for å slippe søl, skit og ...olje. Overalt. Kjedene er tatt av og ligger nå i en bøtte med citrus-rens. Dufter friskt i leiligheten må jeg si Drev og kassetter er vasket fri for sauefett fra japan så det er nå eller aldri for prøving av voksbasert smøring! Gleder meg til å teste syklene, føle på rent kjede og igjen oppleve Nordmarka i all sin prakt! Ser ut til at varmen kommer nå, så da er det håp om tur til Gjerdingen så snart snøen forsvinner. Gøy!
Kan ikke bidra med geometri-nerding, men håper dette ikke ble for off-topic....
Redigert av Menkromsen; 27/05/202022:47.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261030928/05/202005:48
Cervelo Aspiro i dune/olive er veldig lekker, men du skal nok slite med å finne den. Neste produksjon vil være i andre farger, husker ikke helt hvilke.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261033728/05/202007:09
Uten å ta stilling til om det er en bra sykkel eller ikke. Hvordan går det med rettsaken til Cipollini? Personlig kunne jeg ikke syklet rundt med navnet til en konebanker på underrøret - gitt at han er dømt.
Har sovet på det og landet på at jeg aldri vil klare å gi Kanzo, Emonda H2s fyrrige, belgiske halvsøster den kjærleiken hun fortjener. Tommel ned.
Konebankere har jeg generelt lite til overs for, når denne attpåtil er grunnen til at en naken Froome på en Pinarello for alltid vil være på innsiden av mine øyelokk, og samtidig synes matt oliven som eneste fargealternativ er en god ide på en grusracer. Da hjelper det ikke med all verdens kvikkhet og respons. Tommel ned. Takk, Alpers.
Så da var det bare 4: Cervelo Aspero (har kontaktet prosykler.no) Rondo RUUT (skal sjekke med Sportslager/Bikeshop) OPEN U.P (synd de pene fargene ikke fås på ny modell) Colnago G3x (har kontaktet Sørensen ang. de to nederste)
Men romanen: Både Palta og Gavia-en er nok mye bang for buck, men når jeg først skal bygge dette prosjektet her vil jeg ha noe litt mer unikt. Rock n Roll Gold er sikkert godt valg. Er den oljen jeg har prøvd som produserer minst «grime», dog noe kort levetid, bør påføres en dag før bruk, er min erfaring.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261039228/05/202008:57
H Men romanen: Både Palta og Gavia-en er nok mye bang for buck, men når jeg først skal bygge dette prosjektet her vil jeg ha noe litt mer unikt. Rock n Roll Gold er sikkert godt valg. Er den oljen jeg har prøvd som produserer minst «grime», dog noe kort levetid, bør påføres en dag før bruk, er min erfaring.
Hehe, takk for honorary mention. For de av oss som startet å sikle på Palta før den kom på tilbud hos XXL, så er det jo litt leit at verdien devalueres ved kjøp fra allmennheten. For meg ble ikke det avgjørende, selv om jeg sikkert irriterer meg når jeg om et par måneder møter Basso-eier nummer ni på strekket mellom Sognsvann og Ullevålssæter.
Må si at Open U.P (eventuelt UPPER) og Cervelo Aspero står aller høyest i kurs hos meg. Hadde jeg hatt ubegrenset med cash ville jeg ikke nølt med en av disse og oppsett med etap eller Di2 (som du vel også får på nyeste gravel-systemet til Shimano?).
Redigert av Rocambole; 28/05/202009:41.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261039328/05/202008:59
For ordens skyld: Denne har vært postet i andre tråder, så du har gjerne sett den. Et par poenger fra min guru The Angry Asian James Huang som er verdt å ta med seg.
Litt motstridende informasjon om hvorvidt den faktisk tar 2x eller ei. Etter flere runder om alu-versjonen, var min konklusjon at den ikke gjør det, med mindre man tyr til Reodor Felgen-løsninger. Har ikke undersøkt om karbon-versjonen. Verdt å sjekke.
Men til motivasjon:
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261041528/05/202010:01
Da jeg skuet inn i yolos sjel, følte jeg dessverre et glødende hat mot markant skrånende overrør og høy front. Redd den brenner på bålet. Men kan ta feil.
Vi har skrevet litt om nye Topstone Carbon Lefty her.
Når jeg er yolo, er jeg enig med kommentarene på off-road.cc: Give an ugly bike some ugly injections and then punch it in the face a few times.
Når jeg er Sepeda, derimot, ser jeg poenget, men likevel, altså, joda, jamen, nei, jeg vet ikke ... Likte Slate, jeg, med alle dens særegenheter og mangler.
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: yolo]
#261046428/05/202011:58
Først: Må ta alle forbehold om tastefeil og tall som ikke oppgis av produsentene, men som jeg har gjenfunnet hos Bike Insights eller Geometry Geeks.
Har prøvd å gjette meg til hvilke størrelser yolo ville valgt, ut fra hans Oltre og CAADX. Han rager nærmere 2 meter over bakken, men liker små rammer. Det finnes som kjent ingen felles standard for hvordan størrelsene fastsettes og benevnes blant de forskjellige merkene. Kanskje ville han i enkelte tilfeller valgt mindre størrelser.
Med unntak av Oltre XR4, er slep/trail regnet ut etter 700c hjul med 35 eller 40 mm dekk. Annen hjulstørrelse eller dekkbredde vil gi andre tall.
Og så man huske at dette bare en papirøvelse i geometri. Den sier ikke noe om egenskapene i rammesettene forøvrig, som grad av stivhet og vibrasjonsdemping.
Etter yolos Oltre XR4, har jeg sortert syklene etter slep/trail, som påvirker styringen og er en god indikasjon på grad av aggressivitet i kjøreegenskapene. Tanken er at rekkefølgen skal være fra de mest til de mindre aggressive. Men må bør samtidig ta hensyn til andre faktorer som bl.a. kjedestagslengde og akselavstand, der lavere tall gir større responsivitet. Dermed kan rekkefølgen av den enkelte sykkelen diskuteres, f.eks. RUUT Hi versus Exploro/U.P., samtidig som fordelingen i det store burde være riktig.
Noen tanker:
På grunn av sin justerbare geometri, er Rondo RUUT i Hi (High) blant de mest aggressive, mens den i Lo (Low) er blant de mer stabile. Dette er altså ikke en gimmick. Man får forskjellige egenskaper, alt etter preferanser eller tiltenkt bruk. Merk at mens slep/trail er markant forskjellig mellom Hi og Lo, får man selvsagt i begge stillinger gleden av de korte kjedestagene. Men en særegenhet ved løsningen er at man faktisk får lengre akselavstand i Hi enn Lo, og motsatt. Det er strengt tatt det motsatte av hva man finner hos aggressive versus stabile modeller, og noe jeg antar til en viss grad vil moderere egenskapene.
3T Exploro og Open U.P. har nesten identiske sentrale geometriske mål, men Exploro har eksepsjonelt korte kjedestag. Sammen med aerodynamiske utforming av rørene, fremstår den som den mest aggressive av de to. Begge utmerker seg med kort akselavstand, kortere enn RUUT. Her ser vi hvordan Gerard Vroomen brukte senkede kjedestag på begge syklene for å få plass til brede dekk uten lange kjedestag eller lang akselavstand. Samtidig er det bevisst valgt litt slakkere seterørsvinkel for å kunne bruke setepinne uten setback. Begge syklene er moderne klassikere som la grunnlaget for bølgen av spenstige blandeveissykler.
De øvrige syklene er hakket slakkere og/eller lengre, men særlig Áspero fremstår fortsatt som et aggressivt dyr. Det er ikke tilfeldig at den har mye til felles med krossyklene CAADX og SuperX. Samme ramme med noen enkle tilpasninger brukes av Team Sunweb i verdenscupen i kross.
På italiensk vis oppgir ikke Colnago fremløp/fork rake og slep/trail, så plasseringen er litt tilfeldig. Øvrige mål indikerer at G3x er en lang og forholdsvis slakk sykkel, så jeg vil anta at slep/trail er rimelig langt. Dermed havner den blant de mest stabile.
Mest overraskende for meg var Lauf Anywhere. Den ser ut som en landeveissykkel og har aggressiv sittestilling, men er utpreget lang og slakk. Nesten så jeg tviler på tallene, spesielt det eksepsjonelt lange slep/trail. Men det er hva både Bike Insight og jeg har regnet oss frem til.
Verdt å merke seg at stadig flere blandeveissykler, også noen av disse, er designet for kortere styrefremspring/stem. Det medfører lengre effektiv overrørslengde og rammelengde/reach. Lavt forholdstall mellom rammehøyde/stack og rammelengde/reach indikerer derfor ikke alltid aggressive sittestilling.
Yolo vil selvsagt velge med hjertet, og det er det eneste riktige, men håper at disse tallene kan være nyttige likevel.
Når det gjenstår enda færre alternativer, kan vi visualisere og greier
(Dette er spesial-service for yolo, kan dessverre ikke love samme tjenester for alle som vurderer ny sykkel.)
Re: Grusracer/allsidig landeveissykkel for særing
[Re: Sepeda]
#261056229/05/202007:28
Helt nydelig, Sepeda! Veldig innafor på størrelser også. Send faktura på DM!
Vroomen: Før starten på denne tråden hadde jeg ikke trodd at 3T Exploro og Open U.P. var så aggressive. Utrolig at Exploro kan ha så korte kjedestag og samtidig plass til 40 mm. De første gangene jeg så Exploro fikk jeg veldig Strada-vibber, men er jo faktisk en pen ramme, selv om de aero-formene byr meg litt i mot på en grusracer. Hadde foretrukket vanlig 27,2 som resten her. Sørensen tar visst 35k for Open, Exploro ligger vel på samme nivå. Altså Xr4 nivå...
Cervelo (post Vroomen): Aspero var også overraskende nære CAADX i geometri, eller? Litt lenger, litt brattere styrevinkel, kortere fork rake, men samme trail og tilnærmet lik akselavstand og kjedestaglengde.
Sitat: Sepeda
Áspero fremstår fortsatt som et aggressivt dyr
Så selv om det kan se ganske likt ut for det utrente øyet, så vil geometrien her gi andre egenskaper enn CAADX? Hvordan slår BB-drop ut? Vil tro at det gir lavere tyngdepunkt, som gir mer stabilitet i tekniske partier, men en god type stabilitet som ikke gir kjedelig "handling"?
RUUT CF: Virker jo som en gøyal ramme(selv en særing kan innrømme feil), og føler den rammen blir penere hver gang jeg ser på den, selv med noen skavanker... Hvis den er mulig å få inn i en fet farge blir det nok vanskelig å styre unna.
De øvrige:: Colnago skuffer jo litt, tror denne kan strykes, stoler på BikeInsights og Sepeda her... Hakka og Niner virker veldig like, og helt ålreite grussykler, selv om Niner er designet for å holde yolo-folk unna (les: kort seterør), hjertet sier stryk. Lauf har en aggressiv stack/reach, men den styrevinkelen er jo slakk. hjertet => stryk.
Stål: Jeg er ikke klar... Trodde man måtte ha helskjegg og townhouse på Sagene for å i det hele tatt få bestille en Speedvagen.
Foreløpig konklusjon: Hvis Aspero blir med videre her er prisforskjellen på rammen sammenlignet med U.P tilsvarende Zipp 303s